Ik heb overlappende Myositis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Ik heb overlappende Myositis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-26 16:08

Vast wel. :j

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:16

Geen ervaringen met de middelen die jij krijgt. Maar ik heb al zoveel infusen gehad voor mijn chemokuren dat ik het niet eens meer herinneren kan hoeveel.

Infuus zetten doet bij mij erg zeer maar bij de meesten niet hoor. Je kan vragen om emla zalf dat is verdovend maar dat werkt pas na een uur. Dan moet je wel zeker weten waar ze je Infuus kunnen en willen prikken natuurlijk.

Maar dat het zeer doet is echt een paar seconden dus dat valt ook reuze mee.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:59

Bellatrix schreef:
Bloedprikken vind ik prima te doen, al doet het de ene keer meer zeer dan de andere, ligt eraan wie er prikt. Maar ik was een kind bij mijn laatste infuus en ik kon mij herinneren dat die veel pijnlijker was dan bloed prikken. Dikkere naald?

Ook met infuus vind ik het afhangen van degene die het plaatst. Bij de ene valt het reuze mee (ja, ik voel een korte prik vergeleken met bloedprikken) en de andere moet voor je gevoel nog eerst eens een paar keer op een gelatinebal oefenen - of hoe dat ook gaat met zo'n opleiding. Ik heb maar twee keer gehad dat ik het even gevoelig vond, terwijl het me de rest van de keren heel erg meeviel.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:25

Bellatrix schreef:
Bloedprikken vind ik prima te doen, al doet het de ene keer meer zeer dan de andere, ligt eraan wie er prikt. Maar ik was een kind bij mijn laatste infuus en ik kon mij herinneren dat die veel pijnlijker was dan bloed prikken. Dikkere naald?

Bloed- of een infuus prikken is wat mij betreft inwisselbaar qua pijn, maar ik heb een anesthesioloog ook wel eens horen zeggen dat een infuus in een pols extreem pijnlijk is om te plaatsen en dat vond ik echt niet pijnlijker dan een infuus in mijn hand of elleboogplooi, dus ik ben misschien niet de juiste persoon om hierover te oordelen.
De naald van een infuus is wel wat dikker ja, dus die prik is misschien net iets gemener dan wel gevoeliger, maar eenmaal het infuus zit en de naald verwijderd is, is de pijn ook weer voorbij, dat is iig mijn ervaring.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 15:29

Ja, dat is ook wel zo hoor. Misschien maak ik het erger dan het is.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:47

Ik vind alles wat voor de eerste keer moet gebeuren ook altijd heel spannend, had ik met bloed- en infuusprikken ook, dus het is voor mij heel herkenbaar dat je het nu voor jezelf wat groter maakt dan het in werkelijkheid is. Komt helemaal goed en mocht je het de eerste keer toch heel vervelend vinden, dan vraag je voor een volgende keer om emla zalf, dan is de huid verdoofd en voel je er niks meer van.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 15:54

Ja, dat noemde iemand hier al. :j

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 19:03

Je kunt het prikken, ook bij bloed prikken trouwens, ook wat gemakkelijker maken door te zorgen dat je armen goed warm zijn. Ik moest de laatste keer bloed laten prikken op een nood-locatie omdat het wijkcentrum verbouwd werd. Was een heel koud keetje. Dus ik heb tijdens het wachten flink over mijn ellenboogholte zitten wrijven.

Voor een infuusje kun je ook van die handenwarmers met z'n metalen klikdingetje meenemen. Die kun je later thuis in heet water weer zacht laten worden voor de volgende keer. En dan even overleggen waar ze willen prikken en zo'n warmer daar een tijdje opleggen. Warme bloedvaten zetten wat uit, waardoor ze gemakkelijker te vinden zijn. Voor een operatie krijgen mensen vaak een extra verwarmde deken om het prikken gemakkelijker te maken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 19:05

Oh dat wist ik niet! Goed idee!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 19:21

Infuusgedoe zou voor mij juist de reden zijn om voor pillen te gaan ipv infuus als de werkzaamheid hetzelfde is. Maar ik heb dunne vaten die wegrollen en ik slik toch al 4 keer op een dag pillen, dus dan kan er nog wel wat bij :+ .

Ik gaf bij prednisonkuren via infuus trouwens ook vooraf aan dat ik geen speldenkussen ben en dat ze 3 pogingen mogen wagen en als die niet succesvol zijn graag een anesthesioloog. Ik vind veel goed, maar ik hoef niet bont en blauw geprikt te worden }> .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

En vraag gerust een vlindernaaldje als je het echt eng vind..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:36

Een vlindernaald is minder pijnlijk lees ik, ik kan het vragen ja. :j

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Bij mij willen de verpleegkundigen niet het infuus prikken, ik moet altijd naar de recovery. Die dames en heren prikken echt top, voel je amper wat van.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:54

Moet zeggen ben nu verschillende keren geprikt, maar het prikken zelf weinig last van.

Alleen erna en in mijn elleboog blijf ik lang last houden ervan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:06

Jolliegirl schreef:
En vraag gerust een vlindernaaldje als je het echt eng vind..

Dat is wsl te klein voor dit soort medicatie.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

Elma crème does the job:)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:56

Maar dan moet je wel weten waar je geprikt kan worden dus zou dat echt eerst even overleggen :)

Zo jammers als je emla op een plek gesmeert hebt en daar krijgen ze er geen naald in.

Maar ik zou het eerst even afwachten het is een maar één prik misschien valt het je reuze mee. Vlinder naaldje kan bij veel medicatie helaas niet.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 03:45

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:34

Annick75 schreef:
Ik gaf bij prednisonkuren via infuus trouwens ook vooraf aan dat ik geen speldenkussen ben en dat ze 3 pogingen mogen wagen en als die niet succesvol zijn graag een anesthesioloog. Ik vind veel goed, maar ik hoef niet bont en blauw geprikt te worden }> .

Laatste keer hebben ze bij mij op geleide van echo geprikt. Dat is tegenwoordig ook nog een optie blijkbaar, voor als het niet lukt. Ik kende dat niet maar misschien kan TS erom vragen als het lastig gaat.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:42

Kan helpen, maar hangt vooral af van waarom het lastig prikken is. In mijn geval schoten ze er niet veel mee op.