Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:15

Lekker gelopen Goof!

Ik ben om iets over 13u gestart. Had wel een buitje halverwege.
Ik heb de rode route gelopen. Een groot deel was hetzelfde als wat ik in augustus heb gelopen haha. Maar het blijft prachtig!
Ik heb dus helemaal geen foto’s gemaakt.
Ik twijfelde vooraf of ik 2 lussen wilde lopen, maar ik heb vrijdag al ruim 16 gelopen, en van de week een interval en heuvel training. Met de halve in het vooruitzicht en opbouwen na blessure leed dus maar even niet gedaan.

Afbeelding

Goof

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:18

Leuk, die rode was mijn 2e lus inderdaad. Lekker gelopen!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:54

Supergaaf, Goof en Samantha!

Lekker rondje, germie.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 16:00

Goed gedaan bij de Austerlitz trail Goof en Samantha!
Heerlijke foto's ook Goof, het is zo mooi daar. Prima tempo ook.

Sherivey die ree was echt dichtbij! Of heb je helemaal ingezoomd?

Fijn rondje Germie.

Ik ging vanmorgen op pad naar het bos om een lange loop op het fietspad te lopen.
Flink veel regen gehad, maar man, wat liep ik lekker. Na 27km nog 5 hill repeats gedaan en toen dacht ik: het is mooi geweest, ik ga naar de auto. Was ik na 35km bij de auto, voelden mijn benen nog echt goed. Dus wat drinken en nog even door op het onverharde en toen liep ik min of meer per ongeluk een marathon. Mijn 40e (ultra)marathonafstand. Met 400 hoogtemeters.
Ook nog een hazelworm gezien onderweg en verder heel veel mtb-ers.

Je ziet mijn 5 hill repeats heel goed :P

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 16:16

Per ongeluk een marathon. :)) Fijn dat het zo lekker ging.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 16:30

Oh, wat goed van je.
Mooi, die brem, ik ben daar echt gek op <3

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 16:37

Goof en Samantha, netjes gedaan! :D

SV, wat een afstand weer :wow:
Ree stond op 4-5 meter gok ik. <3

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 17:22

Wat mooi dat die ree zo dichtbij was Sherivey!

Wauw SV, hoe dan! Knap zeg!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 18:19

Ik had nog wat in te halen met lezen.
Welkom forbiddenpie! Goed bezig ook.

Austerlitz klinkt gaaf, mooie foto's ook Goof. Die komt voor volgend jaar op mijn lijstje. Samantha toch nog een lekker rondje gelopen, verstandig lijkt me.

Ik vind het ook vreemd dat dezelfde schoenen in een nieuwer model toch weer anders zijn. Ik heb nu nieuwe Brooks, maar op het randje van mijn zool heb ik steeds bijna een blaartje op mijn rechtervoet. Heb nu hele dunne merinowollen teensokken erin en dat scheelt enorm veel, maar het blijft toch iets gevoelig.

Ik vind Meeko zijn enthousiasme zó gaaf om te zien. Ik wil straks ook wel weer een hond die mee kan met rennen. Mijn Ridgeback ging ook altijd mee, die mis ik wel echt nu ik weer iets langere afstanden ga lopen. Onze jackel nu is te oud, die redde het voorheen ook wel tot een kilometer of 10.

Herkenbaar Puera, teveel kleren aan. Ik heb het meestal heel koud als ik start, heb wel snel de korte broek aan, maar trek net als jij onderweg gewoon een shirt uit dan.

Ben heel benieuwd wat er uit de echo komt Leonie.

Wat gaaf die ree Sherivey, bij ons in het bos mag je ook niet voor zonsopgang of na zonsondergang erin, maar de boswachter heeft er nog nooit iets van gezegd als ik in de vroege avond in het bos liep. Ik blijf altijd wel netjes op de paden (ik verdwaal makkelijk).

Mooi gelopen Germie!

Jeetje SV, gewoon even per ongeluk een marathon erbij. Jij had dus ook een hazelworm op je pad zie ik.
Prachtige foto's van je trail vorige week. Die eerste verdiend wel een plekje aan de muur vind ik.

Vandaag de Wings for life gelopen in Breda. Groot evenement, maar ze konden het niet helemaal goed aan. Heb een uur en 15 minuten in de rij gestaan voor mijn startnummer,was nog maar net op tijd aan de start (en die begint gewoon, want die start wereldwijd op hetzelfde moment).
Afbeelding
Verder was het echt een feestje daar, iedereen in een goed humeur, veel rolstoelers ook die meededen.
Afbeelding
Ik heb heel lekker gelopen. Had gewoon mijn training in Garmin gezet vandaag: 3km easy pace, 4km op 10km pace, 3km easy pace. Maar het liep zo lekker en makkelijk vandaag dat ik na de eerste 3 km alles op hoger tempo uitgelopen heb. Met 10 km heb ik afgeklokt omdat ik niet mijn zorgvuldige blessurevrije opgebouw van het afgelopen jaar wilde vernielen. Ik begon wat kleine pijntjes te voelen en ik had mijn doel bereikt. Maar de catchercar was er nog niet en vond het niet leuk om eerder te stoppen, dus ben toen op rustig tempo verder gelopen en werd met 11,6km ingehaald door de auto.
Ben zo blij dat dit zo goed voelde!
Motiveert enorm om door te gaan.
Afbeelding
Hierna moesten we wandelen naar de volgende vp op 15km, daar kon je dan met de bus terug.
Maar het waaide en het was zó koud.
Halverwege kwam ik een bus tegen bij een kruising en met een paar anderen gevraagd of we al in mochten stappen.Dat mocht, maar hij ging wel eerst naar het 10 kilometer punt. Geen probleem, we zaten warm. Op dat punt aangekomen was het erg druk. Mensen zaten al meer dan een half uur te wachten en ze pasten ook niet allemaal in de bus, dus moesten nog langer wachten. Ik had geluk met mijn plekje.
Nu voldaan weer thuis.
Het was een wegwedstrijd, maar we liepen door een heel mooi groen buitengebied. Irisje heb ik niet gevonden.

Mijn oudste zoon was naar Breda gefietst en had een stuk gefilmd waar hij verwachtte dat ik daar ongeveer tussen zou lopen. Hij heeft me inderdaad gefilmd, maar hij had me daar niet gevonden. Was ook een beetje moeilijk met bijna allemaal dezelfde shirtjes.
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 18:28

Een uur en een kwartier in de rij voor je startnummer? :wow: Ik denk dat ik zou afhaken dan.
Gelukkig was je nog op tijd voor de start. Waren er ook mensen te laat?
Goed gelopen, altijd fijn als het zo lekker gaat.

Ik las trouwens dat er twee verkeersregelaars zijn aangereden bij de wings for life. Vreselijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 18:46

Echt leuk dat het zo goed ging BussyMissy!

SV: hoe lang loop jij eigenlijk al? Ben echt onder de indruk van jouw afstanden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 19:18

Ik loop nu iets meer dan tien jaar. In 2015 liep ik mijn eerste 5km wedstrijd: de marikenloop. Sinds 2019 loop ik marathonafstanden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:39

Wat heeft iedereen weer goed gelopen dit weekend! Ik geniet echt van het meelezen :D

Zelf vanochtend voor het eerst 12 km gelopen. Ging echt lekker! Had het gevoel nog makkelijk door te kunnen :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:49

Ah wat goed Goof! Mooie afstand ook :D en super fijn dat het zo goed gaat. Foto's zien er prachtig uit.

Ah slim Samantha dat je dan toch inhoud en niet nog een lus erachter gooit.

Wauw Sv, perongeluk een marathon en dat zo kort na de grand ballon trail. Geeft maar aan hoe fit je bent ondanks dat het toch een tijdje flink minder soepel ging en gaat met je werk. Mooie foto's en ook tof die hazelworm.

wauw BusyMissy wat stom dat je zo lang hebt moeten wachten. Wat je zegt, het is echt een feest! En al die rolstoelers, daar loop je voor. Vind dat heel inspirerend. Ook voor jou goe dgedaan dat je je grens hebt aangegeven en jezelf beschermt. Zou ik wat van kunnen leren :')

Hier vandaag uurtjes kracht gedaan (armen/buik) en half uurtje op de fiets want echt veel last van mijn been. :( Morgen weet ik meer. Hoewel het eigenlijk gewoon geen goed nieuws kan zijn heb ik toch hoop dat hij zegt, joh geen probleem, ga maar trainen :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 20:36

Ik duim voor je Leonie.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:03

Super gedaan, BusyMissy! Klinkt wel als een enorm druk evenement. :=

Toppie 99698, mooie afstand!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 23:24

Ik loop achter, druk met zelf lopen en op beestjes passen van een vriendin.

Hiraeth, welkom! Hopelijk kan rennen ook zoveel goeds brengen voor jouw zelfvertrouwen en mentale gezondheid als dat het bij mij heeft gedaan. :D En hele goede plannen! Zowel in Skagen als in Kopenhagen geweest op fietsreis en beide lijken me fantastische plekken voor een evenement (op de wind na in Skagen).

Tiggs, fijn dat je weer bij de uitslagen staat. En ja, ik heb mijn tempografiekjes weer terug, behalve bij die ene van vorige week maandag. Goed dat je gelopen hebt ondanks de warmte!

Puera, knap hoor, om vlotter te lopen dan anders en tempoblokken te doen met die warmte van afgelopen dagen! En geen zeurende spieren, ook fijn. Leuk paadje ook zo door de velden. :)

BusyMissy, jammer dat ik 1.63 ben, anders had ik wel interesse gehad. Leuk dat je ook mee hebt gedaan aan the wings of life! Maar jeetje, wat een hoop oncomfortabele toestanden met zolang wachten en de kou en die bus. Wel echt top gelopen en zelfs verder dan gepland! Fijn dat het zo'n boost geeft!

Sherivey, zie weer mooie vroege loopjes van jou voorbij komt, zelfs met hoogtemeters, lekker hoor! Komt echt wel goed bij de KvS, jij loopt zo steady en veel, dan maakt even iets minder heus niet uit.
En al die reetjes, zo leuk!!

SV, hele leuke foto's heb je van het evenement! Echt een gave route hadden jullie ook. Wat een leuk kleurtje, je nieuwe schoenen. Stom van de blaar en dat ze je opeens niet meer lekker zitten, hopelijk bevallen deze wel!
En jij met je rustig aan doen en hoppa, twee dagen later loopt ze een marathon :') Echt top en een heerlijke dag was het ervoor!

Forbiddenpie, welkom! Altijd gezellig, nieuwsgierige koeien!

Lisitano, loopband voelt/gaat inderdaad een stuk sneller dan de km-stand aangeeft. En waarom niet en en wat betreft snelheid en trailen? Ik combineer het ook, zorg ervoor dat ik wekelijks 1 of 2x interval of tempoblokken doe, maar loop ook mijn lange afstanden op de trails minstens 1x in de week. Heerlijke zonnige en enthousiaste foto van jouw en Meeko!

Leonie, hopelijk krijg je morgen meer duidelijkheid, valt het mee en gaat het herstel vlot met de juiste handvaten (van een autoriteit waar je wel naar luistert :') )

Goof, jij mag in herhaling vallen, want terecht dat je blij bent en trots op jezelf! *\o/* Echt goed gelopen!!

Samantha, ook al lekker gelopen! Verstandig om het rustig aan te doen.

De maand mei begon goed, heel leuk 17,5 km gelopen met supervixen! Dat was erg gezellig. Wijze les geleerd: nooit tijdens het lopen vertellen over je recente val en dat je eigenlijk nooit valt. Dan val je exact op dezelfde plek op de knie waar je een paar dagen geleden zo hard op geland was. :') Toen was de knie nog iets bozer, dikker en gekleurder. Gelukkig valt het nog steeds mee, alleen oppervlakkig (en ego) au.

Doordat mijn weekvolume de afgelopen maanden zo constant gestegen is, dat heel lekker gaat en ik het graag nog wat verder wil laten stijgen voor het (vaker) lopen van ultra's, heb ik mij vrij ondoordacht en impulsief ingeschreven voor de RAB Nature Challenge om 500 km in de maand mei te lopen. Te bedenken dat ik een aantal maanden geleden nog dacht aan de 250 km mee te doen. _O-
Ook heel handig terwijl ik moet taperen voor Utrecht marathon 18 mei. Ik ga kijken hoe ver ik kom, zolang het voor mijn benen en de rest van mijn lichaam en hoofd goed blijft voelen en ik genoeg kan herstellen tussendoor, blijf ik lekker lopen.

Dus hier een overzichtje en wat foto's van de afgelopen 4 dagen! Ik zit tot morgen bij een vriendin op haar dieren te passen, pal aan de veluwezoom, dus ik heb het geluk dat ik fantastische en eindeloze natuur heb om in te lopen! Na de run met SV heb ik in de avond nog 6 km gelopen met een vriendin. Op vrijdag wederom 13 km met die vriendin gelopen en er zelf nog een extra lus aangeknoopt om op 17,5 te komen. Zaterdag een hele volle dag met vrienden en later een verjaardag van familie in Utrecht, dus in de avond gauw nog even 8 km gerend in het schemer op de fietspaden door het bos. Dat was echt lekker! Had alle trails telkens vrij rustig gelopen, deze 8 km op een tempo van 5:16, heerlijk!
En vandaag heel gezellig 31 km met ieris gelopen. :D Ook zeker voor herhaling vatbaar, lekker ontspannen gelopen, enorm veel gekletst en de route die ik had getekend was erg goed gelukt, ook nog met een mooie 555 hoogtemeters.

De nature challenge wordt bijgehouden in ChallengeHound. Ik loop nu 17 km voor, op die manier probeer ik mijn taperdagen te 'sparen'. :')
En lekker veel hoogtemeters! Ik heb in de afgelopen 3 weken een totaal van 4183 hoogtemeters gelopen kwam ik achter :wow:
Afbeelding

De afstanden van afgelopen dagen
Afbeelding

Afgelopen vrijdag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zaterdag op de fietspaden in de avond
Afbeelding
Afbeelding

En vandaag met ieris!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 06:54

Zo, jij bent flink van start gegaan zeg! Allemaal mooie loopjes. Vooral die met mij natuurlijk :+, was gezellig en voor herhaling vatbaar!
En dan niet meer praten over vallen :x.
Tellen wandelkilometers ook mee?
Heerlijk al die hoogtemeters. En gezellig met ieris op pad geweest.

Ik ga komend weekend weer verder met de hoogtemeters. Nog 12 weken tot de ultra in Wales.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 08:10

Wauw Suliko, wat stoer dat je die uitdaging gaat doen. 500 km! :wow: Heerlijke foto’s weer.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 10:24

SV, :'), maar zeker voor herhaling vatbaar! Ik ben ook helemaal in om eens aan te haken voor heuvel-heen-en-weertjes :D
Als je de activiteit als hike registreert, tellen ze inderdaad mee. Ik doe dat zelf niet, omdat het mij echt om het rennen gaat.

Thanks Puera, stoer of naïef/dom optimistisch, maar net hoe je het bekijkt. :')

Ik ben vooral benieuwd of ik ga merken ook vanuit het rennen zelf meer te herstellen. Ik hoor toch vaak van mensen die dagelijks (veel) lopen en met hoge weekvolumes dat ze stijfheid en ongemak er weer uitlopen en het steeds minder veel doet met je lichaam, terwijl ze wel steeds meer doen.
Ik loop nu al vaker meerdere dagen achter elkaar en merk dan dat er meestal 1 dag tussenzit dat het stijf of oncomfortabeler voelt, niet zo vanzelf gaat, coördinatie ruk is, benen zwaar en vermoeid voelen, rare pijntjes (en dat ik in mijn hoofd dan enorm onzeker wordt), maar dat het dan na het rennen en de dag erna echt weer prima gaat. Tot nu toe heb ik altijd wel 2 dagen in de week gehad dat ik niet ren, dat helpt natuurlijk ook, maar ben dus nieuwsgierig hoe het gaat als ik elke dag ren voor een tijdje. Genoeg mensen die het probleemloos doen! Het is soms best spannend om door stijfheid/ongemak heen te bewegen, want overbelasting en blessures bestaan natuurlijk ook, dat probeer ik niet te ontkennen. Ik zie het dus een beetje als een experiment. :o

Mijn plan voor nu is dan ook niet om elke dag zo'n 16 km te lopen, maar sommige dagen verder en andere dagen korter, ik denk dat daar mijn lichaam het beste op gaat. En ondertussen hou ik in mijn achterhoofd dat als het niet meer goed voelt, dus als ongemak aan blijft houden of als het mentaal tegen gaat staan, dat ik dan mezelf terugfluit. Ook daar goede gesprekken over gehad met ieris gister!

En heel leuk, ik had mij een tijd terug ingeschreven voor de 50 km van de Veluwse Ultra Trail van Trail Events, op 26 juli. Nu heeft ieris zich ook ingeschreven. :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:10

Dat klinkt als een leuke uitdaging Suliko! En wat een mooie foto's van je routes. :D Ik zie wel Schotse Hooglanders, die vind ik niet meer zo leuk sinds ik een keer een Schotse Hooglanderstier tegenkwam die mij drie keer op de horens wilden nemen. :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 12:58

Heuvel heen en weertjes zijn ook prima inderdaad.
Poeh 500km in een maand, dat is wel aanpoten!
Ik heb nauwelijks last van mijn lijf na gisteren, dus vanmorgen nog even de hardloopschoenen aan en een half uurtje op heel rustig tempo gelopen.
Was fijn en mijn hartslag bleef laag.
Leuk dat je de VUT met ieris samen gaat doen. Jullie passen volgens mij goed bij elkaar qua tempo! Ben benieuwd of het elke dag rennen je gaat bevallen. Onzeker hoef je echt niet te zijn, je gaat als een malle.
Elke dag rennen werkt voor mij niet, het voelt dan teveel als moeten naast mijn werk.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 13:46

Suliko, wat een leuk verslag en leuke foto's! En je gaat inderdaad als een speer, ik ben benieuwd of de 500km je gaan lukken, je bent in ieder geval super gemotiveerd, dat is het halve werk!

SV, wauw alweer een marathon erop zitten na de grand balloon, jij gaat zelf ook als een trein zeg!
Dat gaat vast helemaal goed komen in Engeland.

Hiraeth, welkom! Leuk dat je wat meer wilt gaan lopen.

Busy missy, leuk dat het je zo goed bevallen is! Jammer van de drukte.

Samantha, ook mooi gelopen! Jij gaat ook weer lekker.

Leonie, leuk dat je weer aanhaakt! Hopelijk valt het mee met je spieren.

Zondag heerlijk gelopen met Suliko, ze had echt een hele leuke route gemaakt, waar ik zo van genoot, dat ik helemaal niet meer op mijn horloge keek.
Bij een eetcafé gingen we even naar de toiletten, en daar is mijn horloge helaas gestopt met tracken.
En dat had ik 9 km later pas in de gaten
8)7
Nu lijkt het net of ik nog in het café ben blijven hangen, en iemand mij een lift naar Suliko heeft gegeven, om nog even de laatste 3km met haar mee te rennen :D ;)
Maar gelukkig stonden de meeste kilometers er wel op. Het is zeker voor herhaling vatbaar.
Elke dag lopen zou voor mij ook niet haalbaar zijn, om dezelfde reden als SV.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 19:19

Jij loopt ook veel hoor sv. En dan geen spierpijn. Mijn Garmin vindt dat ik wat te veel doe. Maar doe minder dan vlak voor de marathon. Ik doe echter wel nu wat meer fietsen er bij. En dat telt mogelijk ook mee. Heb vandaag paard gereden en een rondje mtb gedaan en dat rondje was heftig. Ben op een bike park geweest.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 19:41

Ik doe ff een ego-post en zwaai even naar de nieuwelingen! :wave: welkom!

Gisteren naar Luxemburg gegaan samen met mijn vriend om vandaag lus 3 van de Mullertahl-trails te rennen.
Vanochtend vroeg tentje afgebroken en we konden vanaf de camping zo het pad op.
Veel getest met eten.. ik had mijn horloge ingesteld om iedere 45 min een alarm af te laten gaan met de melding ‘eten’. En dat werkte voor mij super..
verschillende gelletjes geprobeerd.
Tevreden over de run vandaag +:)+ en weer genoten van de omgeving! Nu wil ik lus 1 en 2 ook echt nog een keer volledig rennen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding