Dames, ik heb een schema laten maken op runnersweb, maar dat is elke keer met 8,29min/km. Dat is net snelwandelen, lijkt me toch niet de bedoeling. Heb deze week 3km gedaan in 20min, is 6,58min/km. en 8,62km/uur.
Heb het idee dat dit schema niet echt fijn is..
manzano
Geplaatst: 14-11-14 11:46
Geen idee..... wij moesten in ons schema ook heel vaak dribbelen. Dat is qua tempo ook niet veel sneller dan "snelwandelen".
manzano
Geplaatst: 14-11-14 11:47
Kiwipitje schreef:
Dit topic is eigenlijk meer voor serieuze vragen / tips / etc. Voor updates etc kun je gezellig hier mee kletsen: [HK] Het hardloop-MOTIVATIE-topic
Volgens mij heeft dat te maken met je spieren en pezen laten wennen aan de belasting. Ik heb in mijn nieuwe schema ook best wat rustige stukjes zitten.
Ik meld mij ook weer! Sommigen zullen de situatie wel weten, voor de anderen in een notendop: ik ben een aantal jaar geleden fanatiek begonnen met hardlopen, zelfs de 5 kilometer achtereen was bereikt en o wat ging dat goed. Helaas werd eind 2012 mijn vader ernstig ziek met als gevolg dat hij in maart 2013 overleed aan de gevolgen van de agressiefste vorm van longkanker die je kunt hebben. Ik ben toen gaan "frustratie-lopen" en icm met stoïcijns doorgaan met mijn opleiding zakte ik eind vorig jaar lichamelijk en geestelijk in elkaar. Ik ben toen op aanraden van de huisarts o.a. naar de fysiotherapeut geweest waar ik nu onderhand alweer een jaar sport en dat gaat echt super. Ik loop nu een aantal weken alweer hard op de loopband en ik ben zover dat ik straks het hardlopen buiten weer wil oppakken! Met Evy uiteraard.
Ik hoop met behulp van dit topic en mijn eigen motivatie straks weer op het oude niveau te kunnen hardlopen! Vanavond wilde ik les 1 doen, even kijken hoever dat gaat met die zeurende verstandskiespijn anders stel ik het toch eventjes nog uit.
Bedankt! Daar ben ik ook van overtuigd dat het weer goed gaat komen, het belangrijkste voor mijzelf is dat ik het positieve van de dag in blijf zien. Met kleine stapjes bereik ik weer grote doelen. De belangrijkste les vooral voor mijzelf is, dat je een rouwproces niet kunt verstoppen. Ik heb het geprobeerd en het is niet aan te raden.
Niet leuk dat frustratielopen he? Ondanks alle pijn omdat je compleet over je grens gaat blijf je doorgaan. O.a. de reden ook voor veel lichamelijk klachten toen.
Barbabientje
Geplaatst: 14-11-14 14:33
Naja, ik heb (nog niet gelukkig) weinig lichamelijke klachten, maar dan ga ik te snel.. Heb toen in 1 week dit gelopen:
ma: 3 km woe: 13 km za: 23 km
Dat is natuurlijk vragen om problemen uiteindelijk... edit: Ben toen na die 23 km ook thuis echt in tranen uitgebarsten dat mn moeder dacht dat ik onderweg aangerand was ofzo
Nu ben ik wel een duurloper, dus had er weinig last van, maar vooral geestelijk wel even een beetje klappen van gekregen Dus hierna verstandig gedaan
Ben nu wel af en toe nog lekker aan het rennen uit frustratie maar dat is studie en das gewoon even ontspanning wel
BelleTessa
Geplaatst: 14-11-14 16:59
Kiwipitje schreef:
Kun je het hier eens gedeeltelijk posten?
Week 1 ma woe en vr 3km in 8:29min/km Week 2 ma 5 km en woe en vr 3km in 8:29min/km Week 3 ma 6.5km in 8:29min/km en woe 3 en vr 5 in zelfde tempo Week 4 ma 8km, woe 3km en vr 5km in zelfde tempo
Ja schema op maat. Gelopen tijd van 5km op 34 minuten gezet want dat is nog m'n snelste tijd. Maar 8.29 is echt traag.. Snap dat het rustig opbouwen is, maar zal ik dan snelste tijd maar sneller invullen, zodat m'n tempo op schema sneller wordt?
Dat schema heb ik ook gezien ja. 't hele schema loop je op 'looptempo' (dus rond die 8-9 min/km) en dan in de laatste week moet je opeens 2x op race tempo rennen (6min/km) waaronder 1 keer de wedstrijd. Echt 'n belachelijk schema als je 't mij vraagt.
Lijkt me raar Piekosjj want het is dus een schema op maat.
Zal straks wel een stuk van die van mij posten.
Piekosjj
Geplaatst: 15-11-14 12:35
Ja klopt ik snapte d'r ook niks van. Bouwde ook totaal niet op, aantal weken lang dus dat lage tempo en dan moet je d'r maar opeens een wedstrijdtempo uit zien te schudden.
Tot nu toe nog niet met een schema gelopen. Ik loop grotendeels op gevoel, maar kijk stiekem ook naar mijn snelheid tijdens het lopen. Gisteren voor het eerst in mijn leven de 10 gelopen, 1.02 uur. Ik heb geprobeerd relaxed te lopen, en op mijn ademhaling gelet. Het leuke van hardlopen vind ik ook, dat ik na het lopen niet total loss ben, wat ik na mountainbiken vaak wel was.
Maar is het niet zo dat je begint met 3km in 8.29, maar dat dat incl wandelen tussendoor is?? En dat je dus in de laatste weken de volledige afstand in 1x moet lopen en dus je snelheid over de hele afstand ook sneller is. Ik weet het ook niet hoor... is maar idee.
Week 1 Ma Rust XT Di Draven Afst: 3 km in 6:06 min/km Wo Rust XT Do Tempoloop Afst: 8 km, inc. Warm; 5 km in 5:29 min/km; uitlopen Vr Draven Afst: 3 km in 6:06 min/km Za Rust XT Zo Duurloop Afst: 11 km in 6:28 min/km
Week 15 Ma Rust XT Di Draven Afst: 8 km in 5:44 min/km Wo Draven Afst: 6.5 km in 5:44 min/km Do Tempoloop Afst: 13 km, inc. Warm; 9.5 km in 5:18 min/km; uitlopen Vr Draven Afst: 6.5 km in 5:44 min/km Za Rust XT Zo Duurloop Afst: 19 km in 6:05 min/km
Dus loop ook totaal niet op wedstrijdtempo.. loop niet eens op het tempo waar ik nu al op zit, en toch train ik hier naar een 10k < 50 min toe. In het afgelopen half jaar heeft dit bij mij echt prima gewerkt, maar ik kan me voorstellen dat het lastig is als het tempo zo laag wordt dat joggen eigenlijk niet meer mogelijk is. Lastig hoor.. denk wel dat je je PR tijd iets omhoog kunt zetten maar let op dat dadelijk niet ineens je training te zwaar is en je daardoor blessures oploopt.