Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:35

scooby09 schreef:
Hmm ik vind gierlucht niet stinken... :o
(..)

Zal dit weekend el een uitdaging worden om een rondje te doen staan hier overal al hekken.
Haha! Ik heb toch liever versgemaaid gras :P

En ja, ik las ook al dat de wielrenners en motorrijders werd aanbevolen om het tweewielige ros te laten staan. Ik zal de smalle paadjes wat mijden en ga maar niet naar de Veluwezoom, maar ik kom tot nu toe erg weinig mensen tegen onderweg. Eigenlijk zou ik nu in de Ardennen zitten voor een fietsweekendje; dan hadden we wel perfect weer gehad! Maar qua werk komt het me ook wel beter uit dat we niet zijn gegaan. Komt later wel!

Die powermeter, zit die óp je crank? Of is het ter vervanging van?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:20

culaccino schreef:
Die powermeter, zit die óp je crank? Of is het ter vervanging van?

Compleet nieuwe crank , waar de power meter geïntegreerd is .

Mmm , ik ruik ook liever vers gemaaid gras . :j

Anoniem

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:38

Ja, dat dacht ik al. Thanks!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:30

culaccino schreef:
Ja, dat dacht ik al. Thanks!

Maar een power meter kan ook via de pedalen :j

Heb iig gisterenavond even snel mijn Langma met mijn Polar horloge gekoppeld .
Dus de ridesence en de powermeter .( smart bluetooth )
De verdere instellingen moet ik nog via mijn Polar account doen . :D

Het is vandaag heerlijk weer een rondje te doen , al is het alleen .

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:47

Time2Tri schreef:
Mmm , ik ruik ook liever vers gemaaid gras . :j

Ik ook wel hoor.. :D

Of zoals gisteren in een dennenbos de geur van de warmte...

Voor iedereen die gaat fietsen vandaag veel plezier..!

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:23

Scooby, ik heb zeker een cadansmeter op mn fiets zitten! Bevalt heel goed. Toen ik net begon had ik de neiging om veel te zwaar te trappen.

Culaccino, hier ook zo veel mogelijk de smalle wegen vermeden inderdaad, was goed te doen! Jij nog op pad geweest?

T2T, nog getraind met je powermeter? :D
Ik wist er van, was het idee van mijn ouders, maar heb hem zelf besteld haha. Ging heel snel, had hem besteld en twee dagen later was hij er en is hij er gelijk opgezet. Het is een 4iiii.

Vandaag heerlijk gefietst. Begonnen met een FTP test (pff blijf dat een klote test vinden), en daarna nog een stukje doorgefietst. Uiteindelijk toch weer 80km.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:13

Ha, ik zie een cadeautje! Gefeliciteerd met je verjaardag, T2T! (als dat klopt :D )

Klinkt goed, Laura! Heb je de FTP buiten gedaan of op de tacx?

Ik heb vandaag toch maar niet gefietst. Het was prachtig weer, maar ik reed rond 9.30 een klein rondje met de auto door de stad en had toen al zóveel wielrenners en mountainbikers gezien; voelde me toch een beetje bezwaard na alle waarschuwingen. Denk dat ik morgen rond etenstijd even ga; hopelijk is het dan lekker rustig. (tenzij half Nederland hetzelfde briljante idee heeft :P )

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:21

Ja het is moeilijk een goed tijdstip te vinden deze dagen om te fietsen.

Ik ga zo eerst te paard op pad.
Misschien vlak voor het eten klein rondje met de MTB is niet aangelegd dus sws minder druk stuk.
Morgen wil ik rondje op de racefiets eens zien wat daar een goede tijd voor is.

Hmm misschien toch maar eens een cadans meter aan schaffen kun je die gegevens naar de sporthorloge laten sturen?

Fijne dagen ..!!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:59

Fijne Pasen allemaal .

culaccino schreef:
Ha, ik zie een cadeautje! Gefeliciteerd met je verjaardag, T2T! (als dat klopt :D )

Thanks ...ik was idd gisteren jarig .Een gekke dag was het in de Corona tijd .
Maar wel genoten , het was heerlijk weer .

Lauraennala schreef:
T2T, nog getraind met je powermeter? :D
Vandaag heerlijk gefietst. Begonnen met een FTP test (pff blijf dat een klote test vinden), en daarna nog een stukje doorgefietst. Uiteindelijk toch weer 80km.

Nou ja ..getraind is een groot woord :o
Ik heb er uiteraard wel mee gefietst :j Donderdag avond een kort rondje om te
testen .En gisteren ca 67 km gefietst .
Heb de powermeter ook met mijn Polar gekoppeld , met het fietscomputertje
sowieso .
Op het moment zie ik op mijn fietscomputer de gemiddelde waardes .
Om Links en rechts te kunnen zien heb ik een andere fietscomputer nodig .
Na ja ...binnenkort krijgen we vakantie geld :D
Hoe de bijbehorende app werkt moet ik ook nog uitzoeken .
Een FTP test ermee heb ik nog niet gedaan .
Daar moet je op een geschikte plek voor kunnen fietsen .
Dat komt allemaal nog wel .
Het is iig mega leuk speelgoed :D
Leuk te zien hoeveel druk je op de pedalen krijgt als je na een bocht
in de pedalen gaat staan trappen .

Voor vandaag staat mijn loopschema op het programma .
Maar eerst rustig wakker worden en ontbijten .

Gisteren :

Afbeelding

Ijsje

Afbeelding

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:25

Toch vandaag nog een kort rondje gefietst .
Kon het niet laten .
De App gekalibreerd met de powermeter , daarna ging mijn fietscomputer niet meer . _O- Heb ik weer .
Maar interessant het verschil tussen links en rechts te zien . Dacht altijd dat mijn rechterbeen sterker was .
Maar dat is dus links .
Een behoorlijk verschil ook tussen L en R .

Nu effe chillen , hardlopen komt zo nog

Afbeelding

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:33

:wave: in een ver verleden heb ik hier trots verteld dat ik een fiets had gekocht en graag kwam meekletsen. Dat is ten dele gelukt; ik fiets wel maar in dit topic ben ik vooral nog aan het meelezen en -leren.

@T2T nog van harte gefeliciteerd!

@scooby09 ik heb ook onlangs (nav de posts hier) een cadansmeter gekocht. Uit de beschrijving kon ik niet goed opmaken of hij met een sporthorloge te koppelen was dus voor de zekerheid ook een telefoonhouder besteld. Daar debiel lang mee lopen prutsen maar ik moest en zou m’n cadans kunnen zien. Lang verhaal kort, m’n telefoon zat redelijk steady in de houder, ik zet m’n horloge aan en de eerste melding is: koppelen met cadanssensor? -:)
De telefoonhouder kan retour :D.

NB: ik heb een Garmin horloge en wahoo sensor.

Mijn cadans is ‘normaal’ ook laag en met vrij veel weerstand. Ik heb de neiging om net zo te trappen als op m’n omafiets zonder versnellingen }:0 . Geboren stoemper vrees ik. Gisteren geprobeerd om rond de 100rpm te zitten en in een wat lichter verzet te fietsen. Is wel even wennen, het voelde an sich oké maar ik zat wel beduidend hoger in mijn hartslag. Is dat herkenbaar voor iemand?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:58

@T2T, nog gefeliciteerd :D En tja er blijft altijd genoeg te wensen over he :') Bizar hoeveel harder je trapt na een bocht, helling etc he :oo Dubbelzijdige powermeter geeft je nog wel echt meer informatie. L/R verschil is deels wel normaal hoor, heeft iedereen wel. Als het maar niet steeds erger wordt. Doe je goed trouwens, onderweg een ijsje.. Dat heb ik nog niet voor elkaar gekregen, te veel dicht haha.

@Culaccino, heb de FTP test inderdaad buiten gedaan. Dat is nog best een uitdaging, want je moet ongeveer 10-15km onafgebroken weg hebben zonder obstakels. Is het je uiteindelijk nog gelukt om te fietsen?

@Scooby, ik heb geen ervaringen met een cadans meter icm een horloge..

@Noeps, welkom terug :D Met wat voor cadans trap je ongeveer als je er niet specifiek op let? 100rpm is inderdaad even wennen, maar zeker goed om regelmatig te doen! Je kan het ook in blokjes doen, bijvoorbeeld 5x5 min cadans 100-110. Mijn hartslag schoot in het begin ook echt omhoog, maar dat wordt vanzelf beter. Al is het nog steeds wel iets hoor, is ook normaal. Daarom is het oefenen van die cadans in blokjes ook fijn, kan tussendoor je hartslag wat zakken. Probeer wel je hartslag in maximaal zone 3 (D2) te houden, liever zone 2 (D1).

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:05

@ Laura ; Van harte gefeliciteerd *\o/* Y)(^) :9k
Dat je toch een mooie dag hebt in deze gekke tijd , en laat je zelf verwennen .

Verschil in links en rechts zal er zeker zijn .
Al had ik niet gedacht dat mijn linker been sterker is :roll:
Het is iig erg leuk speelgoed , blij mee :j

Zo,n FTP test word lastig hier .
Zou niet weten waar ik 10 /15 km ongestoord door kan knallen .
Mijn RPM ligt meestal tussen de 85/95 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:29

Noeps schreef:
Geboren stoemper vrees ik.
Haha, klinkt een beetje sneu :') Ik stiekem ook, al merk ik het wel snel aan mijn knieën/schenen, dus ik probeer het ook af te leren. Leuk dat je nog steeds aan het fietsen bent! Ik heb dat ook, hartslag schiet omhoog en mijn snelheid gaat omlaag bij een rpm rond de 90. Kwestie van veel oefenen en even zoeken naar het juiste verzet, denk ik?

Van harte gefeliciteerd, Laura! Ik hoop ook voor je dat je een leuke dag hebt, ondanks deze gekke omstandigheden. Ik heb gisteren een kort maar fijn rondje gefietst, toch even lekker uitgewaaid. 8-)

Leuk dat jullie powermeters zulke leuke speeltjes zijn :D Ik word hebberig van al jullie leuke goodies, haha.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:29

Thanks voor de reacties! Ik zit normaliter denk ik rond de 80/85rpm. Goede tip om het in blokken te gaan trainen, zal het binnenkort gaan proberen. En vooral doorzetten en oefenen dus.

& nog gefeliciteerd met je verjaardag, Laura!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:38

Ik kom ook even dit topic binnenvallen. Ik heb vandaag in een opwelling van mijn vakantiegeld mijn eerste racefiets gekocht. Of ja, niet helemaal in een opwelling want ik heb al zeker een jaar in mijn hoofd zitten dat ik een racefiets wil maar toch. Ik ben op zoek naar tips en suggesties voor een absolute beginner, en dan voornamelijk met betrekking tot op een gezonde en verantwoorde manier beginnen met trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:19

Wat leuk, IMAY1990! Mogen we 'm zien? :D

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:14

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 07:06

Welkom IMAY ...veel plezier met je nieuwe fiets , met
veilige km !!

Tips met met betrekking tot training :

Heb je er al mee gefietst ? Nog geen kliksysteem zo te zien ?

Op een rustige vlakke weg beginnen .
Vertrouwd raken met het hoe te schakelen .
De duur opbouwen in een niet te hoge hartslag .
Korte niet te steile klimmetjes inbouwen .
Leren op tijd te schakelen bij klimmen .
Als je duur conditie opgebouwd is kun je ook
met wat intervallen beginnen .

Het belangrijkste is vertrouwd raken met je fiets en
hoe te bedienen /reageren .

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:31

Ik heb er gister een half uurtje op gefietst, gewoon voor het gevoel. Nog geen kliksysteem inderdaad, ik wil eerst een beetje kilometers gaan maken voor ik er nog eens extra investeringen voor ga doen. Het enige dat ik wel nu nog ga halen is een klein fietscomputertje voor €18,99 (https://www.decathlon.nl/p/fietscompute ... 91&c=ZWART)

Ik heb van een hockey teamgenootje die zelf fysiotherapeut is al wat achtergrond info en een basisschema gekregen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het schema voor de eerste 8 weken

Afbeelding

Met als uitleg

"Belangrijkste is je fiets goed afstellen en rustig kilometers gaan maken. Je wilt veel in de grijze zone en een beetje in de groene zone zitten, je moet altijd kunnen blijven kletsen (dus niet teveel buiten adem raken). Duur tempo is proberen de 90-100 omwentelingen per minuut te maken met lichte versnelling, rustig fietsen is gewoon losjes peddelen"

Dus ik ga de komende weken lekker 3 keer in de week opbouwen

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:54

Welkom!

Is dat een opbouwschema volgens de sportrusten principes? Ik heb de foto van het schema iig opgeslagen. In het najaar ga ik waarschijnlijk de marathon van Rotterdam lopen (in plaats van 6 april j.l, baal nog steeds) maar ik denk dat ik dan toch middels sportrusten me erop ga voorbereiden. Maar das ff een zijspoor in het wielrentopic.

Met een fiets en een tellertje kom je al een heel eind! En uiteraard een helm, ga ik vanuit ;).
Ik heb na een paar maanden de trappers verwisseld voor een kliksysteem, toen ik een beetje was gewend aan het fietsen en schakelen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:36

Meld me ook. Ga zometeen mn aluminium ros ophalen. Een niet veel gebruikte Cube Attain uit 2018. Stond lekker in de buurt. Moeten nog wel pedalen en bidon(houder) op. Morgen eens naar de decathlon voor kleding schoenen pedalen helm en bidon. Iemand ervaring met de hybride pedalen? Ene kant kliksysteem andere kant normaal vlak. Staat mij wel aan omdat ik er dan ook een gezins fietstochtje mee kan maken.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:56

Ja, die had ik bij aanschaf op m'n fiets zitten, maar ik gebruikte ze noooooooit.
Mooie fiets wel! Wat zit er voor afmontage op?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:18

Welkom Frankie , en gefeliciteerd met je bike .
Vele mooie ritjes er mee .
Ik ben niet bekend met die pedalen .

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:02

frankiej schreef:
Meld me ook. Ga zometeen mn aluminium ros ophalen. Een niet veel gebruikte Cube Attain uit 2018. Stond lekker in de buurt. Moeten nog wel pedalen en bidon(houder) op. Morgen eens naar de decathlon voor kleding schoenen pedalen helm en bidon. Iemand ervaring met de hybride pedalen? Ene kant kliksysteem andere kant normaal vlak. Staat mij wel aan omdat ik er dan ook een gezins fietstochtje mee kan maken.

[ [url=m/9SWgUR.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/79eOJr.png]Afbeelding[/url] ]

Een vriendin van me heeft zulke pedalen, die gebruikt haar fiets ook voor haar dagelijkse commute zegmaar en dan is et handig om niet per se fietsschoenen aan te hoeven hebben