ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeVol

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:28

Ramonalover schreef:
Ik ben 14 maar heb nog geen formulier ingevuld ofzo maar ik ben wel donor Lachen Ik vind ik help er andere mensen mee en als ik zelf een orgaan nodig heb zou jij ook willen dat er mensen waren die een orgaan aan jou gaven Lachen

Je bent wel donor maar geen formulier ingevuld? Kan dat?
Ik zou hem gewoon even invullen hoor, net zo makkelijk..

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:28

Ja inderdaad.

Ik vind het nogal krom. Wel de voordelen, maar niet de nadelen zeg maar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:29

ik vind eigenlijk dat eidereen donor zou moeten zijn,,,
wát heb je aan je lichaam als je toch al dood bent, en er zoooooveel mensen mee kunt redden/ blij maken

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:30

Sommige geloven zijn er tegen. Wat ik opzich ook raar vind.. maargoed. Daarom heet het geloof.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:31

tsja.. heb er gemengde gevoelens over als k eerlijk moet zijn.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:32

Jolliegirl schreef:
wát heb je aan je lichaam als je toch al dood bent, en er zoooooveel mensen mee kunt redden/ blij maken

Dat vind ik niet. Iedereen heeft het recht om over zijn/haar lichaam te beslissen. Wat voor reden dan ook..

Ik vind wel dat iedereen standaard donor is en als je dat weigert je een formulier moet invullen.
Lijkt mij veel beter! En ik snap niet waarom ze dat al lang niet hebben gedaan.. Dat is toch niet iets ergs waar mensen tegen kunnen zijn? Je kunt het iig weigeren.. Dus dat begrijp ik niet zo goed.

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:34

Ik ben donor Haha!
Heb net een paar weken terug het formuliertje ingevuld. Als ik dood ben kunnen mn ouders alleen nog wel zeggen dat ze het alsnog niet willen, maargoed, we gaan er gewoon van uit dat ze dat niet doen Lachen

Verder vind ik het ook érg krom om te zeggen dat je geen donor wilt zijn, maar wel wilt profiteren van de mensen die dit wel zijn.

Oamaru

Systeem in België lijkt me beter. Je bent zowieso donor, tenzij je bezwaar maakt. Het is gewoon gemakszucht dat veel mensen hem niet invullen.

12345HA

traan_beauty schreef:
Jolliegirl schreef:

Dat vind ik niet. Iedereen heeft het recht om over zijn/haar lichaam te beslissen. Wat voor reden dan ook..

Ik vind wel dat iedereen standaard donor is en als je dat weigert je een formulier moet invullen.
Lijkt mij veel beter! En ik snap niet waarom ze dat al lang niet hebben gedaan.. Dat is toch niet iets ergs waar mensen tegen kunnen zijn? Je kunt het iig weigeren.. Dus dat begrijp ik niet zo goed.

Ik ook niet, ik zie er gewoon helemaal geen nadelen in Koe

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:40

Ik ook niet. Maar anderen wel dus. Ben wel benieuwd.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:42

Inderdaad. Misschien zit er op bokt wel iemand die er een nadeel in ziet, zoja laat maar horen dan Haha!

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:44

Ja, bijvoorbeeld prrr en karin (lees maar even in het topic van de grote donorshow)

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:44

Ik quote even iets wat Prrr heeft gezegd, dat mag toch wel? Aangezien we het daar nu over hebben..

Prrrr schreef:
Even voor de duidelijkheid: het gebeurt, het is een feit van leven, dat mensen ziek worden en overlijden. Pas in de tweede helft van de afgelopen eeuw is orgaandonatie mogelijk geworden, en het is, ook medisch, zeker geen probleemloze oplossing voor alle ziektes die met falende organen te maken hebben.

Na de dood een lichaam van zijn waardevolle organen ontdoen is een inbreuk op de integriteit ervan, en dat vinden we met zijn allen nog steeds een grondrecht: jij mag beslissen wat er tijdens en na je leven met je lichaam gebeurt.

Draai je die keuze om, dan zit je aan dat grondrecht te knagen. En daar ga je, wat mij betreft, over een grens heen. Prima, het donorschap, maar laat het een bewuste keuze zijn.

Patienten kunnen er inderdaad weinig aan doen dat ze ziek geworden zijn. Potentiele donoren net zo min. Om daar het gevolg aan te verbinden dat iemand een keuze moet maken over zijn lichaam (met alle druk die daar op dit moment wordt uitgeoefend, dus hoe vrij is die keuze nog), grijpt te ver in op de vrijheid van iedereen.

Maak vooral je eigen, welingelichte keuze - dring hem niet op aan mensen die hem niet kunnen maken.

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:45

Ik ben ook donor, ik snap best dat mensen het raar vinden dat als ze dood zijn dat er iemand aan hun zit, maar je bent toch al dood .Waarom zou je dan niet iemand die het nodig heeft 'redden'? En het is niet zo dat je het merkt dat er iets met je gebeurt want je bent toch al dood...
Dus ik vind eigenlijk gewoon dat iedereen het wel zou moeten zijn..

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:46

Ja achja, ik zie niet in wat er erg aan is een keuze te moeten maken
Je kunt toch alsnog kiezen wat je wilt?

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:48

Maar we dringen ze niet op. Je draait het alleen om. Je bent donor, als je dat niet wilt maak je bezwaar. Dan laat je mensen álsnog kiezen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:07

Heb er even mijn boek recht erbij genomen Haha!
In België is het zo dat je 2 soorten donors heb, levende en overleden.
De levende moeten 18jaar zijn om iets te laten weg nemen, of soms vroeger voor een transplantatie voor een broer of zus.

Het wegnemen van organen of weefsels bij overledenen mag bij iedereen gebeuren in het bevolkingsregister behalve als er een verzetsmelding is.
Ook de dichtste familieleden kunnen weigeren om bij de overledene organen te laten weghalen, behalve als de overledene uitdrukkelijk transplantie toegelaten heeft met een donorkaart. De donor blijft anoniem. Vooraleer een overledene beschikbaar wordt voor een transplantatie, moet deze persoon officieel hersendood vastgesteld worden door drie artsen die niet tot het transplantatieteam behoren en niet de receptor behandelen

Ik vind deze manier wel beter dan omgekeerd.

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:14

Naar aanleiding van die quote van prrr...
Om die te volgen moet je al gelovig zijn denk ik.
Immers; als niet gelovige is mijn lichaam na mijn dood enkel een homp vlees en bloed die aan niemand toebehoort, mijn geest is gestorven en dus weg en kan er dus niks meer over zeggen. Vandaar dat de maatschappij het volste beschikkingsrecht heeft over mijn lichaam op dat moment. Zolang ze mijn nabestaanden niet kwetsen ofzo he (kbedoel, moesten ze er kunst van gaan maken ofzo; dat gaat een brug te ver...)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:32

MariekeVol schreef:
Ik quote even iets wat Prrr heeft gezegd, dat mag toch wel? Aangezien we het daar nu over hebben..

Prrrr schreef:
<knip>

Ja hoor, jij mag Knipoog

@line_king: ik denk dat je gelijk hebt: het zal eerder zo zijn dat je er zo over denkt wanneer je gelovig bent. En dan hoeft het nog niet eens zo te zijn dat je ergens bij aangesloten bent, maar dat je gelooft dat er meer is tussen hemel en aarde. Ik denk dat dat voor best veel mensen geldt (het CBS is dat ook wel met me eens...).

Overigens kan ik me ook voorstellen dat mensen juist vanuit hun geloofsovertuiging donor zijn geworden. Je kunt er potentieel levens mee redden, en in veel geloven is het leven heilig. Ik ben benieuwd wat het officiële standpunt van de Katholieke Kerk eigenlijk is...

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:37

Dat zou ik ook wel eens willen weten prrr Lachen

btw, ik heb het volste respect voor die keuze hoor (keuze gebaseerd op geloof)... (gewoon even om misverstanden te voorkomen)
Laatst bijgewerkt door line_king op 10-06-07 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:39

ik vind het echt heel goed als mensen donor zijn. als ik 18 ben ga ik dat denk ik ook doen.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:41

Ik heb tegen mijn ouders gezegt dat als ik onverwacht overlijd enz, dat zij beslissen of ik donor word of niet.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:30

marle_sheila schreef:
ik vind het echt heel goed als mensen donor zijn. als ik 18 ben ga ik dat denk ik ook doen.

Het kan al vanaf je twaalfde.. (even voor de duidelijkheid Knipoog )

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 08:49

DENK HIER MAAR EENS OVER NA;

Zou jij betaald willen krijgen om een nier af te staan?

Zie dit topic over wat er nu in het nieuws speelt...

viewtopic.php?f=135&t=788294

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:28

Ik ben toen ik 18 geworden ben meteen donor geworden. Ik zie geen reden waarom ik niet op deze manier andere mensen zou kunnen helpen.

Wat mij betreft gaat die donorregeling die België heeft morgen al in in NL.