Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:49

Zooww das wel een verschil zeg! :j Echt mooi geworden! Moet wel zeggen dat ik het voor de operatie ook niet storend vond.. Had je echt klachten?

Mijn tanden staan nu ook al veel mooier, mijn voortanden staan weer echt in 1 rij ipv 2 voortanden die voor de rest uitkwamen.. Onder is nog steeds scheef, maar 1 tand staat er ook wel helemaal achter, dus zal wel ff tijd nodig hebben :j

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:56

Ja, ik had echt klachten. Mijn onderkaak stond dusdanig naar achteren, dat ik mijn tanden ondertanden in mijn gehemelte beet. De orthodontist schrok daar hartstikke van, mijn gehemelte zat namelijk vol wondjes en littekens! Toen ik zei dat ik een operatie helemaal niet zag zitten, kreeg ik te horen dat het medische noodzaak was en ik niks had te willen. Ik zou er alleen nog maar meer last van krijgen...

Verder had ik me er nooit echt iets van aangetrokken hoor, van mijn puntkin enzo. Ik was zelfs bang dat ik die puntkin kwijt zou raken :D en dat ik er op achteruit zou gaan, dat het niet mooi zou worden. Achteraf ben ik erg blij dat het gedaan is, en ik vind het zelf wel een vooruitgang! Ik hoop alleen dat dat gevoel in mijn kin niet meer zo lang op zich gaat laten wachten, want dat is best vervelend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:00

Ja dat kan ik me idd voorstellen :j Nou ik denk dat ik nog wel een jaartje moet wachten :P

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:03

_Cynthia_ schreef:
Megan_ schreef:
Hmm nee, ik heb geregeld dat mijn verstandskiezen er tijdens mijn operatie uit werden gehaald, 2 vliegen in 1 klap :D

Dat gaan ze bij mij ook doen.

Voor diegene die al geopereerd zijn. Wat voelde jullie precies toen jullie wakker werden en hadden jullie veel pijn?

grrrr zonet heel uitgebreid hierop geantwoord, maar er ging dus iets niet goed waardoor het nu kwijt is. :(
kort uitgelegd (moet zo weg!) was ik érg duf, en had pijn, zuster kwam direct, vroeg hoeveel pijn ik had en sloot morfine aan op het infuus. ik kon zelf op een knopje drukken waardoor ik meer morfine binnenkreeg. (daarop zat ook een tijdslot, van een bepaald aantal minuten) ik ging verder slapen, aangezien ik enorm moe was. toen ik weer wakker werd, werden mijn ouders gebeld en werd ik naar mijn kamer gereden. daar was ik vrij helder en heb ik gepraat met mijn ouders. het was toen een uur of 5-half 6 s avonds en ik werd om half 12 geopereerd. aardig tijdje bezig geweest dus... die nacht heb ik slecht geslapen, niet zozeer van de pijn, meer van de enorme zwellingen, waardoor je enkel op je rug kan liggen (en ik lag altijd op mn zij) heb alle uren voorbij zien komen. de volgende ochtend werd mijn morfine 'afgepakt', misschien maar goed ook, want toen de zuster midden in de nacht diclofinac wilde toedienen, zag ik haar aan voor een eng monster, wat zo door de grond heenzakte! :o Al met al is de pijn erna me meegevallen, maar fijn is natuurlijk anders! Een week na de operatie zat ik weer te paard, al mocht dat officieel niet. Nouja, gewoon niet vallen he. :P

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:39

Een week na de operatie? Mijn kaakchirurg zegt dat ik pas na 6 weken mag rijden. Ze gaan mijn bovenkaak kantelen, onderkaak naar voren halen en alle verstandskiezen eruit halen.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:54

_Cynthia_ schreef:
Een week na de operatie? Mijn kaakchirurg zegt dat ik pas na 6 weken mag rijden. Ze gaan mijn bovenkaak kantelen, onderkaak naar voren halen en alle verstandskiezen eruit halen.

Ik mocht het ook niet hoor! Mijn onderkaak is dus verplaatst en ik heb een kincorrectie gehad.
Na een week of 4-5 mocht ik er weer opklimmen zei hij.
Als ik zou zijn gevallen, was de kans dat mijn hele gezicht in puin lag natuurlijk..
Gelukkig is dat niet gebeurd. ;) Ik voelde me toen dusdanig goed om te rijden.
De eerste twee keren heb ik aan de leadrope gereden, mijn vader hield hem vast.
nb: ik ben recreatieruiter, dus reed in het bos. Ach, chirurg kon er wel om lachen.
zolang ik maar niet viel, zei hij. en ik weet, dat kun je nooit weten, maar het voelde goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:56

Eigenwijs meisje :P

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:13

_Cynthia_ schreef:

Dat is dus precies wat ze bij mij ook gaan doen. (verstandskiezen zijn er al wel uit)

Mijn beugel schiet enorm op, staan al netjes recht moet alleen nog de gaten dichten van de getrokken kiezen.
Heb nu ook kettingstieken erover om alles te versnellen.

Maar van mij mogen ze nog wel een jaar wachten met die operatie, volgens mij gil ik daar alles bij elkaar...

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 09:40

Beugel vrij *D

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:51

Megan_ schreef:
Beugel vrij *D

Ben jaloers :+

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 09:59

Damn dit is zo hemels...

Na al die ijzerrotzooi in mond, waarvan die dystractor nog het meest erg was!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:08

Dat vraagt om foto's! :D

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 10:12

hihi ik ben zo bazig, steeds moet ik weer dwangmatig in de spiegel kijken :D Mijn tanden zijn zoo mooi glad en wit.. Wowie!

Can't wait ook om pizza af te happen .. Zonder achter blijvende resten die heel wat vaardigheid vergen om ze weg te krijge :D

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:41

Gaaf joh!! Gefeliciteerd!

En viel het mee, het eruit halen?

*smeekt om foto's!!*

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 09:05

Foto's binnenkort!! Ik vond het eruit halen geen pretje, zeker dat wegslijpen van de lijmresten!!! Wat een rotgeluid en rotgevoel, gaat erg door merg en been :n maar ja het was bikkelen voor een goed doel!

Kunnen alle mensen f een update plaatsen, dus voor een overzichtje. Wie je bent, hoe oud, welk traject je gaat doen of waar je mee bezig bent, wanneer je operaties gepland zijn, hoe lang je al beugelt. Erg genoet merk ik aan mezelf dat ik soms echt het topic moet teruglezen omdat ik het ben vergeten! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:29

Haha Megan, ben je niet de enige in hoor, ik ben soms het spoor ook ff kwijt :P

Ik heb nu sinds april mijn beugel (boven en onder) en mijn operatie bestaat uit het kantelen van de bovenkaak, naar voren zetten van de onderkaak en stukje uit mijn kin. Ik denk dat de operatie nog wel een jaar duurt.. :j

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:18

Megan_ schreef:
Foto's binnenkort!! Ik vond het eruit halen geen pretje, zeker dat wegslijpen van de lijmresten!!! Wat een rotgeluid en rotgevoel, gaat erg door merg en been :n maar ja het was bikkelen voor een goed doel!

Kunnen alle mensen f een update plaatsen, dus voor een overzichtje. Wie je bent, hoe oud, welk traject je gaat doen of waar je mee bezig bent, wanneer je operaties gepland zijn, hoe lang je al beugelt. Erg genoet merk ik aan mezelf dat ik soms echt het topic moet teruglezen omdat ik het ben vergeten! :o

Update:
-Marilyn
-16 jaar (November 17)
-Traject: Blokjesbeugel sinds augustus. Wijsheidstanden gaan eruit op 8 Juli. Kaakoperatie wordt rond december gedaan ( kaak naar voren). Beugel mag er rond Pasen uit.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:11

Kom net terug van kaakchirurg. We hebben alles besproken voor de OK en de rest.
Ook moest ik nog een keer gipshappen of hoe dat ook mag heten. Nou boven lukte in 1x goed, maar onder wat een ramp. Ze had hem iets te lang erin gedaan en ze kreeg hem niet meer los. Ze zat maar te trekken en ow wat een last kreeg ik van mijn kaakgewrichten. Het kraakte helemaal.
Zij zo van ja rustig maar we gaan hem los krijgen. Uiteindelijk eenmaal eruit bleek die fout te zijn. Toen nog een keer en weer het zelfde verhaal.
Toen kwam de kaakchirurg en toen had hij het maar gedaan.

Ze gaan mijn verstandskiezen er misschien uithalen. Ligt eraan of de schroeven erin moeten. Onderkaak naar voren halen. Bovenkaak naar boven kantelen. Wat zie ik er tegen op. Ook als je luisterd naar de risico's en dat je pas na een half jaar ongeveer je gevoel weer terug hebt.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:27

Wendy, 23 jaar.

Vanaf december een beugel, 8 kiezen getrokken.
Ook een palettalbar en kettingstieken.

Onderkaak wordt naar voren gehaald en bovenkaak wordt gekanteld.
Alles staat ondertussen recht, alleen de gaten van de 4 kiezen moeten nog dichtgetrokken worden, hierna wordt ik geopereed.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:41

Pamela, 16 jaar.

Ze gaan over een jaartje m'n onderkaak naar voren halen, daarna krijg ik nog een half jaar een beugel.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:52

* 05/2007 beugel gekregen
* 11/2007 verstandskiezen in de onderkaak eruit gesneden onder algehele narcose. (15jr)
* 20/08/2008 (prachtige datum!) kaakoperatie gehad: onderkaak naar voren en kincorrectie (16jr)
* 10/2008 blokjesbeugel eruit, draadje achter tandenrij boven en onder erin
Nu wachtende op het gevoel in de kin wat zoek is. ;(
Laatst bijgewerkt door sullebulle op 10-04-22 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:25

Thanks allemaal! Stuk duidelijker zo!

Ik ben vanmorgen bij de ortho geweest, nachtbeugel opgehaald.. Pas over 2maandjes weer terug :D En nu consequent dat ding in 's nachts!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:33

Idd Megan, dat zou ik ook zeker doen! Mijn vriend heeft ook nog heel lang die nachtbeugel gedragen en als ie m een paar keer niet in had gehad kon die het al merken.. Zijn tanden staan nu nog steeds mooi! :j

Edit: Heb je al foto's Megan? :P

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:37

Nee.. nog geen 1!!! Erg he! Maar dat duurt niet lang meer haha ;)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:46

Cynthia, 19 jaar oud en wordt over 2 weken precies geopereerd aan onder en bovenkaak.