De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:44

Wistaire schreef:
Dit inderdaad... en bij vragen maar blijven hameren op dat er anders opvang nodig is voor de kinderen.
Hoeveel 'kinderen' op het voortgezet onderwijs of het mbo hebben een oppas nodig buiten schooltijd? Lijkt mij dat dat meer uitzondering dan regel is >;)

Pubers kunnen zich uitstekend zelf vermaken :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:44

Saskia9 schreef:
Leerplicht maakt denk ik in zo'n geval niks uit. Iedereen wordt met een beetje snot ook geweigerd. En het valt sowieso nooit te controleren nu allemaal.

Da's ook waar. Maar de leerplicht zal wel samenhangen met of scholen zelf mogen beslissen of ze dicht mogen of niet, waar net eerst naar gevraagd werd. Een school met leerplicht schoolgaande kinderen kan echt niet zomaar sluiten als de overheid dat niet als advies geeft. Daar zullen boetes op volgen. Als ouder zijnde kun je idd zeker je kind ziek melden, want wie controleert het idd nog? Niemand nee.

---

Rutte heel droog: En ik houd toch vast aan m'n besluit *ik hoor nog net de hamer niet neervallen
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-03-20 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:45

k_m

Wat ik nu begrepen heb van de persconferentie ( stom frans haha )

Bars restaurants gesloten. Scholen tot paasvakantie gesloten, wel opvang bieden als kinderen nergens heen kunnen (niet!! Naar grootouders). Zo veel mogelijk thuis en tele werken. Chreches blijven wel open om 1 of andere reden? Gaat allemaal in vanaf morgen 24u.

Gini

Wel laat op de dag nu. Wat met kinderen van ouders die wel moeten werken? Die moeten nu nog massaal een oplossing zien te vinden of mogen die ook naar school ter opvang?

PSvanLot

IMANDRA schreef:
PSvanLot schreef:

Maar ze pakken hem er wel op terug.
Nu ook bij de vraag of er nagedacht is over het feit of er gepraat is om alleen in Brabant de scholen te sluiten.
Maar uiteindelijk hebben ze geen antwoord haha.

Klopt.. maar hij gaat wel veel dingen controleren (hij verwijst vaak naar 'ik ga het even controleren/laat het even uitzoeken bij het OMT')
[quote]

Hij heeft daar echt wel een antwoord op, maar die gaat hij echt niet geven.

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:46

Het is nu al zo grote chaos in Nederland, ik gok dat de leerplicht nu niet heel moeilijk gaan doen.

k_m

Gini schreef:
Wel laat op de dag nu. Wat met kinderen van ouders die wel moeten werken? Die moeten nu nog massaal een oplossing zien te vinden of mogen die ook naar school ter opvang?

Pas vanaf maandag! Morgen nog school.

xClaudiaaL

Saskia9 schreef:
Leerplicht maakt denk ik in zo'n geval niks uit. Iedereen wordt met een beetje snot ook geweigerd. En het valt sowieso nooit te controleren nu allemaal.

Volgens mij heb ik ergens in het debat gehoord dat de leerplicht wegvalt als de overheid alle scholen sluit.
Maar correct me if I'm wrong, ik weet het niet meer zeker. Ik heb veel gelezen en gehoord vanavond

kiki1976

Daihyo schreef:
kiki1976 schreef:

Hier was ik ook al bang voor, dat je met astma wel meer risico loopt (en gevoelig voor longontstekingen)

Staat het ook al op de site van het RIVM? Dat is namelijk de site die mijn werkgever volgt en volgens hem lopen astmapatiënten niet meer risico. Morgen worden we dus gewoon allemaal op het werk verwacht. Kantoor waar je prima thuis kunt werken, telefoon die doorgeschakeld kan worden naar mobiel van de zaak en laptop is al thuis. Maar ja, dienstverlenend aan 11 scholen en die blijven open, dus wij moeten er ook gewoon allemaal zijn morgen. En dan gaan we bespreken hoe we het kantoor bemannen en deels thuiswerken afwisselen.
Daar gaat morgen nog wel wat discussie op komen.

WHO
https://www.who.int/emergencies/disease ... RabwDJpYJs

cursebreaker

aman2002 schreef:
Het is nu al zo grote chaos in Nederland, ik gok dat de leerplicht nu niet heel moeilijk gaan doen.

Als complete scholen nu gewoon alsnog gaan sluiten, gaat de overheid daar echt niet happy mee zijn aangezien ze bewust niets sluiten nu.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:47

Fijn dat hier scholen zelf bepalen dicht te gaan. Toch lijken sommigen dit nog steeds in dit topic onverstandig te vinden. Vind ik toch gek. Lijkt Rutte wel met ‘de deskundigen zeggen dit’. Hij krijg ook genoeg tegenspraak van de kamer gelukkig. Ben benieuwd ook hoe ze reageren nu België dit heeft besloten.

Hier gaan ook al veel kroegen en restaurants dicht.

Gini

k_m schreef:
Gini schreef:

Pas vanaf maandag! Morgen nog school.

Ah ok, dat klinkt schappelijker. :)

HopeMyDay

k_m schreef:
Wat ik nu begrepen heb van de persconferentie ( stom frans haha )

Bars restaurants gesloten. Scholen tot paasvakantie gesloten, wel opvang bieden als kinderen nergens heen kunnen (niet!! Naar grootouders). Zo veel mogelijk thuis en tele werken. Chreches blijven wel open om 1 of andere reden? Gaat allemaal in vanaf morgen 24u.

Ik wacht totdat dit ook in NL komt. Ik blijf het schandalig vinden dat MBO'ers anders behandeld worden dan HBO'ers of Uni studenten..
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 12-03-20 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rawr

Het is lang een 'ver van m'n bed' ding geweest en ik vond het wat overdreven maar nu het ineens heel dichtbij is ben ik het toch serieus gaan nemen en gaan nadenken over de risico's.

Dinsdagmorgen ben ik een paar uur in m'n sportschool geweest en liep er een personal trainer rond met het virus. Ik had geen direct contact met hem maar ben wel langs hem gelopen en heb apparaten aangeraakt die mensen die hij heeft aangeraakt ook aangeraakt hebben.

Nou ben ik al een goede 2 weken verkouden en hoest ik af en toe ook dus ik ben bang dat als ik ook besmet ben het verschil niet ga merken. En omdat ik zowel zondag als dinsdag zwaar gesport heb heb ik al last van spieren en lichte pijn bij diep inademen, maar dat kan gewone spierpijn zijn.

Maar als ik zie hoeveel contact ik dagelijks met toch ook veel oudere klanten heb dan vind ik mezelf toch wel een risicofactor en zou ik mezelf toch graag even laten testen. Ik heb het wel gemeld bij mijn bedrijfsleider, die weer bij de rayonmanager en die vervolgens weer bij een coordinator binnen het bedrijf maar ik heb niet het idee dat ze het echt serieus nemen. Ik vind het echt een vervelende situatie en weet even niet wat ik er mee aan moet. :(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:48

Als er maar genoeg leraren zich ziekmelden dan zal het ook steeds lastiger worden om een school open te houden.

cursebreaker

Zelf zou ik ook blij zijn als school dicht zou gaan en m'n zoon thuis kon blijven. Maar ik snap de beweegredenen ook zeker wel waarom er besloten is geworden om het niet te doen. Maar kijkend naar de landen om ons heen, is het niet gek dat iedereen twijfelt of ze goed besloten hebben om nog niks te sluiten nu.

PSvanLot

Let op! Ik heb een vet goed idee....

Is het misschien een idee dat Rutte een paar nieuwe adviseurs neemt?

Wie tekent de petitie?..

k_m

Hogeschool en unief kiezen het hier ook zelf.. hoor ook vrienden die naar de les moeten, terwijl anderen alles via internet moeten doen. Of die lessen ook opgeschort worden vind ik nu onduidelijk. Denk dat het ook op hogescholen zal gelden.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:49

AnnexUdith schreef:
mariekeoo schreef:
Mijn school in groningen is dicht gegooid . Krijg net een mail

Welke school zit je als ik vragen mag?
hanze hoge school

MarlindeRooz

k_m schreef:
Hogeschool en unief kiezen het hier ook zelf.. hoor ook vrienden die naar de les moeten, terwijl anderen alles via internet moeten doen. Of die lessen ook opgeschort worden vind ik nu onduidelijk. Denk dat het ook op hogescholen zal gelden.

In NL is dit centraal besloten. Universiteit Utrecht gaat vanaf maandag zoveel mogelijk online aanbieden. (Bron: kreeg net mail).
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 12-03-20 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Rawr schreef:
Het is lang een 'ver van m'n bed' ding geweest en ik vond het wat overdreven maar nu het ineens heel dichtbij is ben ik het toch serieus gaan nemen en gaan nadenken over de risico's.

Dinsdagmorgen ben ik een paar uur in m'n sportschool geweest en liep er een personal trainer rond met het virus. Ik had geen direct contact met hem maar ben wel langs hem gelopen en heb apparaten aangeraakt die mensen die hij heeft aangeraakt ook aangeraakt hebben.

Nou ben ik al een goede 2 weken verkouden en hoest ik af en toe ook dus ik ben bang dat als ik ook besmet ben het verschil niet ga merken. En omdat ik zowel zondag als dinsdag zwaar gesport heb heb ik al last van spieren en lichte pijn bij diep inademen, maar dat kan gewone spierpijn zijn.

Maar als ik zie hoeveel contact ik dagelijks met toch ook veel oudere klanten heb dan vind ik mezelf toch wel een risicofactor en zou ik mezelf toch graag even laten testen. Ik heb het wel gemeld bij mijn bedrijfsleider, die weer bij de rayonmanager en die vervolgens weer bij een coordinator binnen het bedrijf maar ik heb niet het idee dat ze het echt serieus nemen. Ik vind het echt een vervelende situatie en weet even niet wat ik er mee aan moet. :(

Je ziek melden? Dat moet nu toch ook bij verkoudheidsverschijnselen en niet meer alleen bij koorts?

PSvanLot

Diertjec schreef:
Saskia9 schreef:

Volgens mij heb ik ergens in het debat gehoord dat de leerplicht wegvalt als de overheid alle scholen sluit.
Maar correct me if I'm wrong, ik weet het niet meer zeker. Ik heb veel gelezen en gehoord vanavond

Bij besluit vanuit overheid vervalt deze idd.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:50

Vermoed dat hij (Rutte) het besluit van sluiting niet echt durfde te nemen uit angst voor de gevolgen. De adviseur zal vooral de vraag voorgelegd zijn in hoeverre hij dacht dat het een probleem zou zijn wanneer ze open blijven, en Rutte heeft in het antwoord daarop een strohalm gevonden die hij gretig vastgepakt heeft. Zich niet beseffende dat dit een onvermijdelijk kwaad is wat op zeer korte termijn toch zal gebeuren. Niemand is het er mee eens, en hij blijft maar vasthouden aan zijn advies van de deskundige. Raar hoor, wat een tijdverlies al dat blabla op niks af. Het is bijna 11 uur. Wat een baan... Hij wordt nu ook een beetje pissig heb ik het idee :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:50

cursebreaker schreef:
Bij MBO zijn leerlingen vaak nog leerplichtig en bij middelbaar en basis sowieso allemaal leerplichtig. Daar zal het mee te maken hebben.

En natuurlijk nog met het feit dat sowieso basis onderwijs kinderen opvang nodig hebben als ze niet naar school gaan.

Klopt hoor. Maar het blijft apart. En een belediging naar onze mbo-studenten.

Ik geloof dat Hanze net is dichtgegaan, zag in de app een bericht voorbijkomen van hanze.

Over pauzes: Wij hebben onze pauzes opgedeeld, de studenten krijgen dus op andere tijdstippen pauze en daarnaast is het 'niet eten verbod in de lokalen' momenteel niet geldig.

Aanvullende besluiten voor op de locaties
- Hoe gaan we om met pauzes? Studenten blijven zoveel mogelijk in het lokaal waar je als laatste les had.Het beleid om niet te eten en drinken in lokalen is tijdelijk afgeschaft. Een uitzondering hierop zijn de praktijklokalen en de lokalen met computers. We verwachten dat iedereen de lokalen netjes achterlaat.
- Op de grote locaties worden de pauzes gespreid over de dag.  Informatie hierover volgt via de docenten.  
- Volg het advies van de conciërges wanneer je wordt verzocht je meer te verspreiden over de locatie (dit om te voorkomen dat er groepen ontstaan van meer dan 100 personen).