Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:18

Ik train tegenwoordig m'n balans een beetje op zo'n apparaat in de sportschool. Soort cardio apparaat wat je ook zwaar op gewicht kan zetten. Als je die handdingen loslaat, moet je nog best je best doen om balans te houden. :)

Romyv

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:22

het stomme is: hoe meer moeite je gaat doen het moeilijker het wordt :+ de kunst is focus en je core aanspannen! (zeg ik nu heel makkelijk, maar heeft bij mij heel lang geduurd tot dat kwartje viel en ik het naast begrijpen ook kon zeg maar)

Leuke inspiratie:
https://www.google.nl/search?q=balance+ ... 79&bih=931

Zn trainingsbal is echt een musthave!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:23

En hoe ver moet je dan door je knie buigen?? :D :D

Maar het staat daar denk ik los van hoor. Zit ook te friemelen met m'n tenen als ik gewoon zit.
Vooral m'n grote teen. Schoenen zijn ook altijd kapot aan de binnenkant :')

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:29

ow echt! hahahaha ja dat is wat anders :P

zo ver als lukt, hoe dieper je kan hoe beter je balans denk ik?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:32

Ja vrij kansloos hehe. Ga thuis eens oefenen. Op kantoor vind ik niet zo geslaagd haha

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:42

Gosh! Die oefening kost niet alleen balans, maar ook kracht :oo

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:13

Ik dacht al dat dat aan mijn kippenkracht laag ;)
Ik heb ook zo'n bal want ik moet daar voor mijn rug oefeningen op doen. Op Veel sites vind ik dat de meeste oefeningen die ik moet doen ook goed zijn voor hardlopers. Ik denk dat het ook goed Is om je spieren ook op andere manieren te trainen dan alleen met hardlopen.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:21

Dat soort oefeningen vind ik echt ramp wat betreft balans. Ik haak al af als ik bij mensendieck langs een touwtje moest lopen. Werd een touwtje neergelegd en dan moest ik voetje voor voetje daar langs lopen.
En als zo'n balans bal of bord (halve bal met op platte kant een plank en daar op gaan staan) dan rolde en viel ik alle kanten op. We zullen maar zeggen dat dat niet zo mijn ding is ;)

Er zijn wel echt honderd van dat soort balans oefeningen en ze je lukken dan moet je ze eens doen met ogen dicht, kun je weer opnieuw beginnen met oefenen :P Bij de looptraining doen we bij de warmingup ook wat balans oefeningen en ondanks dat ik faal is het wel goed om te doen en het levert altijd een hoop plezier op! xD

Met die loopschoenen zou ik voor andere gaan kijken. Is misschien niet goedkoop maar ze moeten je wel lekker zitten.

Even nog een keer mijn vraagje, misschien leest er nu iemand die een antwoord weet.
Ik heb een vraagje hier eigenlijk aan iedereen die mij zou kunnen helpen. Ik loop op dit moment de 5km in 25minuten en wil op oudjaarsavond een 5km wedstrijd doen op aanraden van de atletiekvereniging hoe ik er met die adrenaline en alles voor sta (kunnen zij beter inschatten in welke trainingsgroep ik na de jaarswisseling zou passen). Is het haalbaar om van die 25minuten 23minuten te maken? Ik heb al eens 23 gelopen maar dat is in juni geweest. Of welke tijd zouden jullie voor gaan?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:30

Tja hangt van van alles af. Hoe loop je die 5 nu? Zelf? Op welke ondergrond? Is het straks op de baan?? In wedstrijd loop je bijna altijd harder dan met training.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:48

manzano schreef:
Tja hangt van van alles af. Hoe loop je die 5 nu? Zelf? Op welke ondergrond? Is het straks op de baan?? In wedstrijd loop je bijna altijd harder dan met training.

De 5km loop ik nu in 25minuten op de weg en de wedstrijd is ook op de weg. Vergelijkbare hoogteverschillen in parcours. Training is 2 keer op de baan en 1 keer op de weg/asfalt per week.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:52

Ja dat red je wel omdat je al eens in die tijd hebt gelopen! Mooi doel!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:18

Ze moeten bij loopanalyse ook gewoon rekening houden met of je een schoen fijn vind lopen hoor. Ik heb pas wel 10 paar aan gehad en één paar liep ik correct op maar vond ik niet fijn. Werd niet moeiijk over gedaan, gewoon verder zoeken :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:54

Vorige week zaterdag had ik 5 km in 36 min

Vandaag heb ik 5km is 33 minuten.
Is het normaal om in het begin zoveel verschil te zien?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:05

Ik moet ook weer, denk vanavond maar weer even frustratie lopen O:)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:54

Anne_mieke88 schreef:
Vorige week zaterdag had ik 5 km in 36 min

Vandaag heb ik 5km is 33 minuten.
Is het normaal om in het begin zoveel verschil te zien?

Bij mij ging het in het begin ook heel snel. Geniet ervan maar wordt niet te enthousiast want dan ga je je eigen voorbij lopen en heb je straks blessures.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:38

Dat is inderdaad wel een snelle vooruitgang Annemieke. Inderdaad niet te gek doen. Tijdens trainingen liep ik ook meestal de 5 rond de 32 minuten. Gisteren voor het eerst de 5 onder de 30 getraind! (met wedstrijden liep ik hem wel onder de 30).

Zijn er hier mensen die de Adventurerun gaan lopen of hem wel eens gelopen hebben?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:47

Nou ik heb net voor het eerst gelopen sinds 4 maanden..... viel dat ff tegen :') :D :))

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:50

Hallo,
Tijd geleden ben ik begonnen met hardlopen, naarmate dit opgebouwd werd kreeg ik steeds meer last van mijn knieen en kuiten. Ben toen weer gestopt.
Toch wil ik weer beginnen en hoop dat het nu beter werkt, mag nu hardloopschoenen van iemand proberen om te kijken of dat verschil maakt. Deed het nu gewoon op normale sportschoenen.

Wat denken jullie kan het daaraan liggen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:51

Dat lijkt me zeeeeeer goed mogelijk ja.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:05

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:24

Oh dat is misschien wel wat :) bedankt voor de tip! :D

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:23

Ik ben sinds 4 weken ook fanatieker aan het lopen (daarvoor zelf af en toe 2-4 km). Train niet heel vaak per week, maar het is een onderdeel van de trainingen voor het roeien. Kan niet en looptraining en roeien/ergometertraining op 1 dag doen.
1 x per week hebben we een looptraining met een grote groep onder begeleiding van 2 hardlooptrainers. Tijdens zo´n training zitten we nu op een totaal van 5 tot 7 km. Training is iedere week anders qua inhoud (interval, coopertest, xtje core mee pakken, techniek etc.). Naast die training probeer ik nog 1 x per week zelf een km of 4-6 aan 1 stuk door te lopen. Als ik alleen loop kost het me wel echt veel meer moeite dan met de groep! Zelfdiscipline he :P

Op dit moment moet ik vooral even de goede balans vinden tussen alle trainingen en de ene keer dat ik zelf ga lopen. (2-3 keer roeien/ergometeren en dan dus looptraining en 1 x zelf lopen)

Heb zelf qua looptechniek de vervelende gewoonte om onbewust m'n schouders/armen op te trekken en wat te spannen waardoor ik na een tijdje (vooral als hartslag echt omhoog gaat) last krijg van gebied bij m'n sleutelbeen. Heb wat tips gekregen van 1 van de trainers, maar ik voel nog niet echt goed het verschil tussen spannen en loslaten.

Ik heb ook nog een tip voor fijne dry fit hemdjes! Bij de Intersport hebben ze ze in allerlei felle kleuren voor 15 euro!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:05

Trekt dat truitje van de hema niet heel erg op, heb een fel roze van hun maar dat is echt vreselijk! Wil er niet eens in slapen. :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:39

Had ik nu helemaal geen last van. Maar had hem in mn broek zitten. Dus dat kan ook amper haha.
zal morgen eens testen

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:01

Iemand hier weleens last gehad van een spier in je knieholte door en tijdens het lopen? Afgelopen training (donderdag) speelde dit bij mij de laatste 2 km terug licht op. Vandaag zware ergometer training (indoor roeien) gehad en toen voelde ik 'm opeens ook bij het uitroeien. Nu voel ik die spier ook steeds als ik gewoon loop, vooral bij traplopen.
Morgen heb ik weer een ergometertraining dus ga even kijken hoe het gaat dan. Twijfel wel of het dan donderdag niet beter is om een xtje een hardlooptraining over te slaan uit voorzorg..