Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:42

Wat is het verschil tussen wandelen en hiken? :o?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:16

Forbiddenpie "fijn" om te horen dat ik niet de enige ben. Ik ben wat dat betreft sowieso altijd heel ongeduldig, als ik iets nieuws ga doen wil ik het gelijk kunnen. Net zo goed als de rest die het al 10 jaar doet :')
Wat leuk dat het zo goed is bevallen voor het werk en dat je zo'n leuk paadje hebt gevonden ook. En elke PR is er 1 he!

Sherivey dat soort berichten vind ik inderdaad ook echt heel vervelend.
Het gekke is dan weer dat ik bij andere nooit vind dat ze langzaam zijn ofzo, dat geldt alleen voor mijzelf.
En het huis gaat langzaam aan de goede kant op lees ik, fijn! Het opbouwen vind ik altijd het leukste, dan wordt het ineens wat en zie je vooruitgang :)
Ik kan me voorstellen dat je het minder soepel ging na krachttraining en hardlopen, maar je hebt het weer gedaan (en dan nog in een sneller tempo ook).

Aight welkom, wat leuk dat jij ook bent begonnen! Veel plezier met je nieuwe schoenen, dat zal echt een verschil maken :)
Hier ook wandelen als warming up momenteel.

Tiggs er zijn nog genoeg dagen om te herstellen tot zondag, dat komt vast goed :)
Dat slow runner had ik ook gezien trouwens! Ik kwam een groep langs op facebook met slow runners, en die lopen allemaal echt snel (6.30 of sneller, dat vond ik niet echt langzaam ofzo) Was niet motiverend dus heel snel weer weggeklikt ook :')

Samantha heel veel sterkte de komende tijd voor jullie :(:)

Suliko fijn dat je Karhu schoenen zo bevallen! Wel zonde van je Brooks dat je daar nog geen vriendjes mee bent, snap dat je dat op langere afstanden niet zo vertrouwd.
Ik geloof direct dat die afstanden qua tijd en planning ook heel veel vragen, ik heb al moeite om een handige planning te vinden voor die 2x per week :')
Niet zo gek dat je benen stijf aanvoelden na al die kilometers deze week, wel heel fijn dat je precies samen met een vriendin liep, het theekrans loopje? :))
Zelfs ook vandaag nog 2x lopen om alsnog de kilometers te halen :wow:

Lous dat is knap! Meestal lees ik hier andersom, Garmin positiever dan de daadwerkelijke tijd.

Germie je kan je Garmin toch gewoon aan laten staan met die hikes? Het is niet zo dat je straf krijgt bij meer dan die 100 kilometer ofzo. En een korte training vandaag.

Gister had ik ineens wat tijd "over" in de planning, waardoor ik tegen mijn principes in toch nog een keer ben gaan lopen (ik wil eigenlijk maar 2x per week lopen ivm knieën etc, en niet 2 dagen achter elkaar).
En ik ben stiekem trots :D De 1e hele kilometer achter elkaar lopen is een feit *\%/* Ik moest 3x 7 minuten, en alle 3 de keren heb ik de kilometer vol gemaakt.
Vanmorgen zonder last van knieën etc opgestaan, dus dat is nog eens extra winst.

Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:25

Muppetmayo, rustig opbouwen is echt het allerbeste wat je kan doen. Zo bouw je duurzaam zonder blessures op. En wat andere doen, who cares? Probeer dat echt los te laten want er is altijd iemand sneller of beter of verder. Jou proces, jou tempo. Je doet het goed zo!
Wat betreft koud hebben je zou een heel dun vestje mee kunnen nemen en die aan kunnen doen als je gaat lopen, uit voor je gaat rennen, tussentijds om je heupen knopen. Zo houd je je core misschien net wat warmer.
En wat goed! 1 km aan 1 stuk. Zie je toch wat goede schoenen ook voor jou doen nu je geen last hebt van je knieën. Je zou jezelf ook kunnen ondersteunen met wat lichte krachtoefeningen.

Pie, ieder pr is een pr en een teken van progessie! Vier ze allemaal want straks zijn ze een stuk moeilijker aan te tikken :Y) En fijn dat je een mooi stuk hebt waar je kan lopen.

Welkom Aight. Goed dat je schoenen hebt gehaald. Scheelt je veel blessure leed.
Warming up kan je echt gewoon lekker even wandelen, evt wat huppelpasjes als het koud is maar vooral niet te veel doen.

Sv, ook weer in de podcast laatst, het effect van krachtraining en ook wat tips over oefeningen :j . Het is echt nuttig! Zo jammer dat je het niet leuk vind want het voegt zoveel toe.

Sterkte nog Samantha. Geen makkelijke tijd.

Sherivey haha ja warming up voor een marathon snap ik ook niet helemaal (tenzij je top sporter bent hoor). Mij niet gezien :o .
Whahaha jou interval gewoon dik erboven lopen. Lekker hoor! Doet ze even ~~}>

Wauw Suliko 130km! Ik kan me voorstellen dat het wel echt een ding wordt in je hoofd omdat je constant gaan rekenen en plannen. Soort obsessie puntje :') . Maar je gaat wel echt als een raket. Dus die "rust"week volgende weke komt wel goed.
Pas je wel een beetje op met NA de marathon? Als jij je doeltijd gaat lopen (en dat kan jij!) heb je daarna misschien wel wat meer hersteltijd nodig. Hoewel, jij superhuman :):)

Gisteravond voelde ik mijn been toch wel hoor. Maar nog lekker even training gegeven, het bos was bijna leeg en het weer perfect dus was heerlijk. Twijfel om vandaag een klein rondje te doen :o .
morgenvroeg ga ik een proeflesspinning geven bij andere sportschool en daarna wil ik ook nog lopen dus kijk even hoe het voelt allemaal.
Heb in mijn voorbereiding naar de marathon mijn weekvoluwe verhoogd (40/50km) en wat beviel me eigenlijk gewoon super goed. En wil daar toch wel weer naartoe en dan vasthouden. Maar misschien moet ik nu ook even accepteren dat ik nog in het herstel zit :') . Zo zie je maar, beginnen of ervaren, we willen allemaal te snel :=

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:33

Sherivey schreef:
Wat is het verschil tussen wandelen en hiken? :o?

Dat is een andere vraag. _O-

Maar het gaat erom dat voor de RAB Nature Challenge activiteiten die je trackt als run, trailrun of hike meegenomen worden in de challenge. De meeste doen mee voor het rennen, dus die tracken geen hikes, sommigen doen juist mee puur voor het wandelen en tracken alleen hikes.
Als je niet wilt dat je wandelingen meetellen (zoals ik, ik doe het puur voor het rennen), moet ik mijn wandelingen niet als hike tracken.

Dat doe ik eigenlijk al nooit, ik track het gewoon als wandelen/walk, want ik vind niet dat je in Nederland kan hiken. Maar dat is dus mijn definitie van hiken. :') Hiken zie ik als iets wat je doet in de bergen, op technisch terrein, meerdaags, eventueel met bepakking en stokken.

Leonie, grappig, ik ben juist in de veronderstelling dat ik vooral hersteltijd voor de marathon nodig heb en niet na. :') Maar ik ga niet gelijk na de marathon 16 km lopen hoor!
Begin eerst even met 25 km in de week, dan 30, je zit echt zo weer op 40/50 hoor, die conditie is niet zomaar weg!

Heel stom trouwens, ik had gister mijn Osprey renvest om. Die draag ik eigenlijk nooit, vind ik niet zo fijn zitten, maar mijn salomon renvest moest na 4 dagen dragen wel echt de was in. Helaas heb ik flinke schuurplekken gekregen van het osprey renvest, dus die ga ik niet meer dragen. Op mijn schouder, rug en zelfs binnenkant van mijn bovenarmen door tegen de buitenkant van het renvest te schuren. Met mijn Salomon heb ik dat nog nooit gehad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:44

Ik vind 'hiken' niet meer dan een hippe term voor 'wandelen' als ik eerlijk ben.

Jullie tempo is niet bij te lezen zeg :oo
Die RAB nature challenga zag ik ook voorbij komen, maar ik doe er niet aan mee. Heb wel volgend weekend mijn volgende run gepland staan, de Mas Montagne. Lopen daar nog anderen?

Ik heb dinsdag mijn loopje overgeslagen, het kwam niet uit, dus ik ga dalijk mijn eerste rondje na de 21km van afgelopen zondag weer lopen. Heb een uur op de planning staan.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:45

Waaaaaaah |o elke keer lees ik bij, maar dan heb ik geen tijd meer om op iedereen te reageren.
Maar ik wil ook niet uit het topic verdwijnen :o
Zie dat Leonie weer wat mag gaan doen *\o/* , zie mooie foto's en indrukwekkende afstanden voorbij komen.

Sterkte Samantha, dit zijn heftige dagen

Dus doe even ego Y;( (al blijf ik via strava ook in beeld bij een aantal uit dit topic, en zij ook bij mij)

Ik ben nog steeds lekker aan het lopen en dat gaat echt heel goed (meerdere keren per week)
Heb niet altijd tijd voor echt een long run training. Na de succesvolle 14 k Cruyff run wilde ik proberen om die afstand uit te gaan bouwen. Maar daar heb ik de tijd nog niet voor gevonden.
Aankomende zondag loop ik de polderloop in ouderkerk (5km) wellicht kan ik daar wat sneller lopen dan vorig jaar. Maar het gaat uiteindelijk toch voor mij om te genieten.

in juni ga ik die 7,5 km op de snelweg lopen (A10) ik ben erg benieuwd *\o/*

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:27

Lekker Sall! Ik ga die run ook in juni doen! Hoe laat ga jij?

Wandelen/hiken, ik vind hiken ook iets wat je in de bergen doet ofzo.

Knappe uitdaging hoor Suliko!

Welkom Aight!

Warming up, ik doe dat alleen bij interval enzo. Bij duurloop dus niet.
Ik doe tegenwoordig op aanraden van de arts mn oefeningen als warming up, dus de crab walk, planken, bekken shift, en nu ook 2x trap met 2 treden tegelijk op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:32

Ik heb mas montagne ook staan. Eigenlijk niet zo veel zin in, maar dat komt omdat ik het nogal druk heb en eigenlijk momenteel wel heel veel kilometers in de auto maak. Heeft dus niets te maken met het lopen an sich.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 12:37

Samantha_ schreef:
Lekker Sall! Ik ga die run ook in juni doen! Hoe laat ga jij?

Oh leuk!! Ik start om 11:30

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 12:37

Aight goede schoenkeuze, ik loop op de weg ook op de triumph. Afgelopen zondag nog een marathon mee gelopen. Hele fijne schoen.

Ik vind hiken ook een hippe term voor wandelen. En net als Suliko iets dat je in NL niet echt kunt doen.

Sherivey mooie intervallen, ik vind het altijd leuk om te zien dat jij van die afwisselende intervaltrainingen hebt, daar krijg ik soms ook inspiratie van.

Leuke plannen Sall!

Suliko kleine tip, na iedere run met mijn salomon vest, neem ik hem mee onder de douche en spoel hem helemaal uit. Soms gooi ik er wat shampoo over wat ik er dan weer uitspoel. Werkt echt top! Ruk van die schuurplekken.

Goed gedaan muppetmayo!

Ik ben weer verder gegaan met de hoogtemeters. Vanmorgen 15.3km met 600hm. Heerlijk in het groene bos, genoten!
Nieuwe schoenen getest en ben nog niet 100% tevreden. Denk dat de veters wat strakker moeten en andere sokken nodig zijn. Heuvel af schoof mijn voet wat teveel in de schoenen.

Veel heen en weertjes weer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 13:00

Hiken staat voor een wat steveriger wandeltocht in buitengebied. Zo 'log' ik dat met Garmin zeg maar. Wandelen is voor mij het simpele blokje om.
Maar ik had dus niet door dat voor die challenge iets als 'hiken' meetelt. Mijn plan was 100km alleen hardlopen. Bij Conquerer kun je dat aangeven, maar hier dus niet. Dus daar ging het bij mij direct op dag 2 al mis. Nou ja, dan laat ik het maar zo. Ik dacht dan zie je in dat overzichtje vast wel als je over die 100km heen gaat. En ook dat zie je niet. 2 zijn nu binnen en daar stopt het gewoon.

Met hiken er bij had ik dus ook wel 250km kunnen kiezen. Maar goed, dat weet ik dan voor een eventuele volgende keer. Tot nu toe vind ik het vooral een dure medaille gekocht hebben van 19.50 om eerlijk te zijn.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 13:33

Lekker SV! Wat een mooie schoenen!

O jammer Sall, ik later op de dag geloof ik. Moet even kijken hoe laat.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 14:28

Als ik de definities van hike organisaties mag geloven, gaat hiken om tochten die je niet in één dagdeel (ochtend of middag) kan voltooien en over technischer terrein gaat.

Germie, die teleurstelling doe je echt jezelf aan. Zowel in de mail als op de app is duidelijk gecommuniceerd dat activiteiten getrackt als hiken meetellen. Als je jouw ‘hikes’ als wandelen had getrackt (wat qua data echt niet uitmaakt), dan was er niets misgegaan. En je hebt dit zelf op 29 april in het topic gedeeld, ik quote je even, dus dat het mis is gegaan heb je dan toch zelf voor gekozen als je het als hiken blijft tracken? :o?
germie schreef:
Ik heb de mail binnen van de nature challenge.
Deze haal ik nu wel wegens deze:
Let op: naast Running en Trailrunning activiteiten, tellen ook Hiking activiteiten mee voor deze challenge. Wil je dit niet, zorg dan dat je jouw wandelingen vastlegt als een 'Walking' activiteit.

Ik ga nog hiken met hemelvaart. En normaal laat ik garmin dan meelopen die 20 tot 25km.
Maar mijn doel was alleen hardlopen. Dan moet ik dus de wandelactiviteiten als wandelen registreren i.p.v. hiken.

SV, oh goede tip! Dat ik daar niet zelf aan gedacht heb, ik neem altijd mijn spullen mee onder de douche op fietsreis. :') Ja, ik baal wel, de schuurplek op mijn schouder is echt een nare brandplek.
Heerlijke heuveltraining weer en ik vind je schoenen echt leuk! Wel vervelend dat je er in schoof, misschien wat dikkere sokken?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 14:45

Ja dat wordt wat dikkere sokken inderdaad en de veters iets strakker. Kijken of dat helpt.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 15:39

Suliko, ik gooi mijn trailvest altijd in een emmer water met wasmiddel…
Daarna in een emmer schoon water en uithangen buiten..
was m niet iedere keer overigens..

Balen dat je schoenen net niet lekker zitten SV.
Strik jij met die ‘runnersknoop’.. dus bovenin een extra lus aan de zijkanten?
Helpt misschien iets?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 17:41

Mijn vest is altijd nat van het zweet, dus ik spoel hem elke keer uit anders vind ik het goor.

Dat extra gat ga ik ook nog even proberen inderdaad.

Eind van de middag nog een kort rondje op de weg gelopen van 5.3km, lekker rustig. Het is zulk heerlijk weer!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:44

Ik was m regelmatig even mee, gaat prima.
Is ook zo weer droog eigenlijk.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:51

Hier een tijdje niet gereageerd, maar niet omdat ik niet meer hardliep! :D

Ik heb vorige zomer een keer 10K gerend (wat ik me vroeger nooit voor mogelijk had gehouden), en sindsdien ben ik een soort drempel over dat als ik even tijd/zin heb ik gewoon lekker kan gaan rennen. Zelfs als het een paar weken zo druk is dat ik er gewoon niet aan toe kom, kan ik daarna toch gewoon weer met gemak m'n schoenen aandoen om een rondje 5K te gaan lopen. Heel fijn dat je lijf die basisconditie heeft waardoor het je niet in de weg staat om te bewegen.

Komende tijd weer wat rustiger, dus ik wil weer lekker 3 keer per week op gaan pakken.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:35

hiken is voor mij als ik in de bergen loop. Wandelen is nederland. Maar uiteindelijk, maakt echt 0 verschil volgens mij? Sowieso, het is maar een horloge registratie he... Er hangt niks vanaf :+

Oh wat balen van je schuurplekken Suliko. Dat is wel echt naar. Hopelijk heb je er geen last van de komende dagen.

Suliko schreef:
Leonie, grappig, ik ben juist in de veronderstelling dat ik vooral hersteltijd voor de marathon nodig heb en niet na. :') Maar ik ga niet gelijk na de marathon 16 km lopen hoor!
Begin eerst even met 25 km in de week, dan 30, je zit echt zo weer op 40/50 hoor, die conditie is niet zomaar weg! .
Ik denk dat jij op ervaring die afstand wel door komt maar dat je, doordat je een ander tempo gaat lopen als je gewend bent, er wel echt even van bij zal moeten komen. Maar ik heb vertrouwen in jou! Jij gaat die 500km nailen *\o/* .

Wat niet gaat, gaat niet he Goof. Veel plezier met je rondje.

Fijn dat het zo goed gaat sall! En het topic gaat ook echt hard soms hoor.

Weer flink wat hm gepakt Sv! Ben echt jaloers op die mogelijkheid maar wat ben je lekker bezig *\o/*
Hopelijk krijg je het opgelost met je schoenen.
Heb jij nou ook 2 x gelopen vandaag?

Lekker bezig soepblik!

Ik ben toch ook maar gewoon klein rondje gegaan. Weer was zo lekker en ik was thuis aan het werk dus kon zo mooi even pauze pakken. Benen voelde best zwaar maar dat heb ik er wel fijn uit kunnen lopen.

Ik heb trouwens iets niet zo slims gedaan. Mijn man een ticket gegeven naar New York voor 6 dagen, waaronder 22juni {:)-:( Was het even vergeten toen ik dat boekte zeg maar. Dus of ik moet oppas hebben, of ik kan niet mee ;(

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 21:33

Ja klopt, ik liep twee keer vandaag :P. Ik bof met meerdere plekken waar ik goed hm kan lopen.
Oeps niet handig dat je man er dan niet is.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:08

O wat balen Leonie! Hopelijk kan je nog oppas vinden!
Lekker nog gelopen, fijn dat het goed ging!

Lekker SV, geen last van 2x lopen dus?

Ik heb 28e ook 2x lopen gepland, vind het niet zo handig. Maar m’n auto moet voor APK, dan breng ik m en loop dan terug, ong 7 km. Met ophalen hoop ik dat 1 van de kids met fiets me kan brengen anders moet ik ook terug.
En ‘s avonds is Alkmaar City run.

Ik heb vanochtend een vroege run gedaan voor werk. Rustige 5 op 6:30. En toch is mn hartslag dan gemiddeld 156 haha.
De 26e heb ik mn sportmedisch onderzoek, benieuwd wat daar qua hartslagzones uitkomt.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:27

Fijn dat je weer kan opbouwen Leonie

Welkom terug Soepblik! Fijn dat je dat je zo bezig bent

Heerlijk dat je dat kan Sv!
Ik loop/train nog steeds zo voorzichtig omdat ik bang ben voor blessures

Apart Samantha, ben ook benieuwd wat uit die meting komt!

Ik zag dat Garmin Moederdag korting heeft, zo jammer dat we dat niet vieren hier :+

Straks een rondje hardlopen **\O/**
Ik verbaas mij er nog steeds over dat ik er zo’n lol in heb _O-

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:39

Leonie, hopelijk kun je oppas vinden! Zou leuk zijn als je erbij bent.

Sall, mooi moment om met Moederdag vieren te beginnen! Haha

Ik heb vanmorgen een hele easy run gedaan..
mijn hele lijf voelde moe en daar heb ik maar naar geluisterd. Gisteren een vreselijke stressvolle dag gehad op het werk (we konden niet meer werken doordat de servers er compleet uit lagen) en dat voel ik nu.
Even pas op de plaats dus en dan misschien zondagochtend een langere run.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:07

Haha Sall, lekker genieten!
Het is inderdaad mooi weer, ik ga een lunch rondje wandelen nu.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 12:08

Nee geen last van Samantha, ik doe dat af en toe wel eens. Het tweede loopje is dan een rustig, korter loopje.
Ben ook benieuwd naar je onderzoek en of het verschilt met wat je al weet.

Heerlijk toch Sall, lekker van genieten.

Vervelend dat gestress Namiro, dat gaat zo in je lijf zitten. Hopelijk is je weekend wel stress vrij.