Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:52

sureido schreef:
Zouden ze hier in NL ook op en duur vanaf een bepaalde leeftijd zeggen: maak maar gewoon een afspraak? Zoals ze bijvoorbeeld nu in USA ook doen?

Dat is nu toch per bepaalde leeftijdsgroep?
Tja als er genoeg vaccins zijn zou je dat open kunnen gooien.

In geloof best dat, dat kan. Vaccins voor kinderen kun je ook spreiden en dus een andere afspraak voor maken.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 04-05-21 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:53

sureido

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:55

Ja, maar dat ze straks vanaf bijvoorbeeld 40/30 zeggen: vanaf nu kan iedereen een afspraak maken?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:56

Bij de priklocatie Emmen was er zeker 1,5m ruimte hoor. Alles heel ruim opgezet en overal goed afstand te houden.

Voor mensen met een ziekte die ook lid zijn van een patiëntenvereniging kan je ook kijken wat zij voor je kunnen betekenen.
Ik ben zelf ivm een spierziekte lid van Spierziekten Nederland en zij hebben veel kunnen helpen om sneller aan de beurt te zijn en houden ook alle nieuws bij en hebben contact met het RIVM.
Zo waren bv mensen met 5 soorten spierziekten eerst pas met voorrang aan de beurt als ze al aan thuisbeademing zaten en nu dus al eerder.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:01

sureido schreef:
Ja, maar dat ze straks vanaf bijvoorbeeld 40/30 zeggen: vanaf nu kan iedereen een afspraak maken?

Dat denk ik wel. Geloof dat volgens de vaccinatie strategie die ook allemaal tegelijk staan.
Even gekeken maar tot en met 39 jaar en daaronder is allemaal vanaf eind juni

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:15

Groep met medische indicatie blijkt fors groter en kan donderdag prikafspraak maken

Mensen tussen de 18 en 60 jaar met een medische indicatie kunnen vanaf donderdag 6 mei een afspraak maken voor een coronavaccinatie. In totaal worden 1,4 miljoen mensen uitgenodigd in de komende anderhalve week. De groep blijkt veel groter dan de een miljoen waar het RIVM vanuit ging.

Het uitnodigen van de groep gaat gefaseerd om de afsprakenwebsite- en telefoonlijn van de GGD niet te laten vastlopen. Verdeeld over acht werkdagen krijgen 175.000 mensen per dag een brief thuisgestuurd waarmee ze online of telefonisch een prikafspraak kunnen maken.

Alle mensen uit de groep krijgen bij het vaccineren voorrang op hun leeftijdsgenoten vanwege hun medische indicatie. Het gaat dan bijvoorbeeld vanwege longaandoeningen, nierproblemen of diabetes. Zij komen ook jaarlijks in aanmerking voor een griepprik.

De mensen uit de voorrangsgroep zijn de afgelopen weken door hun eigen huisarts aangemeld voor de vaccinatie. Nu het aanmelden is afgerond, blijkt die groep fors groter. Het RIVM, dat de vaccinatiecampagne coördineert, ging uit van één miljoen mensen, maar huisartsen hebben er 400.000 extra aangemeld.

De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) vermoedt dat de miljoen een onderschatting was van de grootte van de groep, maar noemt het voor huisartsen mogelijk om naar eigen inzicht mensen toe te voegen aan de uitnodigingenlijst, mensen moeten dan wel een medische indicatie hebben.

Willekeurig
Het uitnodigen start dus vanaf donderdag en verloopt niet per leeftijdsgroep en ook niet per provincie, maar per huisartsenpraktijk. Iedereen met dezelfde huisarts krijgt de brief dus op dezelfde dag. Welke praktijken als eerste aan de beurt komen is willekeurig bepaald, aldus het RIVM.

Wanneer de eerste prikken bij de groep worden gezet is nu nog niet bekend, maar het gaat waarschijnlijk om begin volgende week. Iedereen krijgt bij een priklocatie van de GGD een vaccinatie met een Pfizer/BioNTech-vaccin of Moderna-vaccin.

Alle mensen uit de groep moeten volgens het RIVM begin juni de eerste prik hebben gehad. De groep was eerder verder nog naar achteren geplaatst in de vaccinatiestrategie als gevolg van de beslissing om het AstraZeneca-vaccin niet meer aan mensen onder de 60 jaar te geven.

Het gaat hier overigens niet om mensen met een hoog medisch risico, zoals mensen met morbide obesitas of het syndroom van Down. Zij zijn eerder al uitgenodigd door de huisarts voor een vaccinatie. Er zijn ook nog andere medisch hoog risicogroepen die voorrang krijgen.

https://nos.nl/artikel/2379360-groep-met-medische-indicatie-blijkt-fors-groter-en-kan-donderdag-prikafspraak-maken

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:20

Goh.. ik gok dat mensen geboren in 1964 -1968 eerder op leeftijd aan de beurt zijn.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:22

Top antwoorden want ik ga echt nog voor donderdag een ander masker aanschaffen. Ik denk dat er al genoeg stress in mijn lichaam zit. En die opmerking dat de stoelen niet op anderhalve meter staan lijkt me ook stug.

Ik zal nog eens wat vragen. Ik denk dat ik of mijn dubbellaags wasbare draag of een weggooi ding.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:23

Vayo schreef:
Op de locatie waar ik geprikt ben stonden de stoelen ruim 1,5 m uit elkaar. Ook de looproutes waren erg goed aangegeven. Ik denk dat ik in de supermarkt heel veel meer risico loop, dan destijds op de priklocatie.

Ik heb gewoon een simpel 2-laags wegwerpmasker gedragen net zoals ik in de supermarkt draag.

Hier was het ook perfect geregeld. Stonden de stoelen dichter op elkaar dan zat er een scherm tussen..
En brede gangen, hoge tent..
Dus was prima en veilig

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:29

nou ja, het is net niet de helft meer... qua de groep is fors groter.. dat zou 4 extra prikdagen zijn.. op alle getallen vind ik dat wel meevallen..

De priklocatie hier was ook prima voor elkaar, ruim opgezet, schermen ertussen en lekker luchtig (dat ding zal vandaag wel wegwaaien := ) welke plaats was jij dan Choiix ?
Ik heb niet eens nagedacht over wat voor soort mondkapje we opmoesten... gewoon een blauwe gebruikt.. :j

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:35

als ik dan een keer echt ergens heen moet waar andere mensen zijn, zet ik altijd een FPP2 masker op, anders durf ik er niet eens naar binnen. Maar ik ben echt een bange poeperd :=

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:45

Het gaat nu echt om dagen ipv weken, snap dat het voor risico groepen vervelend is maar het is echt bijna zo ver.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:48

sureido schreef:
Het gaat nu echt om dagen ipv weken, snap dat het voor risico groepen vervelend is maar het is echt bijna zo ver.

En laatste dagen duren altijd erg lang voor je gevoel. Die zijn erger ofzo.

Ik geloof niet dat ik deze ronde aan de beurt ben. Misschien als de huisarts nog aan me gedacht heeft. Hoor wel op de griepprik lijst, al jaren, vanwege medische redenen. Alleen sta ik er niet meer op in overleg met huisarts.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:56

MyWishMax schreef:
sureido schreef:

En laatste dagen duren altijd erg lang voor je gevoel. Die zijn erger ofzo.

Ik geloof niet dat ik deze ronde aan de beurt ben. Misschien als de huisarts nog aan me gedacht heeft. Hoor wel op de griepprik lijst, al jaren, vanwege medische redenen. Alleen sta ik er niet meer op in overleg met huisarts.

Juist dan had ik wel de huisarts gebeld, griep is niet met corona te vergelijken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:59

Mooi nieuws over de grote groep die binnenkort een uitnodiging krijgt!

Wat ik me afvraag: mag je in je eentje naar die vaccinatielocatie, of heb je een chauffeur/begeleider nodig?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:59

Oscar schreef:
Wat ik me afvraag: mag je in je eentje naar die vaccinatielocatie, of heb je een chauffeur/begeleider nodig?

Volgens mij is het het meest wenselijk dat je alleen komt. en indien nódig mag je een begeleider meenemen...
Toch?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:01

Ik heb het er wel een keer met haar over gehad, maar toen was er nog zoveel onduidelijk over de criteria dat er niks te zeggen was. Nu staat er aangegeven dat je niet kan bellen voor voorrang oid. Heb er nog naar gekeken, maar blijkbaar waren er wel heel veel telefoontjes dat mensen vonden dat zij voorrang verdienden. (Verklaart waarom ik zo enorm lang in de wacht stond )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:09

Oscar schreef:
Mooi nieuws over de grote groep die binnenkort een uitnodiging krijgt!

Mijn man reed mij en wachtte buiten. Ik ben vanwege de taal met hem mee gegaan en na prik werd ik er terecht uitgebonjourd.
Een chauffeur is wel fijn want ik voelde me wat licht in mijn hoofd erna.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:11

Volgens mij inderdaad alleen naar binnen (behalve als je begeleiding nodig hebt) :j
Ik vroeg me vooral af of er een richtlijn is voor autorijden. Is toch een rit van 40 km. enkele reis. Ik denk dat ik voor de zekerheid maar iemand mee vraag. Als ik een uitnodiging krijg he :))

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:13

hier moest je bij de GGD lokatie alleen komen, als je iemand meenam als begeleider, moest je dat bij het telefoontje waarmee je de afspraak maakte aangeven.
Ik moest naar de huisarts en mijn man is meegegaan en heeft in de auto op me gewacht. Bij de tweede prik ga ik als het weer het toelaat gewoon alleen op de fiets

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:13

Oscar schreef:
Volgens mij inderdaad alleen naar binnen (behalve als je begeleiding nodig hebt) :j
Ik vroeg me vooral af of er een richtlijn is voor autorijden. Is toch een rit van 40 km. enkele reis. Ik denk dat ik voor de zekerheid maar iemand mee vraag. Als ik een uitnodiging krijg he :))

Ik hoop het zo voor je!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:15

Ik ben op de fiets gegaan en eerlijk gezegd maar 10min gewacht
Dacht als ik doodval vinden ze mij wel

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:17

Dat sowieso :j :D

Purny, thanks en eensgelijks!
Komt wel goed. Heb er wel vertrouwen in dat de uitnodiging binnenkort op de mat valt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:17

Oscar schreef:

Hier was het nog wat verder. Ik vond het gewoon fijn dat mijn liefie reed. Ik had de stoelverwarming aangezet want ik had het koud en heb lekker mijn ogen dicht gedaan.
Mijn man vond het ook fijn dat ik hem reed. Gewoon vanwege het idee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:18

Kan me niet snel genoeg gaan. Tante is opgenomen..