Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:27

OoappeloO schreef:
Wat is er precies aan de hand als je een B12 te kort (of overschot..?) hebt?
Hier is bij mij nooit op getest. Ik heb wel door de reumatoloog de diagnose fibro gekregen. Uit bloedonderzoek is gebleken dat ik op de lange termijn waarden wel wat ontstekingen had / heb. Maar dit in lage concentratie.

http://www.stichtingb12tekort.nl/symptomen.htm

ik ben begin dit jaar zo ziek geworden dat ik er echt genoeg van had.
heb nu 6 prikken gehad en ik begin langzaam weer wat op te krabbelen.
mijn darmen nemen vitamine b12 niet op, pillen werken bij dus ook niet
ik krijg nu spuiten in mijn bilspier (auw :x)
maar ik wou dat ik 3 jaar geleden dit al wist

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:34

ikkemetwikke schreef:
word bij jullie de diagnose Fibro serieus genomen,op je werk/school/prive?

Er zijn weinig mensen in mijn omgeving die het weten, mijn (oude) werkgever nam het helemaal niet serieus.. je weet toch fibro zit tussen je oren en wordt opgelost met een headset :+, dat is nog een heel gedoe geworden. :)

ninaricci85

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:56

vandaag weer veel pijn. ik hoop zo dat er een oorzaak gevonden kan worden en dat ze er iets mee kunnen. morgen naar de huisarts, ben benieuwd wat die zegt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:14

Bedenk wel dat het in jouw geval misschien ook andersom kan zijn; misschien voel je je ellendig momenteel omdat je depressief bent. Je geestelijke toestand kan veel doen met je lichamelijke gesteldheid.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:24

Goof schreef:
Bedenk wel dat het in jouw geval misschien ook andersom kan zijn; misschien voel je je ellendig momenteel omdat je depressief bent. Je geestelijke toestand kan veel doen met je lichamelijke gesteldheid.

Je geestelijke toestand heeft veel met fibro te maken

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:27

Precies, dat zeg ik ;)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:36

kom net terug van de huisarts en ik word dinsdag geprikt op B12 en reuma. als daar niets uitkomt wil ik doorgestuurd worden naar een reumatoloog. ik heb nu paracetamol met codeiene gekregen maar daar schiet ik niets mee op. wat helpt bij jullie het beste?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:40

Goof daar heb je een punt :)

Ik weet niet eens meer hoe het heet wat ik heb gekregen, nitro of natro nog iets dat voornamelijk gegeven wordt aan mensen met reuma vertelde de huisarts en de reumatoloog.
Maar om eerlijk te zijn slik ik ze niet meer hoor. Ik kan blijven slikken en dat schiet niet op, pijn heb je toch met of zonder :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:19

Neurofen helpt bij mij, het zwakt af

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:22

Ik slik paracetemol met coffeine, is het enige dat bij mij werkt

Wat zei je HA verder Lonneke?

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:28

dat het inderdaad erg leek op fibromyalgie maar dat dit moeilijk aan te tonen is in je bloed. weet iemand het beloop van deze ziekte? ga je achteruit, krijg je meer pijn? ik moet eerst maar even afwachten wat die bloedtest gaat doen. hopenlijk is het gewoon b12 tekort en is het simpel op te lossen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:54

Er is geen pijl op te trekken lonneke :)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:55

dat is lastig. ik merk nl dat ik moeite heb met trappen lopen. ik woon in een appartement met 1 gtrap maar zelfs dat geeft veel pijn in mijn lichaam, en zeker als ik met een volle boodschappentas de trap op moet. maar is er dan helemaal niets bekend over hoe het verloop is?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:03

Bij fibro is maar een ding zeker, niets is zeker

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:03

Heb je ook mijn bericht hierboven ergens gelezen Lonneke? Dat je geestestoestand ook wel eens de veroorzaker zou kunnen zijn van je lichamelijke klachten? Je geeft zelf aan niet goed in je vel te zitten, je geestelijke toestand is van flinke invloed op je lichamelijke toestand.

Ik hoop voor je dat je er snel achter komt waar je klachten vandaan komen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:18

Ik krijg inderdaad ook heel veel last als ik gestresst ben, en dan vooral bij negatieve spanning. (en dan ben ik nog wel psych haha:P)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:19

Wat zal jij een interessante baan hebben Kev, heeft me altijd al getrokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:23

Kev schreef:
Ik krijg inderdaad ook heel veel last als ik gestresst ben, en dan vooral bij negatieve spanning. (en dan ben ik nog wel psych haha:P)

Dan zou je eigenlijk moeten weten wat fibro is, want soms is een neven behandeling dat je leert omgaan met iets dat je erg dwars zit.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:25

sarabande schreef:
Kev schreef:

Dan zou je eigenlijk moeten weten wat fibro is, want soms is een neven behandeling dat je leert omgaan met iets dat je erg dwars zit.

Die begrijp ik niet helemaal, waarom zou ik niet weten wat fibro is (althans, voor zover dat bekend is want er zijn steeds nieuwe ontwikkelingen). Ik denk wel dat het zeker voor mensen met fibro goed is om een paar bezoekjes aan een psycholoog te brengen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:22

lonneke schreef:
kom net terug van de huisarts en ik word dinsdag geprikt op B12 en reuma. als daar niets uitkomt wil ik doorgestuurd worden naar een reumatoloog. ik heb nu paracetamol met codeiene gekregen maar daar schiet ik niets mee op. wat helpt bij jullie het beste?

Tramadol helpt bij mij heel redelijk. Al moet ik dan nog oppassen, teveel doen kost ook met pijnstillers een paar weken extra klachten en vermoeidheid. En ook het weer is ellende, hoge luchtvochtigheid geeft extra klachten. Moet met de huisarts overleggen voor een max dosis, zodat ik de hoeveelheden kan aanpassen aan het weer, etc. (en wel opletten dat ik dan niet toch teveel doe)

De NSAID pijnstillers werken bij fibro vaak niet. Tramadol wat op de neurotransmitters inwerkt wil vaak wel helpen, evenals sommige antidepressieva, omdat die ook op neurotransmitters inwerken. (al is dat echt af te raden ivm verslaving en geestelijke bijwerkingen. Al is tramadol ook verslavend, alleen niet zozeer geestelijk)

Amerikaans onderzoek hiernaar leunt ook meer in de richting van een fout in de neurotransmitters als oorzaak van fibro, zeker omdat de onderzoeken de werking van tramadol en antidepressieva als pijnstiller aantonen bij fibro.

Psycholoog heb ik even echt geen behoefte aan eigenlijk, heb meer aan mijn pony als therapeut, ook omdat als die mij spiegelt ik dat tenminste aanneem.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:52

tamary schreef:
lonneke schreef:

Tramadol helpt bij mij heel redelijk. Al moet ik dan nog oppassen, teveel doen kost ook met pijnstillers een paar weken extra klachten en vermoeidheid. En ook het weer is ellende, hoge luchtvochtigheid geeft extra klachten. Moet met de huisarts overleggen voor een max dosis, zodat ik de hoeveelheden kan aanpassen aan het weer, etc. (en wel opletten dat ik dan niet toch teveel doe)

De NSAID pijnstillers werken bij fibro vaak niet. Tramadol wat op de neurotransmitters inwerkt wil vaak wel helpen, evenals sommige antidepressieva, omdat die ook op neurotransmitters inwerken. (al is dat echt af te raden ivm verslaving en geestelijke bijwerkingen. Al is tramadol ook verslavend, alleen niet zozeer geestelijk)

Amerikaans onderzoek hiernaar leunt ook meer in de richting van een fout in de neurotransmitters als oorzaak van fibro, zeker omdat de onderzoeken de werking van tramadol en antidepressieva als pijnstiller aantonen bij fibro.

Psycholoog heb ik even echt geen behoefte aan eigenlijk, heb meer aan mijn pony als therapeut, ook omdat als die mij spiegelt ik dat tenminste aanneem.

dat is ook super! Ik wil op m'n werk (verstandelijk gehandicapten) een therapie met dieren op gaan zetten maar dat zal nog even even duren...

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:33

ik heb momenteel al 3x per week hulp van een psyg. ik las dat een depressie ook voorkomt bij mensen met fibro. alle kenmerken die ik tot nu toe heb gelezen kloppen, op de migraine na dan, dat heb ik gelukkig niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:38

lonneke schreef:
ik heb momenteel al 3x per week hulp van een psyg. ik las dat een depressie ook voorkomt bij mensen met fibro. alle kenmerken die ik tot nu toe heb gelezen kloppen, op de migraine na dan, dat heb ik gelukkig niet.

Lichamelijke klachten komen ook voor bij mensen met een depressie ;)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:19

dan had ik t al veel eerder moeten hebben. ik loop al 6 jaar met die depressie( borderline). de klachten die beschreven staan op internet kloppen gewoon met wat ik voel. heb ook heel vaak een droge mond. heb bijv ook pfeiffer gehad en dat staat ook in t rijtje van fibro

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 00:46

Kev schreef:
sarabande schreef:

Die begrijp ik niet helemaal, waarom zou ik niet weten wat fibro is (althans, voor zover dat bekend is want er zijn steeds nieuwe ontwikkelingen). Ik denk wel dat het zeker voor mensen met fibro goed is om een paar bezoekjes aan een psycholoog te brengen!

Volgens mij is dat voor ieder mens (met of zonder fibro) wel goed. Je af en toe een spiegel voor houden en kijken hoe je het doet en hier van leren.
Moet alleen wel zeggen dat niet ieder psycholoog hier goed voor is...