Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:50

Net op het nieuws, zes weken betaald ouderschapsverlof. Sowieso voor mannen, maar vrouwen moeten dit náást het reguliere zwangerschapsverlof krijgen. Want het is zo belangrijk dat jonge ouders veel tijd met de kroost door kunnen brengen. Dat vindt de overheid zo belangrijk, dat zij dat verlof betalen.

HA.

De overheid. Nee, wíj dus. En ík heb niet om gevraagd om voor extra verlof te betalen! Belasting betalen voor een vangnet voor zieken, werklozen, ouderen.. allemaal prima, met liefde zelfs. Maar ik krijg er steeds meer moeite mee dat ik belasting moet betalen zodat de mensen die er ZELF voor kiezen om zo'n mormel op de wereld te zetten extra geld krijgen. Tellen we even mee? Kinderbijslag, kindgebondenbudget, kinderopvang, kinderweetiknietwat en nou dus ook dus nog extra betaald verlof. Belachelijk :n

bruintje123

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:52

Helemaal met je eens.
Prima als ze dat verlof zelf betalen, maar niet door iedereen. Zwanger zijn en een kind willen is geen ziekte, behndel het dan ook niet zo.
Al die kind toeslagen moeten er eens vanaf. Kun je het niet betalen jammer dan. Als ik geen paard kan betalen is het ook jammer dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:54

Berdien schreef:
Net op het nieuws, zes weken betaald ouderschapsverlof. Sowieso voor mannen, maar vrouwen moeten dit náást het reguliere zwangerschapsverlof krijgen. Want het is zo belangrijk dat jonge ouders veel tijd met de kroost door kunnen brengen. Dat vindt de overheid zo belangrijk, dat zij dat verlof betalen.

HA.

De overheid. Nee, wíj dus. En ík heb niet om gevraagd om voor extra verlof te betalen! Belasting betalen voor een vangnet voor zieken, werklozen, ouderen.. allemaal prima, met liefde zelfs. Maar ik krijg er steeds meer moeite mee dat ik belasting moet betalen zodat de mensen die er ZELF voor kiezen om zo'n mormel op de wereld te zetten extra geld krijgen. Tellen we even mee? Kinderbijslag, kinderbudget, kinderopvang, kinderweetiknietwat en nou dus ook dus nog extra betaald verlof. Belachelijk :n

Hetzelfde gisteren in het nieuws over eenverdieners.. Die worden nu flink benadeeld omdat de aanrechttoeslag afbouwt.. Gisteren dus een gezin met 4 kinderen, man werkte, vrouw thuis.. Nee, dat konden ze niet redden en ze vonden dat ze meer geld moesten krijgen en het was niet eerlijk :roll: Idd, ik heb niet gevraagd om haar 4 kinderen en bewust werkloos zijn :n

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:08

Sporadische meelezer komt zich maar eens officieel melden na het nieuws van vanmorgen. Ik ben echt niet tegen meer verlof voor vaders, maar hallo, mogen wij bewust kinderlozen ook een tijdje betaald vrij?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:09

mwah... denk dat wij niet mogen klagen...
Wij houden al meer vrije tijd en geld over omdat we ze niet op de wereld hebben gezet :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:11

Maar dat is de keuze die men zelf maakt. Als mensen klagen om hun gespuis is dat toch omdat ze ze zelf ooit wilde.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:13

ja dat sowieso...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:26

c_alsemgeest schreef:
Wij houden al meer vrije tijd en geld over omdat we ze niet op de wereld hebben gezet :D

De kersverse mama's gaan alleen maar minder werken, dus hoezo zij hebben minder vrije tijd? En doordat zij minder gaan werken dragen ze ook minder premie af...

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:27

Relaxed schreef:
Berdien schreef:

HA.

De overheid. Nee, wíj dus. En ík heb niet om gevraagd om voor extra verlof te betalen! Belasting betalen voor een vangnet voor zieken, werklozen, ouderen.. allemaal prima, met liefde zelfs. Maar ik krijg er steeds meer moeite mee dat ik belasting moet betalen zodat de mensen die er ZELF voor kiezen om zo'n mormel op de wereld te zetten extra geld krijgen. Tellen we even mee? Kinderbijslag, kinderbudget, kinderopvang, kinderweetiknietwat en nou dus ook dus nog extra betaald verlof. Belachelijk :n

Hetzelfde gisteren in het nieuws over eenverdieners.. Die worden nu flink benadeeld omdat de aanrechttoeslag afbouwt.. Gisteren dus een gezin met 4 kinderen, man werkte, vrouw thuis.. Nee, dat konden ze niet redden en ze vonden dat ze meer geld moesten krijgen en het was niet eerlijk :roll: Idd, ik heb niet gevraagd om haar 4 kinderen en bewust werkloos zijn :n

Maar is het nodig dat je met de keuze om thuis te blijven voor je kinderen, " gestraft " wordt in meer belasting te betalen dan tweeverdieners? Extra toeslagen is echt niet nodig, maar extra betalen terwijl je geen gebruik maakt van bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag lijkt mij een ander uiterste....het hoeft niet beloond te worden maar ook niet afgestraft....

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:29

Imre schreef:
Sporadische meelezer komt zich maar eens officieel melden na het nieuws van vanmorgen. Ik ben echt niet tegen meer verlof voor vaders, maar hallo, mogen wij bewust kinderlozen ook een tijdje betaald vrij?

Ik kan me best voorstellen dat je op een 'sabbatical budget' hebt, en of je dat nou besteedt aan een wereldreis of aan het grootbrengen van kinderen moet je lekker zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:30

ilse18 schreef:
Relaxed schreef:

Maar is het nodig dat je met de keuze om thuis te blijven voor je kinderen, " gestraft " wordt in meer belasting te betalen dan tweeverdieners? Extra toeslagen is echt niet nodig, maar extra betalen terwijl je geen gebruik maakt van bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag lijkt mij een ander uiterste....het hoeft niet beloond te worden maar ook niet afgestraft....

Volgens mij is er nu geen sprake van extra gestraft worden? Alleen die extra beloning bouwt af zoals ik het begreep.. Geen gebruik maken van opvang is ook geen kinderopvangtoeslag ontvangen, dat lijkt me logisch. Ik ontvang met mijn koophuis immers ook geen huurtoeslag. Maar zij maken de keuze om eenverdiener te zijn, waarom zouden ze hier een tegemoetkoming voor moeten ontvangen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:31

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:33

ilse18 schreef:
Relaxed schreef:

Ze worden niet gestraft, alleen een toeslag wordt afgebouwd. Het wordt dus niet langer financieel beloond.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:36

Bij mij werken meerendeel van de moeders fulltime.
Juist de vrijgezelle jonge meiden zitten op minder uren eigenlijk... maar in wat ik doe moet je sowieso een x aantal uur in de week werken om dit uit te mogen voeren, wellicht dat dit ook verschil maakt in welke werktak je zit en wat de mentaliteit van de collega's is.
Ik heb veel collega's met kinderen en die hoor je er gelukkig bijna nooit over. :+

Daarbij voor elk deel contract zou er een ander deel van de voorop gestelde FTE aangenomen moeten worden. En 2 deel contracten dragen meer premie af in de basale kosten dan 1 gehele FTE... maar je hebt er ook weer meer kosten aan dus de verschillen tussen 1 FTE door 1 persoon ingevuld, of 1 FTE door meerdere personen is nihil. Dus als je het echt bedrijfstechnisch gaat bekijken maakt dat helemaal niks uit eigenlijk.
Of je werkgever de over gebleven uren in wil/kan vullen heeft natuurlijk niets met de keuze van de moederkloek te maken :P

ja weet je... mij boeit het eigenlijk niet zo wat anderen "krijgen", ik kijk liever naar mezelf. Ook al ben ik erg anti kind en miepende moeke :')
Ik ben blij dat ik gewoon full time kan werken... ik verdien meer dan gemiddeld. Vakantieuren moet ik echt moeite voor doen om ze op te maken... dus ik ben waarschijnlijk een verkeerd persoon om dit aan voor te leggen _O-

Ik zou wel blij worden van een extra bonus van het UWV omdat wij nooit gebruik zullen maken van zwangerschaps verlof :')

Wendy schreef:
c_alsemgeest schreef:

Niet dus...
https://www.cpb.nl/publicatie/eenverdieners-onder-druk

A, ik ben geen eenverdiener, en B... ik denk dat je aan een kind veel meer kwijt bent dat dat verschil in belasting.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:39

Hilli schreef:
Imre schreef:

Ik kan me best voorstellen dat je op een 'sabbatical budget' hebt, en of je dat nou besteedt aan een wereldreis of aan het grootbrengen van kinderen moet je lekker zelf weten.

Dat lijkt me een prima plan. Waar kan ik tekenen? 8-)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:44

kijk... dat vind ik een prachtige middenweg Hilli :D

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:46

Als de overheid het niet zou stimuleren om kinderen te krijgen, wordt het nog lastiger om later onze pensioenen te betalen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:49

Alsof er die dan nog zijn.

Mensen genoeg in de wereld er hoeftniet gestimuleerd te worden er nog meer op te zetten eerder minder.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:52

Bruintje123, mijn idee. Ik ga niet meer met pensioen. Er komt een dag dat mijn collega's het zat zijn dat ze zich elke keer opnieuw moeten voorstellen + uitleg geven van mijn werkzaamheden en dan kan ik kiezen: pil van Drion, nekschot of touwloos bungeejumpen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:52

mee eens bruintje...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:53

Ik ben nu 35 en heb een paar jaar pensioen opgebouwd via werkgevers. Volgens de berekeningen moet ik volgens mij tot mijn 71e doorwerken. Dat is nu dus nog 36 jaar. Dat zijn nog heel wat jaren om voor de overheid te bedenken dat het nog later moet worden.

Dus nee, ik geloof niet dat ik ooit nog pensioen ga krijgen. Ik regel zelf wel dat ik (veel) eerder met pensioen kan, daar heb ik echt geen kinderen voor nodig. En mocht ik vinden dat ik lang genoeg geleefd heb (er even vanuit gaande dat ik nog bij de tijd genoeg ben), dan stap ik er zelf wel uit. Heb ik ook geen kinderen voor nodig, niet van mezelf, noch van anderen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:56

Ik denk dat je met een (goede/fulltime) baan en geen kinderen juist prima kan sparen voor een eerder pensioen. OK, moet je niet teveel paarden hebben want die zijn net zo slecht voor je knip als kinderen, maar anders kun je uitstekend sparen volgens mij :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:03

Hilli schreef:
Ik denk dat je met een (goede/fulltime) baan en geen kinderen juist prima kan sparen voor een eerder pensioen. OK, moet je niet teveel paarden hebben want die zijn net zo slecht voor je knip als kinderen, maar anders kun je uitstekend sparen volgens mij :j

Precies, dat is mijn plan, mocht ik over lange tijd eens een keer afgestudeerd zijn :o

Ik vind het prima om meer verlof aan nieuwe vaders te geven... Máár haal dat geld dan lekker uit kinderbijslag voor hoge inkomens. Iemand die meer dan modaal verdient heeft dat over het algemeen echt niet nodig, en het lijkt me ook sterk dat die toeslag doorslaggevend is voor het al dan niet nemen van kinderen in die gevallen.

Nee, ik ben echt oprecht voor verlof voor vaders. Dan ben ik als jonge kindvrije vrouw tenminste niet in het nadeel op sollicitaties :j (want ik zal binnenkort wel parttime gaan werken om er een koter uit te poepen en moet op verlof enzo)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:08

hohohoho... niet aan hoge inkomens koppelen hoor... trek het lekker gelijk :')
Weet je hoe lang ik heb moeten leren en werken om hier te komen :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:11

c_alsemgeest schreef:
hohohoho... niet aan hoge inkomens koppelen hoor... trek het lekker gelijk :')
Weet je hoe lang ik heb moeten leren en werken om hier te komen :+

Alleen de kinderbijslag eraf voor die mensen die op zich genoeg verdienen, dat is toch niet zo erg? Wij zitten ook (ruim) boven modaal en hebben daar ook hard voor gewerkt. Ik zie daar niet zo'n probleem in?