Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:04

Carolinef schreef:
corinne, goed opletten hoe en wat, want suiker heb je niet alleen, maw de mensen om je heen moeten goed weten hoe of wat

Ja, ik heb al veel sites gelezen en foldertjes bekeken. En ik zal me ook aan moeten passen aan bepaalde dingen, eten enzo. Maar dat heb ik er graag voor over, als ik daar mijn vriend mee kan helpen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:03

Carolinef schreef:
ik prik ook alleen maar in mijn buik, mijn hele leven eigenlijk al,

corinne, goed opletten hoe en wat, want suiker heb je niet alleen, maw de mensen om je heen moeten goed weten hoe of wat

Buik en armen worden ongeveer even snel opgenmomen.
Billen en bovenbenen kun je ook onderling uitwisselen. Anders toch even contact met de dbvk opnemen

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:01

ik heb de laatste week alleen maar hypers en hypo's en voel me vreselijk!dan spuit je weer bij om een hyper te reguleren en dan uur later heb je een hypo ik word er helemaal gek van!!!
wie heeft hier ook wel eens last van?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:10

Hoe hoog zijn je hypers want als het beneden de 14 ongeveer is kan sporten soms een betere oplossing zijn dan bijspuiten

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:07

pfff, krijg net telefoon dat Seppe een blds van 29,6 heeft, ga maar even een nieuw systeempje steken!

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:11

Zo dat is hoog bij Seppe! Succes...

Ik alles ook niet helemaal onder controle, maar denk dat weekend indoor meppel en lekker aan de borrel daar zeker belangrijke reden voor is... Bloos

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:06

magriet schreef:
Hoe hoog zijn je hypers want als het beneden de 14 ongeveer is kan sporten soms een betere oplossing zijn dan bijspuiten

ik heb het over echte hypers, varierend van 47 tot hoge glucose...
volgens de internist ben ik erg moeilijk instelbaar,
gister voor het slapen meer gespoten vanochtend ee bloedsuiker van 7.3 dus dat is wel weer goed! letten jullie ook op je gewicht met diabetes?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:14

Ik let wel op mijn gewicht.Op dit moment op gevoel omdat ik niet op de weegschaal kan gaan staan.
ik probeer iig niet boven de 75kilo uit te komen. Mijn gebroken been moet ook alles maar dragen

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:41

Ja, daar probeer ik wel op te letten, maar ik heb te weinig ruggegraat om af te vallen haha! Knipoog Haha!

Maar een troost: ik las net dat het Sonja Bakker dieet toch ook mankementen begint te vertonen, mooi excuus om er niet aan te beginnen. Clown

Overigens eet ik wel vrij gezond: (meestal Haha! )mager broodbeleg/mager avondeten/2 stuks fruit per dag/veel groente, dus zo weinig mogelijk verzadigd vet e.d.

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:58

Ik maak me best druk om m'n gewicht. Paar pogingen tot paar kilo eraf eindigden in te veel hypo's en dus averrechts resultaat. Nu eerst pomp wat naar beneden gedaan en inmiddels 6 kilo kwijt in 3 maanden. Nog 6 te gaan... Gelukt door iets minder koolhydraten en andere vetten te eten. En meer bewegen!! (jaja, ik uitstappen naast paard! Haha! Haha! )

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:20

dat is goed om te horen rebble! ik ben 1.55 hoog (jah ik weet het ben maar een ukkie:P)nu in 4 maanden tijd zo'n 8 kilo eraf moet nog 10 kilo tot streefgewicht.
helaas weigeren ze nog steeds bij mij de pomp:S

ze snappen in het umcg nog steeds niet dat na 3 jaar kloten met verschillende insulines en spuitschema's ik heb zat ben en graag op de pomp wil....

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:46

Valeria Wat raar dat ze dat niet willen?! Bij mij was juist andersom; wilde niet zo'n ding aan m'n lijf... In begin trouwens in UMCG geweest, beviel toen heel goed, Utrecht daarna was toen stap terug. Nu in Meppel wel weer erg blij met begeleiding. Krijg voor verfijnen instelling binnenkort weer apparaat die 5 dagen continu bloedsuiker test. Wel spannend...

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:48

Valeria, hoe oud ben je?

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:39

Ik 'zit' ook in het UMCG en ik kreeg inderdaad ook zonder problemen een pomp. En nu ook weer probleemloos terug op spuiten Tong uitsteken

@Rebble: ik doe inderdaad ook wel (halfslachtige Haha! ) pogingen om af te vallen, gezonde tussendoortjes (zonder tussendoortjes zak ik ook in hypo's.....helaas...) en gezond eten. Helaas blijf ik gewoon strak op gewicht. Meer sporten gaat haast niet, ik fiets iedere dag vrij veel, rij zoveel mogelijk paard (haha en inderdaad ook lopend uitstappen Knipoog ), ben in het weekend ook actief (scoutingleiding oa) en daarnaast volleybalde ik, maar dat was nu -32 uur per week stage en daarnaast afstuderen + gewone colleges- écht te druk. Dus volleybaltraining maar afgezegd en ik ga binnenkort maar weer (in m'n eigen tijd) hardlopen oid...... Haha!

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:06

peetje 82 ik ben 22 jaar

persoonlijk denk ik omdat ik ontzettend moeilijk instelbaar ben dat ze dat niet willen, kans op verzuring(keto acidose) is groter en dan is in het verleden bij mij al eens gebeurd maar vandaag geen uitschieters gehad mooie bloedsuikers niet boven de 10.
dus dat is wel positief;)

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:48

je kan altijd es informeren bij de Diabeter in Rotterdam?
Seppe was niet meer in te stellen met t spuiten, nu met de pomp gaat t best heel goed!
In het begin wel veel zwarte sneeuw gezien.
maar dat is ook wel omdat het manneke met zn 4 jaar nog niet kan aangeven dat hij zich niet lekker voelt enz.
Wij moeten alles voor hem voelen e.d.
Hoor van mensen met een pomp( volwassen) dat alles veel beter gaat!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:49

ik wil even jullie mening over mijn eetpatroon..

- s'morgens voor het werken (stagiaire verpleegkundige in het zkhuis) 2 bruine boterhammen met kaas/ham.
- als ik te werk gaan, heb ik vaak om 10.00 u een bruine boterham met ham/kaas met soms een yoghurt. soms om 9.00 u nog een banaan/sultana/appel, omdat ik dan te laag zit en omdat ik anders de koffiepauze niet haal)
- dan om 12,15 2 bruine boterhammen met ham/kaas en vaak een coup a soep.
- s'middags soms nog een sultana als het heel druk is op mijn werk.
- dan smiddags als ik thuis ben wat drinken met soms een kleine koekje (2 kleine speculaasjes) als ik smiddags nog geen sultana ofzo heb gehad.
- s'avonds 18.00 u vaak groente met aardappels en vlees.

wat vinden jullie hiervan? Eet ik teveel op 1 dag, gebruik ik de verkeerde koolhydraten?

Ik weet dat ik met deze vragen ook het beste naar de dietiste kan gaan, maar ik wil eerst jullie mening weten.

Dit omdat toch best wel twijvel over mijn voedingspatroon, omdat me waarde zo kunnen schommelen. Mijn vriend denkt dat ik nog strikter kan eten en dat het dan beter moet kunnen gaan...Nu is ook mijn vraag met type 1 als je dan een striktdieet hebt, kan het dan evengoed zijn dat je waardes zo kunnen schommelen?

gr. Mier

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 15:51

te veel eet op 1 dag?? nou dan wil je mijn eetpatroon niet zien Bloos Haha!
jij spuit toch??
toen ik spoot hield ik me ook aan z'n dieet en toen nog schommelde ik vreselijk met me bloedsuikers...
dus denk niet echt dat je met een strenger dieet van dat geschommel af komt. maar ieder mens is anders dus dan kan je beter aan je dieetiste vragen Lachen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:09

Volgens mij eet je prima hoor. Jammer genoeg leggen artsen en verpleegkundigen altijd maar de nadruk op eten als het om de bloedglucosewisselingen gaat. Maar vooral bij type 1 zijn ziekte, stress en beweging ook van heel grote invloed. Het maakt gewoon heel veel uit of je een actieve of een rustige dag hebt, of je toevallig grieperig bent, veel stress hebt of - vergeet die niet! - hormoontoestanden ondergaat. Menstruaties hebben bijvoorbeeld grote invloed.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:52

meid je eet erg strak, ik maal op 1dag heel wat meer weg dan jij

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:12

door je werkdruk en stress gaan je waardes flink schommelen hoor, meid wat eet je strikt en weinig!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:36

oh wat ben ik blij dit te horen, omdat ik toch flink begon te twijvelen! Ik probeer zoveel mogelijk mijn best te doen. Tijdens mijn werk kunnen de dagritmes flink varieren en idd niet te vergeten wat er nog meer op de suikers kan gaan reageren!

Wel maakt het me vaak wat boos, als dan nog niet de waardes eens stabiel blijven..de ene keer reageerd hij anders dan de andere keer!

Ook sport ik meer dan genoeg vind ik zelf, dus daar kan het ook niet aan liggen!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:48

Weet je dat ik me een beetje boos maakte op wat je schreef over je vriend? Hij zou zich beter in diabetes kunnen verdiepen in plaats van je nóg strikter te laten eten. Want wat jij doet is gewoon helemaal prima (en inderdaad echt niet veel!).

Soms denk ik weleens dat iedere diabeet mét partner, ouders of andere huisgenoten verplicht een basiscursus diabetes zou moeten volgen. Met veel aandacht voor de emotionele aspecten en de invloed daarvan weer op de bloedsuikers.

Mensen die keurig reageren op de combinatie medicatie/voeding/beweging zijn eerder uitzondering dan regel!

Het enige wat nog weleens meer stabiliteit geeft is een pomp, dat zou je kunnen overwegen. Ik zou de mijne niet meer kwijt willen!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:34

Seppe heeft vanmiddag weer n feestje, best eng hoor om zn pompje uit handen te geven!
Mensen kennen dr niks van!
Heb van de week mn eigen tekst en uitleg op 3 a4 tjes al meegeven, ga dan na school mee om het nog even uit te leggen....brrrr.
Maar ja, kan er moeilijk een hele middag bij gaan zitten!
Zn eerste 2 feestjes zijn ook goed verlopen!
Als hij maar op been blijft, heb em liever terug thuis met een waarde van 18 als dat hij neervalt!
Thuis los ik het Zelf wel weer op!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:13

even voor alle duidelijkheid: mijn vriend is zich juist enorm aan het verdiepen in de ziekte. Hij wil er zo veel mogelijk van weten!ik kan mijn geen betere vriend vinden die mij zo steund ook met deze ziekte.

Hij bedoelde meer als vraag: stel je zou echt heel strikt gaan eten, kunnen je waardes dan blijven schommelen of moet dit dan minder worden?

Misschien had ik het wat onduidelijk beschreven maar echt mijn vriend is heel erg betrokken bij me. Elke dag vraagt hij hoe het gegaan is, hoe ik mijn voelde, wat ik het beste wel en niet mag eten wordt wel/ niet in huis gehaald!