Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 19:29

Palmera schreef:
Shadow0 schreef:
Baas in eigen lijf is voor mij dat ik geen virus van jou in mijn lijf wil. Bedenk dat je ook niet echt een beste reclame bent voor de horeca... volgens mij heeft men er veel meer aan als je kunt garanderen naar je gasten dat het veilig is. Ik was van plan om zodra het weer kan de horeca die goed bezig waren vorig jaar nog een keer te bezoeken, en de plekken waar ze niet zo zorgvuldig waren nog lekker een tijdje te laten.

Dat begrijp ik dat. Maar jij wilt geen virus en ik heb liever een virus dan een prik. Leg mij nou eens uit waarom jij brlangrijker bent dan ik? Het staat jou helemaal vrij om je te laten enten, daar zal ik nooit kritiek op leveren. Maar laat mij gewoon ongeënt door het leven gaan want daar voel ik me veiliger bij.
Dáárom moet ieder een eigen keuze maken, en niet voor en door een ander.

En vergelijk in vredesnaam niet de horeca met mij, ik heb inmiddels al een jaar geen zaak meer en verdien mijn geld voorlopig op andere wijze.

Het verschil is dat doordat jij moedwillig maatregelen zou negeren, je anderen in gevaar brengt. Dat jij geen vaccin wil is je goed recht, maar als je dan oók regels gaat negeren die anderen beschermen? Dan vindt jij jezelf dus belangrijker dan iemand die het virus niet wil?

Aka, vindt jij dat iemand zich dan maar maandenlang moet schuilhouden in zijn/haar huis, zodat jij die tien dagen quarantaine kan negeren?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 19:30

Dinopino schreef:
Hoe is het eigenlijk met de dieren. Moeten die niet ook ingeent worden? Ik bedoel maar, de nertsen zijn ook allemaal besmet en ontruimd.

https://www.trouw.nl/buitenland/rusland ... ogle.nl%2F

“ In een verklaring liet de federale diergeneeskundige autoriteit weten het allereerste coronavaccin voor huisdieren te hebben goedgekeurd. De klinische onderzoeken met Carnivac-Cov begonnen in oktober en de entstof werd na uitgebreid testen op honden, nertsen en katten deze week goed bevonden voor grootschalig gebruik.”

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 19:37

Palmera schreef:
Shadow0 schreef:
Baas in eigen lijf is voor mij dat ik geen virus van jou in mijn lijf wil. Bedenk dat je ook niet echt een beste reclame bent voor de horeca... volgens mij heeft men er veel meer aan als je kunt garanderen naar je gasten dat het veilig is. Ik was van plan om zodra het weer kan de horeca die goed bezig waren vorig jaar nog een keer te bezoeken, en de plekken waar ze niet zo zorgvuldig waren nog lekker een tijdje te laten.

Dat begrijp ik dat. Maar jij wilt geen virus en ik heb liever een virus dan een prik. Leg mij nou eens uit waarom jij brlangrijker bent dan ik? Het staat jou helemaal vrij om je te laten enten, daar zal ik nooit kritiek op leveren. Maar laat mij gewoon ongeënt door het leven gaan want daar voel ik me veiliger bij.

En vergelijk in vredesnaam niet de horeca met mij, ik heb inmiddels al een jaar geen zaak meer en verdien mijn geld voorlopig op andere wijze.

Jij mág ook ongeënt door het leven gaan. Je mág besluiten je niet te laten testen.
Bij die vrijheid komt echter ook de verantwoordelijkheid om een ander niet de dupe te laten zijn van jouw keuzes.

Zodra er dus een kans is dat je besmet bent (symptomen of nauw contact met iemand die het virus bij zich draagt), moet je jezelf zolang afzonderen totdat aannemelijk is dat je niet (meer) besmettelijk bent.
Als jíj besluit dat je je niet wilt laten testen, dan is dat dus totdat minimaal een ruim gerekende incubatieperiode is verstreken of totdat alle klachten enige tijd voorbij zijn.

Onhandig misschien als je een horecazaak runt, maar de keuze heb je.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 19:41

Dit artikel kwam ik tegen en geeft wel enig inzicht in de langere termijn effecten van covid19.

https://www.ad.nl/binnenland/negentig-p ... ~a98c5706/

Van de 140.000 zorgmedewerkers die besmet zijn geraakt hebben er 3.600 de enquete ingevuld. Dit is dus 2.5%. Van deze 2.5% heeft nog 90% restklachten. Zelfs als de rest geen restklachten zou hebben (uiterst onwaarschijnlijk, maar het is waarschijnlijk wel een extra stimulans geweest om de enquete in te vullen), zou dat alsnog neerkomen op ruim 2% van de mensen.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00502-w

Qua verspreiding zijn er nu al meerdere onderzoeken geweest, waarbij die uit het VK het meest dichtgetimmerd was. Mensen die ondanks hun vaccinatie (in de meeste gevallen alleen de eerste prik) toch besmet zijn geraakt en ziek geworden met covid19, bleken 35-49% minder kans te hebben hun (ongevaccineerde) huisgenoten te besmetten (t.o.v. een niet-gevaccineerd iemand met ongevaccineerde huisgenoten). Als je dat combineert met minimaal 65% minder kans op het uberhaupt te krijgen, zit je aan 0.35*0.51 tot 0.35*0.65 = 18 tot 23%. Oftewel, de kans dat je een huisgenoot aansteekt is zo'n 5x zo klein nadat jij gevaccineerd bent.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 01-05-21 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 19:42

Imandra, nu moet je ophouden. Ik loop al dik een jaar allerhande maatregelen te doorstaan, inclusief één van de strengste lockdowns van europa, op een eiland met verhoudingsgewijs de minste coronagevallen van europa.

Dus nee, ik sluit mij niet op bij 1 keer hoesten want ik ga er dan gewoon van uit dat ik toevallig moet hoesten.

10 dagen thuis=10 dagen geen inkomen.
En daar doe ik dus niet aan, tenzij ik ziek ben.
Want een ander wil geen maandenlang thuiszitten, maar ik wil gewoon de huur betalen.

Mag je me 1000 keer een egoïst vinden, maar ik laat me niet nog wat verder naaien door maatregelen waar ik alleen maar slechter van geworden ben.

Ook ik heb een emmer die een keer vol is, en ik ben er na ruim een jaar helemaal klaar mee om keer op keer de sjaak te zijn uit naastenliefde en er zelf alleen maar slechter van te worden.

Oomens, ik rum allang geen horecazaak meer! Staat kort hierboven nog vermeld

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 19:47

Palmera schreef:
Imandra, nu moet je ophouden. Ik loop al dik een jaar allerhande maatregelen te doorstaan, inclusief één van de strengste lockdowns van europa, op een eiland met verhoudingsgewijs de minste coronagevallen van europa.

Dus nee, ik sluit mij niet op bij 1 keer hoesten want ik ga er dan gewoon van uit dat ik toevallig moet hoesten.

10 dagen thuis=10 dagen geen inkomen.
En daar doe ik dus niet aan, tenzij ik ziek ben.
Want een ander wil geen maandenlang thuiszitten, maar ik wil gewoon de huur betalen.

Mag je me 1000 keer een egoïst vinden, maar ik laat me niet nog wat verder naaien door maatregelen waar ik alleen maar slechter van geworden ben.

Ook ik heb een emmer die een keer vol is, en ik ben er na ruim een jaar helemaal klaar mee om keer op keer de sjaak te zijn uit naastenliefde en er zelf alleen maar slechter van te worden.

Oomens, ik rum allang geen horecazaak meer! Staat kort hierboven nog vermeld

"Nu moet je ophouden"? Ik benoem alleen feiten hoor. Je hoeft niet op die kast te springen. Ik heb je ook nergens een egoist genoemd overigens.

Maar je zegt dus eigenlijk dat omdat je de maatregelen zat bent, je schijt hebt aan anderen. Dus omdat je zelf niet 'genaaid' wil worden, naai je anderen, omdat je je dus moedwillig niet meer aan de regels gaat houden. Toch? Verbeter me gerust als ik je fout begrijp hoor.

Ik vind het vervelend voor je dat je dan geen inkomen hebt. Maar is 10 dagen zonder inkomen een goede reden om anderen te besmetten met het risico dat die ander misschien wel op de IC komt en/of langdurige gevolgen van covid zal krijgen?

Palmera

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 19:50

Dus zou ik bv zelf honger moeten lijden en op straat moeten leven?
Beter voor de rest ja, maar niet voor mij.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 19:55

Is het zo erg dat je van dag tot dag leeft? Dat je niet een voorraadje eten in huis kunt halen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:03

Ik doe gewoon 1 keer per week boodschappen.
Reserves zijn er tijdens de lockdown en de maanden erna doorheem gejaagt.

Bij gebrek aan toerisme verkeert dit eiland inmiddels in armoede.
En ik verdien niet genoeg om reserve op te bouwen.

En ik denk dat de meeste hier er niet bij stil staan dat even thuis zitten gewoon niet voor iedereen haalbaar is.

En neem van mij aan, ook in NL zijn er zat mensen als ik die al maandenlang water tot de lippen hebben en moeten doorgaan.

Met een paar ton op de rekening zou ik er wel anders in staan, veel relaxter.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:06

En er is bij jullie geen voedselbank of andere instantie die kan helpen?

Niemand heeft het overigens over een paar ton op de rekening. Maar jij kan dus niet boodschappen doen voor die 10 dagen aan inkomensverlies als jij 10 dagen in quarantaine zou moeten gaan? Krijg jij per week/dag betaald dan?

Het is natuurlijk een groot probleem als mensen meer in armoede terecht komen. Maar als je corona symptomen hebt en dan toch je tussen de mensen gaat begeven... dat kan wel ergere gevolgen hebben dan 10 dagen wat minder goed eten... (waarbij ik er uiteraard even vanuit ga dat jij na die 10 dagen wel gewoon inkomen hebt)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:16

Ik werk zwart, dus niks doorbetaald bij verzuim. Ik kan net genoeg uren bij elkaar sprokkelen om net aan rond te komen. Er is eenvoudigweg geen werk.

Dus 10 dagen niet werken maakt dat ik een groot probleem met de huur krijg.

Voedselbank is hier niet. Waar moet dat van betaald wordrn?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:21

Veel landen hebben inderdaad niet de sociale voorzieningen die Nederland heeft. Maar ja, de belasting die wij betalen is er dan ook naar. Maar dat is een keuze die jij gemaakt hebt om daar te gaan wonen. Net zo goed als de keuze om je niet te laten vaccineren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:25

Imandra oordeel pas wanneer je in de schoenen van Palmera hebt gestaan. Wat is er mis met een beetje empathie voor elkaar. Er gaan bedrijven kapot, levenswerk van mensen. Probeer even voor te stellen dat alles normaal zou zijn, en al die bedrijven gaan kapot. En jou commentaar is voedselbank. Adem even diep en laat dat veroordelende eens los. In plaats van verwijten zou ondersteunende woorden eerder op zijn plaats zijn. Hoe komt het dat je zo hard bent. Iedereen wil het zelfde. Blijven leven en dat ook anderen dat kunnen. Niemand wil een ander bewust schade toebrengen of ziek maken.

Nynke66 hoe voel je jezelf nadat je dat bericht getypt hebt? Ben je echt zo hard?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:26

nynke55 schreef:
Veel landen hebben inderdaad niet de sociale voorzieningen die Nederland heeft. Maar ja, de belasting die wij betalen is er dan ook naar. Maar dat is een keuze die jij gemaakt hebt om daar te gaan wonen. Net zo goed als de keuze om je niet te laten vaccineren.

Sorry, maar ik ken meer mensen op nederlands grondgebied die dreigen om te vallen en voor wie de toegeworpen grijpstuivers van de overheid niet voldoende zijn, dan dat ik wereldwijd mensen ken die corona hebben (gehad).
Dat jij het goed hebt is super voor je, maar nederland kent ook heel veel problemen.

Ze staan alleen niet vooraan om dat te verkondigen. ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:32

Dinopino schreef:
Imandra oordeel pas wanneer je in de schoenen van Palmera hebt gestaan. Wat is er mis met een beetje empathie voor elkaar. Er gaan bedrijven kapot, levenswerk van mensen. Probeer even voor te stellen dat alles normaal zou zijn, en al die bedrijven gaan kapot. En jou commentaar is voedselbank. Adem even diep en laat dat veroordelende eens los. In plaats van verwijten zou ondersteunende woorden eerder op zijn plaats zijn. Hoe komt het dat je zo hard bent. Iedereen wil het zelfde. Blijven leven en dat ook anderen dat kunnen. Niemand wil een ander bewust schade toebrengen of ziek maken.

Nynke66 hoe voel je jezelf nadat je dat bericht getypt hebt? Ben je echt zo hard?

En de empathie voor de mensen die benadeeld worden door de bewuste (!!) keuzes van Palmera?

Ik vroeg of die voorziening beschikbaar was, uit interesse zodat ik haar situatie beter kon begrijpen. Hoef niet alles voor zoete koek aan te nemen zonder door te vragen toch? Dat is geen teken van 'gebrek aan empathie', sterker nog, ik zeg volgens mij letterlijk dat het wel vervelend voor haar is. En eerlijk: als jij symptomen hebt van covid en je gaat moedwillig naar buiten... dan vindt je het dus oké als andere mensen door jouw acties benadeeld worden.

Grappig dat jij bij een beetje weerstand meteen gaat roepen met 'oh wat zijn jullie hard'. Vind je Palmera's manier van reageren ook niet heel hard dan? Naar de mensen die wél graag covid willen voorkomen?

@palmera: maar in Nederland hebben we dus wel die sociale voorzieningen. Dat is wel op een stokje bijten en je gedrag aan je budget aanpassen, zeker, maar het hélpt wel. Zoals Nynke zegt heb jij zelf de keuze gemaakt om naar een land te verhuizen waar die voorzieningen minder zijn. Niemand zegt dat het in Nederland perfect is.
(en volgens mij zijn er wel meer mensen die corona hebben gehad dan er in de armoede zitten, maargoed)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:34

Palmera schreef:
nynke55 schreef:

Sorry, maar ik ken meer mensen op nederlands grondgebied die dreigen om te vallen en voor wie de toegeworpen grijpstuivers van de overheid niet voldoende zijn, dan dat ik wereldwijd mensen ken die corona hebben (gehad).
Dat jij het goed hebt is super voor je, maar nederland kent ook heel veel problemen.

Ze staan alleen niet vooraan om dat te verkondigen. ;)

Ik quote mezelf even voor Imandra.
De nederlandse voorzieningen zijn zeker ook niet ideaal. Was het maar een kwestie van budget aanpassen.

Het betreft te vaak ook sluiten van een zaak, verkoop van auto en huis. Dus daar zou ik niet te luchtig over doen

Maar je hebt wel gelijk, nederland heeft gelukkig een goede voedselbank.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:44

Ik ben opgegroeid in een bijstandsgezin, en dat was nog in de tijd voor de voedselbanken en kringloopwinkels, dus ik weet heel goed hoe het is om helemaal niks te kunnen, geen vakanties, geen nieuwe kleren, geen uitjes. Maar we hebben nooit honger hoeven lijden, dankzij de sociale voorzieningen. In veel landen is dat wel zo.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:51

Imandra die andere mensen waar zijn die dan. Ken je iemand persoonlijk die door haar benadeeld is?
Wie wordt nu op dit moment door haar benadeeld?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 21:14

Dinopino schreef:
Imandra die andere mensen waar zijn die dan. Ken je iemand persoonlijk die door haar benadeeld is?
Wie wordt nu op dit moment door haar benadeeld?

Als je misschien besmet bent en niet in quarantaine gaat, dan benadeel je iedereen met wie je in aanraking komt. Uiteindelijk, kan door jouw egoistisch gedrag iemand doodziek worden of zelfs sterven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 21:36

Het verhaal is eigenlijk heel simpel, mijn vrijheid eindigt waar die van jou begint. En dat betekent dat je niet de vrijheid hebt om anderen te besmetten. De vrijheid om je niet te laten vaccineren, een vrijheid waar je recht op hebt, komt met de verplichting om de vrijheid van anderen, de vrijheid om niet door jou geïnfecteerd te worden, te respecteren.

Ik snap prima dat Palmera haar recht om geld te verdienen niet wil opgeven. Maar dat komt wat mij betreft dan wel met een consequentie, namelijk dat ze dan ook het recht om zich niet te laten vaccineren moet opgeven. Je kan nou eenmaal niet vrijblijvend van elk walletje dat je uitkomt eten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 21:57

Van meerdere walletjes eten wordt al gedaan door zwart te werken, dus niets bij te dragen aan de maatschappij. Het gevolg is wel, dat je geen recht hebt op doorbetaing bij ziekte of niet voldoet aan de referte-eis voor een uitkering.
En daarom ook niet in quarantaine kan gaan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:11

Electra63 schreef:
Van meerdere walletjes eten wordt al gedaan door zwart te werken, dus niets bij te dragen aan de maatschappij. Het gevolg is wel, dat je geen recht hebt op doorbetaing bij ziekte of niet voldoet aan de referte-eis voor een uitkering.

Trek jij alles net zo gemakkelijk als je conclusies?

1. Ik heb altijd wit gewerkt
2. Er is nu nauwelijks werk te krijgen hier
3. Een uitkering ook niet
4. Ik moet toch wat, hè? Liever zwart dan niks. Of zou jij zelf uit politiek correcte principes gewoon in kartonnem doos gaan leven?

Nee Karl, ik moet werken voor mijn eerste levensbehoeftes. Een inenting die op mij en mijn lichaam niet relevant is is dat niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:44

Palmera schreef:
Dat begrijp ik dat. Maar jij wilt geen virus en ik heb liever een virus dan een prik. Leg mij nou eens uit waarom jij brlangrijker bent dan ik?

Ik wil niet zozeer 'een prik' maar een einde aan corona. En ik vind dat niet zozeer belangrijk voor mij alleen maar omdat het over iets gaat dat exponentieel beter werkt als het gecoordineerd gedaan wordt.

Dus nee, ik ben niet belangrijker dan jij, maar ik vind dat er veel meer overwegingen meespelen dan alleen maar ik, ik, ik.

Citaat:
Maar laat mij gewoon ongeënt door het leven gaan want daar voel ik me veiliger bij.

En zolang je verder niet in de buurt van anderen komt mag je wat mij betreft. Zodra je echter bijdraagt aan het verspreiden van een actief en muterend virus ga je de grens over van je eigen leven.

Citaat:

Dat soort egoisme en individualisme vind ik dus echt niks. Onze hele wereld bestaat bij de gratie van samenwerking, ipv alleen maar individuele eigen keuzes. Doordat we rekening met elkaar houden zijn er een heleboel dingen die wij kunnen die we anders nooit gekund hadden.

Citaat:

Ok.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:49

En dat vind ik dus egoisme ten top. Jouw negativiteit en het zwart werken , daar kan ik me nog iets bij voorstellen, je leven staat op z'n kop en je moet toch overleven. Maar geen vaccin nemen omdat het voor jou en jou lichaam niet relevant is, is imo zum kotzen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:52

Palmera schreef:
Electra63 schreef:

Trek jij alles net zo gemakkelijk als je conclusies?

1. Ik heb altijd wit gewerkt
2. Er is nu nauwelijks werk te krijgen hier
3. Een uitkering ook niet
4. Ik moet toch wat, hè? Liever zwart dan niks. Of zou jij zelf uit politiek correcte principes gewoon in kartonnem doos gaan leven?

Nee Karl, ik moet werken voor mijn eerste levensbehoeftes. Een inenting die op mij en mijn lichaam niet relevant is is dat niet.

Ik trek die conclusie n.a.v. jouw eigen berichten.
Deze zijn zo negatief en vol kritiek.
Ik begrijp dat als er niets anders is, dat je zwart moet werken.
Maar het minste wat je kan doen, is afstand houden en je aan de andere adviezen houden, omdat jij je niet een quarantaine kan permitteren.
Besmet je iemand, dan is het k.ut, maar als jij schijt aan alles en iedereen hebt, tja... dan kan ik geen respect voor je opbrengen. Ik ken nl. wel mensen die zijn overleden door corona, mensen die nog steeds ernstig beperkt zijn en revalideren en ken ik veel zorgmedewerkers, die zich kapot werken en sommigen ook ziek worden en familie hebben besmet.
Daar heb ik wel respect voor.