Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:39

Ik ga ze later of morgen idd even een berichtje doen en kijken wat kwa tijd uitkomt. Het liefst zou ik de 34 doen maar red dat qua tijd niet met OV. Maar 19 is ook leuk.
Ik heb me ook ingeschreven al een tijd terug voor de trail op 2 september in Ermelo 15 km. Moet nog even goed kijken maar volgens mij heb ik dan van 13:00 tot 17:00 de tijd en dat is goed te doen dacht ik zo dus dat is voor beginners als mij leuk :))

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:15

Oh leuk, zo'n 6 km trailtje is wel leuk ja.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:42

Tiggs schreef:
Wat leuk zo’n 6km. Zou je daar zonder trailervaring aan mee kunnen doen?

Zeker, als je 6km vlak kan, kan je dat ook op een trail. Wel met aangepast tempo en verwachtingen natuurlijk.

Ziet er idd leuk uit, alleen ik ga de volgende dag op vakantie, dus waarschijnlijk aan het inpakken.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:25

@BeFunny je kunt natuurlijk altijd even contact opnemen en navragen of het mogelijk is om een deel wat sneller te doen en een deel te hiken? Als je het zo leest dan zou het misschien toch wel gewoon kunnen.

@Tiggs, jazeker. 6km is goed haalbaar. Verwachtingen en tempo aanpassen dan komt het helemaal goed.

Hier staat vandaag ook weer een training op het programma.
3x 1km op het tempo waarin ik de 10km wil gaan lopen in september.
Dat wordt ook wel weer een intense :=

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:34

musli al geweest hoop ik? De temperaturen lopen al lekker op.

Ik was om 10 uur, rustig inlopen ging nog wel lekker, maar 2 km op wat hoger tempo was toch al flink warm. Morgen lekker inactief en dat hopelijk zondag weer lekker op pad. Moest vandaag ook nog wat hindernissen op en onder met die omgevallen bomen.

Afbeelding

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:30

Wat ontzettend leuk die 6 kilometer trail! Heb gisteren (weer maar nu blessurevrij!) de laatste les van start to run naar 5 kilometer gelopen. Morgen eens meten hoeveel afstand ik daadwerkelijk af leg en of 6 kilometer binnen het uur haalbaar is. Ik loop namelijk erg langzaam en ik zag dat er wel een tijdslimiet is van een uur. Als er dan veel hoogteverschil is wordt dat krap voor mij. Maar vind zo'n loopje wel erg leuk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:38

Er is er ook één van 12km in 2en half uur dat is voor mij hier in de polder meer dan haalbaar ik loop dus makkelijk 10km in 70min 2 km erbij in zit ik nog niet aan anderhalf uur. Maar met trailen durf ik echt nog niet aan zo'n tijdslimiet te beginnen. Daarom vind ik die wandel wel echt een leuk initiatief en de 6 ook al is dat ook aan een tijdslimiet die op de weg royaal mogelijk is maar tijdens een trail ook al best triggie.

@Lieke toch lekker gelopen :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:03

Ik heb hier in het polderbos een speciaal hardlooprondje ontdekt. Onverhard en dat vinden mijn schenen zo veel fijner!
Het ging niet zo hard gisteren, maar heb wel lekker gelopen.

Over de trail ga ik eens nadenken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:00

Ik heb na het werk even lekker getraind.
Een suggestie van Musli.
Twee sets van 8x30 seconden sprint met 30 seconden herstel. Na de eerste set drie minuten herstel tot de tweede set.
Dat was aanpoten zeg, zeker in 28 graden :+

De 30 seconden tempo's liep ik gemiddeld op 4.15 min/km. Totaal 7km en zowaar ruim 8 minuten in het rood.

Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:21

Zo jij loopt zelden in rood. Maar het is ook echt ineens weer warm na een paar frissere dagen. Wel een leuke workout zo.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:33

In het rood is een hartslag van boven de 150?

Hier net de oefeningen van de fysio gedaan na een ronde wandelen. En ik kon ze zelfs 15 keer zonder al te veel pijn. Dat is een goed teken. Maar met deze warmte ga ik toch niet hardlopen, dat wacht sowieso dan maar tot maandag.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:55

Lieke schreef:
musli al geweest hoop ik? De temperaturen lopen al lekker op.

Ik was om 10 uur, rustig inlopen ging nog wel lekker, maar 2 km op wat hoger tempo was toch al flink warm. Morgen lekker inactief en dat hopelijk zondag weer lekker op pad. Moest vandaag ook nog wat hindernissen op en onder met die omgevallen bomen.

[ [url=m/wOE9he.png]Afbeelding[/url] ]

Was het maar waar Lieke. Helaas pas na het avondeten, toen kind naar bed was, kunnen gaan in verband met werk en kind dus. Het was flink hard werken met 27 graden. Maar ik heb het overleefd *\o/*

Na de derde kilometer op 10km wedstrijdtempo wel eerst even 2 minuten gewandeld om bij te komen. Hartslag was 190 :') veel te warm.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:03

*\o/* Wat een lekkere rondjes weer allemaal!

Toffe training SV.
Leuk rondje gevonden Tiggs, doet mij eraan denken dat ik juist soms op asfalt mag trainen voor de afwisseling.
Lekkere 10 Lieke
Fijn dat je minder pijn hebt Germie.

En leuk al die trail voornemens! Lekker bezig.

Net heb ik in totaal 16 gelopen, minuten :Y . Twee keer 8 keer 1 min met 30 sec tussendoor en tussendoor 5 min wandelen. Warm! Voor de eerste keer weer ook in het rood gelopen qua hartslag, bij mij boven de 170 pm.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:05

Respect, met die warmte!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:25

Fenn schreef:

Toffe training SV.
Leuk rondje gevonden Tiggs, doet mij eraan denken dat ik juist soms op asfalt mag trainen voor de afwisseling.
Lekkere 10 Lieke

Net heb ik in totaal 16 gelopen, minuten :Y . Twee keer 8 keer 1 min met 30 sec tussendoor en tussendoor 5 min wandelen. Warm! Voor de eerste keer weer ook in het rood gelopen qua hartslag, bij mij boven de 170 pm.

Hoe bepaal je 'rood' van hartslag? Of doet je app dat? Ik heb geen idee wat bij mij 'rood' is. Ik heb een vrij lage hartslag, zeker in rust (soms onder de 50).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:37

Fenn schreef:

Toffe training SV.
Lekkere 10 Lieke

Ik ben even kwijt wat er met jou was, heb je een blessure gehad?

Rood is bij mij vanaf 172 volgens mij. En ik zit daar snel boven (nog wel!).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:42

Rood is bij mij boven de 157.
Dat haal ik meestal als ik sneller dan 5 min/km loop.
Je zones worden bepaald door garmin, die houdt rekening met je leeftijd. Bij mij heeft hij ze daarna nog een paar keer automatisch aangepast.

Mijn rusthartslag is deze week gemiddeld 40.
Ik zit meestal tussen de 39 en 43.

In garmin connect zie je je hartslagzones na een hardloopactiviteit als je de activiteit aanklikt.

Deze was van vanmiddag.

Afbeelding

Rusthartslag deze week:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 07-07-23 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:45

Lekker bezig allemaal!

Hier ook in het rood boven de 170 ergens, maar als het goed is zit je dan boven je omslagpunt/lactaatdrempel en hou je dat dus niet lang uit (lees: Max een minuut/paar minuten) Ik zie hier wel eens minuten lang of zelfs sessies lang mensen in het rood lopen en vraag me dan af: hoe dan?? Klopt dan je zone indeling niet (zit je eigenlijk in zone 4, net voor je omslagpunt)?

Daar over gesproken: hebben jullie ervaring met zonebepaling bij een sportarts? Die staat hoog op het lijstje voor dit najaar hier.

(Garmin begint met 220-je leeftijd (=onbetrouwbaar) voor je Max hartslag en dus je zones. Het is wel zo dat ie de boel aanpast aan de hand van je data. Maar echt nauwkeurig wordt het niet).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:50

Met de ijsselsteinloop, 10km, heb ik 35 minuten in het rood gelopen, van de bijna 50 minuten die ik erover deed. Was net op het randje dat ik het kon volhouden, denk dat ik ongeveer rond mijn omslagpunt liep. Gemiddelde hartslag toen was 161.

Ik denk dat het redelijk nauwkeurig is, die algoritmes worden steeds beter en zeker van die dure fenix 7 van mij mag je wel wat verwachten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 22:02

RSLevi schreef:
Lekker bezig allemaal!

Hier ook in het rood boven de 170 ergens, maar als het goed is zit je dan boven je omslagpunt/lactaatdrempel en hou je dat dus niet lang uit (lees: Max een minuut/paar minuten) Ik zie hier wel eens minuten lang of zelfs sessies lang mensen in het rood lopen en vraag me dan af: hoe dan?? Klopt dan je zone indeling niet (zit je eigenlijk in zone 4, net voor je omslagpunt)?

Daar over gesproken: hebben jullie ervaring met zonebepaling bij een sportarts? Die staat hoog op het lijstje voor dit najaar hier.

(Garmin begint met 220-je leeftijd (=onbetrouwbaar) voor je Max hartslag en dus je zones. Het is wel zo dat ie de boel aanpast aan de hand van je data. Maar echt nauwkeurig wordt het niet).

Ik vind mijn trainingen dan ook best zwaar ;)
Probeer wel bewust rustiger te lopen. En sportarts staat hier ook nog in de planning.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 22:11

Tiggs schreef:
Fenn schreef:

Toffe training SV.
Lekkere 10 Lieke

Ik ben even kwijt wat er met jou was, heb je een blessure gehad?

Rood is bij mij vanaf 172 volgens mij. En ik zit daar snel boven (nog wel!).

Tijdens mijn zwangerschap had ik bekkeninstabiliteit, in week 12 liep ik nog een trailrun. Vanaf week 14 begon de aftakeling en vanaf 16 was 200 meter wandelen al veel. Het heeft mij veel krachttraining gekost en een goed jaar opbouwen. Kind is inmiddels 14 maanden. Ik ben heel blij dat ik hier weer mee kan praten.

En leuk al die hartslagen en ideeën daarover. Ik vraag me af of mijn Garminn mijn dipje heeft meegenomen in de zone berekening.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 00:29

In het rood lopen heeft niet zozeer met je rusthartslag te maken, maar meer met je maximale hartslag.
Garmin (iig sommige types) kan je omslagpunt bepalen, dat doet hij bij intensieve trainingen bij mij. Ik loop volgens Garmin vanaf 193 in het rood, dat lijkt redelijk te kloppen.

Knap gedaan Musli en SV, zo in de hitte.

Hier geen ervaring met sportarts, maar wil dat misschien ook in het najaar doen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 06:34

Mijn rust hartslag is gemiddeld 47 deze week Iig.
Bij mijn laatste hardloop activiteit was het hoogst 173 en dat was in rood :j . Dus volgens mij heb ik niet een hoge hartslag in het algemeen omdat ik in rust onder de 50 zit en ik lees ook soms van mensen die met rood in 180-190 zitten. Dat is dus echt heel erg persoonlijk denk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 06:51

Je maximale hartslag daalt ook naarmate je ouder wordt.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 06:53

RSLevi schreef:

Ik heb voor 2 augustus een afspraak voor een uitgebreid sportmedisch onderzoek. Ben benieuwd, de laatste keer is alweer even geleden en toen vooral gericht op duiken.

Bikkels met de warmte! Ik heb gisterochtend vroeg een klein rondje gelopen. Vandaag sla ik even over en morgen staat er een km of 12 op de planning. Over een week is het alweer zover, ik blijf het toch wat spannend vinden. Het weer lijkt prima!

Mijn rust hartslag is gemiddeld 43. En wanneer ik in rood loop is het ook net boven het omslagpunt. En dat is op basis van de standaard garmin waarden.