De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:50

MarJon schreef:
AnnexUdi
[quote="mariekeoo schreef:
Mijn school in groningen is dicht gegooid . Krijg net een mail

Welke school zit je als ik vragen mag?

moonsparkle schreef:
mariekeoo schreef:
Mijn school in groningen is dicht gegooid . Krijg net een mail

Welke school is dat?

Hanze denk ik. Die is net als de RUG ook dicht. Het NHL Stenden is ook gesloten.[/quote]
Klopt haha

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:51

Hogescholen en universiteiten zijn de enige die deze verantwoordelijkheid gelukkig zelf kunnen nemen.. jammer dat de regering de rest de optie niet geeft. Of ja.. Rutte en een paar deskundigen.

Loretta

aman2002 schreef:
Het is nu al zo grote chaos in Nederland, ik gok dat de leerplicht nu niet heel moeilijk gaan doen.

Ik denk dat er morgen heel wat mensen zichzelf en of hun kinderen ziekmelden.

k_m

De uitgebreide versie. Blijkbaar ook alles wat niet medisch of eten is, sluiten in het weekend. Dierenvoedig mocht ook open blijven. Maar geloof kleding winkels enzo dan niet?

Afbeelding

aman2002

k_m schreef:
Hogeschool en unief kiezen het hier ook zelf.. hoor ook vrienden die naar de les moeten, terwijl anderen alles via internet moeten doen. Of die lessen ook opgeschort worden vind ik nu onduidelijk. Denk dat het ook op hogescholen zal gelden.

De hoge school Rotterdam is heel duidelijk: alle onderwijsactiviteiten gaan niet door. Ook worden docenten en leerlingen opgeroepen om niet naar school te komen. Wel blijft het gebouw toegankelijk. Ze zijn op zoek naar oplossingen.

IMANDRA

cursebreaker schreef:
Zelf zou ik ook blij zijn als school dicht zou gaan en m'n zoon thuis kon blijven. Maar ik snap de beweegredenen ook zeker wel waarom er besloten is geworden om het niet te doen. Maar kijkend naar de landen om ons heen, is het niet gek dat iedereen twijfelt of ze goed besloten hebben om nog niks te sluiten nu.

Twijfelen is niet gek. Maar ik vind het wel gek dat er mensen het beter denken te weten dan de deskundigen hierin...

PSvanLot schreef:
Let op! Ik heb een vet goed idee....

Is het misschien een idee dat Rutte een paar nieuwe adviseurs neemt?

Wie tekent de petitie?..

Weet je wie zijn deskundigen zijn dan? Misschien zijn het wel de slimste mensen op dat gebied in Nederland. En die wil je dan vervangen?

Als de situatie verergert zullen de scholen vast gesloten worden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:52

sureido schreef:
Hogescholen en universiteiten zijn de enige die deze verantwoordelijkheid gelukkig zelf kunnen nemen.. jammer dat de regering de rest de optie niet geeft. Of ja.. Rutte en een paar deskundigen.

Als we hadden gemogen gingen wij ook dicht... Hebben ook over de ondersteunende diensten gehad of zij aan het werk moesten op locatie: momenteel wel, solidariteit.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:53

IMANDRA schreef:
cursebreaker schreef:
Zelf zou ik ook blij zijn als school dicht zou gaan en m'n zoon thuis kon blijven. Maar ik snap de beweegredenen ook zeker wel waarom er besloten is geworden om het niet te doen. Maar kijkend naar de landen om ons heen, is het niet gek dat iedereen twijfelt of ze goed besloten hebben om nog niks te sluiten nu.

Twijfelen is niet gek. Maar ik vind het wel gek dat er mensen het beter denken te weten dan de deskundigen hierin...

Helemaal met je eens. Ik snapte toenstraks, na het zien van landen die elkaar opvolgen met sluiten, ook echt niet waarom het hier niet erdoor kwam. Maar wie ben ik inderdaad. Heb totaal geen verstand ervan wat dat betreft en er zijn non stop experts mee bezig. Rutte weerlegt alles wel heel netjes en duidelijk, dus dat is fijn.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-03-20 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:54

Winged schreef:
cursebreaker schreef:
Bij MBO zijn leerlingen vaak nog leerplichtig en bij middelbaar en basis sowieso allemaal leerplichtig. Daar zal het mee te maken hebben.

En natuurlijk nog met het feit dat sowieso basis onderwijs kinderen opvang nodig hebben als ze niet naar school gaan.

Klopt hoor. Maar het blijft apart. En een belediging naar onze mbo-studenten.

Ik geloof dat Hanze net is dichtgegaan, zag in de app een bericht voorbijkomen van hanze.

Over pauzes: Wij hebben onze pauzes opgedeeld, de studenten krijgen dus op andere tijdstippen pauze en daarnaast is het 'niet eten verbod in de lokalen' momenteel niet geldig.

Aanvullende besluiten voor op de locaties
- Hoe gaan we om met pauzes? Studenten blijven zoveel mogelijk in het lokaal waar je als laatste les had.Het beleid om niet te eten en drinken in lokalen is tijdelijk afgeschaft. Een uitzondering hierop zijn de praktijklokalen en de lokalen met computers. We verwachten dat iedereen de lokalen netjes achterlaat.
- Op de grote locaties worden de pauzes gespreid over de dag.  Informatie hierover volgt via de docenten.  
- Volg het advies van de conciërges wanneer je wordt verzocht je meer te verspreiden over de locatie (dit om te voorkomen dat er groepen ontstaan van meer dan 100 personen).
poe, is dit alfa of noorderpoort? Klinkt echt als alfa haha

Kaus

Heeft iemand cijfers van de leeftijden van de besmette mensen? Rutte blijft maar herhalen dat kleine kinderen weinig besmet raken, maar hoe zijn de cijfers?

moonsparkle

k_m schreef:
De uitgebreide versie. Blijkbaar ook alles wat niet medisch of eten is, sluiten in het weekend. Dierenvoedig mocht ook open blijven. Maar geloof kleding winkels enzo dan niet?

[ [url=m/zNvQNz.png]Afbeelding[/url] ]

Voor mij klinkt dit voor nu wat ook goed zou zijn voor Nederland, drastisch maar misschien echt nodig om verdere verspreiding te voorkomen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:55

Bedoel :+ , zelfs als je VVD door de slechtst mogelijke bril bekijkt (puur economisch belang) kan je er niet omheen dat ze het zo goed mogelijk proberen te doen met de informatie die ze hebben.
Hoe meer zieken, hoe meer druk er op de gezondheidszorg en dus hoe minder economische winst.

Hoe sneller en hoe beter de pandemie bestreden wordt, des te voordeliger het is voor de economie.

De ziekte niet goed genoeg bestrijden is voor niemand goed.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 12-03-20 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:56

IMANDRA schreef:

PSvanLot schreef:
Let op! Ik heb een vet goed idee....

Is het misschien een idee dat Rutte een paar nieuwe adviseurs neemt?

Wie tekent de petitie?..

Weet je wie zijn deskundigen zijn dan? Misschien zijn het wel de slimste mensen op dat gebied in Nederland. En die wil je dan vervangen?

Als de situatie verergert zullen de scholen vast gesloten worden.

Was eigenlijk een grapje. Rutte blijft namelijk zeggen dat zijn deskundige zeggen vinden dat kinderen niet het grootste risico zijn en dat scholen niet dicht hoeven.
Al ruim een half uur wordt hij gevraagd hierover en worden heel vaak de andere landen aangehaald in hun visie.

Hij noemde overigens een aantal van zijn raadgevers.

Arabesk

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:56

En hij blijft maar eindeloos herhalen 'de deskundigen zeggen .........'

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:58

zonnebloem18 schreef:
Whale schreef:

Tijd om te gaan leren haken.

Mocht je onverhoopt verplicht thuis komen te zitten heb je tijd genoeg.

Zit al sinds begin dit jaar thuis, dus wie weet :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:58

Arabesk schreef:

Nogmaals: alleen maar goed.

Je wil niet hebben dat iemand die geschiedenis heeft gestudeerd de adviezen van de deskundigen in de wind slaat :')

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:59

Loretta schreef:
Als er maar genoeg leraren zich ziekmelden dan zal het ook steeds lastiger worden om een school open te houden.

Wat als genoeg ziekenhuispersoneel zich ziek gaat melden???

Moet bekennen dat ik de eerste helft van het debat niet gezien heb, maar het gaat nu wel heel lang over onderwijs.
Maar goed, laat ik er nog maar een keer bij aansluiten;
Er werd ook gesproken over kwetsbare kinderen op speciaal onderwijs. Vroeg me af of (was het Zegers of vd Staaij?) hij zich ook realiseerde dat er ook veel kinderen die naar speciaal onderwijs gaan juist veel baat hebben bij die structuur en continuïteit.

Whale

IMANDRA schreef:
Arabesk schreef:

Nogmaals: alleen maar goed.

Je wil niet hebben dat iemand die geschiedenis heeft gestudeerd de adviezen van de deskundigen in de wind slaat :')

"In 300 v.C. zeiden ze ... en daarom kiezen we voor ..."

HopeMyDay

Vergeten mensen dan dat kinderen a) richtlijnen niet begrijpen/niet serieus nemen en het daardoor sneller verspreidenb (griep gaat ook bij kinderen als een lopend vuurtje) en b) ook in huis wonen bij mensen boven de 30/40? En vaak opa's en oma's hebben die langskomen?

PSvanLot

Arabesk schreef:

Ik vond het wel bijzonder dat hij de minister van onderwijs en 2 mensen uit het onderwijs noemde als raadgever.
Die zijn virus technisch natuurlijk ook geen hoogleraren.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:01

Wel bijzonder dat in zo'n geval de kinderopvang open blijft, zoals nu in België. Die kleintjes zijn wandelende verspreiders (ik werk in de kinderopvang. Je hebt veel nauw contact en er is sowieso al veel snot, al moeten alle snottebellen nu thuis blijven, die zijn niet meer welkom).

Ik zou graag zien dat mijn kids thuis zouden moeten blijven, maar dochter is echt niet verkouden of wat dan ook. Zoon heeft morgen geen inval leerkracht, dus hij moest al thuis blijven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:01

PSvanLot schreef:
Arabesk schreef:

Ik vond het wel bijzonder dat hij de minister van onderwijs en 2 mensen uit het onderwijs noemde als raadgever.

Nee maar wel verstand van het onderwijs. Neem aan dat hij naast die mensen uit het onderwijs ook experts/virologen als adviseurs heeft. Dat insinueerde hij iig wel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:02

HopeMyDay schreef:
Vergeten mensen dan dat kinderen a) richtlijnen niet begrijpen/niet serieus nemen en het daardoor sneller verspreidenb (griep gaat ook bij kinderen als een lopend vuurtje) en b) ook in huis wonen bij mensen boven de 30/40? En vaak opa's en oma's hebben die langskomen?

Zeker, en daarom was het kiezen tussen een rock and a hard place. Blijkbaar was dit voor nu de beste maatregel, in deze situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:03

Rawr schreef:
Het is lang een 'ver van m'n bed' ding geweest en ik vond het wat overdreven maar nu het ineens heel dichtbij is ben ik het toch serieus gaan nemen en gaan nadenken over de risico's.

Dinsdagmorgen ben ik een paar uur in m'n sportschool geweest en liep er een personal trainer rond met het virus. Ik had geen direct contact met hem maar ben wel langs hem gelopen en heb apparaten aangeraakt die mensen die hij heeft aangeraakt ook aangeraakt hebben.

Nou ben ik al een goede 2 weken verkouden en hoest ik af en toe ook dus ik ben bang dat als ik ook besmet ben het verschil niet ga merken. En omdat ik zowel zondag als dinsdag zwaar gesport heb heb ik al last van spieren en lichte pijn bij diep inademen, maar dat kan gewone spierpijn zijn.

Maar als ik zie hoeveel contact ik dagelijks met toch ook veel oudere klanten heb dan vind ik mezelf toch wel een risicofactor en zou ik mezelf toch graag even laten testen. Ik heb het wel gemeld bij mijn bedrijfsleider, die weer bij de rayonmanager en die vervolgens weer bij een coordinator binnen het bedrijf maar ik heb niet het idee dat ze het echt serieus nemen. Ik vind het echt een vervelende situatie en weet even niet wat ik er mee aan moet. :(

Graag even laten testen zit er niet in helaas

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:03

IMANDRA schreef:
PSvanLot schreef:

Nee maar wel verstand van het onderwijs. Neem aan dat hij naast die mensen uit het onderwijs ook experts/virologen als adviseurs heeft. Dat insinueerde hij iig wel.

Wat kan hier een onderwijskundige voor advies geven als hij enkel praat over het risico van besmetten?