Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

frankiej

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:28

Bril wil ik ook nog, gister al een vliegje recht in mn oog. Gebruiken brildragers een aparte fietsbril of hoe doen jullie dat? Ik heb een varifocale maar in de praktijk heb ik eigenlijk genoeg aan een leesbril (wel makkelijk als je je foon wilt bekijken).

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:01

Hai!

Vanaf vorig jaar mag ik mijzelf ook een beginnend fietser noemen, en gister mijzelf ook aangemeld bij de Strava club :)
Begonnen op een tweedehands fiets en nu opzoek naar een nieuwe fiets. Hebben jullie ervaringen met Canyon Endurance of Bianchi Via Nirone?

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:56

Bedankt voor de tips! Ik ga eens uitzoeken wat ik waar wil gaan halen! :D
Cursus klinkt ook wel aanlokkelijk, maar dat zal voorlopig nog niet gaan dan helaas.

Mijn tweedehands fiets waar ik helemaal blij mee ben *\o/*

Afbeelding

Ik moet nog wel echt aan mijn fietsconditie gaan werken merk ik :')

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:29

Goedemorgen

@Laura ; heb nu een Giant Neos Track .
Maar moet hem nog personaliseren :o
Afbeelding

Daar moet ik effe rustig voor gaan zitten ...te veel mogelijkheden
ha ha .

Stoere foto van je ( derde ) :wow:
En de Zoot Team kleuren ...ik blijf ze bijzonder vinden . O:)

@Erpel ; gefeliciteerd met je MTB .Het schakelen is idd effe oefenen .
Voor helm /schoenen /kleding zou ik naar de betere fietsenwinkel gaan .
Die hebben vaak meerdere modellen/ merken op voorraad .
Een nette fiets is het *\o/* ... ( Ik ben geen MTB er )

@Frankie ; Mijn schoenplaatjes zijn ingesteld na bike fitting .
Geen ervaring met (lees)bril en fietsbril , heb me bijna 20 jaar geleden laten laseren .

@Chrissie :Ik heb zelf geen ervaring met Canyon of Bianchi .
Maar er zijn genoeg "goede" fietsmerken op de markt .Het belangrijkste is dat de geometrie past bij jou lijf .En verder is het een kwestie van wat wil je uitgeven ? Wil je Alu / Carbon , schijfremmen of niet en welke af montage .

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:44

Chrissie, strava is een mooie app. Heb hem online al helemaal doorgespit, nu de praktijk nog haha

Erpel, mooie mtb!

Time2tri, dat bikefitting kan je dat ook ergens doen met een niet bij de winkel gekochte fiets (lees 2e hands marktplaats)?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:02

frankiej schreef:
Time2tri, dat bikefitting kan je dat ook ergens doen met een niet bij de winkel gekochte fiets (lees 2e hands marktplaats)?

Ja hoor ..mijn eerste bike fitting was ook met een gebruikt gekochte
fiets .
Moet je even Googlen op jou regio .
Ik woon namelijk in Duitsland :o

Edit ; https://www.pro4mance.eu/bikefitting-typen
Laatst bijgewerkt door Time2Tri op 21-04-20 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:05

SkyLWG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:58

Meelezer met een Canyon . Overigens geen Endurace maar een ander model.
Ik ben heel erg blij met mijn Canyon en volgens mij hebben de fietsen een goede prijs-kwaliteitverhouding maar een nadeel is dat je naar Koblenz moet rijden om proef te kunnen rijden op de fiets. Verder is de service daardoor ook meer online en je kunt dus niet even terug naar de winkel als er iets mankeert aan je fiets.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:40

Hoi! Ik meld me ook hier.

Sinds Februari heb ik geen auto meer, koppakking binnen een maand stuk (oke het was wel een tweedehandsje) maar was er helemaal klaar mee.
Mijn vriend woont in Eindhoven en ik ga minimaal 1 keer per week zijn kant op (ongeveer 35 km enkele reis). Ik fiets naar stal (ook ongeveer 35 km enkele reis) en als we samen zijn fietsen we ook een rondje samen (langste was 100 km)
Ik heb een mountainbike waar ik die afstanden op fiets maar zou toch wel graag een racefiets willen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:57

@ SkyLWG ; Daar hebben wat teammates van mij idd ook al eens verteld .
Dat is voor mij dus ook een reden voor een merk te gaan
waar ik service in mijn buurt heb .
Ik heb dus twee Liv fietsen ( racefiets en TT ) en een gebruikte
Giant Defy die op de Tacx staat .
Daarbij vind ik de Liv fietsen echt geweldig ...er zit voor iedereen wat tussen .

@Dayanara Welkom ...leuk ...
Heb je bepaalde wensen voor een racefiets ?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:58

Time2Tri schreef:
@Laura ; heb nu een Giant Neos Track .
Maar moet hem nog personaliseren :o
Daar moet ik effe rustig voor gaan zitten ...te veel mogelijkheden
ha ha .

Gelukt !! was even weten hoe ... :D

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:49

Als ik al die afstanden en snelheden zie voel ik me wel echt een noob. Ik ben al blij als ik de komende weken kan opbouwen naar een uur en een gemiddelde snelheid van 25km/h

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:57

IMAY1990 schreef:
Als ik al die afstanden en snelheden zie voel ik me wel echt een noob. Ik ben al blij als ik de komende weken kan opbouwen naar een uur en een gemiddelde snelheid van 25km/h

Dat is toch prima ... lekker opbouwen , vertrouwd raken . Dan komt de rest vanzelf wel .

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:04

IMAY1990 schreef:

Nooit gaan vergelijken met anderen, focus op jezelf!

Rustig beginnen en goed aanvoelen wat je lichaam aangeeft. Zelf ben ik heel blij met mijn smartwatch, daar kan ik mooi zien wat de impact is op mijn hartslag. Luister ook echt naar je lichaam, dat voorkomt blessures.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:57

IMAY1990 schreef:

Als ik alleen fiets fiets ik echt nooit harder gemiddeld dan he...
Ik vind wat rond Cruisen nou eenmaal fijn.

Wat staat er weer veel wind vandaag pff word die ooit minder.

Service in de buurt zou voor mij ook doorslag geven.
Plus ik steun graag de lokale winkelier.

Balen van je auto Dayanara maar fietsen met dit weer is ook lekker.

Frankie veel fietsen winkels doen de fitting ook zonder dat je hem aan gekocht hebt daar.
Ik heb mijn fitting via de Fysiotherapeut geregeld.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:46

Heb ff die site van pro4mance bekeken. Wist niet dat dat allemaal mogelijk was. Aangezien het voor mij voorlopig gewoon hobby is, laat ik het nog even voor wat het is. Tis namelijk, begrijpelijk, best een kostbaar onderzoek.

Inderdaad wat een wind weer vandaag zeg.

Imay, haha je bent niet de enige hoor. Ik heb nu 2 ritjes gedaan met een gemiddelde van 24 km/u.
In Strava zie je de snelheden van anderen die de app gebruiken, pffff. Maar dat kan ik heel goed van me af zetten, anders word je er te depri van denk ik ;-).

Vandaag dus voor het eerst met strava getrapt. Leuke en duidelijke app. Wat ik me afvraag is of het mogelijk is in het hoofdscherm de actuele snelheid ergens weer te laten geven. Dat kan bij runtastic namelijk wel. Strava geeft bij mij de rijtijd, afstand en gemiddelde snelheid aan. Thuis op de pc kun je naderhand wel zien wat de snelheden waren.
Eergisteren was het nog erg wennen aan de schoenplaatjes, vandaag was het al gewoon. Wat ik wel bemerk bij mezelf is dat ik na ff gereden te hebben last krijg van mijn nek van het naar voren kijken. Naar mijn idee lig ik echt niet plat op de fiets, mede daartoe ook gekozen voor een enigszins endurancetype.
Dragen jullie ondergoed in de fietsbroek? Eergisteren wel gedaan, vandaag niet. Met beviel me toch net wat beter. Degene waar ik de fiets van heb overgenomen draagt ook altijd ondergoed.

Mijn rondje vandaag 29 km met gemiddeld 24 km/u:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:59

Ja, ik ga mezelf ook maar niet vergelijken. Inderdaad eerst maar kilometers maken en je lichaam aan de houding laten wennen! Die nekklachten heb ik ook snel last van. Ik merk dat het goed gaat zolang ik max. een uur fiets, dus dat bouw ik nu langzaam uit en ik probeer erop te letten dat ik mijn schouders ontspan.

Ik draag niets onder mijn fietsbroek. In het begin wel (wist ik veel :+ ), maar toen ik langere ritten ging maken, ging er toch wat schuren. Het is maar net wat je fijn vindt! Mooi gebied zit je :j

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:34

Yep , met de blote billen in de fietsbroek =:)

@ Frankie , ik zou gewoon een basis fietscomputer kopen voor je snelheid en afstand .
Een simpele zonder gps / cadans heb je al vanaf 20 Euro of zo .

Mbt je nekklachten ... dan zit je waarschijnlijk toch niet optimaal . Te groot frame ? Te lange stuurpen ? Hoogte zadel te hoog ?
En dan kom je toch weer bij een bikefitting uit .
Ik weet niet welke prijs je hebt gezien , maar anders eens kijken en vergelijken .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:37

Zo vandaag in mijn bike cave beter licht gekregen .
En 4 extra stopcontacten *\o/*
Nu komt mijn LIV Avow nog aan de muur te hangen , en mijn medailles moeten ook nog een plekje krijgen .
Het word wat :j

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:44

Nou! Je lijkt een echte prof :D

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:55

Uiteraard zonder ondergoed. Anders heeft de zeem in je fietsbroek eigenlijk geen nut meer en heb je inderdaad veel meer kans op schuurplekken en andere ongemakken.

Nekklachten had ik in het begin ook een beetje hoor. Daar hoef je je niet direct zorgen om te maken. Eerst wat kilometers maken en daarna kun je misschien ook naar eigen inschatting wat aanpassingen doen. Je spieren moeten zich ook vormen/trainen naar de nieuwe houding, core stability oefeningen kunnen daarbij ook helpen. Als het echt vervelende klachten gaat geven is het natuurlijk wel verstandig om hulp te zoeken bij expert(s).

Jaloers op je bike cave T2T. AL morgen wij hier ook niet klagen met een kamer speciaal voor 5 fietsen en alle sleutel benodigheden erbij O:)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:08

Wow Time das een mooie ruimte!
Bij pro4mance zag ik een bedrag van ca 250 euro. Ik kijk het ff aan, dat bedrijf zit niet ver bij mij vandaan dus kan er altijd nog een afspraak maken.
Wat broeken betreft: bij mijn weten zaten er vroeger echte zemen in, tegenwoordig lijkt het meer een of andere kunststof. Hoe zijn hier de ervaringen mee? En ook: welke bevallen beter, de short of bibshort? Heb nu een bib van de decathlon, pasvorm is goed maar gezien je toch meer stof om je lijf hebt, blijft het ook warmer. Dat merkte ik vanavond met tegenwind: meer inspanning dus meer warmteproductie. Dan lijkt een short me wel fijner.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:36

culaccino schreef:
Nou! Je lijkt een echte prof :D

De ruimte goed benutten :
Voorheen spul in wat niet gebruikt werd , nu spul wat wel gebruikt word . :D
De liv Avow ( roze fiets ) wil ik aan de wand hangen . De wand houders zijn besteld .
Dan nog een mooi hang plekje voor al mijn medailles
kiezen .

Ach ... een prof ben ik niet , maar ik vind het gewoon leuk . En de ruimte heb ik ik ervoor .

250 Euro is wel erg veel Frankie .
Zal morgen eens op hun website kijken wat je er voor krijgt . Zoveel heb ik iig nog nooit betaald .
Ik fiets met een short of trisuit , geen Bin short .

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:00

@Susan, dank dat ga ik onthouden!

@Frankiej, een bril is zeker aan te raden. Je kan ook sportbrillen op sterkte laten maken. Strava kan je volgens mij ook wel je actuele snelheden laten zien, dat zou je even op moeten zoeken. Ik gebruik zelf geen Strava tijdens het fietsen, mijn fietscomputer uploadt de ritten nadien op Strava.

Ondergoed draag ik ook niet onder mijn fietskleding, is ook echt ten zeerste af te raden. De broeken zijn er op gemaakt. En nekklachten komen vaak doordat je je hoofd te ver achterin je nek moet leggen als je rechtuit kijkt. Meestal een kwestie van je stuur wat dichterbij of omhoog. Een bikefit is echt aan te raden, sommige winkels doen dat ook op een minder uitgebreide manier en betaal je ook een stuk minder. Voor het begin is dat prima.

@T2T, heerlijk die BikeCave van jou! Je hebt van die ophangsystemen waar je ook je schoenen en helm op kwijt kan :))

@Chrissie, geen ervaring met de Bianchi, wel ervaring met de Canyon. Een hoop fiets voor het geld wat je er voor betaalt! Alleen is het even lastig met de maten.. Je kan het niet testen tenzij je een keer naar een beurs gaat of naar Koblenz rijdt.

@Imay, je niet gek laten maken hoor! Ieder op zijn eigen tempo. Het is veel belangrijker dat je er plezier in hebt en blijft houden!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:15

Lauraennala schreef:
@T2T, heerlijk die BikeCave van jou! Je hebt van die ophangsystemen waar je ook je schoenen en helm op kwijt kan :))

Show me please :j :D

Het moet allemaal nog ge fine tuned , kleinigheidjes .
Maar wat een verschil qua licht ...wauw .
Heb nu ook twee haken in het plafond waar ik de fiets kan
ophangen om bv de ketting schoon te maken o.i.d.
Het plafond is namelijk niet zo hoog .
Heb eerst een bikelift overwogen , maar ja die fietsen wegen
niets .

Ja ...ben er erg blij mee .