Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:13

IK ben helaas een laag verdiener, maar toch begrijp ik de reactie van C wel.
Waarom moeten de mensen die hebben gewerkt om meer te verdienen voor alles opdraaien?
Gewoon helemaal afschaffen.
Kun je een kind niet betalen is dat jammer en moet je er al helemaal niet aan 3 beginnen, wat je nu vaak ziet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:18

Prairy schreef:
c_alsemgeest schreef:
hohohoho... niet aan hoge inkomens koppelen hoor... trek het lekker gelijk :')
Weet je hoe lang ik heb moeten leren en werken om hier te komen :+

Alleen de kinderbijslag eraf voor die mensen die op zich genoeg verdienen, dat is toch niet zo erg? Wij zitten ook (ruim) boven modaal en hebben daar ook hard voor gewerkt. Ik zie daar niet zo'n probleem in?

Persoonlijk niet... ik ga toch niet fokken dus het heeft op mij geen effect. :+
Maar ik vind het altijd een kromme redenering dan mensen die meer verdienen meer moeten inleveren zeg maar.
Ze kunnen het... dat is zeker, maar vergeet het effect van de hogere belastingschalen e.d. niet. En "wij" hebben ook geen recht op toeslagen of vergoedingen in welke vorm dan ook.

Dus als je nèt aan in een hogere verdien categorie zit, hoe je zelfs netto per maand minder over dan in een iets lagere salaris groep.
Maar dat is denk ik een andere discussie :')

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:22

Ik vind het ook oneerlijk om mee op te draaien voor de kosten omdat andere mensen kinderen willen. Zij draaien toch ook niet op voor mijn dieren?

Wil je kinderen prima. Wil je ouderschapsverlof, prima, maar bekostig het dan lekker zelf. En kindergeld mogen ze wat mij betreft ook afschaffen. We zitten met overbevolking en op deze manier wordt kinderen krijgen alleen maar gepromoot -:(- als het aan mij lag kwam er zelfs een kindertaks.

Iedereen mag kinderen hoor, doe maar. Maar betaal ze dan ook zelf.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:31

O nee van mij hoeft ook absoluut niet alles weg te komen bij de hogere inkomens (ik hoop er over een paar jaar ook een van te zijn namelijk en dan heb ik me met extreem veel pijn en moeite door de universiteit heen gesleept... dus ja :) ). Desondanks vind ik het wel legitiem dat er iets van kinderbijslag bestaat, die kinderen vragen er ook niet om om geboren te worden en al helemaal niet in een "geld is niet belangrijk want we houden wel van ze hoor"-gezinnetje... dus ja. Kinderbijslag voor hoge inkomens riekt mij echt naar het bekostigen van andermans hobby. En dat mag best op een glijdende schaal zijn (dus niet dat het gelijk naar 0 schiet als je net teveel verdient). Oja en vanaf het derde kind ook niks meer krijgen. Prima hoor :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:48

Nou nee, ik vind inderdaad ook dat niet alles weg hoeft te komen bij de hogere inkomens. Niet dat mijn inkomen zo torenhoog is, maar ik heb op zich best wel een prima inkomen. Maar daar heb ik ook verdomd hard voor gewerkt en veel voor opgegeven. Ik klaag niet hoor :D Ik heb (over het algemeen) een hele toffe baan met veel vrijheid en veel uitdaging, maar ik werk gemiddeld genomen wel (veel) meer dan veel mensen van mijn leeftijd.

Een (kleine) bijdrage voor de kinderen vind ik nog te verdedigen, hoewel ik dat eerder zie in een bijdrage voor onderwijs op jongere én latere leeftijd. Als je kinderen wilt, zul je ze moeten bekostigen. Kun je dat niet? Jammer dan. Waarom moet ík betalen voor de kinderen van een ander?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:50

Als er een bijdrage is zou die moeten zijn dat die alleen ook bij de kinderen terecht komt.
Dus geen sigaretten van gekocht kunnen worden oid.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:55

Dat bedoel ik :j Je kunt geld storten, maar je kunt er ook voor zorgen dat onderwijs/studeren goedkoper is. Daar wil ik wel aan bijdragen, maar niet aan de zoveelste nieuwe outfit van Vlindertje of inderdaad, de sigaretten van moeders.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:14

@c_alsemgeest: de berekeningen van de tweeverdieners in dit onderzoek zijn vooral gebaseerd op een gezin met kinderen, de voordelen die zij hebben maken het verschil zo groot.

Wat onze pensioenen betreft: die zijn tegen die tijd allang opgegeten door de babyboomers en de huidige ouderen, je weet wel, die groep die er zó hard voor gewerkt heeft en het zó slecht hebben :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:22

Ik zou kinderbijslag graag in onderwijs of sport geïnvesteerd zien. Dat zorgt denk ik meer voor een goede toekomst van Nederland, dan individuele kinderbijslag (al dan niet met een glijdende schaal).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:27

Of je moet het doen zoals mijn partner: ga op buitenlands contract werken, dan hoef je in je eigen land geen belastingen af te dragen. Hij heeft zijn hoge inkomen en betaalt geen cent mee aan alle kindertoeslagen in dit land. Het land waar hij nu aan gelinkt is is zowat belastingvrij :+
Ik ben bewust van fulltime naar parttime (19u) en nu weer naar 30u gegaan. Ideaal zo. Maar ik betaal van die 30u wel gewoon mee aan alle toeslagen, ook al wil ik dus zelf geen kind.

Over pensioenen: die mogen de hoogte in hoor. Ik werk in een RVT, we zijn lang niet de duurste in de streek (eerder middenmoot) en iemand met een gemiddeld pensioentje kan gewoon de goedkoopste 1-persoonskamer niet eens betalen zonder spaargeld bij te leggen. Die kamer kost in de regio gemiddeld ergens tussen €1200 en €1800/maand. Dat is exclusief HA, exclusief kapper, exclusief medicatie, dat komt er op het einde van de rit nog bij. Sta je mooi met je gemiddelde belgische pensioentje van 1260...

Misschien een ideetje: zij die geen kinderbijslag krijgen wegens kinderloos... kan die toeslag dan niet later bij het pensioen uitgekeerd worden? Kinderbijslag krijg je tot ze 21 zijn geloof ik dus 21 jaar lang. Als je tot je 67 moet werken + 21 jaar = 88 jaar wat je alvast een extraatje krijgt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:46

Er zijn wel allerlei toeslagen, maar het is sterk afhankelijk of je er recht op hebt. Wie vast opgenomen wordt krijgt €130/maand toeslag voor residentiële vergoeding als je tijdens je hele werkende leven jaarlijks de Vlaamse Zorgkas hebt betaald. Dat is enkel Vlaanderen, Brussel en Wallonië tellen niet mee.
Afhankelijk van je pensioen/eigendommen en gezinssamenstelling kan je nog meer toelages krijgen, maar dan houden ze rekening of je bijvoorbeeld je huis hebt verkocht, binnen de 10 jaar heeft geërfd/schenkingen gedaan en voor welk bedrag dat was etc.
Dus als ik 80 ben, zwaar zorgbehoevend en ik moet naar een RVT, en ik heb op mijn 71e mijn huis via een schenking aan mijn enige kind gegeven... dan wordt met die waarde rekening gehouden en kan het dus dat ik daarom niet in aanmerking kom.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:27

Palmera schreef:
Leuk! :) In de regel komen er weinig kinderen bij ons.

Een mooi voorbeeld een paar weken geleden:
Twee stellen, beide met twee kinderen van ongeveer dezelfde grootte komen praktisch gelijktijdig binnen.
Met stel nummer 1 was het direct bal. Kinderen brullen, rennen, op de tafel staan: één grote ravage. Na drie kwartier waren ze weg. De ouders hebben letterlijk zitten schrokken.

Stel 2: de kinderen zaten braaf aan tafel, iedereen at rustig, de kinderen werden door de ouders goed betrokken en bezig gehouden en op lachen na hebben we ze niet gehoord. Toiletbezoek ging normaal lopend door de zaak en verder zaten ze op hun stoel. Drie uur later wetd er afgerekend, vader reeds met de jongste slapend in zijn armen. De oudste bedankte netjes voor het eten. Grote hulde, een voorbeeld voor allen en zo kan het dus blijkbaar ook. :)

Ik snap niet wat er zo moeilijk is aan rustig eten met je kinderen. Wij gingen pas nog sushi eten met een 4 jarige, heeft gewoon drie uur keurig stil gezeten en gegeten, niet rennen, kleurplaat maken tussendoor als ze moet wachten en geen gekrijs of gegil. Hoe moeilijk kan het zijn? Kwestie van aanwennen lijkt me ook.

Dat ouderschapsverlof vind ik trouwens ook van de zotte, mijn vriend kan 6 weken opnemen bij zijn baas, waarvan een aantal weken dan onbetaald, prima maar dat is dan aan hem. Ik vind het echt gestoord dat andere mensen die er niet voor kiezen dan voor de kinderen moeten betalen. Ziek zijn, oud zijn o.i.d. is geen keuze, kinderen nog steeds wel. Hoewel ik ze in de toekomst graag nog wil vind ik dit toch echt mijn eigen verantwoordelijkheid, keuze en ook aan mij om te betalen. Al vind ik de wettelijke 16 weken voor vrouwen dan wel weer terecht, maar dat heeft ook met herstel te maken.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:51

Varekaj wat is een RVT? Ik denk gezien je bericht aan een verzorging of verpleeghuis? Maar weet niet hoe jullie dat in Belgie noemen. ;)
Hier ook een behoorlijk leuk salaris, wederhelft ook, dus snijden in de hogere salarissen, liever niet! Wij hebben beide gestudeerd en leuke banen maar daar ook hard voor gewerkt, bovendien wordt vaak de middenklasse daarmee gepakt, ben ik geen voorstander van.

Ik ben trouwens een stille meelezer die even inbreekt, hoi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:12

Rust- en verzorgingstehuis. Wij richten ons op zwaar zorgbehoevenden met eventueel dementie. Dus personen die zich zonder hulp van een 2e persoon niet meer alleen kunnen wassen én aankleden onder en boven de gordel en die dan nog minimaal hulp nodig hebben van een extra persoon om zich te verplaatsen (uit bed komen, aan de arm stappen) of die niet meer alleen naar een toilet kunnen gaan en/of zich proper maken. Dat is een "licht" zwaar zorgprofiel. Een "zwaar" zwaar profiel is hulp van minimaal 1 persoon bij én wassen onder/boven de gordel én kleden onder/boven de gordel én moeten verplaatsen met hulp én niet meer alleen naar toilet kunnen/zichzelf netjes maken én incontinent zijn voor minimaal urine.

Gebruik van incomateriaal en de zorgverlening + kamerhuur + maaltijden + basisanimatie zitten wel in de prijs, maar dan nog. daar komt dan nog allerlei gedoe bij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 16:00

Kan iemand me uitleggen waarom moeders via Facebook de collectie verzameldingen van hun kind compleet gaan maken? :o?
Het idee is toch juist dat het leuk is om zelf je collectie te sparen?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 16:14

Magrathea schreef:
Kan iemand me uitleggen waarom moeders via Facebook de collectie verzameldingen van hun kind compleet gaan maken? :o?

Ja dat heb ik ook nooit gesnapt....
Toen ik op de basisschool zat had ik ook al zulke klasgenootjes, strontverwend, altijd binnen twee week hun album met flippo's e.d. compleet, en als dat niet het geval was na school jankend naar mammie lopen dat deze of gene eentje had die hij/zij nog niet had.
Ik heb nooit een album compleet gekregen, en toch altijd super trots op wat ik wél had, en natuurlijk super dankbaar dat mijn ouders die duurdere chips wouden kopen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:43

Dat zijn ook de moeders die de werkstukken en surprice's van hun kinderen maken :')
Die kinderen herken je ook als ze eenmaal volwassen zijn... van die slappe zakken zonder ruggengraat :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:29

Zelfde als koters altijd laten winnen met een spelletje. Doe ik nooit. Winnen ze, dan hebben ze terecht gewonnen, maar no way dat ik expres ga verliezen. Wil ze af en toe best een klein beetje helpen of een tip geven, maar dan houdt het ook wel op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:37

Speel sowieso geen spelletjes met kinderen _O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:29

Ik ken een kind met wie het daadwerkelijk leuk spelletjes spelen is, die is er ook goed in :j Ik probeer wel een beetje op zijn niveau te spelen als het ware, dus geen super ingewikkelde combinaties spelen om te winnen, het moet wel leuk blijven. Maar; dat doe ik eigenlijk bij iedereen met wie ik een spel voor het eerst speel. De moeilijke tactieken komen later wel. :) Tenzij ik weet dat ze veel spelletjes doen, dan mogen ze het zelf maar uitzoeken :o

Datzelfde kind heb ik trouwens een keer met zijn moeder (vriendin van mij) en zusje een co-op spel gespeeld. Voor de niet-kenners: dat is dus een (bord)spel waarbij je "tegen het spel" speelt, je moet dus samenwerken om uiteindelijk samen te winnen. Een van de onderdelen daarvan is dat je schatkaarten moet uitwisselen, dan kun je setjes maken en als iemand een setje heeft mag je een schat vinden. Het zusje (die overigens ook wat jonger was) is me een partij boos geworden omdat ze een schatkaart af moest geven :+ Die kregen we echt niet aan haar verstand gepeuterd dat ze niet in haar eentje ging winnen maar dat we of allemaal gingen winnen of niemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:28

Spelletjes doen met mn toen nog 6-jarige stiefneefje was altijd hartstikke leuk en bijzonder tegelijk. Hij wist op die leeftijd al perfect hoe de meest ingewikkelde spellen werkte(IQ van 150), en kon daarnaast heel goed tegen zn verlies. Dus dat was hartstikke leuk.

Ben vanavond aan het oppassen op de zoon van Liselot, maar zo zijn kinderen wel leuk als ze heel goed zijn afgericht :P
Wel bijna crisis doordat ik niet snapte wat Boepla of zo betekende, wist ik veel dat hij zn giraffe knuffel bedoelde... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 01:53

c_alsemgeest schreef:
Speel sowieso geen spelletjes met kinderen _O-

:')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:40

Magrathea schreef:

Als Storm en Vlinder die lege plekken zien in hun album ervaren ze een existentiële leegte die littekens trekt in hun onbevangen zieltjes. Dus moeders trekt er op uit om dit grote leed te voorkomen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:08

Ik ben wel bereid om als intermediair te fungeren voor een neefje. Maar dan moet hij zelf ook echt zijn eigen dubbele voetbalplaatjes ter beschikking stellen voor andere kindjes.