Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:18

Ik had ook steeds het idee dat de bedrijfsarts me snel weer aan het werk wilde hebben, tot het afgelopen vrijdag tot hem doordrong dat het echt niet goed gaat. Hij keerde om als een blad aan een boom. Dat komt ook omdat ik zelf nu voor het eerst echt duidelijk was. De andere keren heb ik me blijkbaar beter voor gedaan dan ik me voelde, maar dat kon nu niet, want ik zit er echt even goed doorheen. Proberen te laten merken hoe je je echt voelt, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan Knipoog

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:26

KNIP
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 20-12-23 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:02

Die brief heb ik meegenomen en las psych ff door terwijl ik erbij zat.

Gaat weer oliebol dus..balen.

Ik ben eerlijk gezegd niet helemaal bijgelezen, beetje druk. Vorige week met nieuwe baan begonnen en gaat erg goed. Denk echt om mijn slaaptijden en doe 's avonds alleen dingen die ik wil en verder ook niks. Heb geen stress en voel me fijn Tong uitsteken

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:12

Barlala. Ik snap je wel hoor. je zit niet op discussies te wachten. De energie die je hebt, is al beperkt. Die moet dan zeker niet aan dit soort dingen versplit worden.
Een burn out is altijd een combinatie van een aantal factoren. Wat ik er zeker van geleerd heb, is dat ikzelf kan zorgen dat het niet nog eens gebeurd. Als je familie dat ook bedoelt met zoek het bij je zelf dan snap ik wat ze bedoelen.
Ik moet mij grenzen bewaken en niet iemand anders. Dat zal ook niemand anders ooit voor mij doen. Ten eerste kunnen ze mijn grenzen niet bepalen en ze willen dat ook niet.
Ik ben in het begin heel heel erg boos op mijn werk geweest. Waar haalde ze het lef vandaan om mij zo over te belasten. Deels vind ik dat nog steeds, alleen nu bewaak ik alles. Zodra dat weer gebeurd trek ik aan de bel.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:10

Als je bij een ARBO arts komt en je bent het er niet eens met zijn redenatie dan vraag ik me af of je bij het UWV een second opinion kan aanvragen, want die komen pas in beeld als de werkgever zich heeft gemeld voor een keuring bij het UWV of zit ik er naast?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:51

Naja, het heeft er ook mee te maken dat mijn moeder mij probeert uit de tent te lokken omdat ze wil weten wanneer ik en of ik een afspraak heb bij de psych.

Maar dat houd ik mooi voor mezelf Haha!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:13

Dat is heel slim, in het begin vertelde ik wel altijd wanneer ik weer naar bedrijfsmaatschappelijkwerk moest. Ik werd daarna altijd gek van iedereen die (goedbedoeld) vraagt hoe het was. Met alleen goed lijken ze dan geen genoegen te nemen. Echt irritant vond ik dat. Vaak ook omdat de gesprekken best intensief zijn en ik gewoon even de tijd nodig heb om alles op me in te laten werken en om alles te over denken.
Misschien wel slim dus dat je niet zegt wanneer je moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:42

staroo schreef:
Als je bij een ARBO arts komt en je bent het er niet eens met zijn redenatie dan vraag ik me af of je bij het UWV een second opinion kan aanvragen, want die komen pas in beeld als de werkgever zich heeft gemeld voor een keuring bij het UWV of zit ik er naast?

Nee hoor, bij een geschil met je arbo arts kun je gewoon het UWV een second opinion (beoordeling) vragen.

http://www.bpv.nl/doc/zm-secondopinion.pdf

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:20

Nou dat is een geruststellend idee, want anders zou je met je rug tegen de muur staan als je geen 2e instantie zou kunnen inschakelen, want wat dat aan gaat heb je zeker ook je rechten in deze.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:58

Dat is inderdaad wel mooi dat dat mogelijk is, mocht je er echt helemaal niet uitkomen met je bedrijfsarts.

Ik heb vanacht gedroomd dat ik een brief kreeg van de bedrijfsarts waarin stond dat ik weer voor zoveel % aan het werk moest, omdat ik me er nu eindelijk maar eens overheen moest zetten...

Alsof het op die manier gaat... En hoezo ik kan me er niet bij neerleggen dat ik een burnout heb en depressief ben...
Gelukkig was het maar een droom.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:31

Dat was vast geen fijne droom pollewoppy!

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:45

Kan je nagaan hoe diep het zit PW!

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:23

verschrikkelijke droom,ze maken het ons niet gemakkelijker!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:26

Gelukkig was het een droom...
En ik maar denken dat ik het inmiddels wel geaccepteerd had. Hopelijk vanacht een betere nacht Knipoog

Weltruste

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:46

Zo zie je maar hoe je jezelf toch voor de gek kan houden!

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:54

Hallo allemaal,

Hoop nu niet woeste reacties op de hals te halen maar wil toch heel even wat kwijt. Ik kan me echt ontzettend irriteren aan mensen die altijd lopen te klagen dat ze moe zijn, het moeilijk hebben, zwaar hebben etc. Ik denk dat mensen die inderdaad ECHT een burnout hebben hier hetzelfde over denken.

Sorry hoor, maar studenten die overspannen zijn, en een studiefinanciering hebben, vele hebben niet of nauwelijks vaste lasten, gaan lopen mekkeren over die 1040 lesuren (wat al nergens overgaat) en dan nu overspannen zijn? laat me niet lachen zeg!!! Volgens mij is er nog nooit iemand dood gegaan door werken (onder Nederlandse omstandigheden) En niet alleen studenten hoor, genoeg volwassenen ook! Ik ben zelf 23 jaar, heb een contract voor 40 uur per week. Omdat ik in een jong en snel groeiend bedrijf zit maak ik vaak weken die tussen de 50 en 60 uur zijn. Mij zul je nooit horen klagen hoor.... moe?? Ik heb nog nooit een burnout gehad, ik zal dit ook niet krijgen. Denk eens aan je eigen voorouders, hadden die de tijd om moe te zijn?? nee hoor want als het erop aankomt kunnen mensen gewoon werken.

Mensen die een Burnout hebben, zijn echt ziek! Vaak komt het niet alleen door veel werken maar ook door zaken als: Vervelende privesituaties, mensen die hun werk heeeeel erg vervelend vinden, mensen die zijn/haar collega's heel vervelend vinden, financiele / gezondheids problemen hebben. Deze voorbeelden lijden tot geestelijke uitputting..... Mensen die hieraan leiden, die moeten geholpen en ondersteund worden, en aaaaalle andere "luiwammesen" moeten gewoon lekker aan de bak!

Tot slot wordt er meerdere malen in dit topic gesugereerd dat bedrijfartsen te veel in voordeel van een bedrijf beslissingen neemt, laat me even duidelijk maken dat dit NIET waar is. Het is voor een werkgever ontzettend moeilijk om deze "nepperds" (die er maar al te vaak tussen zitten) aan te pakken.

Misschien een lang verhaal maar het frustreerd mij gewoon. Door alle nepperds worden mensen, wiens leven wordt overgenomen door een burnout" niet meer serieus genomen, en als aanstellerig gezien.....

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:23

En wat wil je hiermee bereiken?
Dit is namelijk een topic over burn-out/overspannen zijn, en niet over profiteurs van de overheid...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:48

Tjongejongejonge.
Eigenlijk heb ik mijn kop er helemaal niet naar staan, maar ik wil toch even reageren. Moet alleen even goed nadenken over de juiste woorden, want ik wil het graag netjes houden.

Ik vraag me ook af wat je hier in dit topic wil bereiken. Ik vind het een reactie met een behoorlijke bijsmaak. Ik dacht ook altijd dat ik geen burnout zou krijgen. Nou mooi wel dus. En ik heb me er nog steeds niet bij neer kunnen leggen. Iedere dag dat ik langer thuis zit voel ik me schuldiger, wat mijn herstel ook weer min of meer in de weg staat, omdat ik het zelf niet accepteer.
Je KAN gewoon niet zeggen dat je NOOIT een burnout zal krijgen...

Ik wéét van mezelf dat ik NIET onterecht thuis zijn, en geen nepper ben zoals jij omschrijft en toch vind ik jouw reactie heel vervelend. Iemand die in mijn ogen totaal niet weet waar ze het overheeft, (want als je het zelf niet hebt meegemaakt, weet je ook echt niet waar je het over hebt, neem dat maar van mij aan) zal hier wel even komen vertellen wat ze er van denkt. Ik vind het zeer ongepast. Alsof jij vanachter je pc uit reacties in een topic op kan maken of hier zogenaamde 'neppers' tussen zitten.

Je opmerking over de bedrijfsartsen vind ik ook niet waar. Er wordt namelijk niet gezegd dathet zo is, maar omdat je je zo machteloos voelt, krijg je soms dat idee. Misschien moet je eerst wat beter gaan lezen, maar nog beter lijkt mij dat je in een ander topic lekker je mening gaat geven en ons hier lekker met rust laat. Wij hebben echt al genoeg aan ons hoofd. Neem dat maar van mij aan!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:09

Beter had ik het niet kunnen zeggen PW, daarom hield ik het maar zo kort, maar je hebt helemaal gelijk!!!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:23

Ik zeg er eerlijk bij..zo dacht ik er altijd ook over..tot ik zelf de pineut was..nu ben ik wel even behoorlijk bijgedraaid..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:37

Helemaal mee eens Pinacolada.

Alleen zou ik dan niet (zoals Estar wel doet) mijn mening in een topic als dit zo gaan verkondigen. Prima dat iemand zo denkt en heel fijn dat ze geen burnout heeft gehad en dus eigenlijk ook heel fijn voor haar dat ze gewoon niet weet wat het is. Ik hoop ook echt dat dat zo blijft, maar wat is het nut er van om je mening hier op deze manier eer te zetten?

Het idee erachter begrijp ik gewoon niet. En misschien maak ik me er veel te druk om, maar ik ben toch alweer zo lekker gespannen vandaag, dat ik er nog een beete extra op reageer.
Het maakt een gevoel van boosheid, machteloosheid en 'weet ik eigenlijk niet' bij me los. Misschien juist omdat je soms al zo weinig begrip krijgt en dit juist een plek is waar ik even mijn ervaringen kan delen met mensen die hetzelfde doormaken / doorgemaakt hebben.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:52

Ja

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:23

@ Estar: eerst even een correctie, het is niet irriteren aan maar zich ergeren aan of zich irriteren. Maar dit terzijde. Allereerst vind ik jouw reactie redelijk off topic, hier gaat het n.l. om mensen die te kampen hebben met burn out en/of in een traject zitten om het leven weer op de rails te krijgen. Toch vind ik dat je een punt hebt als je zegt, dat er tegenwoordig wel heel erg gauw gepiept wordt en er al direct een kaartje aan gehangen wordt met de één of andere kwaal. Als de Bokkers van dit topic zeker zijn van hun ziektebeeld dan hoeven ze zich niet aangevallen te voelen, zij weten immers wel beter toch? Kijk een simulant voelt dan wel nattigheid. Nu een reactie op jouw opmerking over dat het jou niet zal overkomen om in een burn out te komen, nou gefeliciteerd met jouw rationele instelling, ik hoop dat jouw bewering uitkomt. Kijk ik was ooit ook 23 en pakte alles aan, keihard gewerkt, samen met mijn man: niet banketstaaf maar vullen. In de loop van de jaren zijn er dingen op mijn pad gekomen waarvan ik hoop dat ze jouw allemaal bespaard zullen blijven. Ik heb een keihard en moeilijk leven moeten ervaren en heb heel veel rot dingen meegemaakt. Er wordt niet naar gevraagd of het dan allemaal wel lukt ik zei altijd maar ik ben net Pacman happen en happen maar steeds maar verder. 27 jaar heeft het geduurd voor ik door mijn eign bodem zakte, dat was toen mijn man stervend naast me in de auto zat en ik dacht: hij heeft hyperventilatie, 10 % van zijn longen bleek nog maar intact, nou zo'n lompe houding bouw je op als je keihard voor jezelf wordt. Dacht je dat ik het stickertje Burn out accepteerde? Natuurlijk niet dat overkomt alleen anderen. Alle depressies die ik ervaarde stopte ik weg maar dat houdt geen paard vol eens komt het er uit en bij mij dus ook, zeg nooit nooit, ik dacht ook wel de wereld aan te kunen.
Over de opmerking van de bedrijfsarts ben ik het niet eens met jou, laten we maar zeggen dat ik zo zoetjes aan een ervaringsdeskundige ben. Als ik nu iemand inhuur om voor mij de belangen te behartigen dan bekijkt de ingehuurde het toch zeker wel met een gekleurde bril? De bedrijfsarts heeft niet anders gedaan dan maar doorduwen, met allerlei opgelegde en ingestudeerde bla, bla, bla verhalen. Studies hebben geconcludeerd . . . . ach hou toch op. Het resultaat: ik ben weer gaan werken, 4 maanden om precies te zijn, totaal niet toe aan de zware taak die ik had, ja aangepast moest het zijn, alleen lukt dat niet als je in een bedrijfstak werkt waar een hoog ziekteverzuim ligt + dat er de kaasschaafmethode wordt toegepast op het budget. Resultaat is dat ik voor de 8 maanden die ik gewerkt heb de WAO om de hoek kwam kijken en voor 2007 misschien wel hetzelfde. Als de bedrijfsarts toen had laten weten er ook voor de patiënt te zijn dan was het heel, maar dan ook heel, anders gelopen. De begeleiding houdt van het ene op het andere moment compleet op. Ik ben geen jonkie meer zoals de anderen Bokkers maar ik hoop van harte dat jij de kracht en spirit hebt om het je niet te laten overkomen, op zijn minst gezegd is het absoluut geen pretje.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:37

staroo schreef:
@ Dacht je dat ik het stickertje Burn out accepteerde? Natuurlijk niet dat overkomt alleen anderen. Alle depressies die ik ervaarde stopte ik weg maar dat houdt geen paard vol eens komt het er uit en bij mij dus ook, zeg nooit nooit, ik dacht ook wel de wereld aan te kunen.

Ik ben geen jonkie meer zoals de anderen Bokkers maar ik hoop van harte dat jij de kracht en spirit hebt om het je niet te laten overkomen, op zijn minst gezegd is het absoluut geen pretje.

Hoe herkenbaar. Ik heb het eigenlijk nog steeds niet van mezelf geaccepteerd. Stiekem blijf ik het toch (voor mezelf, niet naar anderen toe) een beetje zien als zwakte. Dat ik daarbij ook depressief werd kan ik helemaal niet uitstaan, want het liefst zou ik mezelf een schop onder mn kont geven en gewoon weer doorgaan. Want zo deed ik dat altijd, niet zeuren, gewoon door gaan. En het liefst nog een stapje harder.
Ik ben door mijn eigen lichaam dan eerder teruggeroepen, ben nu 25 maar het is inderdaad geen pretje. Ik gun het niemand, dus ook Estar niet, maar je KAN gewoon niet zeggen dat het je NOOIT zal overkomen. Zoiets heb je niet voor het zeggen. Als dat namelijk zo was, dan wist ik het wel hoor. Dan was ik liever weer normaal en lekker aan het werk. Want ik word er thuis echt niet vrolijker op...

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:21

dit maakt mij woedend,door mensen zoals jij estar ,word het ons alleen maar moeilijker gemaakt!!
ik ben ook liever gezond! en in balans en weer aant werk en gelukkig.
nee ga jij zo maar door,leef jij maar voor het werk.
ik lach me dood als het jou ook overkomt!!!!
ik hoop het niet voor je,mwant dan piep je wel anders.