3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:23

Natuurlijk kan je prima afvallen zonder eiwitten (alhoewel, nee helemaal zonder eiwitten kan niet, maar ik snap wat je bedoelt), dat beweert ook niemand. Maar het is ook onzin te stellen dat je alleen eiwit nodig heb bij zwaar sporten. Voor de meeste mensen is redelijk hoog in je eiwitten zitten een prima manier om snel en langer verzadigd te zijn, en spierafbraak te voorkomen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals jij, die heb je altijd.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:10

Laura82 schreef:
Natuurlijk kan je prima afvallen zonder eiwitten (alhoewel, nee helemaal zonder eiwitten kan niet, maar ik snap wat je bedoelt), dat beweert ook niemand. Maar het is ook onzin te stellen dat je alleen eiwit nodig heb bij zwaar sporten. Voor de meeste mensen is redelijk hoog in je eiwitten zitten een prima manier om snel en langer verzadigd te zijn, en spierafbraak te voorkomen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals jij, die heb je altijd.

Zullen we idd maar niet doen volledig zonder eiwitten :D
Wb het verzadigde gevoel klopt idd maar dan noch kan je van een te veel aan eiwit aankomen.
Ik ben dan ook van mening dat een tussenweg goed is. Niet te veel, we zijn geen topsporters maar zeker ook niet te weinig. Wb spierafbraak klopt gewoon niet zit je rondom het streven 0,8 gr eiwit per kg heb je geen last van spierafbraak. Bestaat niet

Anoniem

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:14

Ik eet vooral in mijn ontbijt zo veel mogelijk eiwit omdat ik gewoon merk dat het me langer vol houdt. Daarnaast stimuleert een dieet hoger in eiwit de aanmaak van aminozuren die je spieren helpen herstellen, dus voor beginnende sporters/mensen die het sporten na een lange tijd weer oppakken is veel eiwitten geen slecht idee.

Mijn dag is een beetje gek gelopen. Zou eigenlijk moeten werken maar kwam daar aan (best een stukje reizen ook) en bleek dat ik niet nodig was dus kon ik weer terug. Ben maar een klein rondje door Amsterdam gaan wandelen om het toch niet helemaal nutteloos te laten zijn. In plaats van de broodjes die in mijn planning stonden ben ik nu maar bloemkoolsoep aan het maken, maar die is zo licht in kcal (57 per kom ongeveer) dat ik echt even een tandje bij moet doen om vandaag genoeg binnen te krijgen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:19

Maar dat is natuurlijk logisch. Teveel eiwitten betekent hetzelfde als teveel kcal. En teveel kcal zorgt dat je aankomt.

En 0,8 gram eiwit per kg is dan misschien wel voldoende om spierafbraak te voorkomen. Maar je eet ook eiwitten om je langer vol te voelen. En ook omdat je spieren wilt opbouwen. Want meer spieren, betekent ook meer verbranding in rust. En dat moet je niet alleen willen als topsporter, maar ook als ‘gewone man of vrouw’.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:20

Maar die 0,8 gram eiwit per kg komt ook niet iedereen even makkelijk aan he? Zeker als je wat zwaarder bent. Voor mij betekent het dat ik 76 gram eiwit binnen moet krijgen. Sinds ik skyr eet krijg ik het redelijk makkelijk binnen, maar ken ook genoeg mensen die maar met moeite aan hun eiwitten komen. Dan is toevoegen van whey imo echt helemaal geen punt. Tuurlijk moet je het niet overdrijven, maar volgens mij doet ook niemand hier dat?

Edit: en idd wat linoleum zegt

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:18

Ik kom ook met moeite aan mijn eiwitten, maar mijn doel is 140 gram (1,8 gram per kg lichaamsgewicht) op een trainingsdag. Dat vind ik soms best lastig :+ Ik moet inderdaad vaak wat eiwitpoeder of shakes toevoegen om dat te halen.
Naast dat ik wil voorkomen dat mijn lichaam spieren afbreekt, wil ik graag dat mijn spieren zo snel mogelijk herstellen na een zware training, en merk ik ook dat ik langer vol zit als ik meer eiwitten eet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:38

Ik heb mijn dag aardig compleet:

O: Magere kwark met 12 gram honing en een handje schuddebuikjes (259)
T: Een ijskoffie van DE (196)
L: Een kom zelfgemaakte bloemkoolsoep met een kleine ciabatta van AH (257)
T: 5 melba toastjes met een beetje smeerkaas (146)
A: Penne met tonijn, kookroom, pesto en een klein beetje parmezaan (753)
T: Een rozijnen kruidkoek (217)

Totaal kom ik dan uit op 1827. Heb best een stuk gewandeld vanmiddag maar ik heb mijn Fitbit niet om dus zou niet weten hoe veel ik verbrand heb dus hou het even safe :+

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:42

linoleum schreef:
Maar dat is natuurlijk logisch. Teveel eiwitten betekent hetzelfde als teveel kcal. En teveel kcal zorgt dat je aankomt.

En 0,8 gram eiwit per kg is dan misschien wel voldoende om spierafbraak te voorkomen. Maar je eet ook eiwitten om je langer vol te voelen. En ook omdat je spieren wilt opbouwen. Want meer spieren, betekent ook meer verbranding in rust. En dat moet je niet alleen willen als topsporter, maar ook als ‘gewone man of vrouw’.

En hier ga je dus een denkfout maken.
Een te veel aan eiwit zorgt niet gelijk aan spieropbouw.
Wil je voldoen aan je spieropbouw dan is het gelijk bv een bakje kwark na het sporten nuttigen. Een half uur nadat je hebt gesport.

Een te veel aan eiwit zorgt nl niet per definitie voor spieropbouw wel voor vet opbouw want dit wordt zo omgezet

Verder moet natuurlijk iedereen doen waar hij zich goed bij voelt maar zo simpel als dat jullie dit bedenken zo werkt je lichaam dus niet

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:50

Een teveel aan eiwit zorgt niet per definitie aan vet opbouw, dat is pure onzin. Zolang jij in totaal gewoon onder je kcal verbranding zit worden die eiwitten niet omgezet in vet.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:56

ElviraKelan schreef:
linoleum schreef:

En hier ga je dus een denkfout maken.
Een te veel aan eiwit zorgt niet gelijk aan spieropbouw.
Wil je voldoen aan je spieropbouw dan is het gelijk bv een bakje kwark na het sporten nuttigen. Een half uur nadat je hebt gesport.

Een te veel aan eiwit zorgt nl niet per definitie voor spieropbouw wel voor vet opbouw want dit wordt zo omgezet

Verder moet natuurlijk iedereen doen waar hij zich goed bij voelt maar zo simpel als dat jullie dit bedenken zo werkt je lichaam dus niet

Ik snap helemaal niks van je uitleg. Je kan niet aankomen als je minder eet dan je verbrand. Heb je wetenschappelijk onderzoek ter onderbouwing van je verhaal?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 17:59

Mits je gewoon onder je verbrandingsniveau eet komt een gezond mens niet aan, maakt niet uit wat je eet. Eiwitten kunnen in je lichaam misschien omgezet worden naar iets anders, maar die worden gewoon verbrand. Je zit er wel lekker lang vol van dus als je afvalt zijn eiwitten ideaal.
Overigens hebben wij het over een normale eiwitinname, niet een extreme zoals bij krachtsporters.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:05

Lieverds ik laat deze discussie voor wat het is

Degene die benoemt dat ik pure onzin loop te verkondigen zal ik dan maar keihard om lachen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:06

IMANDRA schreef:
Mits je gewoon onder je verbrandingsniveau eet komt een gezond mens niet aan, maakt niet uit wat je eet. Eiwitten kunnen in je lichaam misschien omgezet worden naar iets anders, maar die worden gewoon verbrand. Je zit er wel lekker lang vol van dus als je afvalt zijn eiwitten ideaal.
Overigens hebben wij het over een normale eiwitinname, niet een extreme zoals bij krachtsporters.

Juist en een normale eiwit inname is toch echt 0,8, alleen eten we dit vaak niet maar meer

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:08

Misschien is het een idee om dergelijke opmerkingen te onderbouwen met bronnen? Lees nu verschillende mensen zeggen; dat is niet zo. Maar waarom niet? Hoe kom je aan je informatie? Welke onderzoeken heb je gebruikt om tot je conclusie te komen?

Dat maakt de discussie niet enkel duidelijker en minder fel, maar ook nog eens informatiever. Hebben andere bokkers er ook wat aan ipv een wellus-nietus spelletje.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:16

ElviraKelan schreef:

Degene die benoemt dat ik pure onzin loop te verkondigen zal ik dan maar keihard om lachen.

:))

Kom anders eerst ff met onderbouwing alsje wat beweert ;)

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:21

xNavatu schreef:
ElviraKelan schreef:

:))

Kom anders eerst ff met onderbouwing alsje wat beweert ;)

Ik peins er niet over en weet je waarom niet? Omdat ik mij niet zomaar laat beledigen want als je goed had gelezen weet je ook dat ik deze informatie heb van mijn diëtiste verbonden aan het ziekenhuis (nefrologie)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:24

ElviraKelan schreef:
IMANDRA schreef:

Juist en een normale eiwit inname is toch echt 0,8, alleen eten we dit vaak niet maar meer

Zie voor de wetenschappelijke linkjes het gelinkte artikel.
Citaat:
It’s well supported by science that eating protein can increase the number of calories you burn by boosting your metabolic rate (calories out) and reducing your appetite (calories in) (1).

Protein at around 25–30% of total daily calories has been shown to boost metabolism by up to 80–100 calories per day, compared to lower protein diets (2, 3, 4).

Yet, probably the most important contribution of protein to weight loss is its ability to reduce appetite and cause a spontaneous reduction in calorie intake. Protein keeps you feeling full much better than both fat and carbs (5, 6).
https://www.healthline.com/nutrition/how-much-protein-per-day#weight-loss

Eating food can increase your metabolism for a few hours.

This is called the thermic effect of food (TEF). It's caused by the extra calories required to digest, absorb and process the nutrients in your meal.

Protein causes the largest rise in TEF. It increases your metabolic rate by 15–30%, compared to 5–10% for carbs and 0–3% for fats (1).

Eating protein has also been shown to help you feel more full and prevent you from overeating (2, 3, 4, 5, 6, 7, 8).

One small study found that people were likely to eat around 441 fewer calories per day when protein made up 30% of their diet (9).

Eating more protein can also reduce the drop in metabolism often associated with losing fat. This is because it reduces muscle loss, which is a common side effect of dieting (10, 11, 12, 13, 14, 15).
https://www.healthline.com/nutrition/10-ways-to-boost-metabolism#section1

25% van mijn huidige kcal niveau (1800) is 450kcal aan eiwit, dat verrekend zich tot zo'n 112 gram aan eiwit (4kcal = 1 gram). Dat is voor mij zo'n 1,3gram per kilo lichaamsgewicht. En voor normale mensen (gezond, op gewicht) wordt 0.8–1.3 gram per kg aangeraden, diegene die bezig zijn met afvallen ietsje meer. Ik probeer inderdaad op zijn minst op 0.8 gram per kg te richten (dus wil tussen de 70 en 112 gram zitten qua eiwitten en dat is nog vrij lastig).
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 03-01-19 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:25

ElviraKelan schreef:
Ik peins er niet over en weet je waarom niet? Omdat ik mij niet zomaar laat beledigen want als je goed had gelezen weet je ook dat ik deze informatie heb van mijn diëtiste verbonden aan het ziekenhuis (nefrologie)

Een eiwitinname bij een "ongezond iemand" is heel wat anders dan eiwitinname bij normale mensen met overgewicht.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:33

IMANDRA schreef:
ElviraKelan schreef:

Een eiwitinname bij een "ongezond iemand" is heel wat anders dan eiwitinname bij normale mensen met overgewicht.

Hoe kom je daar nu in vredesnaam bij?
Een eiwitbeperkend dieet wordt voorgeschreven bij een te veel aan uitscheiding van eiwitten. De hoeveelheid minimale eiwit inname blijft hetzelfde. Net als bij een zoutbeperkend dieet wordt dit echt niet anders. Voor iedereen is het slecht bv om meer dan 6 gr zout oer dag te gebruiken maar die 6 gram blijft echt wel gelijk.
Pak eens de link van het Voedingscentrum zou ik zeggen en lees die eens zou ik zeggen

Voor de rest stop ik echt met deze discussie. Jullie mogen overtuigd zijn van je eigen gelijk alleen in deze zitten jullie echt fout

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:34

ElviraKelan schreef:

Blij dat je dan in elk geval om me kan lachen. Verder zal ik me dan stil houden na vier jaar verdiepen in deze materie, zal er wel niets van weten hè.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:35

linoleum schreef:
ElviraKelan schreef:

Blij dat je dan in elk geval om me kan lachen. Verder zal ik me dan stil houden na vier jaar verdiepen in deze materie, zal er wel niets van weten hè.

En ik ook niet he want och zwets toch onzin

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:36

ElviraKelan schreef:
IMANDRA schreef:

Een eiwitbeperkend dieet wordt voorgeschreven bij een te veel aan uitscheiding van eiwitten. De hoeveelheid minimale eiwit inname blijft hetzelfde. Net als bij een zoutbeperkend dieet wordt dit echt niet anders. Voor iedereen is het slecht bv om meer dan 6 gr zout oer dag te gebruiken maar die 6 gram blijft echt wel gelijk.
Pak eens de link van het Voedingscentrum zou ik zeggen en lees die eens zou ik zeggen

Voor de rest stop ik echt met deze discussie. Jullie mogen overtuigd zijn van je eigen gelijk alleen in deze zitten jullie echt fout

Hmm mag je mij wel eens uitleggen waarom er dan ook mensen in ziekenhuizen op koolhydraat beperkte dieeten worden gezet als ze af moeten vallen. :') Want oh lord die mensen eten dan ook meer eiwitten dus die gaan natuurlijk nooit afvallen dan toch?

Vooral blijven denken dat je alles weet, kom je vast ver mee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:36

ElviraKelan schreef:
IMANDRA schreef:

Prima, maar wetenschap heeft uitgewezen dat een inname van 0,8 tot 1,3 gram goed is. Met 25%+ (wat bij mij dus 1,3+ gram per kg per dag is) zou je metabolisme verbeteren dus helpt dit met afvallen.

Ik geloof eerder meerdere wetenschappelijke artikelen dan een of andere opmerking die volgens jou door een diëtiste is gemaakt, een opmerking welke ik niet kan verifiëren.

"IK STOP MET DEZE DISCUSSIE WANT JULLIE ZITTEN FOUT"
Sure, want de wetenschap heeft het vast bij het verkeerde eind :Y). Maar prima, vooral stoppen met discussiëren als je je opmerkingen niet kan onderbouwen.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 03-01-19 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:36

Wat heb jij een kort lontje _O-

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:37

En alle dietisten weten er ook niets van... omdat toevallig die van jou iets beweert wat niet klopt. Of, waarschijnlijker, iets zegt wat wel klopt maar door de patient verkeerd geinterpreteerd wordt