De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:03

IMANDRA schreef:
cursebreaker schreef:
Tot nu toe vind ik Rutte wel goed debatteren en alles goed weerleggen.
Benieuwd wat hij over het niet sluiten van scholen gaat zeggen.
Hij zegt dat er goede beweegredenen zijn om dat niet te doen.

EDIT:
Maar toch vreemd dat de experts hier zo ver afwijken van wat ze in andere landen dan zeggen aangezien toch het ene na het andere land de maatregelen wel neemt, zoals ook Spanje nu.

Eens idd.

Wat ik ervan begrijp is dat de regering zich heel erg laten leiden door wat de experts aanbevelen

Dat is maar goed ook. Er is geen enkel Kamerlid welke voldoende verstand heeft over het virus.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:04

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:05

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:06

IMANDRA schreef:
cursebreaker schreef:
Tot nu toe vind ik Rutte wel goed debatteren en alles goed weerleggen.
Benieuwd wat hij over het niet sluiten van scholen gaat zeggen.
Hij zegt dat er goede beweegredenen zijn om dat niet te doen.

EDIT:
Maar toch vreemd dat de experts hier zo ver afwijken van wat ze in andere landen dan zeggen aangezien toch het ene na het andere land de maatregelen wel neemt, zoals ook Spanje nu.

Eens idd.

Wat ik ervan begrijp is dat de regering zich heel erg laten leiden door wat de experts aanbevelen

Aan een kant ook begrijpelijk natuurlijk, want je moet ook wel vertrouwen hebben in de kennis en kunnen van o.a. RIVM, want die zouden moeten weten waar ze het over hebben (al denk ik dat het tot zekere hoogte voor hun ook nog veel zoek en giswerk is want op deze schaal heeft deze generatie niet vaak een crisis gehad). Dat kun je als kabinet zijnde natuurlijk ook niet beslissen allemaal zonder experts om je heen. Maar ook onder de experts zie je verschillende meningen (daarom vind ik het jammer dat sommige zich scharen achter 'gewone' artsen die dan zeggen dat het wel meevalt, terwijl experts met kennis over dit soort virussen veelal niet gehoord worden omdat mensen zich niet verdiepen in het kijken van een college wat ruim 1,5u duurt. Dan is dat krantenartikel lezen veel handiger natuurlijk ;) Niet op jou gericht, maar kwam hier eerder in het topic wel regelmatig langs > dat artsen zeggen dat het wel meevalt allemaal - en ergens moet je dan toch een beslissing nemen. En ongeacht wat er besloten wordt en de timing ervan, er zullen altijd mensen zijn die het verkeerd vinden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-03-20 23:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Photograph

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

safina schreef:
18 februari schreef ik naar aanleiding van een "Het stelt niks voor, het is gewoon griep"discussie dit:

safina schreef:
Dat men alles in het werk zet om dit virus uit de weg te ruimen danwel verdere verspreiding te voorkomen lijkt me wel zeer terecht. Als je bedenkt dat ziekenhuizen hier in NL soms al patiëntenstops moeten inlassen bij een griepepidemie omdat ze het werk niet aankunnen, wil je er geen nóg besmettelijker en nóg ziekmakendere epidemie als covid2019 naast hebben. Want dat levert een heleboel extra ernstig zieke patiënten op waar we helemaal niet op toegerust zijn. Bot gezegd: jij wil ook graag dat er gewoon nog een plekje aan de beademing vrij is als een van je geliefden in levensgevaar is, denk ik. Om maar een voorbeeld te noemen.

Als je werkt in mijn werkveld, dan weet je dat dat scenario's zijn die ze willen voorkomen bij de uitbraak infectieziekten. Maar ik dat schreef had ik nooit gedacht dat dit dichterbij de realiteit zou komen. Het was toen nog zo ver weg, daar ergens in China en omstreken. Zo abstract. Zo 'niet van hier' nog. Iets van draaiboeken. Ver buiten mijn eigen leven.

Was dat nu nog maar zo. Ik vind dit echt een kl...situatie. Ik haat de impact die het heeft op iedereen, op alles. Ik vind het overweldigend. En we zijn hier nog lang niet klaar mee, dit is morgen niet weg.

Was het maar weg. Kon dat maar.

Zo eens met je laatste zin. We zitten pas aan het begin. Ik maak me daar wel zorgen om, wat voor impact het nu al heeft en nog gaat krijgen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:07

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:07

Arabesk schreef:
germie schreef:
Hoe maken we de economie en het leven kapot.
Echt, ik erger me aan deze paniek en al dat gesluit. En morgen weet je nog niet of wat je nu doet helpt, hup volgende ergere maatregel. Want deed je dit maandag dan volksopstand. En mensen maar bang maken.

Verdiep je even in de situatie in Italië....

Valt enorm mee. Punt. Klein antal op alle italianen. Zonder geld is het erger. Vergeet dat niet. Leefje nog, kun je niet leven wegens geen geld.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-03-20 23:09, in het totaal 2 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:09

Met dat debat denk ik nu wel oke kom op met de conclusies :') in ieder geval wat duidelijkheid over de ns dat er geen extra treinen worden ingezet maar omdat er minder mensen reizen zouden mensen minder dicht op elkaar hoeven te zitten. Ik ben benieuwd of dat maandag in de spits ook zo is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:10

PSvanLot schreef:
IMANDRA schreef:

Eens idd.

Dat is maar goed ook. Er is geen enkel Kamerlid welke voldoende verstand heeft over het virus.

Net zo min als Bokkers hier. Dus ik vind zeggen van 'ja de overheid is niet streng genoeg in de maatregelen' dus een opmerking die je niet kan maken zonder het hele plaatje te weten, zoals de regering en diens experts dus wél hebben. En mensen die zeggen 'het zijn maar een paar mensen en de economie is belangrijker' zijn net zo min geïnformeerd...

Wat sommige mensen ook denken, de regering heeft er alleen maar baat bij dat deze crisis zo snel mogelijk voorbij is met zo min mogelijk schade -lichamelijk danwel economisch-.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 12-03-20 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Klein aantal op alle Italianen? Zullen we het dan maar gewoon laten woekeren? Denk dat leuke dingen doen dan al snel voor iedereen voorbij is hoor :)

Popstra

germie schreef:
Hoe maken we de economie en het leven kapot.
Echt, ik erger me aan deze paniek en al dat gesluit. En morgen weet je nog niet of wat je nu doet helpt, hup volgende ergere maatregel. Want deed je dit maandag dan volksopstand. En mensen maar bang maken.

Heb jij de oplossing dan?

De besmettingen moeten stoppen en dat kan alleen door contact te vermijden. Ja jij hebt geen vrienden, geen partner en houd niet van drukke gelegenheden dus het zou jou wss een worst wezen maar andere mensen moeten beschermd worden en wel snel ook.
Jij zou je eens moeten verdiepen in wat er momenteel WEL toe doet. Namelijk dat het in sommige ziekenhuizen in ons land al code rood is!!
Laatst bijgewerkt door ynskek op 13-03-20 00:55, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Sneer verwijderd

SoofO

Nou ben benieuwd hoe het morgen hier in de supermarkt is dan. :') Aan hamsteren doe ik niet mee, heb ik sowieso ook geeneens de ruimte voor. Scheelt dat ik sowieso niets uit blik of potjes eet, die dingen hamsteren mensen het meeste.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:11

@germie

Maar de aantallen nemen nog steeds toe, meer dan 2500 nieuwe besmettingen in Italië. Wat ik dan wel opvallend vindt met alle maatregelen, maar die zijn misschien ook te laat genomen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 12-03-20 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lovee

Verdiep je even in de situatie in Italië....[/quote]
Valt enorm mee. Punt. Klein antal op alle italianen. Zonder geld is het erger. Vergeet dat niet. Leefje nog, kun je niet leven wegens geen geld.[/quote]

Je weet niet wat je zegt...

PSvanLot

IMANDRA schreef:
PSvanLot schreef:

Net zo min als Bokkers hier. Dus ik vind zeggen van 'ja de overheid is niet streng genoeg in de maatregelen' dus een opmerking die je niet kan maken zonder het hele plaatje te weten, zoals de regering en diens experts dus wél hebben. En mensen die zeggen 'het zijn maar een paar mensen en de economie is belangrijker' zijn net zo min geïnformeerd...

Wat sommige mensen ook denken, de regering heeft er alleen maar baat bij dat deze crisis zo snel mogelijk voorbij is met zo min mogelijk schade -lichamelijk danwel economisch-.

Je hebt helemaal gelijk.

cursebreaker

Voor het eerst in m'n Bokt tijd toch maar eens de foei knop gebruikt. Zo vervelend dat mensen zich gewoon niet kunnen openstellen voor een situatie, zich niet willen aanpassen en niet willen denken aan medemens en alleen maar denken aan ikke ikke ikke.

@moonsparkle
Ik ben idd ook erg benieuwd hoe het nu morgen dus bv. gaat zijn inderdaad. Klinkt niet heel logisch, die beredenering van de NS. Ik zou ook zeggen dat nu de treinen dus idd wel voller gaan zitten, want er zijn immers minder treinen. En het is maar de vraag hoeveel mensen vanaf morgen Ineens allemaal thuis gaan werken. Velen zullen misschien toch morgen nog naar het werk moeten om wat dingen te moeten regelen om thuis te kunnen werken bv. Daar zijn meerdere kamerleden dus ook bang voor, dat de treinen nu dus bomvol zitten morgen omdat er in de spits minder rijdt. Dat hadden ze beter vanaf komende week kunnen invoeren dan denk ik.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-03-20 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:12

Ik vond het debat net tussen Rutte en Klaver heel constructief. Ging over duidelijkheid over welke fase we nu in zitten.

moonsparkle schreef:
Met dat debat denk ik nu wel oke kom op met de conclusies :')

Het is en blijft politiek. ;) Ik zou er niet voor geschikt zijn, ben veel te kort en bondig.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:13

lovee schreef:
Verdiep je even in de situatie in Italië....

Valt enorm mee. Punt. Klein antal op alle italianen. Zonder geld is het erger. Vergeet dat niet. Leefje nog, kun je niet leven wegens geen geld.[/quote]

Je weet niet wat je zegt...[/quote]

Laat toch l ullen...

Zojuist in het debat werd gezegd dat als echt 70/80% van de bevolking besmet raakt er rond de 200.000 doden gaan zijn...

Valt echt enorm mee idd...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:14

cursebreaker schreef:
Voor het eerst in m'n Bokt tijd toch maar eens de foei knop gebruikt. Zo vervelend dat mensen zich gewoon niet kunnen openstellen voor een situatie, zich niet willen aanpassen en niet willen denken aan medemens en alleen maar denken aan ikke ikke ikke.

@moonsparkle
Ik ben idd ook erg benieuwd hoe het nu morgen dus bv. gaat zijn inderdaad. Klinkt niet heel logisch, die beredenering van de NS. Ik zou ook zeggen dat nu de treinen dus idd wel voller gaan zitten, want er zijn immers minder treinen. En het is maar de vraag hoeveel mensen vanaf morgen Ineens allemaal thuis gaan werken. Velen zullen misschien toch morgen nog naar het werk moeten om wat dingen te moeten regelen om thuis te kunnen werken bv. Daar zijn meerdere kamerleden dus ook bang voor, dat de treinen nu dus bomvol zitten morgen omdat er in de spits minder rijdt. Dat hadden ze beter vanaf komende week kunnen invoeren dan denk ik.

Er zouden niet minder treinen gaan rijden, maar geen extra treinen gaan rijden.

cursebreaker

Het interesseert idd niet dat honderden italianen in 24u tijd overleden zijn (en vele anderen natuurlijk in andere landen ook). Als de economie maar niet instort... Walgelijk gewoon, dat soort gedachtegangen. Pfft.

Het is idd vreselijk als de economie instort, maar ik vind het echt bizar dat mensen vinden en denken dat gezondheid niet belangrijker is.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-03-20 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Hier adviseur communicatie op een mbo. En dan is het lastig zo nu en dan. Hbo en uni wel dicht, mbo weer eens niet. Terwijl wij bijvoorbeeld heel veel zorg-studenten hebben. Ben benieuwd of het nog aan wordt gepast, er gaan vragen vanuit de mboraad naar de OCW...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:15

Wat moonsprakle zegt klopt inderdaad. Geen extra treinen, niet minder. Daarnaast ben je nu al je studenten kwijt wat denk ik naar schatting zo'n 40% van de reizigers op een dag zullen zijn? En dan de mensen nog die nu thuis werken.

Moet zeggen dat het vandaag wel erg druk in de trein was overigens. En ook gewoon gecontroleerd. Tegen advies in.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:16

Astorga schreef:
Ik vond het debat net tussen Rutte en Klaver heel constructief. Ging over duidelijkheid over welke fase we nu in zitten.

Ik vond dat echt geleuter op details :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:16

Ik ga trouwens morgen maar even kijken of er nog ergens vitamine d en b12 halen, die slik ik dagelijks omdat ik te kort heb, maar nu ben ik toch bang dat het nergens meer te krijgen is.