GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:24

Het te snel afvallen zonder begeleiding @rien10

Denk dat enig begeleiding wel gewenst is. Nog betere info gegeven moet worden. Het betreft tenslotte wel een medicijn wat eigenlijk voor iets totaal anders bedoeld is en waar het wel onder begeleiding van een arts voor geschreven word.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 00:03

Popstra schreef:
Het te snel afvallen zonder begeleiding @rien10

Denk dat enig begeleiding wel gewenst is. Nog betere info gegeven moet worden. Het betreft tenslotte wel een medicijn wat eigenlijk voor iets totaal anders bedoeld is en waar het wel onder begeleiding van een arts voor geschreven word.

Het betreft (vaak)niet een medicijn wat voor iets anders dan voor afvallen bedoeld is.
Ja, zonder begeleiding lijkt mij ook niet slim.
Daar tegenover staat dat het voor veel mensen een goede oplossing is. Met begeleiding.
Als iemand het zonder begeleiding wil gebruiken moet hij/zij dat zelf weten. Dat hoef je niet iedere 5 pagina’s te vertellen. Dat is voor iedereen duidelijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 02:06

Ik heb vandaag verspreid over de gehele dag wat gegeten, ook een naan (Indiaas plat broodje) en ik heb net wat nog proberen te eten omdat ik nog even moet en ik niet later wou eten, maar heb echt een opgeblazen buik/gevoel. Meer mensen die dit van brood krijgen? Ik houd het nu maar bij gewoon water drinken tot einde dienst :Y)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 06:30

Naanbrood is lekker maar een bruine boterham valt beter.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 07:04

Ik heb dat vooral van meergranenbrood. Ik maak vaak zelf naan of Griekse pita's van volkoren meel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 07:46

Ja ik geen idee, heb echt een opgeblazen gevoel, alsof ik obstipatie heb (wat ik eigenlijk zelden heb met mijn pds). Ik heb niks meer gegeten na 1 uur, voel mij nog steeds opgeblazen. Ik eet normaal alleen maar naan, Libanees brood of lavash (Turks brood). Heel sporadisch een bruin belegd pistoletje bij de bakker maar qua brood ben ik niet zo fanatiek :Y)

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 07:52

Ja, ik eet eigenlijk geen brood. Soms bij het avondeten, maar een typisch Nederlands dieet met 2x per dag brood doet het niet voor mij en ik vind het ook gewoon vies. Al helemaal nu alle goede bakkers sluiten en van dat vieze fabrieks brood ervoor terug komt. :')

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:26

Suzanne F. schreef:
Volumeverlies in je gezicht is inherent aan (snel) gewichtsverlies. Dus het komt niet door de Ozempic maar door het gewichtsverlies. Ik snap niet dat er dan weer een negatief label aan moet worden gehangen. Moeten we dan maar allemaal dik blijven met veel vet in de wangen? Dat zal vast gezonder zijn.

Inderdaad... gisteren zei een collega van mij, ' ohhh, je bent precies veel afgevallen" En meteen daarna " ohh, en ook veel rimpeltjes bij" :( :( :(
Meteen gereageerd, liever dat dan mijn ziekte niet onder controle te hebben..
Denk dat het ook een stuk jaloezie is hoor, op het werk is het niet normaal welke reacties ik er op krijg, ik zwijg er maar over, en denk bij mezelf ' f**ck y**'

Ik blijf trouwens zweren bij Mounjaro. 20 kilo kwijt op 10 weken. Eet ongeveer 1200-1300 kcal per dag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:27

Heh bah deertje wat een nare opmerking.
Kan niet anders dan jaloezie zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:31

Oh wauw Deertje dat is echt veel!
Stom van de opmerkingen van je collegas. Weten ze van de spuit? Of reageren ze alleen zo op je gewichtsverlies?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:38

opisop_shop schreef:
Oh wauw Deertje dat is echt veel!
Stom van de opmerkingen van je collegas. Weten ze van de spuit? Of reageren ze alleen zo op je gewichtsverlies?

ja, ik heb het in het begin wel gezegd. Maar dan kwam meteen de reactie.... 'ik ben daar niet voor, ik zou dat nooit doen, je zal alles weer bijkomen.... blablabla"
Dus nu zeg ik dat ik mijn laatste spuit heb gehad, wat ook niet waar is, maar ja.. anders blijven ze er over doorgaan.. pure jaloezie denk ik

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:32

Deertje schreef:
Suzanne F. schreef:
Volumeverlies in je gezicht is inherent aan (snel) gewichtsverlies. Dus het komt niet door de Ozempic maar door het gewichtsverlies. Ik snap niet dat er dan weer een negatief label aan moet worden gehangen. Moeten we dan maar allemaal dik blijven met veel vet in de wangen? Dat zal vast gezonder zijn.

Inderdaad... gisteren zei een collega van mij, ' ohhh, je bent precies veel afgevallen" En meteen daarna " ohh, en ook veel rimpeltjes bij" :( :( :(
Meteen gereageerd, liever dat dan mijn ziekte niet onder controle te hebben..
Denk dat het ook een stuk jaloezie is hoor, op het werk is het niet normaal welke reacties ik er op krijg, ik zwijg er maar over, en denk bij mezelf ' f**ck y**'

Ik blijf trouwens zweren bij Mounjaro. 20 kilo kwijt op 10 weken. Eet ongeveer 1200-1300 kcal per dag.

Dit is dus wel het crashen wat niet de bedoeling is. Ik ben blij voor je hoor maar dit komt als een boomerang bij je terug. Als je die 20 kilo in een jaar afvalt is dat ook een fantastische prestatie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:04

Voor 20 kilo in 10 weken kan het haast niet anders of je bent begonnen met héél véél overgewicht. Wellicht was voor Deertje die 20 kilo het equivalent van 10% afvallen? Dat weten wij toch niet?

Een dieet van 1200-1300 kcal is op geen enkele wijze verstandig. Want vroeg of laat krijg je dan te maken met serieuze tekorten in je lijf en zullen er organen aangetast raken. Koolhydraatarm is bijvoorbeeld op langere termijn helemaal niet zo gezond, al val je daar op korte termijn soms leuk van af.

@Deertje: een dieet van minimaal 1.500 kcal op een dag is echt verstandiger. Probeer daarbij te eten met minstens 3 maaltijden en kies de gezonde/onbewerkte producten. Eet in feite zoals je dat ook moet doen wanneer je straks niet meer probeert af te vallen. Het Kcal-deficit wat je nu doorstaat is op lange termijn helemaal niet houdbaar, zeker niet zonder hulpmiddelen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:11

Maar dat weet jij toch helemaal niet. Ik heb het advies gekregen om tussen de 1200 en 1700kal per dag te eten. Bij mij gaat het langzamer want ik zit altijd rond de 1600kal maar dat vind ik niet erg. Misschien hield Deertje veel vocht vast. Of heeft heel veel overgewicht. De eerste kilo’s gaan snel. Daarbij is het niet de bedoeling dat je voor altijd zo blijft eten. Na het afvallen ga je op zoek naar een nieuwe balans. En soms kan dat zonder medicatie en soms kan dat niet. Ik vind het jammer dat je steeds de negatieve kanten blijft belichten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:28

Het zijn niet de negatieve kanten die belicht worden, maar de potentieel gevaarlijke kanten.
Ik kreeg ook oliebol over me heen toen ik dit benoemde, het was TikTok of Instagram wijsheid.
Maar dat is het niet.
Ik spreek uit ervaring en je maakt écht je lichaam kapot als je langere tijd zo blijft eten.
En ik zal het blijven benoemen, want als ik één persoon kan behoeden voor een levenlang lijden, dan is het voor mij de moeite waard om oliebol over me heen te krijgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:35

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:47

Als Deertje 1.80 lang is met een BMR van 1500 kcal, is die 1300 kcal niet zo gezond.
Als Deertje 1.50 lang is met een BMR van 900 kcal, is er niets aan de hand.

Oftewel, je kan er niets van zeggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:48

En dat is ook 100% waar ibbel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:57

Polar schreef:
Het zijn niet de negatieve kanten die belicht worden, maar de potentieel gevaarlijke kanten.
Ik kreeg ook oliebol over me heen toen ik dit benoemde, het was TikTok of Instagram wijsheid.
Maar dat is het niet.
Ik spreek uit ervaring en je maakt écht je lichaam kapot als je langere tijd zo blijft eten.
En ik zal het blijven benoemen, want als ik één persoon kan behoeden voor een levenlang lijden, dan is het voor mij de moeite waard om oliebol over me heen te krijgen.

Zie post hierboven: kortom, je weet iets, maar je weet niet alles. Maar je predikt wel van alles.
Niet doen.
Gewoon niet doen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:06

Een BMR van 900 kcal is in principe mogelijk, maar komt niet vaak voor.
In de meeste gevallen heeft iemand met zo'n laag BMR een erg laag gewicht, bijvoorbeeld rond de 35 kg bij een lengte van 1.50m.
Natuurlijk spelen ook factoren zoals spiermassa en gezondheid een rol en er zijn ziektes en aandoeningen die je BMR flink kunnen verlagen.
Dus het blijft lastig om er echt concrete uitspraken over te doen zonder meer context.
Maar feit blijft wel dat 20 kg in 10 weken extreem veel is en ik zou het egoïstisch vinden om dit alleen maar toe te juichen.

Uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn of haar eigen gedrag, maar dan is het wel het fijnst als zo'n gedragskeuze gemaakt wordt met de kennis die aanwezig is.
Als dan nog wordt besloten om door te gaan met het dieet, is dat helemaal aan diegene en is dat gewoon een afweging die iemand maakt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:12

20 KG in 10 weken tijd is ook extreem veel en waarschijnlijk (let op de nuance) niet heel goed, gezond of verstandig. Maar dat weet ik niet, ik ken degene die dat doet niet, ik ken zijn/haar Kcal inname en of beweegpatroon niet, dus ik doe hier geen harde uitspraken over.
Uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn of haar eigen gedrag zeg je. Maar het weerhoud je er niet van om hier te blijven hameren op iets, om het woord drammen maar niet te gebruiken. Als je echt vind dat iedereen zelf verantwoordelijk is, dan deel je je kennis (geen TikTok linkjes aub van influencers) en dan laat je de verantwoording voor wat het is bij wie het is.
Die afweging is inderdaad helemaal van iemand zelf. Ook als jij dat iedere 5 pagina's komt melden.

Wordt er debiel gedaan in afval-land? Jazeker. Ik zat op de manege koffie te drinken en hoorde een telefoon gesprek van een middellen verkoper/influencer/afval coach. Ik kon letterlijk meeluisteren, hoe onprofessioneel is dat! En wat deze botox/bonk-wenkbrouw/jukbeenimplantaten mevrouw vertelde was klinkklare onzin, zelfs schadelijk. Moet ze lekker doen, ik ga daar niet over. Er zijn veel dingen in het leven die niet goed zijn en daar ga ik allemaal niet over.
Je punt is duidelijk. Stom met prediken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:18

Een tegenvraag dan: Stel jij hebt jaren geleden je beide handen in een pan met kokend heet water gestoken en hebt nu voor de rest van je leven ernstige brandwonden en geen gevoel meer in je handen, ze zijn letterlijk onbruikbaar.
Je zou er alles aan doen om terug te gaan in de tijd en dat moment terug te draaien en een andere keuze te maken.
Nu zie je iemand anders bij een pan met kokend heet water staan die op het punt staat zijn/haar handen erin te steken.
Zou je daar dan iets van zeggen, wetende wat voor impact het op jouw leven heeft gehad? Of zou je denken; nee, ik zeg maar niks, stel je voor dat diegene vindt dat ik dram.

En dan kun je terugkaatsen met dat ik elke 5 pagina's loop te drammen, ik heb ook genoeg andere informatie gedeeld en het gaat in dit topic om meerdere mensen die er aan zijn begonnen of nog aan willen beginnen.
Als het om één persoon ging, had ik het na 1 opmerking ook gelaten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:20

Je hebt al gewaarschuwd. Je hebt mij al bij de pan kokend water weggehaald. Al een keer of 4.
Ga gerust verder. Ik laat het hierbij.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:21

Prima.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:49

Ibbel schreef:
Als Deertje 1.80 lang is met een BMR van 1500 kcal, is die 1300 kcal niet zo gezond.
Als Deertje 1.50 lang is met een BMR van 900 kcal, is er niets aan de hand.

Oftewel, je kan er niets van zeggen.

Noem mij maar een mafkees... maar ik kan echt geen enkele situatie bedenken waarbij de BMR werkelijk slechts 900 kcal is.

Heb zitten vogelen met BMR berekenen, maar zelfs 25-jarige vrouwen van 60 kilo met een lengte van 1.50m en een sedatieve levenstijl, hebben nog altijd een BMR die boven de 1.300 kcal ligt.

Vond het leuk om even uit te pluizen - Het gaat mij totaal niet om Deertje hoor. Deertje zelf ken ik helemaal niet en die moet lekker doen waar zij (?) zich goed bij voelt. Al is 20 kg afvallen binnen 10 weken vaak wel een resultaat dat je vooral bij morbide obese mannen ziet gebeuren en toch minder bij vrouwen die bij aanvang niet morbide obese waren.