Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:55

Met beschuldigen bedoelde ik niet jou, Iris, ik bedoelde het hele TS-UWV ding, waarop reactie is gekomen van verschillende mensen ;-) Ik was niet duidelijk, maar was niet op jou gericht dus. Wat ik wel naar jou bedoelde, was over het binnenwalsen van andere bokkers hier. Op een vage manier mensen aanspreken is ook niet bepaald prettig. Wie zich aangesproken moet voelen, voelt zich niet aangesproken en visa versa.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:58

Ik ben nieuw in dit topic. Maar niet om over Earth te praten, maar omdat ik zelf ook chronisch ziek ben. Ik had het topic echter nog niet eerder gezien anders was ik vast en zeker eerder ingestapt. Vind die opmerking over nieuwe in het topic dan ook niet echt aardig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:05

Klaar, hieronder met schone lei verder
Denk dat we allemaal wel onze energie anders kunnen gebruiken.

===================================================

.

.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:19

rien10 schreef:
@Femke tweety. Je uitspraak “ Voor mij persoonlijk is het ff-ing waardevol dat dit topic bestaat, want ik durf hier dingen uit te spreken en bespreekbaar te maken die ik nergens anders durf.” Raakt me.
Bah, wat moet dat naar zijn.

Is ook naar.

Weet je, ik laat eigenlijk altijd alleen de sterke Femke zien. De intelligente Femke die over heel veel onderwerpen mee kan praten. Die een enorme drive en motivatie heeft om toch iets zinvols te doen op deze wereld, en die daar binnen haar beperkingen alles aan doet.

Dat is de Femke die de meeste mensen zien. En eerlijk, ook gewoon het liefst hoe ik gezien wil worden.

De Femke die na iedere keer iets leuks een dag plat ligt, die eigenlijk nooit een week zonder pijnstillers doorkomt vaak niet eens een paar dagen, die na een verkeerde beweging, of zelfs maar te lang achter een laptop zitten compleet dol is en haar evenwicht zodanig verliest dat ze zich steeds vast moet grijpen,
Degene die het liefst in de Aldi boodschappen doet, niet eens zozeer voor de prijs maar omdat daar geen radio aan is en dat prikkels scheelt,
Degene die zichzelf door krachtverlies in haar handen regelmatig in haar vingers snijdt,
Die vers eten veel lekkerder vindt maar door gebrek aan energies eigenlijk altijd voor kant en klaar kiest,
Die het vreselijk leuk vindt om in groepen sociaal te doen, maar dat maximaal eens per twee weken doet, maar meestal veel minder.
De Femke die als haar by far favoriete band in Nederland optreedt, wat een zeldzaamheid is, maar niet gaat omdat dat echt gewoon fysiek en qua prikkels te zwaar is,

Die ziet bijna niemand.

Maar ook bijna niemand begrijpt dat. Want je studeert universitair en reist.
Dus dan kan er niets mis met je zijn.

Hier zijn tenminste een aantal mensen die dat wél begrijpen, waar ik het niet helemaal uit hoef te leggen.
Mezelf minder hoef te verdedigen.

Waar ik eens kan vragen hoe anderen iets aanpakken.

Dat is héél waardevol.

Dus ik dank alle mensen in dit topic die dat mogelijk maken.

En ik verzoek echt met klem om degenen die hier persoonlijke fitties willen uitvechten, om daar mee te stoppen ;(

Little_Gift

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:32

Maar Femke, ben je dan niet bang dat dit topic volledig openbaar is?
Iedereen kan dit meelezen... Dus ook de mensen uit jouw omgeving...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:43

Nee niet bang voor.

Het is niet dat mensen het niet mógen weten.
Als mensen oprechte vragen stellen krijgen ze ook oprechte antwoorden.

Maar niemand vraagt eigenlijk ooit, iedereen gaat er eigenlijk vanuit dat alles prima gaat.

Uwv / casemanager mogen ook meelezen.
Casemanager van verzekeraars van eigenrisicodrager (zoals vaak in het onderwijs) spreek ik regelmatig.
Die weet hoe hard ik ervoor knok en hoe graag ik wil.

Die denkt met al mijn klachten (en het totaal is écht veel) af en toe richting iva zelfs, maar dat wil ik gewoon nog niet.

Ze weet dat ik vaak in het buitenland ben. Om kosten te besparen. En omdat het mij tenminste wat plezier brengt. En ik in ieder geval positieve herrineringen maak. Nu het (nog) kan.
Ze weet ook dat ik eigenlijk alle ruimte die ik mentaal en qua energie heb steek in school/opleiding met oog op toekomst. Soms een uurtje sochtends soms een keer twee uur snachts, soms een paar uur in de middag. Gewoon wanneer het lukt, en dat moet ik per moment bekijken.
En naast studie ga ik graag waar mogelijk wandelen om conditie vooral niet achteruit te laten gaan.
Dus daar is niets geheims.

Het is niet dat mensen het niet mógen weten.
Ik doe nl niets wat niet mag of kan, en alles gaat in overleg.

Alleen zijn hier gewoon meer mensen die de struggle begrijpen.
Van 'volwaardig' mee willen draaien en tegelijkertijd dat niet (meer) kunnen in reguliere baan.

Mensen die de struggle echt begrijpen, omdat ze zelf met dezelfde struggle zitten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:46

Ik vraag wel. Op het gevaar af dat het lomp is. Of …. Weet ik veel. Maar ik wil dingen weten. Want daardoor komt er meer begrip.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:47

rien10 schreef:
Ik vraag wel. Op het gevaar af dat het lomp is. Of …. Weet ik veel. Maar ik wil dingen weten. Want daardoor komt er meer begrip.

En dat heb ik graag.

Liever vragen (zelfs als ze lomp zijn ;) ) dan mensen die oordelen zónder vragen.

Dus vooral vragen blijven stellen!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:48

Jazeker Rien. Fijn vragen. :j

Femke :knuffel:
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-07-24 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:48

Femke_Tweety schreef:
rien10 schreef:

En dat heb ik graag.

Liever vragen (zelfs als ze lomp zijn ;) ) dan mensen die oordelen zónder vragen.

Dus vooral vragen blijven stellen!

Lief. :)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:07

rien10 schreef:

Deden meer mensen dat maar i.p.v. gelijk een oordeel klaar hebben. Dus graag!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:10

Nou idd, je kunt beter vragen! Ik heb ook veel liever dat mensen vragen ipv dit niet doen en dan conclusies trekken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:24

Ik heb sowieso een hekel aan die acties waar mensen vragen om centen. Ik kan de actie van earth met de reden die ze noemde dan ook niet helemaal waarderen.
(Ik zal vast mensen tegen het zere been schoppen, maar ik mag gelukkig een eigen mening hebben toch)

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de sfeer in dit topic eigenlijk regelmatig nog niet heel open en prettig vind. Iedereen vat opmerkingen en meningen van andere vaak heftig op. Laten we gewoon accepteren dat iedereen zijn of haar chronische ziekte op eigen manier beleefd, elke situatie is anders.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:59

Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik pagina 10 tot 29 overgeslagen heb. Want het werd me even teveel en jullie gingen zo hard. Ik heb echt vlagen dat ik gewoon niet kan lezen over andere mensen en hun ziek zijn omdat ik dan zelf slecht zit en sip en ongelukkig ben.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 22:18

Iris, dat herken ik wel. Toen ik net te horen kreeg wat ik mankeerde ging ik op zoek via forums naar lotgenoten. Wat ik daar allemaal las en wat dus mogelijk mijn toekomstbeeld werd, werd ik bijna depressief. Ik ben daar toen echt mee gestopt. Inmiddels weet ik dat lang niet iedereen in een rolstoel belandt en kan ik iets beter relativeren. Maar het blijft moeilijk.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 22:38

Dat kan Ivy, ieder zijn ding :)
Ik heb liever dat je dat zo zegt in plaats van dat je meteen vooroordelen hebt. Die oprechtheid mag best hier, maar laten we elkaar in de waarde laten.

Wat ik deed en zei vanmiddag was misschien niet zo slim, maar het is zo lastig wanneer je zo wordt aangevallen en mijn eerste reactie is dan in de vechtmodus te gaan en te denken, F u. Door mijn pestverleden vertroebeld soms mijn blik om het juiste te doen en stap je snel in die vechtmodus.

Maar ik moet een weg vinden om te gaan met dit soort dingen, want er staat nu eenmaal veel van mij op internet en met die kwetsbaarheid moet ik een weg zien te vinden. Er zullen altijd mensen zijn die ergens wat van vinden, het is aan mij hoe daar mee om te gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:27

Ff ego post.
Heb er weer zo de balen in.
Wist niet of ik het hier of in het ergernissen topic moest plaatsen.

Alweer vanaf donderdag migraine. Met voor mij ook bijbehorende klachten als zeer vermoeid. Mijn hele lijf doet zeer. Alle gewrichten of banden. Ook de hoofdhuid dus ook op een kussen liggen doet pijn.
En liggen is het enige wat een beetje gaat. Want staan en ook zitten ben ik duizelig en is gewoon te vermoeiend.

Maar goed dat is allemaal wel voortaan gewend.

Maar baal altijd als het in het weekend valt.

Mijn vriend moest vanmorgen ergens heen met de auto wat wegbrengen. Leuke rit...
Ik kan niet mee.
Vanmiddag/ avond verjaardag, ik kan niet mee.
Dus ik zie hem de hele dag niet.
Voor mij ook geen afwisseling in mijn dagelijkse sleur van thuis zitten.

Bah... Zo fijn lekker niet werken en thuis zitten en zo fijn doen waar je zin in hebt en alle tijd hebben... Wie wil ruilen van de mensen die zo denkt!!

K.t lijf!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:36

Knuffel voor jou DP

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:38

Sterkte ermee DP :(:)

Hoofdpijn is zo naar. Mijn vader had migraine, bij een aanval sloop iedereen door het huis om maar geen geluid te maken. Gelukkig heb ik dat niet van hem geërfd, helaas wel de reuma en van mijn moeder de slechte rug.

Earth, één ding. Niemand kan jou toch ergens mee verraden? Het is nou niet bepaald zo dat je werkt of zo en hobby's, daar staat iedereen vrij in.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:51

Oh bah migraine is vreselijk. Heel veel sterkte.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:59

DuoPenotti schreef:
Ff ego post.
Heb er weer zo de balen in.
Wist niet of ik het hier of in het ergernissen topic moest plaatsen.

Dit is herkenbaar, ik zat vanochtend ook te twijfelen want soms vind ik klachten ook te heftig om daar te plaatsen en dan plaats ik soms ook liever niets, terwijl het ook juist lekker kan zijn om even te spuwen zeg maar.
Ik ben net weer op de been, na mijn ergernis post was ik wat fysio oefeningen gaan doen om de spieren zelf losser te maken + zenuwglijden. Toen ik nog niet halverwege was kon ik plat gaan liggen, vandaag is blijkbaar zo'n dag. Maar... Dat heb ik gelukkig nog maar heel zelden, snel afkloppen...

Dat wat jij hebt lijkt mij ook echt een hel, ik kan soms ook niks maar ik kan dan tenminste nog buiten zitten, vogeltjes kijken met bokt op schoot (soms alleen lezen, typen lukt niet altijd), muziek luisteren, tv kijken voor afleiding. Telkens op bed moeten lijkt mij vreselijk. Sterkte vandaag, ik zou absoluut niet met je willen ruilen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 13:46

Heel veel sterkte DP. Wat een ellende :(:)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 14:06

Ik vind het altijd vreemd als mensen spreken van migraine maar wel nog kunnen internetten en lezen en schrijven/typen...

Ik leef al sinds mijn 10 jaar met migraine en sta onder zware behandelingen bij de neuroloog hiervoor maar als ik migraine heb kan ik echt niet bokken, lezen, schrijven, typen, tv kijken...

Als men dat wel kan, dan spreekt men volgens mijn behandelend neuroloog van een andere hoofdpijn maar dus niet van migraine...

En ja die andere hoofdpijn, die heb ik al levenslang elke dag... De migraine komt daar dan nog eens bovenop en met minimum 16 meetbare aanvallen per maand, is dat geen pretje maar dat zijn dus minimaal 16 dagen waarop ik dus echt niet kan lezen, schrijven, typen, internetten, tv kijken enz...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 14:29

Toch heet het echt migraine . Ook volgens de neuroloog.

Tv kijken gaat niet.
Boek Lezen niet.

Ja bokken, gordijnen dicht, scherm op zacht licht.
Met Sumatriptan. Ja dat gaat. Lekker relaxed nee.

En ja heb er ook 20 jaar mee gewerkt.
Ging dat. Nee. Deed ik het. Ja.

Maar litle gift. Weet jij dat jij nu doet daar waar mensen in dit topic zo'n schijthekel aan hebben?
Doen alsof wat de ander heeft niks is. Vast niet zo erg want mijn neuroloog zegt...
Je mag er van mij je kont mee afvegen...
En wanneer jij dit topic in bent gekomen...
Precies...

De rest dank je.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 27-07-24 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 14:29

Lg, ik denk dat iedereen migraine anders ervaart. Zelf heb ik ook hoofdpijnaanvallen die ze onder migraine schuiven, maar ik ben niet lichtgevoelig in deze aanvallen. Maar goed, ik vind ook niet dat ik migraine heb. :P