Het corona vaccin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:05

Blue_Eyes schreef:
lenaa_tje schreef:
Zolang zij met 100% zekerheid durft te beweren dat dit het geval is onder jongeren. Vind ik helemaal niet dat ze een punt heeft.
Dat Corona rest gevolgen kan hebben ontkent verder niemand. Ik vind het wel twijfelachtig of die 10% ook is tot 25 jaar.
Even terug komend op Astra zenica het is niet voor niks dat er gesteld wordt dat de gevolgen van het vaccin voor de jongere groep erger kunnen zijn dan van de Corona besmetting zelf.

Google ik op MIS-C dan zie ik meteen dat er tijdens de eerste en tweede golf 80-100 kinderen zijn opgenomen met MIS-C na een corona-infectie, wat me een behoorlijk risico lijkt en zeker groter dan het risico van complicaties van een AZ-vaccinatie. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236994 ... a-infectie https://www.ntvg.nl/artikelen/covid-19- ... e/volledig

Citaat:
Volgens kinderarts Bannier is de zeldzame ontstekingsziekte geen reden om kinderen thuis te houden van school of de kinderopvang. "In een normaal jaar belanden er meer kinderen op de IC vanwege andere infectieziekten als het RS-virus of het griepvirus. Door hygiënemaatregelen, opgelegd door de overheid, zien we die nu vrijwel niet. Je moet zo'n ernstige ziekte wel in het juiste perspectief blijven zien."
deze quote laten we dan dus maar even in het midden?

Opnieuw ik ontken nergens dat er geen gevolgen zijn. Ik ben niet zo overtuigd van dat, dat veel erger is dan het alternatief opsluiten en je veel zorgen maken om Corona te krijgen als kind/jongere

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:07

Ik ben het er mee eens dat we voorzichtig moeten blijven, maar tegelijkertijd moeten we ook oppassen niet in een flow te komen waarin het normaal is om ergens doodziek van te zijn als het in vredesnaam maar geen covid is.
Ik vind het behoorlijk bizar toen ik een tijd geleden aangaf niet beschikbaar te zijn ivm gezondheidsproblenen gelijk te vraag kwam: geen covid hoop ik, met daarachteraan op mijn ontkenning, oh gelukkig 8)7

Er zijn zoveel virussen die we al 100 haar hebben waar we ook nog steeds weinig van snappen maar wel gewoon als normaal accepteren.
De balans vinden is best een uitdaging want ook die andere onderzoekers willen graag hun funding blijven houden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:08

lenaa_tje schreef:
Citaat:
Volgens kinderarts Bannier is de zeldzame ontstekingsziekte geen reden om kinderen thuis te houden van school of de kinderopvang. "In een normaal jaar belanden er meer kinderen op de IC vanwege andere infectieziekten als het RS-virus of het griepvirus. Door hygiënemaatregelen, opgelegd door de overheid, zien we die nu vrijwel niet. Je moet zo'n ernstige ziekte wel in het juiste perspectief blijven zien."
deze quote laten we dan dus maar even in het midden?

Opnieuw ik ontken nergens dat er geen gevolgen zijn. Ik ben niet zo overtuigd van dat, dat veel erger is dan het alternatief opsluiten en je veel zorgen maken om Corona te krijgen als kind/jongere

Dat is de mening van die kinderarts, mijn broer de kinderarts is het daar niet mee eens. Overigens zijn die maatregelen ook niet eeuwig vol te houden dus die andere infectieziektes komen terug - en dan heb je én én ipv óf óf.
Maar mijn asperges zijn klaar. :wave:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:14

Sizzle schreef:
Ik ben het er mee eens dat we voorzichtig moeten blijven, maar tegelijkertijd moeten we ook oppassen niet in een flow te komen waarin het normaal is om ergens doodziek van te zijn als het in vredesnaam maar geen covid is.
Ik vind het behoorlijk bizar toen ik een tijd geleden aangaf niet beschikbaar te zijn ivm gezondheidsproblenen gelijk te vraag kwam: geen covid hoop ik, met daarachteraan op mijn ontkenning, oh gelukkig 8)7

Er zijn zoveel virussen die we al 100 haar hebben waar we ook nog steeds weinig van snappen maar wel gewoon als normaal accepteren.
De balans vinden is best een uitdaging want ook die andere onderzoekers willen graag hun funding blijven houden.

Dat vind ik dus ook Sizzle.

En hier vandaag weer 2 vrienden (60++) gevaccineerd. Joepie.....

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:17

pien_2010 schreef:
Sizzle schreef:

Dat vind ik dus ook Sizzle.

En hier vandaag weer 2 vrienden (60++) gevaccineerd. Joepie.....

En ik ben het daar dus ook mee eens. Fijn Pien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:19

Welke variant wie het hardst treft en hoe ziek iemand er gemiddeld van wordt, zal de toekomst wel uitwijzen denk ik.
De Indische variant treft blijkbaar vooral jongeren en weet het immunsysteem te omzeilen.
Deze is nu nog maar beperkt aanwezig in Europa. Maar kan op langere termijn dus wel voor ellende gaan zorgen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:19

Sizzle schreef:

Jup.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:28

lenaa_tje schreef:
Volgens kinderarts Bannier is de zeldzame ontstekingsziekte geen reden om kinderen thuis te houden van school of de kinderopvang.

Dit klopt - het is niet zozeer een reden om kinderen thuis te houden van een specifieke activiteit terwijl we als maatschappij corona doodleuk door laten gaan. Het zou een reden moeten zijn om corona in z'n geheel zo veel mogelijk te stoppen. Bij volwassenen en bij kinderen en in de maatschappij, omdat het voor iedereen gevaarlijk kan zijn en gewoon veel leed en gezondheidsschade geeft.

Citaat:

Een misleidende dichotomie, want dat zijn niet de enige twee manieren waarop dit kan verlopen.

Maar als je terugkijkt naar de informatie en de discussies in de media is dit wat er gebeurt: het beginpunt van elke discussie is de conclusie: het beleid kan niet anders. Wat er ook gebeurt, we gaan zeker niet iets anders doen totdat het echt onvermijdelijk is. In die context is het niet weten ook heel fijn: wat je niet weet hoef je ook niet mee te nemen in je beslissingen. Dus zie je ook heel weinig nieuwsgierigheid naar de werkelijkheid. We hadden in de tussentijd natuurlijk allang meer inzicht kunnen hebben in de gevolgen voor kinderen, voor gezinnen, voor het verloop van de besmetting als geheel... maar alle aanwijzingen zijn er dat als er meer inzicht zou zijn, er ook meer urgentie zou zijn om er wat mee te doen. En dat is in elk geval hoe dan ook niet de bedoeling.

Dus doen we vooral alsof de afwezigheid van cijfers bewijzen dat er niks aan de hand is, en herhalen mensen vrij regelmatig de onjuiste aanname dat het voor jonge mensen niet zo erg is. Maar voor alle jonge mensen die hun leven on hold zien staan omdat ze hun bezigheden niet op kunnen pakken is het wel erg.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:28

Pandora2 schreef:
Welke variant wie het hardst treft en hoe ziek iemand er gemiddeld van wordt, zal de toekomst wel uitwijzen denk ik.
De Indische variant treft blijkbaar vooral jongeren en weet het immunsysteem te omzeilen.
Deze is nu nog maar beperkt aanwezig in Europa. Maar kan op langere termijn dus wel voor ellende gaan zorgen.

Maar zoals ik op de vorige pagina schreef gaf ingeval Pfizer aan waarschijnlijk wel te werken. Dat klonk voor mij al beter dan niet.

Shadow hier worden wij het gewoon niet eens. Ik zie hoe quarantaine mijn leerlingen (15-17) treft en hoe meer dat doet dan Corona zelf.
Afgelopen week nog een meisje die zelf geen Corona heeft gehad maar die door milde besmettingen binnen het gezin telkens opnieuw ook binnen moest blijven. Sociaal gezien en psychisch gezien heeft dit gewoon grote gevolgen. Zelfs binnen een normaal gezin. De emoties van op elkaars lip zitten zijn gewoon heel zwaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:36

Wat ik inderdaad behoorlijk van de zotte vind is dat (in ons dorp) kinderdisco‘s (tot groep 6) gewoon hun doorgang mogen hebben onder het mom dat die veilig zijn. Maar dingen als school en speeltuin ga ik niet mijden. Het is een afweging tussen kosten en baten.

Ik las van de week ergens dat de WHO had gezegd dat de Indiaase variant overschat was en de massa besmettingen meer een gevolg waren van de 25 miljoen ritueelbezoekers. Eens kijken waar ik dat zag.

Ik blijf het gebrek aan massa schooltests in NL een bijzondere beslissing vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:51

lenaa_tje schreef:
Shadow hier worden wij het gewoon niet eens.

Vooral niet omdat je meningen en feiten blijkbaar aan elkaar gelijk stelt.

Citaat:
Ik zie hoe quarantaine mijn leerlingen (15-17) treft en hoe meer dat doet dan Corona zelf.

Alleen is dat dus niet de manier waarop je afwegingen maakt over de volksgezondheid. Jij neemt steeds alleen maar een stukje, maar het is een geheel.

Citaat:
Afgelopen week nog een meisje die zelf geen Corona heeft gehad maar die door milde besmettingen binnen het gezin telkens opnieuw ook binnen moest blijven.

... iets wat ook genoemd werd toen er gepleit werd voor een goede aanpak van corona: het door laten gaan van de besmettingen geeft ook dit soort nare effecten.

Maar tegelijkertijd benader je het opnieuw als een heel individueel gegeven: wat er nu gebeurt. Maar goed, laten we dit meisje vanwege alle stress thuis naar school gaan. Ze gaat naar school, steekt ondanks dat zij geen klachten heeft een medeleerling aan, en die medeleerling valt wegens langdurige klachten uit op school. Wil wel, maar moet de hobby's stopzetten, vriendschappen lukken niet meer, de achterstand met het schoolwerk wordt sluipenderwijs groter, en over een tijdje (niet nu, maar bv over een jaar) is die niet meer in te halen. Vervolgens zit die jongere nog veel langer bij zijn of haar ouders: zonder de mogelijkheid een eigen inkomen op te bouwen of een studie te gaan doen zijn de kansen om uit huis te gaan nogal laag.

Jouw leerlinge is blij naar school te gaan. En voor de klasgenoot komt de rekening pas later, want de gevolgen van dat soort langdurige klachten bouwen op.

XladyX

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:58

Wat een minder prettige sfeer laatste twee pagina's in dit topic. Een goede discussie is het wel maar het zou sieren als er niet steeds fel en met gestrekt been (en soms op de man) gereageerd zou worden. Misschien is deze discussie over wie wel/niet ziek worden, de langetermijngevolgen en impact op de maatschappij sowieso meer op zijn plaats in het algememe topic dan hier, het vaccin topic, but correct me if I am wrong *kruipt weer onder de meeleessteen*

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:00

De WHO zegt inderdaad dat de indische variant er momenteel ééntje is ' om in de gaten te houden ', nog niet niveau ' zorgwekkend '.
Feit is natuurlijk wel dat ze in India met hele grote groepen mensen elke dag samenkomen. Wat verspreiding alleen maar bevordert uiteraard.

Daartegenover staat dan dat de wetenschappers zeggen dat we deze variant absoluut moeten buiten de deur zien te houden. Wat nu dus al te laat is :+

Anyway, Pfizer vraagt goedkeuring van hun vaccin voor kinderen vanaf 12 jaar. Om weer on-topic te gaan :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:02

lenaa_tje schreef:
Even terug komend op Astra zenica het is niet voor niks dat er gesteld wordt dat de gevolgen van het vaccin voor de jongere groep erger kunnen zijn dan van de Corona besmetting zelf.

Door wie wordt dit gesteld?
Want ik heb juist dat schema gezien waaruit bleek dat hoe jonger iemand is hoe groter de kans op negatieve bijwerkingen van het vaccin en hoe kleiner de kans op een slecht verloop van corona
Maar de kans op een slecht verloop van corona nog altijd vele malen groter dan de kans op negatieve bijwerkingen van het vaccin.
(Ik kan ook even niet met een concrete bron komen. Ik zal nog even proberen te vinden)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:03

Sizzle schreef:
Het is ook gewoon rot dat er in alle opzichten mensen buiten de boot vallen. Het rotte met covid is vooral dat je ook nooit precies weet wie eigenlijk echt concreet risico loopt. Sommige mensen waarvan men dacht dat covid het einde zou zijn hebben 2x gekucht en zijn weer klaar terwijl sommige ogenschijnlijk gezonde mensen ineens het hoekje om gaan.
Het blijft een beetje behelpen.

Wat ik dan wel omgekeerd ook heftig vind is een vader van een collega die nu al vast treurig gestemt is dat de maskers en afstanden weer verdwijnen. Nu loopt hij komende herfst weer risico om aan influenza te sterven of een andere virus lonontsteking.

Dat is bij mijn vader ook het risico. Wij komen al jaren niet langs als we verkouden of niet lekker zijn, maar kleinkinderen wel gewoon en dat was afgelopen jaar niet zo natuurlijk. Hij is dus ook niet ziek geweest... Die longontstekingen kreeg hij altijd al snel, maar paar jaar geleden heeft hij erg lang kritiek in ziekenhuis gelegen en nu is het dus nog spannender.

Kleinkinderen kan je nog een beetje ontwijken, nu wordt wel beter begrepen waarom ze niet moeten komen. Maar andere mensen niet, want het is normaal om gewoon overal heen te gaan als je ziek bent, pas als je niet meer kan staan blijf je thuis. Dat zou van mij wel iets minder normaal mogen worden. Ik ben ook al sinds vorig jaar januari of februari niet meer ziek of verkouden geweest.

Ik snap trouwens ook wel dat het zo krom voelt qua vaccinaties allemaal. Mijn vader is dus gevaccineerd vanwege leeftijd. Niet vanwege risico, want die bizar slechte longen en alle bijbehorende problemen waren geen risico volgens de overheid. Wel volgens artsen, maar daar heb je niks aan. Ik ben dus blij dat hij geweest is, maar het voelde wel heel raar hoe het ging.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 29-04-21 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:08

MyWishMax schreef:
Sizzle schreef:
Het is ook gewoon rot dat er in alle opzichten mensen buiten de boot vallen. Het rotte met covid is vooral dat je ook nooit precies weet wie eigenlijk echt concreet risico loopt. Sommige mensen waarvan men dacht dat covid het einde zou zijn hebben 2x gekucht en zijn weer klaar terwijl sommige ogenschijnlijk gezonde mensen ineens het hoekje om gaan.
Het blijft een beetje behelpen.

Wat ik dan wel omgekeerd ook heftig vind is een vader van een collega die nu al vast treurig gestemt is dat de maskers en afstanden weer verdwijnen. Nu loopt hij komende herfst weer risico om aan influenza te sterven of een andere virus lonontsteking.

Dat is bij mijn vader ook het risico. Wij komen al jaren niet langs als we verkouden of niet lekker zijn, maar kleinkinderen wel gewoon en dat was afgelopen jaar niet zo natuurlijk. Hij is dus ook niet ziek geweest... Die longontstekingen kreeg hij altijd al snel, maar paar jaar geleden heeft hij erg lang kritiek in ziekenhuis gelegen en nu is het dus nog spannender.

Kleinkinderen kan je nog een beetje ontwijken, nu wordt wel beter begrepen waarom ze niet moeten komen. Maar andere mensen niet, want het is normaal om gewoon overal heen te gaan als je ziek bent, pas als je niet meer kan staan blijf je thuis. Dat zou van mij wel iets minder normaal mogen worden. Ik ben ook al sinds vorig jaar januari of februari niet meer ziek of verkouden geweest.

Dat zou idd de regel moeten worden: ben je ziek, blijf thuis!
Aangezien ik verwacht dat toch half Nederland hier weer schijt aan zal hebben, zal ik zeer waarschijnlijk in sommige situaties een mondkapje blijven dragen. Bijvoorbeeld in de trein of in de supermarkt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:08

Nieuws item op DW news over long covid bij kinderen :

En covid bij jongeren :

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:10

tamary schreef:
[ Video ]
En covid bij jongeren :
[ Video ]

Kun je kort samenvatten wat er op die filmpjes vermeld wordt? (Ik kan dat niet goed volgen)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:42

Nikass schreef:
tamary schreef:
[ Video ]
En covid bij jongeren :
[ Video ]

Kun je kort samenvatten wat er op die filmpjes vermeld wordt? (Ik kan dat niet goed volgen)

1e onderschrift bij filmpje :
Citaat:
What does Long Covid do to children? An Italian study on Long Covid in children surveyed kids and teenagers five months after being diagnosed with Covid-19. Only 42 percent of them had fully recovered. 36 percent showed one or two Long Covid symptoms. While 22 percent showed at least three symptoms. These include sleep disorders, breathing difficulties, muscle and joint pain plus exhaustion, headaches and an overall lack of concentration. Long Covid keeps Covid-19 patients down for weeks, even months beyond the initial illness.

Wat doet LOng Covid bij kinderen? Een Italiaanse studie over Long Covid bij kinderen onderzocht kinderen en tieners 5 maanden na diagnose met Covid-19. Slechts 42 procent was geheel genezen. 36 procent had een of twee LOng Covid symptomen. Terwijl 22 procent zeker 3 symptomen had. Deze zijn bv slaap stoornissen, ademhalings problemen, spier en gewrichts pijn plus vermoeidheid, hoofdpijn en concentratie problemen. Long Covid houdt patienten weken tot maanden ziek na de eerste ziekteperiode.
2e filmpje :
Citaat:
In many countries in the world, we’re seeing that the average age in intensive care is decreasing. Younger people are more likely to recover from severe symptoms that require intensive care, but this means intensive care beds might be occupied for longer than before. Which age group are we talking about here and what are the consequences of this?

In vele landen in de wereld, zien we dat de gemiddelde leeftijd op de IC af neemt. Jongere mensen hebben meer kans op herstel van de zware symptomen die IC zorg nodig maken, maar dat betekent dat de IC bedden mogelijk langer bezet zijn dan eerst. Welke leeftijdsgroep praten we over en wat zijn de consequenties?
Vertaling is grofweg, maar beste wat ik zo doen kan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:02

Nikass schreef:
lenaa_tje schreef:

Want ik heb juist dat schema gezien waaruit bleek dat hoe jonger iemand is hoe groter de kans op negatieve bijwerkingen van het vaccin en hoe kleiner de kans op een slecht verloop van corona
Maar de kans op een slecht verloop van corona nog altijd vele malen groter dan de kans op negatieve bijwerkingen van het vaccin.
(Ik kan ook even niet met een concrete bron komen. Ik zal nog even proberen te vinden)

Afbeelding
Ik hoop dat het leesbaar is..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:03

Nikass schreef:
lenaa_tje schreef:

Afbeelding
Ik hoop dat het leesbaar is..
Zalmroze= ernstige problemen door astra
Blauw=ernstige problemen door covid

Sorry..2x bijna hetzelfde..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:07

Dat schema bedoel ik IMJ. Dat bevestigt toch wat ik zei, of heb ik het verkeerd begrepen?

Tamary dank je wel!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:38

Vanaf 50 hadden ze gewoon AZ kunnen gebruiken, heel vreemd dat het in alle landen verschillend is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:01

Nou, mijn ouders waren erg blij dat zij Pfizer kregen. Niet eens vanwege bijwerkingen, maar vanwege de bescherming die Pfizer gaf ivm andere vaccins.

Ik ben dus blij dat dat ook de keuze was van de overheid hier.

Ik wil me nog steeds graag laten vaccineren, maar heb wel mijn voorkeur.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:44

Interessant. Nu was mijn gevoel ook wel juist. Ik snap de keuze dan ook niet om ingeval 50
Plussers (als ik dat schema bekijk misschien ook wel 40 plussers) niet gewoon in te enten met AZ.