Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 13:36

Vanmorgen met een gezellig clubje het Hallsekerkepad gelopen. Dit is een klompenpad. Genoten!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 13:54

Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee. 'Vroegah' liep ik ook veel (ik ben 50) maar door drukte en de afgelopen 4 jaar ziekte heb ik niet gelopen en uberhaupt weinig gesport.
Ik heb een vrij heftige vorm van migraine waardoor ik zo'n 15 dagen per maand aanvallen had :-(
Imiddels heb ik CGRP injecties waardoor ik mijn leven weer een beetje terug heb.
Maar door bloeddrukverlagers en de CGRP remmers heb ik enorme eetlust gekregen en ben ik geleidelijk veel aangekomen.

Inmiddels kan ik het lopen en sporten weer rustig aan oppakken en liep ik gister les 14 van Evy.
Mijn oude Garmin deed het niet meer dus heb ik een Forerunner 165 music gekocht en geniet ik weer van de omgeving als ik loop.
En ik ben vandaag weer voor het eerst naar de sportschool gegaan om krachttraining te doen (hele overwinning hier)
Soms vind ik het lastig dat ik nog vrij traag loop, maar ik die bewust Evy zodat ik zeker weet dat ik rustig opbouw en geen blessures oploop.

Anyway, heel leuk om met jullie mee te kijken en te lezen!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 17:13

Heerlijk SV <3

@Koekie welkom hier. Fijn dat je weer kunt sporten :j

Ik ben toch naar Tilburg gegaan met de trein.

Mijn trail liep echter anders dan gepland na 8 km heb ik er maar een hike van gemaakt en ook nog lekker pauze gehouden. Was wel prachtig.
Mijn horloge had veel moeite met de koers en ik stond ook een paar keer tussen de varens dat het pad weg was. Komt fotospam.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de fotos beschaafd gehouden, arm ook open.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 18:01

Wauw @Befunny wat prachtig! Zou je gewoon vakantiegevoel van krijgen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 18:11

Prachtig BeFunny! Als ik op je kaartje kijk zou ik nooit geloven dat het daar zo prachtig is.
Hoe kwam het dat je viel? Gestruikeld?

Koekie welkom!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 18:20

Ja gestruikeld over een boomwortel heel dun leek op een hazelworm en mijn voet schoot eronder en bleef haken dus daar ging ik.
Bloed op been is echter van bramenstruiken gewoon open gehaald. Elleboog open gehaald bij val dat was wel au. Bagger op been kwam weer door iets anders en ik werd echt belaagd door vliegen en plat gestoken door de muggen. En het horloge gaf een aantal keer niet door dat ik een bocht moest en opeens was ik dat vooral wel een beetje zat. Ken het gebied namelijk niet. Maar toen ik ging wandelen leek dat wel beter te gaan al had hij het toen nog een aantal keer gehad maar heb ik me er minder aan gestoord ofzo. Maar de route was echt heel erg mooi. Had dat eigenlijk ook niet verwacht. En dan dat prachtige weer <3

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:05

Goedemorgen!

Hier even een kort verslag van de Dolomiti Extreme trail!
Einduitslag: de twee heren helaas een DNF achter hun naam. Mijn vriend is moeten stoppen ivm een blessure aan zijn achillespees. Hij wist vooraf dat die kans erin zou zitten. En had de keuze bewust thuis al gemaakt om te stoppen als de pijn bleef. Dit ook in overleg met de fysio.

Andere vriend is gestopt omdat hij er helemaal klaar mee was en heeft nu dus enorm veel spijt.
Hij vond het parcours gewoon niet leuk meer. Het vele extreme klimmen en klauteren.. langs staalkabels en op handen en voeten..

Ik daarentegen heb wel een finish achter mijn naam!! *\o/*
Met nog 12 minuten op de klok voor de timecap van vier uur verstreken was. Wat was het zwaar.. maar ik vond het wel heel erg gaaf. Ik heb echt grenzen verlegd qua klimmen en dalen. Uiteindelijk besloten om de stokken van mijn vriend mee te nemen (nog nooit met stokken gelopen..) en dat is mijn redding geweest.
Anders had ik het niet gehaald. Het is zo stijl hier..
Her is terrein mega divers. Je loopt door bos, rotsen, stenen, modder en als toetje nog een heel stuk door de bergdorpen.

En de start met 1000 mensen tegelijk was ook heel bijzonder!!

Ik heb genoten maar zou volgende keer een andere trail uitzoeken, waarbij je meer kunt rennen..

Hier een paar foto’s.. de echte steile stukken heb ik niet op de foto want toen was ik blij met de stokken in mijn hand.. en vooral bezig met heelhuids boven of beneden komen :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:31

Gaaf om te zien, hoeveel km was dat in totaal?

Achillespezen zijn echt dramadingen. Ik weet er alles van helaas.

Hier gisteren 8 keer 800m interval en hoewel ik maar 3 keer geheel in de opgegeven tijd gelopen heb, is het me nu wel voor het eerst gelukt om 8 keer 800m te doen. Vorige week moest ik na 5 keer opgeven. Gewoon te dood zeg maar. Die 8 keer zou in een sneller tempo moeten dan het wedstrijdtempo, maar ik heb dus 3 keer sneller gelopen en 5 keer in het wedstrijdtempo. 2 weken terug lukte 6 keer wedstrijdtempo nog niet eens, dus er zit wel vooruitgang in. Uiteraard is de pees nu weer behoorlijk pijnlijk, maar dat is hier normaal na zulke trainingen. Maar ik ben wel blij dat ik het heb kunnen doen. En de belasting van zowel dus mijn pees als uithoudingsvermogen neemt heeeeel langzaam toe.

Ik heb de Garmin coach nog niet ontslagen, maar hij heeft deze week wat raars gedaan. Omdat ik dus een week niet kan lopen wil ik niet de coach stop zetten. Ik heb dus gisteren geschoven met de 3 trainingen voor deze week. Dus gisteren de lange, en omdat je niet 2 trainingen op 1 dag kunt inplannen moest ik dus de 3 trainingen wat schuiven en heb ik ze opgeslagen op 3 dagen achter elkaar. En hop er staat een 4e training in. Dat was niet de bedoeling. Ik wilde een andere training die korter is (de magic mile) naar later in de week schuiven. Ik moet nog kijken of dat dan nog kan en dan die training weer verdwijnt. Ik kreeg gisteravond ook langere tijd een foutmelding in de app toen ik de trainingen wilde opvragen. Dus ik vermoed wel dat ik een bug geraakt heb in de app met het schuiven. ;) Ik zal vandaag weer eens gaan schuiven en kijken of die 4e training dan verdwijnt, want dat gaat sowieso niet lukken. 3 keer is voor mijn pees ook echt de max helaas.

VO2 max staat in Garmin op 'aanhouden', die heeft een paar weken op 'verhogen' gestaan zonder dat er wat gebeurde. Ik had dus wel een stapje omhoog verwacht eigenlijk. Maar we gaan zeker door. Sinds ik begonnen ben zijn er 2 puntjes bij gekomen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:58

Jeetje wat gaan jullie snel!

Mooie foto’s BF!

Wat een gave ervaring Namiro!

Ik heb gisteren 20 km gelopen. Ging prima, maar was daarna wel moe zeg. Misschien ook omdat ik meteen erna 3u in de tuin ging werken, toen op de fiets naar paard, rijden en weer terug fietsen. Maar goed, vandaag maar rustig aan doen.

Over hartslagzones, hebben jullie die laten bepalen? Anders weet je toch niet wat jou zones zijn?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:44

:wave:

Ik piep even heel snel om het hoekje, heb het zo druk met werk dat ik daarnaast weinig zin heb ik schermen. Komt ook omdat er in dit seizoen meer werk is buiten, vooral nu het zo regent groeit alles als een malle :=

Wow Namiro wat stoer en gaaf! Heel andere manier van lopen zo te zien, echt goed gedaan!

Balen BF van je val, hopelijk heb je niet teveel last.

Ik heb mijn zones laten bepalen tijdens een uitgebreide sportmedische keuring Samantha.

Hier hebben wij zaterdag onze eerste 60K gelopen. We hebben heel rustig gelopen (gemiddeld 7:45 pkm), dat is inclusief pauzes. We kwamen 2 keer bij de auto langs en daar heb ik op m'n gemak een schoon shirt aangetrokken en gegeten en gedronken. Het ging echt heel goed, was mentaal sterk en geen centje spierpijn :D Deze hebben we maar weer *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 09:46

Goed gedaan Namiro! Rennen lukt bij veel bergtrails niet nee. Het zijn steile klimmen en afdalingen met vaak veel rotsen en dergelijke.
Jammer dat je vriend een dnf had.

Ninus ik zag het op insta, heel goed gedaan!! Superknap en lekker rustig aan gedaan.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:11

Prachtige foto’s BeFunny!

@Germie, dit was bijna 22 km met 1300 hm.

@Ninus, well done!! *\o/* Fijn ook dat je geen last hebt nadien!

Ik heb 50% gewandeld en 50% gerend uiteindelijk..
Ik heb me toch een partij spierpijn… -O-

Welkom alle nieuwelingen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:16

-Namiro- schreef:
Prachtige foto’s BeFunny!

@Germie, dit was bijna 22 km met 1300 hm.

@Ninus, well done!! *\o/* Fijn ook dat je geen last hebt nadien!

Ik heb 50% gewandeld en 50% gerend uiteindelijk..
Ik heb me toch een partij spierpijn… -O-

Welkom alle nieuwelingen!

Knap hoor. Wandelend doe ik het je na, maar niet in dezelfde tijd. :P

Maar hoe diep ben je gegaan met hartslagzones? Omdat je nu spierpijn hebt, en de helft gerend. Omhoog zit ik wandelend al hoog zeg maar, ik denk dat ik dan ook wel 160 haal als ik het wandelend doe. :+ En spierpijn zou ik ook krijgen, je bent die bergen niet gewend natuurlijk.

Hier net de pees even kort gerekt op de trap, die is al weer een stukje blijer. Ik hoop dat ik tussen de middag even wat kan wandelen, maar het hoost hier al de hele tijd.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:06

Spierpijn is echt van de hoogtemeters.. niet van het hardlopen zelf.

Heb even een foto van de insta van DXT gehaald om een indruk te geven van hoe stijl het is..

En twee grafiekjes van mijn run voor de liefhebbers van statistieken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 13:09

Gaaf die hoogtemeters!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:46

Wat tof! Gefeliciteerd met het behalen van de finish. Super knap!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:53

Wow Ninus, wat een prestatie. Goed zeg.
En Namiro ook, echt heel gaaf. Wat een geweldig gebied en wat een uitdaging joh. Niet normaal, zo steil.

Welkom Koekie!
Befunny, prachtige route. Toch 8km hardgelopen en de rest gewoon genoten van al het moois.
Samantha, mooie afstand. Beetje bijgekomen? Ik heb mijn hartslagzones niet laten bepalen, Garmin heeft ze aangepast aan de hand van mijn prestaties. Geen idee of ze kloppen.

Ik ben vandaag bij de fysio geweest voor mijn knie. Er zat inderdaad nog wat vocht in en mijn buitenste kapsel heeft toch wel een tik gekregen. Maar ik was al een eind op weg in herstel, hij verwacht dat over een week of 2 het vocht weg is. Ik mag ook hardlopen van hem, maar wel even rustig aan (maar 'rustig aan' is my middle name) en even niet onverhard, maar lekker asfalt lopen :')
Dus ik denk dat ik komende week ergens weer een rondje doe.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 17:38

Gelukkig dat het meevalt Goof.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:47

O wauw die hoogtes zeg!

Gelukkig valt het mee Goof!

Ja op zich wel bijgekomen, alleen moe, geen spierpijn ofzo.

Heb donderdag een afspraak met een trainer, zal hem eens vragen of hij weet waar ik zo’n test kan doen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:11

Namiro, gefeliciteerd. Wat een toffe route.
Jammer dat je vriend hem niet uit heeft kunnen lopen. Maar jij gelukkig wel.

Goof, gelukkig niks ergs aan de hand met je knie.

Morgen krijg ik nieuws (uitslag) van de mri. Hopelijk hoeft er geen verder onderzoek gedaan te worden dan ben ik er even vanaf, zou zo fijn zijn.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:20

Wat een plaatjes, heel knap Namiro. Ik doe het je niet na :+

@Goof fijn dat het te overzien is. Niks aan blessures.

@Befunny spannend de MRI, hopelijk valt het allemaal mee.

@Germie hahaha die VO2Max staat bij mij (nog) op slecht 8)7

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:21

Ik vind de hierboven genoemde hartslagzones vergeleken met die van mij ook best bijzonder. Ik heb een zone 2 tot 124 bpm. En mijn zone 5 begint bij 160. Dus bij zone 5 is er niet zo heel veel verschil, maar bij zone 2 wel. Als ik de hierboven genoemde zone 2 neem, dan loop ik er bijna altijd in. Het is net of bij mij zone 2 veel te klein is. Ik weet dat het met leeftijd te maken heeft, maar mijn zone 2 lijkt echt te beperkt. Ik schiet er zelfs met de meest rustige duurloop doorheen naar 3.
Afbeelding

Ik heb ook het idee dat de mensen die hier van die trials doen altijd een enorm goede VO2 max hebben, maar aan de andere kant, VO2 max zegt niets over conditie. Je kunt een marathon lopen op een matige VO2 max. Maar als die hoger is, dan neemt je prestatie wel toe.
Toen mijn VO2 max een paar weken geleden een puntje omhoog ging, daalde dus de grens van zone 5 van 161 bpm naar 160 bpm. Ook wel bijzonder.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:39

Heel vet Namiro! En je moet dus ook nog super goed opletten, aan die laatste foto te zien.
BeFunny: echt tof dat je dit soort routes loopt. Mooie foto's ook.

Ik heb gisteren gelopen, maar had veel last van de benauwdheid. Dus het was een matige training.
Vandaag een kleine krachttraining gedaan, dat was best leuk!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:10

Fijn dat het meevalt Goof en dat je al op de goede weg bent!

BeFunny, succes morgen! Hopelijk een goede uitslag! :knuffel:

Germie, mijn vo2max is afgelopen weekend 2 punten gezakt.. schijnt met de hoogte te maken te hebben.. ik kan me er niet druk om maken..

Ik heb mezelf wel een cadeautje beloofd als beloning voor deze finish.. een paar mooie trailrunstokken! *\o/*

Helaas viel ook net de rekening van de dierenarts voor het hele koliek-gedoe en uiteindelijk het inslapen van mijn paard in de bus… een warm welkom thuis… €650,00… |(

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 20:25

Dat zijn geen leuke dingen Namiro..
Helaas hoort het erbij.
Ik kan de leki ultratrail fx one aanraden. Ik vind ze superfijn.

Germie hou nou eens op met je druk maken over zone 2. Mijn zone 2 is praktisch gelijk aan de jouwe en ik loop er ook nauwelijke tot niet in. Who cares.

Met een hogere vo2max kun je langer doorgaan met zware trainingen zonder vermoeid te raken. Een hoge vo2max betekent een betere conditie omdat je bij een hoge vo2max meer zuurstof kunt opnemen.
Met een lagere vo2max kun je zeker een marathon lopen, alleen niet op hetzelfde tempo waarmee iemand met een vo2max van zeg 10 punten hoger die kan lopen. Die kan het op een hoger tempo langer volhouden omdat diegene meer zuurstof kan opnemen.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 10-06-24 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt