Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:07

Persoonlijk heb ik alleen last van het feit dat ik nooit meer alleen thuis ben. Daarom ga ik naar het vakantiehuisje van mijn schoonouders. Even alleen zijn.

En ik trek me het leed van anderen erg aan.

Ik ben bijna jarig en ik ben zó blij dat die verjaardagszoenen niet hoeven.

Ik denk dat het komt omdat ik ook heel erg voel dat het weer over zal gaan. En het leed bij patiënten heb gezien die een infectie doormaken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:10

Vayo schreef:
Behalve beu merk ik gewoon echt dat ik steeds meer last krijg van paniekgevoel. Mijn eigen situatie kan ik al moeilijk overzien en zie even niet hoe dat z.s.m. goed komt zodat ik daar de rust in kan vinden. Maar die berichten nu weer over die Britse variant, 3e golf, veel minder aanvoer van vaccins ... ik voel soms echt de paniek opkomen.

:knuffel: op de eerste plaats.
Daarnaast wil ik hier wel graag op reageren. Ik herken niet paniekgevoel etc. Zelfs totaal niet.
Wat ik me onder het wandelen wel van de week afvroeg is, waarom ben ik zo geraakt over een aantal zaken zoals ze in NL lijken te gaan?
Ik heb dat antwoord gevonden.
Toen covid begon in maart, waren wij in NL. We zijn snel terug gegaan naar Frankrijk na het zien van de nieuwe geboren tweeling. Er was veel onduidelijk behalve duidelijk was, dat covid-19 voor ouderen een echt risico vormde en als het om (kleine) kinderen ging en jongeren vormde en vormt covid eigenlijk geen risico. Opgelucht vertrokken we naar Frankrijk waar we in isolatie gemakkelijk kunnen leven in het besef dat die mensen waar wij het allermeeste van houden, veilig zijn voor dit nare virus. OK, wijzelf kunnen er zeer ziek aan worden of overlijden→ maar niet de kleintjes die ons zo vreselijk dierbaar zijn. <3
Dus de situatie was suck, maar niet dramatisch of verdrietig of angstig.

En nu komt opeens die Engelse variant. Er is weer veel onbekend. NL lijkt in mijn ogen er wat gemakkelijker mee om te gaan als Frankrijk. Van de week realiseerde ik me, dat ik het liever andersom had gehad. Want het zou zomaar kunnen dat kinderen nu iets meer risico lopen net als jongeren. Eigenlijk iedereen waar wij erg mee verbonden zijn wonen in Nl. NOrmaal is dat OK, want zover is het niet want binnen één dag zien we elkaar. Zelfs nu we vanwege covid elkaar minder kunnen zien, is dat jammer maar niet dramatisch want er komen vast weer nieuwere tijden.
MAAR het idee dat onze (klein) kinderen nu wellicht meer risico gaan lopen omdat NL zaken anders aan pakt en in mijn ogen minder goed als Frankrijk→ daar wordt ik dus zeer boos over en dat word ik vanuit een enorme bezorgdheid voor mijn familie, voor mijn kinderen, voor mijn vrienden en voor mijn kleinkinderen.
Dat besef kwam gisteren pas binnen bij me. Dus juist vanuit een enorme verbinding voelen met veel mensen uit mijn geboorteland, ben ik zo bezorgd en was ik ook boos over zaken. Die boosheid heb ik inmiddels niet meer. Het gaat zoals het gaat en het is toch verloren energie want kan niets veranderen.
Maar dit besef helpt mij in ieder geval wel om mijn eigen emoties te begrijpen.

Kijk, ik hoop heel oud te worden, maar ik hoop nog meer dat mijn schattekes in het NOorden, niet ziek worden of nog erger. Dus en dat is wel grappig, de bezorgdheid van mijn (klein) kinderen liggen bij ons→ want we lopen meer risico, en mijn bezorgdheid betreft hun waardoor ik NL zo kritisch volg.
Tja, noemen we dat niet houden van? Ik geloof het wel. <3
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-01-21 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:10

Bloodymary schreef:
SusanH schreef:
Ben zo blij dat het bij mij niet op mijn longen is geslagen als ik die foto's zie. Vreselijk.

Hoe weet je dat dan? Zijn er longofoto's gemaakt? (Serieuze vraag).

Nee maar kan op werk mijn saturatie checken en die is normaal. Lijkt me dat dit bij een longontsteking niet zo is? Verder doe ik alles weer wat ik normaal ook deed. Wel een x aantal versnellingen lager, maar kan iedere dag iets meer :j
Laatst bijgewerkt door SusanH op 16-01-21 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:11

Pandora2 schreef:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210115_96066000

Gezonde long versus rokerslong versus covid long.
Je zou toch verwachten dat de covid patient zich slecht voelt op het moment dat zulke foto's gemaakt worden, maar dat schijnt dus niet zo te zijn lees ik.

Wil niet weten wat de gevolgen zijn voor mensen met al gevoelige longen. :=

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:12

Bloodymary schreef:
Sclimpre schreef:
@Secricible Geen idee hoe het vangnet in Italie is. Het wrange is dat restaurants in Italie hebben net een versoepeling gekregen (mogen open tot 18.00u). Ik heb geen enkel probleem dat mensen hun situatie onder de aandacht willen brengen, maar niet ten koste van de gezondheid van iemand anders. Komt nog bij dat dergelijke acties kunnen voor mensen die braaf voortploeteren net de druppel kunnen zijn die de emmer doet overlopen en dat die dan ook geen moeite meer gaan doen.
Het is wel vanaf het begin gezegd dat de periode van versoepeling vele moelijker gaat zijn dan de periode van harde maatregelen.

In Italië betekent dat eigenlijk dat ze dan nog niet open zijn. Mensen eten daar niet voor 20.00 uur. En er zijn daar geen vergoedingen, dus ik snap het wel.

Van ondernemers mag je toch verwachten dat ze ondernemen, creatief zijn en zich aanpassen aan de mogelijkheden die er zijn ipv te klagen over wat er niet kan.

Echwel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:15

Maar Pien in jouw ogen minder goed betekend niet dat het minder goed is
Anders dat wel
Maar we dalen nog steeds in besmettingen
Winkels en alles.dicht..
Hoeveel strenger moet het dan

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:19

Sclimpre schreef:
Bloodymary schreef:

In Italië betekent dat eigenlijk dat ze dan nog niet open zijn. Mensen eten daar niet voor 20.00 uur. En er zijn daar geen vergoedingen, dus ik snap het wel.

Van ondernemers mag je toch verwachten dat ze ondernemen, creatief zijn en zich aanpassen aan de mogelijkheden die er zijn ipv te klagen over wat er niet kan.

Wat een dooddoener. Wat bedoel je dan, afhalen en bezorgen? Bij mijn klanten geeft dat nog geen 10 % van de maandelijkse omzet (€ 4.000 in plaats van € 50.000). Of totaal iets anders gaan doen? En alle investeringen latenvallen die ze de afgelopen jaren gedaan hebben (omdat het zo goed ging), waar al hun geld in zit? Ik kan echt woest worden om dit soort uitspraken.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 16-01-21 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:19

Echwel schreef:
Anders dat wel
Winkels en alles.dicht..

Dat klopt Echwel wat je zegt. En je hebt mijn post dus niet begrepen, waarin ik uitleg waarbij emoties vandaan kwamen/ komen.
Inhoudelijk reactie op je post, dat klopt ook dat de cijfers gunstiger zijn, alleen deel ik de opvatting van Kuypers dat door de Engelse variant alles waarschijnlijk gaat kantelen en een strengere lockdown om dat kantelen tevoorkomen beveelt hij aan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:25

Echwel schreef:
Anders dat wel
Winkels en alles.dicht..

En ook de ziekenhuispatienten gaan naar beneden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:26

Denk je dat wij met gezinnen geen emoties hebben en ons afvragen wat er met de kinderen gebeurd..dagelijks laat ik je dat vertellen

Maar strenger kan bijna niet, ik zou niet zien hoe
Heb al uitgelegd dat handhaven hier moeilijk is, zeer moeilijk voor een overbelast politieapparaat

Je zou kunnen zeggen blijf in je woonplaats niet verder dan 15 km verderop
Maar als mensen dat niet doen hoe wil je handhaven

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:36

Echwel schreef:
Anders dat wel
Winkels en alles.dicht..

Eens. Ieder land is anders, qua samenstelling bevolking, cultuur economie, etc. Amper te vergelijken. Grappig is dat veel mensen de zaken in het land waar ze wonen net iets beter vinden dan in andere landen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:40

En uiteindelijk is corona nog steeds in elk land een probleem en nog niet onder controle. Feit is wel dat in Nederland de cijfers dalen. Niet enorm, maar er is een daling.

Hoe zit dat in Frankrijk Pien? Is daar wel een sterke daling? En lagere stabiele cijfers?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:41

Ik zou ook kunnen zeggen dat het voor mij ook lijkt dat NL minder positief is over de maatregelen dan andere landen, en weinig draadvlak is. Maar dat komt omdat ik alleen NL nieuws hoor en alleen social media van Nederland volg. Kan me niet voorstellen dat er geen sites, forums of Facebook onderwerpen zijn waar een hoop tegen geluiden en niet volgers zijn in andere landen. L

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:48

Ik vind die vergelijkingen heel lastig. Iedereen heeft toch zijn of haar eigen referentiekader. Ik kan zeggen dat iedereen zich keurig aan de maatregelen houdt. Omdat ik simpelweg niemand ken die het niet serieus neemt. Maar dat komt misschien ook omdat ik in de zorg werk, en veel van mijn familieleden en bekenden zijn ook (oud) zorgmedewerkers. Maar toch schijnt een vrij grote groep zich er weinig van aan te trekken. Ik ken die mensen niet. Ik heb pas een filmpje van Forum voor Democratie gekeken over de corona crisis. Ik verbaasde me er echt over dat mensen er zo tegen aan kunnen kijken. Datzelfde heb ik als ik sommige reacties op Facebook lees, die onder nieuwsberichten staan. Toch een grote groep die alles maar onzin vindt. Zelfs mensen die de richting van Qanon (geen idee of ik het goed schrijf) op gaan en geloven dat het 1 groot complot is. En het wel heel toevallig vinden dat de Britse variant juist nu met de Brexit en de start van het vaccineren op duikt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:50

Maar die zijn er op buitenlandse sites en Facebook ook, die zijn echt niet beter dan de Nederlanders

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:52

Vayo schreef:
En uiteindelijk is corona nog steeds in elk land een probleem en nog niet onder controle. Feit is wel dat in Nederland de cijfers dalen. Niet enorm, maar er is een daling.

Hoe zit dat in Frankrijk Pien? Is daar wel een sterke daling? En lagere stabiele cijfers?

In Spanje zit het rond de 40.000 en frankrijk rond de 20.000. Tijdje weer aan het stijgen al.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:58

Heel Nederland is ongeveer zo groot en overbevolkt als Parijs en Londen
Zou het niet beter zijn om dat in vergelijkingen mee te nemen..
Dus de landelijke gebieden erbuiten te houden

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:05

Ik hoor net op het nieuws dat het lagere aantal vaccins 48u voor de geplande levering aangekondigd werd :x
Pfizer zegt dat dit komt omdat ze hun fabrieken gaan aanpassen aan de grote vraag en de productie dus een tijdje minder zal zijn :+

En in UZ Leuven zijn op 3 verschillende afdelingen ( die niks met corona te zien hebben ) nu ook uitbraken. Voorspelt niet veel goeds dit :7
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 16-01-21 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:06

Maar als Spanje en Frankrijk al weer een tijdje stijgen ... En hier is Nederland zelfs een hele lichte daling na kerst en oud en nieuw. Dan lijkt het me echt niet dat wij het als landje zoveel slechter doen dan qua regels en beperkingen dan Spanje en Frankrijk!?

In ieder land zullen beperkingen en regels zijn die toch niet blijken te werken, maar ook die wel erg effectief blijken te zijn. Als ik het goed heb heeft Frankrijk een avondklok, terwijl de scholen en crèches wel nog open zijn?

Hier zijn juist alle opvangen en scholen dicht, omdat nu bleek dat kinderen toch een groot aandeel hebben in de besmettingscijfers. Een zware maatregel, maar ik sta daar wel achter. Alleen wil dat niet zeggen dat ik me geen zorgen maak om de kinderen. Vooral om mijn 13 jarige die veel alleen thuis is en weinig contact meer heeft met anderen. Laatst vielen er wat cliënten uit waardoor ik tussendoor even langs huis kon om samen met haar te lunchen. Toen bleek dat ze om 10:00 een pizza de oven in had geschoven!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:43

https://nos.nl/artikel/2364676-basissch ... -open.html nou de basisscholen blijven dicht na 25 jan. Had hem ergens wel verwacht. Maar als ik puur op de tekst in het artikel af ga snap ik hem niet. Kinderen raken namelijk minder vaak besmet dan volwassenen. En worden ook minder ziek. Over het algemeen genomen nemen de besmettingscijfers en de ziekenhuisopnames af. Er is algemeen bekend dat de schoolsluiting een negatief effect heeft op kinderen. Ik zou zeggen, start met de avondklok (het probleem zit hem vooral in het bezoek!) en open de basisscholen weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:46

Bloodymary schreef:
Wat een dooddoener. Wat bedoel je dan, afhalen en bezorgen? Bij mijn klanten geeft dat nog geen 10 % van de maandelijkse omzet (€ 4.000 in plaats van € 50.000). Of totaal iets anders gaan doen? En alle investeringen latenvallen die ze de afgelopen jaren gedaan hebben (omdat het zo goed ging), waar al hun geld in zit? Ik kan echt woest worden om dit soort uitspraken.

Sommige restaurants doen het prima met bezorgen, afhalen en andere creativiteit en is het verschil niet zo een grote als jij nu noemt. Dus dat het standaard bagger gaat bij alle restaurants, nee ik geloof van niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:47

SusanH schreef:
https://nos.nl/artikel/2364676-basissch ... -open.html nou de basisscholen blijven dicht na 25 jan. Had hem ergens wel verwacht. Maar als ik puur op de tekst in het artikel af ga snap ik hem niet. Kinderen raken namelijk minder vaak besmet dan volwassenen. En worden ook minder ziek. Over het algemeen genomen nemen de besmettingscijfers en de ziekenhuisopnames af. Er is algemeen bekend dat de schoolsluiting een negatief effect heeft op kinderen. Ik zou zeggen, start met de avondklok (het probleem zit hem vooral in het bezoek!) en open de basisscholen weer.

De kinderen kunnen het onderling wel heel makkelijk verspreiden, waarop de kinderen hun hele gezin weer aansteken.
Ze zitten met 25 tot 32 bij elkaar natuurlijk, en op elkaars lip ook.

Dan schiet je nog niet heel veel op.

Dus ik snap het wel. Ik snap ook dat het voor veel mensen wel lastig is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:48

Maar als kinderen minder besmet worden, besmetten ze anderen toch ook minder vaak dan oudere kinderen/volwassenen? En is het risico toch minder groot? Of denk ik nu te simpel?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:52

Als kinderen besmet zijn kunnen ze toch makkelijker vader, moeder en andere familieleden besmetten. Zou het dan niet gewoon eerlijker zijn om het hele jaar over te doen? Het halve jaar is toch weggegooid

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:53

Er loopt een onderzoek met Engelse variant en kinderen. Wachten ze daar niet op?