[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 00:11

Wat vervelend moonfish...
Ziekte van lyme is inderdaad een hel. Hier gelukkig telkens vroeg bij geweest meteen direct gestart met antibiotica, maar mijn papa is er wel zwaar ziek van geweest...

Waarom ik hier een tekstje begin:
Eind april ben ik bevallen van een prachtig dochtertje. Ik geef borstvoeding en 'normaal' hoor je dan dus een tijdje geen maandstonden te hebben. Ik kreeg ze helaas al op 5 en 8 weken.
Ik ben op controle geweest bij de gynaecoloog en die zei dat ik geen moederkoek-resten meer had, maar dus wel héél vruchtbaar ben (en dan te denken, dat ze mij enkele jaren terug nog zeiden dat ik geen kinderen kon krijgen...).
De gynaecoloog heeft Cerazette voorgeschreven die ik mag nemen in combinatie met borstvoeding. Ik mag die doornemen en zou geen maandstonden meer hebben.
Nu mijn dochtertje 11 weken is, heb ik dus opnieuw bloedingen, met de nodige krampen. Gynaecoloog opgebeld en die zei me dat dit in combinatie met borstvoeding kon en dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken.
Nu doe ik dat dus wel, gezien ik in september terug ga studeren...
Mijn vriend en ik willen het voorlopig dus bij eentje houden.

Ben ik nu echt veilig of ga ik best nog eens de gynaecoloog stalken?

Polly
Moderator Algemeen

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:43

Waarom geen mirena?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:45

@Yasmijntje: Gewoon een mini-tampon? Is misschien een beetje overdreven voor de hoeveelheid maar dan weet je iig zeker dat je niet lekt..

Ik heb zelf ook een pil-gerelateerde vraag. Ik slik meestal 2 strips door, zit nu op 1,5 ongeveer. Nu ben ik aan het einde van de eerste strip of begin van de tweede (weet het niet precies) een vergeten, die ik de volgende ochtend om uiterlijk 11 uur heb ingenomen (wederom, weet het niet precies. Leerpuntje dus ;) ).
Een week geleden ben ik weer een vergeten, waar ik pas bij het innemen van de volgende achterkwam. 24u later dus. Ik heb toen de huisarts gebeld en de assistente had veel moeite met bepalen wat nu moest, ook doordat ik het allemaal niet precies wist. Sindsdien heb ik iedere dag weer netjes geslikt (bijna 7 dagen nu). Nu heb ik sinds gisteren een doorbraakbloeding. Normaal gesproken zou ik dan stopweek inlassen en weer door gaan, maar volgensmij ben ik dan niet meer goed beschermd tot na de eerste slikweek, toch? Dus dat doe ik liever niet..
Aangezien ik 8 augustus op vakantie ga wilde ik eigenlijk daarvoor een stopweek doen, maar ik zie even niet in wanneer ik dat kan doen zonder aanvullende maatregelen te moeten nemen (doe ik nu wel op advies van assistente overigens).

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:42

imd schreef:
@Yasmijntje: Gewoon een mini-tampon? Is misschien een beetje overdreven voor de hoeveelheid maar dan weet je iig zeker dat je niet lekt..

Omdat ik bijna iedere dag wel wat verlies betekend dat dat ik er iedere dag een zou moeten dragen.. Dat leek mij inderdaad ook een beetje overdreven aangezien ik iedere dag dan zo'n beetje zwem..
+ik heb nog nooit die dingen gebruikt :x

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:25

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:34

Yunomi schreef:
Je kunt hem imbrengen voor je gaat zwemmen en daarna weer er uit? Ik denk dat het je enige optie is. Mini tampons zijn heel klein, ik denk dat je daar geen probleem mee krijgt.

Het is heel vervelend omdat ik twee en een halve week daar dus zit en we naast water zitten. We gaan er dus heel vaak in-en uit -O-

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 06:59

je kunt toch gewoon voordat je richting water gaat een tampon indoen en als jullie richting huisje gaan weer uit ?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:26

little_birdy schreef:
je kunt toch gewoon voordat je richting water gaat een tampon indoen en als jullie richting huisje gaan weer uit ?

We zitten ongeveer tien meter van het water af, vandaar dat we er heel vaak in en uit gaan.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:10

Maar dan kun je m gewoon inhouden. In de ochtend in doen en gewoon iedere zes uur oid een nieuwe kan toch wel?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:05

wat imd zegt bedoel ik dus :)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:47

Sowieso wel slim om thuis dan eventjes te oefenen met de tampon in doen?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:10

imd schreef:
Maar dan kun je m gewoon inhouden. In de ochtend in doen en gewoon iedere zes uur oid een nieuwe kan toch wel?

Maar dat is toch meer voor een stuk of 5 dagen? Niet 2,5 week iedere dag dragen? (Puur uit dat ik dit graag wil weten)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:47

Waarom niet? Als je hem niet langer in houd dan een uur of 6 is er echt niks aan de hand hoor.

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 01:33

Ik gebruik zelf ook geen tampons, vind ze eng Haha. Maar wss word ik zondag ongesteld en ja dan wou ik gaan zwemmen de hele week lang met vrienden en wil geen tampon gebruiken maar ik wil ook wel weer zwemmen. Trouwens kan je tamponziekte snel krijgen? Had ergens gelezen dat het wel zeldzaam was maar ook gevaarlijk ofz? Daardoor durf ik ook nii maar vind ze sws al eng..

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 08:04

Dat krijg je pas als je ze heel lang inhoudt. Dus, gewoon om de 5 a 6 uur vervangen en dan is er niks aan de hand (en is t een keer wat langer is dat ook niet direct een ramp ;) )

Verder hangt het er natuurlijk ook vanaf hoe snel je tampon vol is, als je normaal gesproken vrij veel bloed verliest zou je wat eerder kunnen checken :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 08:51

Tamponziekte is heel zeldzaam, je moet hem dan echt dagen in houden wil je daar de kans op lopen. Koop anders tampons met een inbrenghuls, dat werkt echt super makkelijk en je brengt hem dan precies op de goede plek in.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:32

starxfren schreef:
Ik gebruik zelf ook geen tampons, vind ze eng Haha. Maar wss word ik zondag ongesteld en ja dan wou ik gaan zwemmen de hele week lang met vrienden en wil geen tampon gebruiken maar ik wil ook wel weer zwemmen. Trouwens kan je tamponziekte snel krijgen? Had ergens gelezen dat het wel zeldzaam was maar ook gevaarlijk ofz? Daardoor durf ik ook nii maar vind ze sws al eng..

Daar maak ik me zelf niet heeeel erg druk om, precies zoals bovenstaande zeggen is het heel zeldzaam.
Maar ik heb gewoon niet het idee dat het past :')

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:10

Vraagje: Ik ben in me eerste week(einde) 1 keer de pil vergeten, volgende avond 24 uur er na weer gewoon in genomen toen ik er achter kwam. Maar begon meteen te bloeden na het vergeten, en nu nog steeds. Gewoon door slikken en strip op maken en dan week stoppen?

Alvast bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:59

Als je jong bent gewoon beginnen met een mini tampon, eventueel met inbrenghuls. Met je benen uit elkaar gaan staan en een beetje door je knieën gaan en dan doorduwen tot je echt het idee hebt dat hij op een goede plek zit en je hem niet meer echt voelt als je weer rechtop gaat staan.

Verder tamponziekte, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Ik slaap regelmatig met een tampon in, ook als ik uitslaap. Dan zit hij er makkelijk 12-14 uur in. S morgens eentje indoen, voor het avondeten een nieuwe en voor je gaat slapen nog eentje, dan kom je al een heel eind.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:47

Ik durfde eerst ook geen tampon te gebruiken, maar echt sinds ik ze gebruik het is zo veel makkelijker dan maandverband en idd ook qua zwemmen
Ik ben echt heftig ongesteld dus draag overdag ook OB nacht en dan op "lichtere" dagen de gele (plus)
en op zware dagen de oranje super plus.

Heb nooit mini's geprobeerd, gelijk de gele :P

Ik ben er nogsteeds niet uit welke anticonceptie ik wil proberen. gebruik nu nog niets
Twijfel nog tussen pleister, ring en misschien toch wel pil maar die trekt mij veel minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:56

starxfren schreef:

Ik vond ze tot een jaar geleden (ben nu bijna 19) ook altijd eng, om alle redenen die jij geeft. :j Uiteindelijk ging ik zwaar ongesteld een keer naar het strand en er was echt geen uitweg... ik heb een tampon met inbrenghuls toen gebruikt. Het begin was even eng. Maar daarna... ik heb als een vrolijke achterlijke berggeit door de kamer staan dansen omdat ik vanaf nu overdag maandverbandloos door het leven kon en ik elke beweging kon maken zonder dat er iets vies plakte.

Gewone tampons vind ik nog steeds eng om in te brengen, maar met inbrenghuls gaat heel goed. Ik raad het zeker aan. :j

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:50

Haha herkenbaar Resistance :+ zo'n gevoel had ik ook toen ik voor t eerst een tampon gebruikte. Ideaal!

Alleen zo'n inbrenghuls vind ik dan weer niks :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:53

Ik heb het ook een tijd niet gedaan, maar moet er nu echt niet meer aan denken. Op zware dagen (en mijn stopweek heeft gemiddeld 5 zware dagen) loop ik echt leeg en dan voelt maandverband zo smerig.. Mijn tampon moet ik hooguit wat vaker verschonen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:55

De eerste keer toen ik ongesteld werd gaf me moeder een tampon, en dat vond ik zo eng dat ik moest huilen. :') Daarna 3 jaar alleen maar maandverband gebruikt. Gelukkig wel over de angst heen gekomen later.

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 00:03

Ja ik ben ook nog onregelmatig tussen mijn 1ste en 2e x was ik pas naad 6 weken weer ongesteld toen 4 en nu weer 2 en dan weer 4 enz. Dus nog maar afwachten mar meestal is het bij mij op een zondag en ik durf geen tampon in te brengen maar heb wel vrij weinig keuze, met dit weer wil je ook niet op je luie reet binnen zitten maar juist lekker naar buiten zwemmen (de meeste dan!) dus voor noodgevallen als dit zou ik met zwemmen toch proberen en als ik het wel te eng vind of gewoon echt niet leukt dan maar gewoon pootjebaden ofz.