Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:52

Tegen mij zeggen ze altijd 10 km pu, maar dat red ik zelf ook echt niet. Dan zou je dus 30 minuten over 5 km doen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:10

ppff 6 min minder erover lopen is wel lastig... denk dat ik wel een paar minuten minder kan, maar ben nog in t begin... dus zal 36 wel prima zijn denk ik :)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:34

Annemieke, als je die 5km aan een stuk kan lopen is dat al een hele prestatie! Ikzelf had me als limiet gezet dat ik bij het kunnen lopen van 5km in 30minuten een evenement mocht meelopen van mezelf. Dat evenement was een klein half jaar daarna (maand of 5) en toen liep ik hem in 23minuten dus de snelheid kan heel snel vooruit gaan! Er zijn overigens op die evenementen ook mensen die 5km in ruim 40 tot 45 minuten lopen dus 36 is al heel netjes!
Ikzelf loop de 5km op dit moment in 25 minuten en ben daar nog niet helemaal tevreden mee omdat ik sneller heb gelopen en ook nog dichter naar die 20mimuten wil.
Maar stel dus een doel dat bij je past, als je daar naartoe kan trainen dan werkt dat motiverend.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:33

Ik zou proberen vooral naar je eigen vooruitgang en prestaties te kijken. :) Er zullen bijna altijd wel mensen zijn die beter/sneller zijn, dus kijk vooral naar je eigen groei en ontwikkeling.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:29

Ja dat klopt inderdaad Liedje.. zo volg ik op Instagram Sierd.. (onder de hardlopers wel bekend denk ik) en die is echt retesnel (lees: Zevenheuvelenloop < 1 uur). Ik zal nooit zo snel worden dus probeer me erdoor te laten inspireren, maar er mezelf niet aan te meten, maar soms is dat wel lastig. Ga ik dinsdag 3 kilometer lopen om m'n benen los te schudden en hij 16 :')

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:35

Heb indd. net de 5 km aangetikt... en daar ben ik super blij mee...
Wat ik wel heb is de eerste 10 min. vind ik moeilijk hap ik naar adem en ben ik moe... en na de 10 minuten gaat het prima en kan ik zo nog een uur rennen voor mn gevoel :P zo apart

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:37

Dat heb ik nog steeds Annemieke! Ik loop nu 15 km, maar kom echt pas na een paar km op gang.. Niet zo zeer naar adem happen maar dan voelt het nog niet zo lekker als een paar km verder. Daarna komt het punt dat ik nog een uur kan rennen voor m'n gevoel, maar goed tegen het einde van die 15 voelt dat toch echt niet meer zo :') :))

Ga nu trainen voor een snellere 10. Hierbij loop ik elke zondag een duurloop (steeds verder uitbreidend richting 20 km). Ik hoop daarmee dan ook voldoende voorbereid te zijn voor de halve marathon waar ik me in maart voor heb ingeschreven, maar als iemand nog specifieke tips / tricks heeft dan hoor ik die uiteraard graag.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:07

Zo is de zoon van mijn collega/kamergenoot ook zo snel. Die loopt de Dam tot Dam (16km) binnen het uur. Niet normaal!!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:11

hahaha ja heb ik ook met de 5... :')

ik denk wel van ik kan nog even rennen maar dan fluit mn trainster dat het is afgelopen en ik ga dan lopen dan voel ik t wel :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:39

Gisteravond weer eens even m'n schoenen aangetrokken....... vind ze toch al niet fijn, maar ga ze nog een laatste kans geven voor ze op MP belanden ;)

Maar wat me opviel is dat zeg maar het "kantelpunt" ver naar voren zit. Weet niet zo goed hoe ik het moet noemen, maar er zit vooraan een soort buiging waardoor je makkelijk af kan wikkelen. Gevoelsmatig zou dat naar mijn idee onder de bal van je voet moeten zitten, maar het zit nu bij mij onder m'n tenen :?
Waar zit dat bij jullie?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:42

Bij mij ook onder de bal.

Tip aan iedereen, niet gaan hardlopen met verstandskiespijn. := Ik wacht nu toch maar totdat de pijn is afgezakt of totdat hij er over 2 weken uit is gehaald. Tot die tijd maar wandelen. :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:55

nee dat geloof ik... dat heen en weer geshake is niet fijn indd...

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:50

magda_90 schreef:
Bij mij ook onder de bal.

Tip aan iedereen, niet gaan hardlopen met verstandskiespijn. := Ik wacht nu toch maar totdat de pijn is afgezakt of totdat hij er over 2 weken uit is gehaald. Tot die tijd maar wandelen. :j

Ik heb ze er dinsdag uit laten halen (had geen klachten maar ze lagen helemaal verkeerd) en heb vanavond (donderdag) voor het eerst weer hardgelopen. Ik werd vreemd aangekeken toen ik de atletiekbaan opstapte voor de looptraining omdat ik zo snel al weer zou gaan lopen. Ik heb er geen last van gehad met lopen ondanks dat het eruit trekken van de kiezen niet helemaal volgens plan liep... :S
Maar sterkte en hopelijk kun je ook snel weer gaan hardlopen!!!

Ik heb een vraagje hier eigenlijk aan iedereen die mij zou kunnen helpen. Ik loop op dit moment de 5km in 25minuten en wil op oudjaarsavond een 5km wedstrijd doen op aanraden van de atletiekvereniging hoe ik er met die adrenaline en alles voor sta (kunnen zij beter inschatten in welke trainingsgroep ik na de jaarswisseling zou passen). Is het haalbaar om van die 25minuten 23minuten te maken? Ik heb al eens 23 gelopen maar dat is in juni geweest. Of welke tijd zouden jullie voor gaan?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:58

manzano schreef:
Gisteravond weer eens even m'n schoenen aangetrokken....... vind ze toch al niet fijn, maar ga ze nog een laatste kans geven voor ze op MP belanden ;)

Maar wat me opviel is dat zeg maar het "kantelpunt" ver naar voren zit. Weet niet zo goed hoe ik het moet noemen, maar er zit vooraan een soort buiging waardoor je makkelijk af kan wikkelen. Gevoelsmatig zou dat naar mijn idee onder de bal van je voet moeten zitten, maar het zit nu bij mij onder m'n tenen :?
Waar zit dat bij jullie?

dan heb je een grote dempingsgraat en dikke zool.. Weet je hoeveel dat is? Gemiddeld is geloof 10 of 12.

Ik heb nu 4, dan heb je niet eens meer zn afrolding in je zool.

Waaarom vind je ze niet fijn? jij hebt al heel veel schoenen gehad toch?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:06

Ik heb gewoon redelijk normale Asics. Dit zijn de eerste die ik gekocht heb. Tenminste.... op een paar van 10 jaar terug na dan. Het gaat om de plek waar het zit, niet dát het er zit. Bij m'n oude schoenen vond ik het juist fijn.
Uh geen idee hoe dik dat is. Zal eens googlen. Dat heet "drop" toch?

edit: 10mm

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:17

geen idee hoe de officiele term is, kan het ook niet zo snel vinden op internet sorry

heb je ze gekocht adhv een loopanalyse of niet? hoelang heb je ze al en wat zijn precies je klachten? dat afrollen kan ook wennen zijn hoor! Bij mn nikes die ik vroeger had zat het ook onder mn tenen en ik vond het heerlijk

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:18

ow check! Misschien eens een schoen proberen van 6 of 8mm?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:21

Ik heb ze maanden geleden gekocht (met loopanalyse) en toen vond ik ze echt niet lekker lopen. Alsof je door dikke stroop loopt. Ben toen helemaal gestopt met lopen (mede daardoor).
Ik twijfelde destijds over 2 maten en had voorkeur voor de kleinere, maar volgens de winkel moest ik echt de grotere hebben. Dus over laten halen. Heb nu dus steeds gevoel dat ze wat te groot zijn. Vandaar dat ik me afvroeg of dat draaipunt niet verder naar achter hoorde te zitten en dat ze gewoon wat te groot zijn.
Moet nog beginnen met lopen, dus dit was gewoon ff wat wandelen in huis eergister :)

Edit: ben terug geweest en toen zeiden ze dus dat ze goed waren, maar dat het kwestie van wennen was. Ze hebben toen alleen niet gekeken naar de maat ed. Alleen type schoen (pronatie).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:30

Maar goed om te weten dat je het met je nikes ook had. Misschien is het dan dus gewoon modelafhankelijk en moet ik er aan wennen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:34

nee, het is ook voorkeur afhankelijk hoor.. Daar moeten ze ook gewoon rekening mee houden.

Dat afrolpunt zo ver naar voren "hoort", iig bij deze schoen. Als je dat niet fijn vind, moet je kijken naar ander soort zool. Dat is helemaal persoonlijk.

te groot voelen ze vaak alleen wanneer ze te breed zijn, bij mij zit er een duimbreedte tussen mn grote teen en de rand van de schoen. Ik koop mn schoenen ook altijd 1 tot 1.5 maat groter dan normaal. Dus misschien moet je daar ook naar kijken volgende keer.

Pronatieschoenen is ook een keus, het is niet persee bewezen dat je minder blessures loopt met dan zonder als je proneert. Je kan ook kiezen voor juist een neutrale schoen zonder demping zodat je voelt hoe je loopt en automatisch gaat corrigeren en dus je looptechniek verbeterd. Zijn heel veel theorieen over :)

ik zou ze lekker op MP zetten en voor nieuwe schoenen gaan die je juist motiveren om te gaan lopen :J

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:10

Ja dat laatste denk ik idd over :)

Ik geef ze nog een laatste kans omdat ik toch opnieuw moet beginnen met opbouwen, maar anders is het gewoon jammer en gaan ze weg. Heb gelukkig mijn oude Asics nog. Die zijn wel prehistorisch, maar goed.... kan er best nog ff wat op lopen. Die hebben het afrolpunt gevoelsmatig op een logischer plek.
M'n oude Asics zijn 1 maat groter dan normaal en de nieuwe 1,5 maat.
Ik heb onwijze wiebeltenen haha. Misschien dat ik daarom ook gewoon wel van strakkere/kleinere schoenen hou omdat je dan minder kan frummelen haha.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:14

Misschien heb je wiebeltenen omdat je balans niet goed is? :+

Even een grappig testje: probeer eens op 1 been te staan, bv op rechts. Dan buig je door je rechterknie en daarbij ga je ook op je tenen staan. Kijk eens hoelang je zo kan blijven staan zonder om te vallen.....

Weet nog dat ooit een fysio dat tegen mij zei, heb hem zo hard uitgelachen!! "Daar zijn mensen niet voor gemaakt, doe niet zo stom" was mijn reactie. Hij deed het moeiteloos voor := sindsdien doe ik het ook regelmatig en doordat mn balans echt veel beter is geworden heb ik ook geen blessures meer enz. Misschien wilt je iets corrigeren wat heel makkelijk te verhelpen is en preventiever dan corrigeren met schoeisel.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:15

Heeft je balans ook met je core te maken? Balans is goed te trainen toch? :j Leuke oefening! Ik ga 'm zo ook eens proberen. :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:17

ja absoluut, werkt door van je tenen tot aan je oren :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:17

haha ik heb het meteen getest en ik kan dat ook niet :P Met heeeel erg veel moeite lukt het een beetje.