Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samneman

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:55

Goedzo idd niet druk gaan maken, dat scheeld de helft al wel denk ik :)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:38

:wave:

[Heb me halverwege aangemeld]

Nou, ik zit na een lange goede periode ook weer een week thuis. Buik is keihard en er komt niks uit. }:0
Dat vermoeidheid erbij hoort, ben ik ook laat achter gekomen. Ben vorig jaar echt super vermoeid geweest, allemaal testen voor pfeiffer laten doen ect. Maar het kwam dus door mijn buik.

Wat ik me afvroeg is of jullie ook last krijgen van 'zwakke' benen, mijne willen niks meer en lijken wel van rubber.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:24

Dapnik; :(:)
ik heb idd ook weleens last dat m'n benen niet meer willen... en idd ook doodmoe..

micha; super dat het daar ook goed gaat, hopelijk zet dat door volgende week! +:)+

Nou hier gaat het ook lekker |(
ik leer voor verzorgende, en doe de BBL (dus werken en 1 dag in de week school)
Alleen brengt het werk behoorlijk stress met zich mee, en dan ook steeds wisselende diensten waardoor alles overhoop ligt.. elke avond nadat ik gewerkt heb kan ik zowat niks meer door de pijn & diarree.. en dat komt ook m'm sociale leven niet bepaald ten goede.
Nu merk ik dat ik m'n werk steeds slechter kan doen vanwege mijn PDS en ik wordt er zo moedeloos van.
vandaag al een gesprek gehad, en was niet bepaald positief, ben dus echt bang dat ik binnenkort gewoon ontslagen wordt... terwijl ik kei hard m'n best doe.. maar m'n gezondheid het gewoon niet toelaat.
;( vind dat zo klote he...

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:26

Jeetje zeg Kytha :oo dat zou wel heel erg zijn..
Weten ze op jou werk dat het spastische darm is?
Meeste mensen nemen spastische darm nooit zo sirieus vind ik.. dus respectern zij het wel?

Mischa: Veel plezier volgende week,hoop dat alles goed gaat :)

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:42

Hoi, ik kom hier even binnenvallen :wave:
Ik loop al enkele jaren met darmklachten en chronische bloedarmoede, en dus vermoeidheid. Ik heb er 5 jaar redelijk mee kunnen leven, maar de laatste 6 maanden, misschien wel langer is het waardeloos. Ik zit nu in de molen voor een bloedtest op coeliakie, maar dat is het denk ik niet, want mijn lijf tolereert nog best veel. Hoogstwaarschijnlijk prikkelbaar darm syndroom dus, maar ik krijg volgende week pas de uitslag. Het begon met vlagen van krampaanvallen en inmiddels sta ik ermee op en ga ermee naar bed. De ene keer in mindere mate dan de andere keer. Momenteel is het erg druk op de zaak; collega gestopt en de nieuwe teamleider komt pas in april en ik ben iemand aan het inwerken. En dan merk ik echt dat die aanvallen vaker en erger zijn dan anders.
Gezien ik nu pas alles aan het ondervinden ben, ben ik benieuwd of er ergens info te vinden over wat je echt moet laten staan qua eten en eetpatroon of moet je hiervoor gelijk een dieetiste inschakelen?
Ik weet dat het voor iedereen weer anders is, maar er zijn vast wel dingen die echt "not done" zijn.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:02

Vanmorgen idd nog last gehad van die rubberen benen, heb zelfs m'n les afgezegt en ben de hele dag binnen gebleven (maar was ook nog een beetje in shock na het tandartsbezoek, 6 gaatjes maar liefst :()
Kytha: zou het idd goed overleggen met je werk, dat je wel weet dat het niet goed gaat, maar dat hier ook een reden voor is, of weten ze het al? Mensen hebben er idd ook weinig begrip voor jammer genoeg..
Talonius: ik denk dat je sowieso de scherpe dingen moet vermijden, en verder het zelf ondervinden. Sommige krijgen ook last van groene groenten en de andere weer van iets heel anders. Tja en dingen als alcohol natuurlijk..
Ben benieuwd na je uitslag!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:40

Kytha, dat is wel balen zeg. En zou wel heel erg zijn.
Zijn de idd op je werk er bekend mee?
Ik kan trouwens ook heel slecht tegen onregelmatigheid.

Van mijn benen heb ik ook weleens last. :j Dat ze een soort heel zwaar aanvoelen.

Talonius, het is idd slecht te zeggen.
Maar scherp gekruid, en erg vet is vaak wel belangrijk te mijden.
Ik moet ook appels mijden, maar toch doe ik het niet altijd.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:10

Balen zeg, al die slechte tijden voor iedereen.
Ik ben ook altijd bang dat ze het op mijn werk niet begrijpen.. doen ze wel eigenlijk.
Talonius: ook met groninger toch :D

Heb nooit last van mijn benen eigenlijk!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:37

Dat je benen heel zwaar aanvoelen en de andere keer heel licht is,bedoelen jullie dat?
Heb ik inderdaad wel eens last van, maar wat kan dat te maken hebben met spastische darm?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:49

bedankt voor jullie lieve reacties!
Ik heb het inderdaad verteld op mijn werk, maar ze nemen het niet al te serieus?
Ga volgende week op school eventjes praten, kijken hoe en wat. Ik vind het zo klote. Het ligt echt niet aan m'n motivatie, maar het is allemaal zo onregelmatig en zo'n hoop stress dat ik het gewoon niet trek :(

Talonius; zoals Dyonne aangeeft vet en gekruid eten.
En ook onregelmatigheid (dus de ene dag bv heel weinig, andere dag heel veel/andere tijden) werkt hier dus ook bepaalt niet mee. Alcohol gaat bij mij de ene keer goed (worden m'n klachten minder), en de andere keer gaat het helemaal mis :\

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:53

Nee, niet meer DEF... paardje is in december vertrokken naar de Dordogne en staat daar heerlijk te genieten van de mooie natuur :D
Die blubberbenen ken ik idd ook, voornamelijk 's avonds dan gaan ze een soort prikken en heb ik het gevoel dat je spieren verzuren. Ik wist niet dat er zoveel mensen zijn met deze symptomen zeg...ik hoor al 5 jaar van de huisarts dat het vast stress is..
Als ik diep ga spitten had ik al 15 jaar geleden extreme aanvallen van buikpijn als ik bv. overdag concours had gereden en 's avonds ging stappen. Dan ging het 's avonds ineens mis en ik gaf altijd de schuld aan die poeders waar ze de cola van maken in een discotheek. Waarschijnlijk sluimert dit toch al langere tijd bij mij en mijn dochter van 7 heeft ook gemiddeld 1x per week wel buikpijn en diaree, misschien toch een familieprobleem :o

Ik weet inmiddels dat ik brood, appels, champignons en koolsoorten moet laten staan. Erg gekruid en vet is ook een ramp (merk het gelijk als ik bij mn schoonouders heb gegeten) en roken en drinken doe ik niet. Ik heb een tijdje de shakes van herbalife geprobeerd en dan ging het weken goed, totdat ik weer maagpijn kreeg en misselijk werd.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:56

Echt heel erg vervelend Kytha ;(
Erg vervelend ook dat spastische darm niet sirieus genomen word, denk dat iedereen hier wel last van heeft.
Erg jammer, dat het is toch iets wat je belemmert.
Hoop dat school iets voor je kan doen joh!

Na jou berichtje Talonius, zit ik ineens met de vraag of het echt erfelijk is?
Of is dat bij jou gewoon 'toeval'?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:17

Geen idee Melissa, omdat ik nu ineens in de medische molen zit, kom ik er achter dat het bij mij veel langer speelt dan dat ik dacht. En als ik nadenk heeft mijn oudste vanaf baby problemen met darmkrampen gehad en heb ik wel 4 verschillende melkpoeders geprobeerd en nu is ze bijna 7 en klaagt best vaak over buikpijn. Als ze bv een ijsje eet, dan zit ze een uur later op de pot met diaree :(:)
Mijn vader is 10 jaar geleden geopereerd aan blaaskanker en zijn de darmproblemen bij hem ook verergerd. De ene keer dan kan hij niet en de andere keer komt het er als theewater uit.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:07

Oh.. famillieprobleempje dus ? :P
Bij mij is dat eigenlijk ook, mijn vader kan absoluut niet tegen ijs en ei, dan moet hij gelijk rennen.
Mijn opa, ( de vader van mijn vader ) heeft die ziekte van Crohn gehad.
Dus 'zwakte'in de darmen zit zeker bij mij in de famillie.

De hele week ging het bij mij goed, tot vandaag, heb elke keer van die kleine aanvalletjes zeg maar.. erg lastig

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:10

Bij mij heeft helemaal niemand last van darmproblemen in de familie :S Waarom ik dan weer wel??

Maar goed ik heb nu jullie t erover hebben, ook vaak last van zwabberbenen. Maar datkomt denk ik omdat ik zo moe ben. Als ik dan zit, denk ik kom ik ga staan, maar dan wil mn hoofd wel maar mn lichaam niet. Echt bizar. Gelukkig waren die aanvallen van vorige week de laatste tot nu toe...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:00

Bij mij ook niemand in de familie!
Mn vader heeft wel iets gevoelige darmen, maar verder niemand.
Ik heb een interniste gehad die had zelf PDs. Dat was een stuk fijner praten!

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:53

In mijn familie komt PDS ook niet voor. Ik las laatst wel op internet dat het ook kan komen door trauma of een gebeurtenis o.i.d. Kan bij mij wel kloppen, heb in de zomervakantie stage gelopen in Belgie, had ontzettend heimwee, heel erg ziek geworden, een maagzweer opgelopen (nog last van) en sindsdien heb ik ook last van PDS.
Ik merk wel dat het de laatste tijd erger word. Vooral de vermoeidheid, hoop niet dat dat chronisch is zeg, heb de hele week minstens 10 uur per nacht geslapen en ben overdag nog gesloopt, ben 21 jaar, moet niet kunnen toch?
@Def: wat heeft een internist voor je kunnen betekenen? Of is dat meer voor het stellen van de juiste diagnose, of helpen ze je verder ook nog?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:11

Nou eigenlijk heeft die niet veel voor me kunnen betekenen.
Meer in de zin van dat ik nu eindelijk eens serieus werd genomen.
Omdat zij zelf ook PDS heeft. Ze zei er ook eerlijk bij: ik kan niet veel voor je doen, behalve onderzoeken te doen en pijnbestrijding voorschrijven en doorverwijzen.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:12

Minstens 10 uur per nacht slapen is best nog wel lang, om daarna nog moe te zijn, ik begrijp het zelf ook niet, want heb het zelfde probleem als jou :o
Slaap echt veel, maar heeft geen effect.
Krijg sommige dingen ook echt niet voor elkaar, school en naschool nog moeten werken? Nou dat lukt mij gewoon niet :o
Heb soms zelfs dagen dat ik vanaf school kom, thuis kom, en dan op de bank in slaap val..
Lijk wel iemand van 70, maar ben 18. echt beroerd.

Def, wat voor pijnbestrijders heb je gekregen?
Ben ook naar internist geweest, en die zei dat ik met alles moest stoppen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:33

Ik heb een periode zelfs meer dan die 10 uur per nacht geslapen.
Toen ik op het voortgezet zat sliep ik vaak in de middag even..

Maar momenteel slaap ik gewoon rond de 8 uur.
Maar zeker op momenten van pijn ben ik wel erg moe hoor.
Alleen ga ik er niet meer om slapen, want dat heeft geen zin.
Ik probeer wel meestal 8 uur voor ik wakker moet te gaan slapen. Helaas niet helemaal ritme hierin. Gezien ik soms om 6 uur al op moet en ik dat niet elke dag wil.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:05

Hebben jullie trouwens ook meer trek in eten? Sinds ik zo moe ben en zo slap steeds heb ik enorm veel honger en eten nodig om een beetje energie te hebben, mijn gewicht staat altijd op hetzelfde maar deze twee 'zware' weken ben ik ineens 3 kilo aangekomen. Maar daarbij is m'n buik ook echt 3 keer zo groot en knoeterhard en pijnlijk, vind het nu ook niet leuk maar kan nu al tegen de zomer aankijken, strakke kleren en bikini...bah

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:10

Ik vind de zomer juist fijner.. kan je een rokje of jurkje aantrekken..knelt niet bij je buik :D

Pijnbestrijding van alles, maar niets helpt. Of het is zo zwaar dat je zo van de kaart bent dat je alsnog niets kan!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:23

Ik meld me hier ook even. Al mijn hele leven lang een 'patient' en het heeft overal invloed op :j als ik gestresst ben kan ik niks eten doordat het er direct uitkomt, uiteten gaan is voor mij een hel en alcohol kan ik al helemaal niet hebben :\ Ik heb inmiddels een verbod op zo'n beetje alle voedingsmiddelen: -melkproducten, gluten, aardappelen, tomaten, paprika, rijst, vis en nog wat dingen. Maar ik moet zeggen dat ik me daar niet aan hou. Dan wordt het echt ondraagbaar. Net ook even op die site van de vorige pagina gekeken en een heel aantal symptonen heb ik :o Yakult en dat soort dingen helpen niet echt bij mij :n hooguit tegen de heftigheid :j Met antibiotica zit ik ook meteen, dus dan gebruik ik het wel om het een betje te remmen :j

Citaat:
een brok in de keel, gasvorming, winderigheid, een opgeblazen gevoel en een opgezette buik.

hoofdpijn, moeheid, onregelmatige menstruatie. Er zijn nogal wat mensen met PDS die ook kampen met spierpijn en/of gewrichtsklachten

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:24

Anita1987 schreef:
Hebben jullie trouwens ook meer trek in eten? Sinds ik zo moe ben en zo slap steeds heb ik enorm veel honger en eten nodig om een beetje energie te hebben, mijn gewicht staat altijd op hetzelfde maar deze twee 'zware' weken ben ik ineens 3 kilo aangekomen. Maar daarbij is m'n buik ook echt 3 keer zo groot en knoeterhard en pijnlijk, vind het nu ook niet leuk maar kan nu al tegen de zomer aankijken, strakke kleren en bikini...bah

:j ik heb hetzelfde inderdaad, ook sinds een poosje pas :\

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:55

Kvind de winter juist weer fijn, lang leve de slobbertruien :P