Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Morrie

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:45

De dokter (mijn voor alige huiarts die met pensioen is) kon er wel om lachen. Hij kent me al een jaar of 35

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:47

Jij hebt toch wel heerlijk onderkoelde humor ondanks je covid angst. Al wat geruster ?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 00:39

friezenfan2 schreef:
Ik mag naar de grote locatie aan de bavelse berg, naast de kinepolis. Dat opschrijven is een slim idee, ze zeggen in je niet dominate arm moet laten prikken toch.
En inderdaad iedereen zegt dat het meevalt en zo over is. Al zou iedereen op de wereld dat zeggen zou het niets doen voor mij. Die angst bouw ik als nog op, en die gaat er uit komen na het prikken. Maar het is voor een goed doel dus ik wil wel.

Mijn tip van het opschrijven is vooral omdat je waarschijnlijk ter plekke een hoop dingen vergeet die je aan wilt geven. Zo kun je kort en bondig de belangrijkste dingen duidelijk aangeven.

Mijn tip is inderdaad de arm aan de kant waarop je NIET slaapt! Ook al betekend het dat het daardoor wel je dominante arm is. Bij de eerste prik heb ik mijn arm nadien weinig bewogen en werd hij echt stijf. Na de tweede prik juist wel veel bewogen en daardoor werd de stijfheid minder. Dus gewoon lekker nadien je arm rustig in beweging houden.

Nadien als je 15 min moet wachten kun je daar best aangeven dat je prikangst hebt en nadien de spanning eruit komt. Bij mij zaten er aardige mensen van het rode kruis. Je kunt met één van hen gezellig een praatje aanknopen als je daardoor meer tot rust komt. Bij mij moest iedereen zelf de tijd in de gaten houden. Dus je werd niet na 15 min buiten geschopt. Mocht je nu na 15 min. je nog niet rustig voelen, geef het gewoon aan en vraag of je nog even mag blijven zitten als dat is wat je op dat moment nodig hebt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 02:33

friezenfan2 schreef:
Ik mag naar de grote locatie aan de bavelse berg, naast de kinepolis. Dat opschrijven is een slim idee, ze zeggen in je niet dominate arm moet laten prikken toch.
En inderdaad iedereen zegt dat het meevalt en zo over is. Al zou iedereen op de wereld dat zeggen zou het niets doen voor mij. Die angst bouw ik als nog op, en die gaat er uit komen na het prikken. Maar het is voor een goed doel dus ik wil wel.

Hier nog iemand die heel bang is voor naalden en de prik al heeft gehad. Geef het aan is echt mijn tip! De eerste keer had ik echt een super leuke en lieve vrouw die ook zei van hoe wil je het hebben en ik zei zo snel mogelijk en toen zei ze klaar en was het dus al gebeurd. En echt niks gevoeld. Daarna wel veel paniek gehad maar hield mijzelf onder controle

2de keer iets minder die vrouw zei te vaak ontspan nou uh dat helpt niet en die voelde ik wel wat. Daarna echt top afgeleid door iemand van het rode kruis die de wacht hielden bij de 15 minuten wachten. Was echt een topper! Heb haar ook flink bedankt en mij een hele hoop paniek bespaard.

Ik ben nu wel iets minder bang voor naalden en ik hen op school inmiddels ook al moeten oefenen met bijv insuline spuiten of naalden klaarmaken en dan in een nep arm spuiten. Laatst bij iemand suiker geprikt en ook spanning maar het viel mee. Het zijn wel dingetjes die helpen dit had ik een jaar geleden echt geweigerd om te doen. Ik laat mij dan niet zelf prikken dat is iets to much zelfs een vingerprikje heb ik liever niet van een andere student.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:19

Net de 1e pfizer gekregen, zo blij mee!
Ondanks allergieën voor o.a veel soorten antibiotica mocht ik hem wel hebben. Ga er ook vanuit dat het geen problemen op gaat leveren. Heb normaal weinig tot geen past van vaccinaties en heb ivm veel reizen al aardig wat spuiten gehad :D

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:27

Wat fijn dat je je eerste hebt gehad MarijeR, ik droomde vannacht dat ik ‘mijn’ eerste Pfizer kreeg. Mijn voorkeur moge duidelijk zijn.
Maar omdat ik betrekkelijk jong ben en gezond staan bij mij Moderna, Pfizer en Janssen op de lijst, ik hou maar ‘gewoon ernstig’ rekening met de laatste.

Waarom mijn voorkeur? Omdat ik de mrna techniek machtig interessant vind.

Mijn vriend staat (wegens onderliggend lijden) op de nominatie voor Pfizer of Moderna, hij vind het sowieso spannend allemaal maar gaat ze wèl halen. Hij zal ergens in de komende (twee, drie?) weken een uitnodiging gaan ontvangen.

Ik moet bekennen dat ik zo langzamerhand niet meer kan wachten...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:30

Ik zou ook een uitnodiging ontvangen maar ik ben bang dat ze me gaan vergeten en dat ik dan nog langer moet wachten. :')

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:32

purny schreef:
Ik zou ook een uitnodiging ontvangen maar ik ben bang dat ze me gaan vergeten en dat ik dan nog langer moet wachten. :')

Dat gevoel heb ik ook een beetje bij de uitnodiging voor mijn vriend, ben bang dat ze hem vergeten omdat zijn onderliggend lijden als ‘niet ernstig’ of ‘mild’ te classificeren is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:35

Ik quote mezelf even uit het algemene topic:

Citaat:
Griepprik risico-groep?

Dan even zelf je huisarts bellen.

Die moeten nl aan de ggd doorgeven wie in aanmerking komen voor die regel.
Ik heb gisteren mijn huisartassistente aan de telefoon gehad, om even met zekerheid te weten of ik op de lijst sta, omdat ik niet al jaren de griepprik krijg (en dus niet al jaren op de uitnodigingslijst sta) maar mijn medische sores van de afgelopen twee jaar zijn.

Het beste mens wist nergens van af, gaf alleen maar aan dat ze zelf niet prikken (nee, dat weet ik, ggd moet prikken, jullie moeten doorgeven...) Maar ze bleef maar benadrukken dat ze zelf niet meer prikken, dat het niet klopte wat ik zei en er wel vaker 'iets op het nieuws is'.

Ik heb beloofd om de richtlijnen van het RIVM op te zoeken en later terug te bellen.

Die richtlijnen had ik 5 minuten later te pakken (inclusief de volledige werkinstructie voor huisartsen, hoé ze die namen moeten doorgeven, staat gewoon openbaar op de site van het RIVM namelijk)

Teruggebeld, bleek ze zelf inmiddels ook gegoogeld te hebben, en erachter gekomen te zijn dat wat ik zei wel klopte...

Van mij ligt er nu een aantekening bij de huisarts dat ik dus graag zowel voor griepprik als covidprik op de lijst wil.
Ik hoop dat het voor mij goed komt nu...

Maar in die werkinstructie staat dat de namen in principe voor 5 mei doorgegeven moeten worden.

En in een bepaalde andere situatie die ik verder niet precies kon volgen omdat ik niet bij een huisarts werk voor 17 mei.
Heeft iets te maken met welke systemen ze gebruiken geloof ik.

Maar het kán dus wijs zijn om er zelf even achteraan te bellen, als je het echt belangrijk vindt.
Hoewel ik vind dat dit eigenlijk gewoon echt bekend moet zijn bij de assistentes (die dit soort administratieve dingen normaliter regelelen) is mijn ervaring dus dat niet iedere assistente altijd even goed op de hoogte is.

Kortom, even bellen.

In die werkinstructie zit een een link naar wie er normaal gesproken voor de griepprip in aanmerking komen.
Valt op te zoeken dus!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:36

Volgens mij heeft de hele groep 'griepprikkers' nog geen uitnodiging gehad, met uitzondering van Down, morbide obesitas etc.?

[edit] Dubbel met Femke_Tweety[/edit]

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:37

Oscar schreef:
Volgens mij heeft de hele groep 'griepprikkers' nog geen uitnodiging gehad, met uitzondering van Down, morbide obesitas etc.?

[edit] Dubbel met Femke_Tweety[/edit]

Klopt, die zouden we in de eerste twee weken van mei krijgen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:39

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:39

Inderdaad. Zorg dat je bij de huisarts bekend bent en dan komt het goed. Mijn vrouw heeft op die manier al vrij snel een uitnodiging voor AstraZeneca gekregen (via de spillage lijst), maar die kon toen via het ziekenhuis Moderna krijgen (want zeer hoog risico). Dus AZ maar geannuleerd, hehe.

Ik heb gisteren ook (eindelijk!) de eerste Pfizer gehad. Gister een beetje duizelig en hoofdpijn, vannacht de hele nacht niet geslapen omdat m'n arm toch best wel zeer deed. Vandaag al een stuk beter, hopelijk vannacht weer wat slaap inhalen :) Wel humor, ik moest volgens de GGD bij priklijn 5 zijn, maar er was maar 1 priklijn in gebruik.

Ik werd overigens wel raar aangekeken door alle ouderen. Eentje vroeg ook nog waarom ik in vredesnaam een prik kreeg want ik zou nog lang niet aan de beurt moeten zijn. Die was even vergeten dat zorgverleners ook gewoon voorrang krijgen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:48

Maar als je al jaren de griepprik wel krijgt en neemt is bellen toch eigenlijk niet nodig?
Ik wil mijn huisarts daar eigenlijk niet mee lastig vallen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:50

Dat denk ik niet.

In principe zou het volgens mij gewoon goed moeten gaan.

Maar ik neem hem in mijn specifieke geval niet al jaren.
Levertumoren plus verwijdering van een deel van mijn lever is van de afgelopen anderhalf jaar.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:51

lenaa_tje schreef:
Maar als je al jaren de griepprik wel krijgt en neemt is bellen toch eigenlijk niet nodig?
Ik wil mijn huisarts daar eigenlijk niet mee lastig vallen.

Als je inderdaad al langer op die lijst staat dan mag je er imo. inderdaad vanuit gaan dat het goed gaat komen.

Ik heb zelf ergens in februari ofzo wel even gebeld omdat ik nog niet zo lang op de grieppriklijst sta en dat al een keer mis was gegaan. Ik was er toen handmatig bij gezet en ik wilde even checken of ik er nu wel automatisch bij zou staan. Dat was gelukkig het geval. Dus dan maar braaf wachten en dan komt het vast goed.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:53

Dank voor de tip Femke_Tweety, mijn vriend spreekt de huisarts vandaag toch nog telefonisch, dus dan kan hij dat mooi doorgeven indien nodig en regelen, dat neemt mijn onzekerheid in elk geval wat weg...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:54

Een vriendin van mij van half in de 40 krijgt van de week Pfizer ivm overgewicht.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:54

Mijn cliënten vragen al weken wanneer ik mijn prik ga halen. Die zouden niet vragen aan andere jongere mensen bij een vaccinatie locatie, waarom ze nu al die prik halen omdat ze nog lang niet aan de beurt zijn. Dat is toch best bizar.

Ik heb keuze voor donderdag uit 3 soorten mondkapjes tijdens het afspraak maken werd er gezegd dat het hun niet uit maakt welke mondkapje je draagt zolang je er maar eentje op heb. Welke optie is het beste. een enkelvoudige stoffen wasbare, Dubbelvoudige stoffen wasbare of een wegwerp mondkapje wat volgens de doos 3 lagen heeft.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:40

Gewoon FFP2, gebruik ik al sinds ze via hulptroepen.nu voor een acceptabel bedrag te kopen zijn. Als je die niet hebt zou ik minstens een IIR medisch kapje op doen, of met zoveel mogelijk lagen of op de Amerikaanse manier twee over elkaar heen. De stoelen staan niet volledig op 1,5 meter van elkaar, dus als het druk is zit je lekker elkaars aerosolen in te ademen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:46

Citaat:
De stoelen staan niet volledig op 1,5 meter van elkaar

Oh jeetje. Als wij dat als gewone brave burgers buiten op een terras of in een park doen dan krijgen we een forse prent, maar bij de GGD mag het wel? Heel bijzonder.

[end] Sarcasmemodus [/end]

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:49

Op de locatie waar ik geprikt ben stonden de stoelen ruim 1,5 m uit elkaar. Ook de looproutes waren erg goed aangegeven. Ik denk dat ik in de supermarkt heel veel meer risico loop, dan destijds op de priklocatie.

Ik heb gewoon een simpel 2-laags wegwerpmasker gedragen net zoals ik in de supermarkt draag.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:51

Zouden ze hier in NL ook op en duur vanaf een bepaalde leeftijd zeggen: maak maar gewoon een afspraak? Zoals ze bijvoorbeeld nu in USA ook doen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:52

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:52

sureido schreef:
Zouden ze hier in NL ook op en duur vanaf een bepaalde leeftijd zeggen: maak maar gewoon een afspraak? Zoals ze bijvoorbeeld nu in USA ook doen?

Nee te weinig bureaucratie :+