Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:25

Het gaat niet om de contacten, het gaat niet over iemand een vaccin door de strot drukken , het gaat over hoe je je leven leid met het virus zolang dat er nog is( voor altijd waarschijnlijk) . En sommigen interesseert het niets en leven gewoon door met het risico dat je iets verspreid wat bij sommigen een verwoestende uitwerking kan hebben.
Los van het feit dat je als niet gevaccineerd persoon en niet willen testen gewoon in je land kunt blijven want buitenlandse trips zijn dan niet geoorloofd.
Wanneer iemand niet prikt , jammer maar eigen besluit en terecht. Niet prikken , niet aan voorzorgsmaatregelen houden en bewust een risico op verspreiding nemen, aso. En dat zijn er nogal wat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:46

Palmera schreef:
Nee Karl, niemand hoeft rekening met mij te houden, dat gebeurd al dik een jaar niet. Een jaar waarin ik wél rekening heb gehouden met anderen, zeer ten nadele van mezelf.

Daar hou ik nu dus noodgedwongen mee op. Ik moet nu voor mezelf kiezen. En dat betekend werken waar en wat ik ksn. Overleven.

Maar een inenting wil ik nou eenmaal niet en neem ik niet aan.
Ik vind het juist van egoisme getuigen om iemand een inenting door de strot te willen duwen zonder te weten hoe vaak dat herhaald moet worden en wat de lange termijn effecten zijn.

Als wij geen rekening met hou hoeven te houden, dan mogen we jou dus verplicht vaccineren, want dan houden we namelijk geen rekening met jou. Alleen wordt jij niet verplicht gevaccineerd en wordt er dus wel rekening met jou gehouden en dat is ook precies wat jij wilt, dat wij daar wel rekening mee houden. Dus hou op te doen of wij geen rekening met je moeten houden. Jouw gedrag is gewoon hypocriet, niks meer en niks minder.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:49

Palmera woont op een eiland dat leeft van toerisme. Het eiland is zo half zo groot als Flevoland (ruim 700km2 ipv ruim 1400km2), maar heeft evenveel inwoners als Hengelo, Schiedam of Lelystad (of als krap 4x Urk).

Er is blijkbaar eigenijk geen sociaal vangnet en zelfs als covid19 nu ophoudt met bestaan, gaat het eiland een pittige tijd tegemoed omdat ze dus hun inkomen halen uit de rijkere bevolkingsgroep, bij voorkeur de groep die 3x per jaar naar het buitenland op vakantie gaat. Die groep is door de gevolgen van covid19 kleiner geworden.

Het is niet zelfvoorzienend in voedsel, meer dan 70% van het eten wordt geïmporteerd.

Er is nog maar een kleine uitbraak van covid19 geweest, waardoor de effecten van de ziekte zelf (i.p.v. de gevolgen qua toeristen) daar beperkt zijn gebleven. Dit is ironisch genoeg juist omdat de toeristen dus weg zijn gebleven (en het een eiland is).

Het eiland heeft door zijn armoede ook niet de financiële ruimte om 1-3% chronisch arbeidsongeschikten bij een volledige uitbraak op te gaan vangen, dat komt neer op 850-2500 mensen totaal, waarvan waarschijnlijk 600-1800 normaal gesproken zou werken.

Deze komen nog bovenop de 550 mensen die bij een volledige besmettingsronde zouden komen te overlijden, mits er volledige medische zorg beschikbaar is. Is dat niet aanwezig, kan het oplopen tot 2100 doden.

Op het moment is slechts 1-2% van de bevolking van La Palma besmet geweest. Zeker in stresssituaties zoals waar Palmera zich in bevindt, is het dan begrijpelijker dat een gedeelte van de mensen dan niet kan zien wat de werkelijke impact van een flinke besmettingsronde zou zijn.

Massaal vaccineren zorgt ervoor dat er dus niet zoveel doden of arbeidsongeschikten komen en er geen gigantische zorgrekening komt die dit eiland klaarblijkelijk niet kan betalen.

Daarnaast verkleind het de kans dat het überhaupt een uitbraak krijgt, waardoor landen La Palma weer een periode op de rode lijst zetten, zijnde verboden om heen te gaan voor vakantie.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:59

Karl66 schreef:
Alleen geldt dit natuurlijk wel twee kanten op. En jij vindt dat jij recht het op jouw overtuiging en dat jij je dus niet hoeft te vaccineren. En dat is correct. Alleen hebben andere mensen waar jij in contact komt recht op hun overtuiging. En dat is de, bewezen, overtuiging dat het virus een stuk gevaarlijker is dan zomaar een griepje en dat ze dus het recht hebben om niet door jou besmet te worden.

Dit vind ik dus wel interessant want wat bedoel je dan met dat zij het recht hebben om niet besmet te worden.
Ik ga hier dus wel een beetje van stuiteren als ik hem lees, want als je geen kans op besmetting wil moet je jezelf maar in huis opsluiten en vooral niet meer buiten komen, want een ander heeft het recht om zelf te bepalen wat hij of zij doet en aangezien je alleen de verantwoordelijkheid over jezelf kan nemen, kan je dus niet iemand anders het recht ontnemen niet meer buiten te komen.
Dus bij zelf binnen blijven ontneem je ook niemand het recht om buiten te komen en heb je geen kans op besmetting.
(al is dat ook niet waar, want een oudere dame bij ons in de straat is besmet terwijl ze niemand irl zag, niet verder dan eigen tuin kwam en alleen haar boodschappen liet bezorgen).

Verder vind ik het oprecht jammer dat het weer zo een bash ding lijkt te worden, op mensen die een andere mening hebben dan het gros.
Waarom zou je niet voor jezelf mogen kiezen en gewoon aan het werk mogen gaan als je op alles ingeteerd heb.
Hoeveel mensen hebben zonder klachten, niet heel veel andere mensen besmet.

Bij mij komen er dan toch ook wel weer wat vragen op:
- als vaccineren er niet voor zorgt dat je het niet krijgt (want meerdere variante) waarom zou je, je dan moeten laten inenten.
- is iedereen die hier reageert in volledige zelfquarantaine of laten jullie je tussen de elke 5 en 14 dagen testen.
Zo niet hoe weet je dan dat je niet besmet bent en dus andere kan besmetten.
(die vraag komt mede doordat ik iemand in mijn omgeving heb die dus wel bij elk hoofdpijntje of hoestje test en nu al 27x negatief getest is).

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:01

Relaxed schreef:
Wat heftig daphara.. Hebben ze enig idee of het weer normaal wordt? Niks proeven lijkt me al vreselijk, maar dat smaken zo vervormen.. Verschrikkelijk.

Ook ik ken trouwens meerdere mensen die smaak en/of reuk kwijt zijn (geweest) maar niet in de mate zoals jij omschrijft.. :(:)

Ik dacht ook dat ik de enige was, ik hoorde het verder van niemand in mijn omgeving dat ze deze klachten hebben na Corona. Je hoort veel over reuk- en smaakverlies, maar hij 90% hersteld zich dat binnen 2 maanden weer naar (redelijk) normaal. Het is de 10% van de mensen die hier langdurig klachten aan over houden en een deel daarvan krijgt last van parosmie (vervormde geur). Ik ben echt zo blij met de Facebook groep, alleen al om te lezen dat ik niet de enige ben met deze klachten en dat er daar ruimte is om te “klagen” hierover, want in mijn omgeving is de reactie veelal “het is maar smaak/geur”. Ik zou trouwens nog liever mijn smaak en geur compleet kwijt zijn dat deze parosmie, het is misselijkmakend en continu aanwezig.

Ik heb onlangs de eerste berichten gelezen van de eersten die na maanden tot bijna een jaar van Parosmie toch langzaam weer normaal ruiken. Dat geeft hoop voor de rest van ons die er aan lijden. Bij een enkeling lijkt het na de inenting toch te herstellen naar normaal, daarom sta ik straks ook voor in de rij om geënt te worden zodra ik mag in de kleine hoop dat het iets zal uithalen.

Maar hey, Corona is maar een griepje en we zijn compleet de weg kwijt met de maatregelen toch? Dat bedrijven en banen kapot gaan aan de maatregelen is belangrijker dan dat de mensen die het krijgen letterlijk kapot gaan aan Corona.

Het is in mijn geval “alleen maar reuk en smaak”, maar voor mij is dit onderdeel van een heel groot deel van plezier in mijn leven. Lekker eten, genieten van lekkere geuren, zoals de heerlijke kindergeur van mijn neefje wanneer ik hem knuffel, de geur van bloemen en planten in mijn tuin, genieten van mijn paarden en hun geurtjes, genieten van mijn partner, zonder misselijk te worden van zijn geur en smaak.

Niemand kan dit voor mij terug brengen, maar ze zouden wel kunnen zorgen (door zich aan de maatregelen te houden en te zorgen dat ze geen risico zijn voor een ander) dat niemand anders hetzelfde verliest als wat ik verloren ben aan Corona. Ik weet het, in verhouding is mijn parosmie niets in vergelijking met de mensen die hun geliefden kwijt zijn geraakt aan dit klote virus, maar misschien helpt mijn verhaal om een beetje bewustwording te creëren.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:15

NoGo schreef:
Karl66 schreef:
Alleen geldt dit natuurlijk wel twee kanten op. En jij vindt dat jij recht het op jouw overtuiging en dat jij je dus niet hoeft te vaccineren. En dat is correct. Alleen hebben andere mensen waar jij in contact komt recht op hun overtuiging. En dat is de, bewezen, overtuiging dat het virus een stuk gevaarlijker is dan zomaar een griepje en dat ze dus het recht hebben om niet door jou besmet te worden.

Dit vind ik dus wel interessant want wat bedoel je dan met dat zij het recht hebben om niet besmet te worden.
Ik ga hier dus wel een beetje van stuiteren als ik hem lees, want als je geen kans op besmetting wil moet je jezelf maar in huis opsluiten en vooral niet meer buiten komen, want een ander heeft het recht om zelf te bepalen wat hij of zij doet en aangezien je alleen de verantwoordelijkheid over jezelf kan nemen, kan je dus niet iemand anders het recht ontnemen niet meer buiten te komen.
Dus bij zelf binnen blijven ontneem je ook niemand het recht om buiten te komen en heb je geen kans op besmetting.
(al is dat ook niet waar, want een oudere dame bij ons in de straat is besmet terwijl ze niemand irl zag, niet verder dan eigen tuin kwam en alleen haar boodschappen liet bezorgen).

Verder vind ik het oprecht jammer dat het weer zo een bash ding lijkt te worden, op mensen die een andere mening hebben dan het gros.
Waarom zou je niet voor jezelf mogen kiezen en gewoon aan het werk mogen gaan als je op alles ingeteerd heb.

- als vaccineren er niet voor zorgt dat je het niet krijgt (want meerdere variante) waarom zou je, je dan moeten laten inenten.
- is iedereen die hier reageert in volledige zelfquarantaine of laten jullie je tussen de elke 5 en 14 dagen testen.
(die vraag komt mede doordat ik iemand in mijn omgeving heb die dus wel bij elk hoofdpijntje of hoestje test en nu al 27x negatief getest is).

Er zijn een heleboel mensen die zich inderdaad opsluiten, omdat de kans dat zij erg ziek worden of sterven erg groot is. Net zo goed als dat er een groep is die zich nergens wat van aantrekt. Geen van beide is een wenselijke situatie, lijkt me. Er is ook niemand die Palmera het recht ontneemt om te gaan werken, maar wel met de nodige voorzorgsmaatregelen. En die zijn niet waterdicht, dat klopt, maar de kans op besmetting word wel een stuk kleiner. En dat geld ook voor vaccinatie, niet 100% fullproof, maar wel een heel stuk.

Ann

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:25

Als ik de heldere uitleg van Mizora lees, snijden mensen op La Palma zichzelf juist in de vingers door zich niet te laten vaccineren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:31

Wat zouden we in een fijn land leven wanneer iedereen zich net zo druk maakte over kanker & hart- & vaatziekten... Een epidemische sloper die een mortaliteitscijfer kent waar Corona nog een puntje aan kan zuigen.

Mensen moeten ook ophouden het een vaccin te noemen, inenten met mRNA is toch een beetje grootschalige gentherapie. We maken van een aantal van onze eigen cellen een spike-eiwitfabriekje. Het is zeker dat mRNA buiten het cytoplasma van cellen snel wordt afgebroken en ik begrijp dat dat bijdraagt aan de voorlopige conclusie dat de vaccins veilig zijn. Maar als een gevaccineerde per ongeluk maar doorgaat met antigeenproductie en zo een immuunreactie op gang houdt?

We weten NIKS van de gevolgen, en verklaren toch iedereen voor gek die de kat uit de boom wil kijken.

Wanneer artsen en wetenschappers al huiverig zijn, wie zijn wij dan om iemand op een forum belachelijk te maken die gerede twijfel heeft?
Kunnen we niet gewoon concluderen dat we allemaal GEEN REET weten?

Het veiligste dat je kunt doen is veel lachen, gezond leven, weinig dierlijke troep eten, geen neo-liberaal kabinet hebben dat onze lucht, ons water en leefomgeving en voedsel gewetenloos vergiftigt voor 'de markt'.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:40

Lekkere whatabouttism in je eerste paragraaf. Dat er andere ernstige ziektes zijn doet er niet aan af dat Corona deze maatregelen nodig heeft. Het verschil is echter dat Corona direct impact heeft op de maatschappij doordat er zo veel mensen besmet worden en de ic’s overbelast. Dat geldt voor de andere ziektes die je noemt niet.

We weten ook niks van de gevolgen van Corona (al komt die info beetje bij beetje wel: zie dapharas post). Dan kies ik liever voor het vaccin wat onwaarschijnlijk is dat het ernstige bijwerkingen gaat hebben ten opzichte van Corona wat wél al aangetoonde bijwerkingen heeft. Artsen en wetenschappers huiverig? Heb je daar een bron voor?

En met alleen gezond leven hou je Corona niet buiten de deur.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:48

Een virus is alleen succesvol in een ongezonde populatie.
Datzelfde geldt voor voorgenoemde ziekten. De selectieve bezorgdheid en verontwaardiging vind ik curieus.

Lange termijn gevolgen zijn niet duidelijk. Niets zo regeneratief als het menselijk lichaam.
Je vertelt het mooi, maar het is uiteraard niet duidelijk wat de meeste schade gaat maken: OF het virus, OF alle maatregelen en deze massale gentherapie.
Iedereen die veronderstelt dat wel te weten is een beetje in de war

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:48

Men maakt zich al jaren druk om hart en vaatziekten en kanker. Terwijl eerder kanker vrijwel altijd een doodvonnis betekende, is dat al jaren niet meer zo, de overlevingskansen zijn een stuk hoger. Maar zoals Imandra zegt, corona heeft een heel directe impact voor ongelooflijk veel mensen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:49

Ninx, dat is onzin, een virus kan iedereen treffen, ook gezonde mensen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:53

Ninx schreef:
Datzelfde geldt voor voorgenoemde ziekten. De selectieve bezorgdheid en verontwaardiging vind ik curieus.

Biologisch volstrekt, maar dan ook echt 100% onzin wat je hier zegt.

Citaat:
Lange termijn gevolgen zijn niet duidelijk. Niets zo regeneratief als het menselijk lichaam.

Biologisch absoluut incorrect.

Citaat:
Je vertelt het mooi, maar het is uiteraard niet duidelijk wat de meeste schade gaat maken: OF het virus, OF alle maatregelen en deze massale gentherapie.

Wat is volgens jou de definitie van gentherapie, en wat maakt dat je denkt dat mRNA vaccins daaronder thuishoren?

Citaat:

Ach toch.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 15:02

Wel grappig dat ik een ander adviseer dergelijke topics te mijden, en zelf de fout maak in gesprek te willen gaan!

Veel plezier nog hier! En nee, ik vlucht niet bij gebrek aan argumenten.... maar zoveel dogmatisch gedoe, daar moet je niet tegenop willen boksen.

Mooi weekend nog!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 15:03

Ninx schreef:
Wel grappig dat ik een ander adviseer dergelijke topics te mijden, en zelf de fout maak in gesprek te willen gaan!

Veel plezier nog hier! En nee, ik vlucht niet bij gebrek aan argumenten.... maar zoveel dogmatisch gedoe, daar moet je niet tegenop willen boksen.

Mooi weekend nog!

:+ Sure meid, als je het voor jezelf maar goed kan praten he

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 15:05

Ninx schreef:

Wow... jij durft nogal wat te beweren!
Ik ben benieuwd naar jouw achtergrond? Medisch?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 15:18

Dinopino schreef:
Wiens leven heeft zij kapot gemaakt. Noem me een naam, een persoon, die door haar besmet is? Wanneer je die niet hebt veroordeel dan niet iemand.

Waarom moeten er reeds concrete slachtoffers gevallen zijn?
Is iemand die besluit dat de maximumsnelheid voor hem/haar niet geldt en dat met alcohol op achter het stuur kruipen prima kan (want 'als een ander daar een probleem mee heeft, dan zorgt diegene zelf maar voor een goede airbag'), pas fout als er daadwerkelijk slachtoffers vallen? Is het pas verkeerd om met een dichtgevroren voorruit te rijden wanneer je over een kind heen rijdt? Of is het iets wat je ook niet zou moeten doen als het toevallig goed afloopt?

Citaat:
vrijheid komt met verantwoordelijkheden? interessante opvatting. Ga daar niet aan mee. De enige wie je hoeft te verantwoorden ben jezelf.
Daar heb je op zich helemaal gelijk in. Voorwaarde daarvoor is dan wel dat je zo gaat leven dat niemand met jou te maken kan krijgen. Zodra jouw gedrag ook impact kan hebben op anderen, heb je een zekere mate van verantwoordelijkheid jegens die anderen.

Lekker nergens aan meedoen kan dus prima, maar zorg dan wel dat er niemand contact met jou hoeft te hebben.
(Zwart) werken waarbij je met mensen interacteert, is dan dus geen optie. Daarvoor moet je namelijk bereid zijn om je te houden aan een aantal basale gedragsregels die we met elkaar hebben afgesproken, en die ervoor zorgen dat mensen zonder al teveel risico in jouw omgeving kunnen komen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 15:21

Ann schreef:
Als ik de heldere uitleg van Mizora lees, snijden mensen op La Palma zichzelf juist in de vingers door zich niet te laten vaccineren.

Ik spreek niet voor de volledige bevolking van La Palma, ik spreek voor mezelf.

Net zoals ik voor mijzelf besluit niet te enten. Ik laat geen troep in me spuiten voor het welzijn van een ander.
Het klinkt hard, NoGo zei het al, sluit dan jezelf op, waarom ben ík verantwoordelijk voor het welzijn van een ander? Ik heb al zat van doen om mezelf te redden.

Ik laat mij de eerstkomende 25 jaar niet enten. Ik vertrouw het voor geen meter.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 15:25

Palmera, heb je het bericht van oomens boven dat van jou gelezen? Ik sluit me er helemaal bij aan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 15:32

Ann schreef:
Palmera, heb je het bericht van oomens hierboven gelezen? Ik sluit me er helemaal bij aan.

Dat is mooi voor je. :)

Ik ben afgehaakt bij de appels-peren vergelijking.

Een botsing tussen een auto en een voetganger levert gegarandeerd dode of zwaargewonde op.
Of 20 jaar rolstoel.

En van dit vaccin weten we niet wat het over 20 jaar doet met mensen. En daarom doe ik niet mee. Het is voor mij ook niet relevant. Het kleine risico op covid neem ik voor lief.

Oh, even voor de goede orde, de mensen waarvoor ik werk staan er net zo in als ik, doe zijn echt not-amused als ik met een mondlap voor kom opdraven. Goddank.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 15:32

NoGo schreef:
Karl66 schreef:

Wat een raar en vertekend beeld van de werkelijkheid geef je hier. Als jij corona hebt, dan is het aan jou om bij anderen uit de buurt te blijven, niet aan de anderen om jou te mijden. Dat heet verantwoordelijkheid nemen.

Even puur als gedachtenexperiment draai ik jou verhaal, niet omdat ik dat vind, maar gewoon om je een spiegel voor te houden. Als jij aan het openbare leven deel wil nemen, dan laat je je maar vaccineren. Wil je dat niet, dan blijf je maar thuis. Want een ander heeft het recht om zelf te bepalen wat hij of zij doet en aangezien je alleen de verantwoordelijkheid over jezelf kan nemen, kan je dus niet iemand anders het recht ontnemen niet meer buiten te komen.

Als samenleving zullen we rekening met elkaar moeten houden om ook werkelijk samen te kunnen leven. Wat ik bij jou en ook bijvoorbeeld bij Palerma lees is een hele egoïstische houding, de rest moet in alles met jullie rekening houden en jullie hoeven helemaal geen rekening met anderen te houden. Dan heb ik nieuws voor je, zo werken samenlevingen niet en als je denkt dat je het met zo'n houding redt, dan zal je merken dat je op een gegeven moment door de samenleving uitgekotst wordt. Dat zogenaamde bashen is dan ook een consequentie van het egoïstische en hypocriete gedrag.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 15:37

Maar wat is de samenleving?

Zijn dat alle mensen die alles opvolgen wat overheden zeggen? Die groep die dagelijks slinkt?
Of is dat die dagelijks groter groeiende groep die het gewoon niet meer geloofd, zich genaaid voelt, de overheid niet meer serieus neemt, etc?

Het is niet voor niks dat er steeds meer "egoïsten" en "wappie" opstaan. Ze kunnen niks meer met alle loze beloften en leugens terwijl het water tot de lippen komt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 15:43

We zijn bijna zover dat Planet of the Apes reality is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 15:46

Gelukkig zijn er nog een heleboel mensen die erg blij zijn dat er een vaccin ontwikkeld is in een korte tijd. En zijn veel mensen veerkrachtig en weten hoe ze om moeten gaan met tegenslagen, die al heel veel leed hebben meegemaakt en er desondanks het beste van maken. Die gewoon positief in he leven staan en weten dat niet alles maakbaar is.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 16:06

corona en de staat zijn een geloof. Hun sekte dragen mondmaskertjes en houden afstand. Ze hebben zelfs mensen die voor hun mensen bestraffen die zich niet aan hun geloof houden. De inwonende lijden ook aan het stockholm syndroom. Zijn begaan met de leiders en ooh zo blij, dat wanneer ze braaf zijn iets meer mogen. Met een pasje en later wellicht een chip mogen ze dan naar een terrasje of een winkeltje in.

Dat zou iemand van boven kunnen denken wanneer ie naar beneden toekijkt.