Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:49

Ik ben begonnen met Start to Run met Evy. De 5 minuten en 10 minuten vond ik heel pittig. Als ij een les te zwaar vond, deed ik ‘m meerdere malen totdat ie me makkelijker af ging.
Komt vast goed, troi! :j

Nog eventjes rustig aan, Dilan!

Vanochtend met iemand van de loopgroep 12,6 km gelopen in het zonnetje. Het was echt genieten, heerlijk!

Daarna lekker onder de warme douche. Misschien dat ik het in de zomer eens ga proberen, koud afdouchen.

Respect voor jou, Duke! _/-\o_

troi

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:00

Dank voor de tips! Tempo laag is idd een goede. Al moet ik zeggen dat die nooit erg hoog ligt en niemand die mij ziet lopen zou denken aan het woord sprinten :P . Zoon ging vandaag mee en vond het vooral erg lollig dat ik zo traag liep. Al werd hij wat minder spraakzaam toen hij mij vrij vlot niet meer kon bijhouden _O-

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 20:10

Ach, traag of vlot is voor iedereen anders he ;)

Als ik met de loopgroep loop en we moeten dribbelen, dan loop ik op mijn duurlooptempo. Als we de warming up of cooling down doen, dan moet ik soms al best tempo maken. :+

En mijn niet-hardlopende-vrienden vinden alles met een zweefmoment al snel :))

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:29

Troi, ik gebruik hetzelfde programma als jij. Iedere week lijkt echt een flinke stap en toch lukt alles je! Iedere voorgaande week bereid je er namelijk op voor.
Ik vond alleen w5d3 echt heftig, maar ook die liep ik in 1x uit. Jij kan dat dus ook!!
Ik heb een blessure gehad en ben nu weer begonnen. Heb enkele keren zelf gelopen en ga komende week weer starten vanaf week 4 of 5 denk ik.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:50

troi schreef:
Hier een stralend zonnetje vandaag! Ik had eigenlijk zonnebril nodig :P

Bikkels jullie om in regenachtig weer te gaan lopen!

Vandaag en afgelopen donderdag (en dinsdag maar dat had ik geplaatst) weer gelopen, zo braaf mijn 3 trainingen vd week gedaan. Ik vind het nog steeds pittig maar houd het vol. Volgende week een flinke stap erbij, van afwisselend 90sec joggen en 120sec wandelen naar een stuk met oa 3min joggen erin aan 1 stuk. Ik ben wat pessimistisch eigenlijk maar ga het gewoon proberen en desnoods die week herhalen als de overgang te lastig blijkt.

Voor de mensen die deze opbouw ook gedaan hebben, waren er specifieke overgangen die heel zwaar bleken eigenlijk? Of ging het qua gevoel geleidelijk?

Het is eigenlijk vooral mentaal waar je door heen moet. Het programma is zo gemaakt dat je op een gezonde manier op bouwt, dus die drie minuten hardlopen ben je echt klaar voor!

Ik ben 8 weken geleden begonnen met een trainingschema voor 5km. Ik vond de overgang van 1,5 naar 3 minuten en 5 naar 8 minuten ook heftig, maar als je eenmaal bezig bent gaat het best prima. Ik moest mijzelf echt voorhouden dat mijn lichaam het kon. Nu loop ik zelfs 28 minuten achter elkaar!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:16

Afbeelding
Vanmorgen na 3 weken ziek, slap, moe, ellendig, en daarbij regen regen regen en oh ja tokkieboos om het schurftige weer, ein-de-lijk weer in de loopschoenen en mezelf vervolgens 36 minuten voortgesleept om 4 km af te leggen. Slik… Had het gevoel of er een slijmlaagje op mijn longen lag, dat had ik voordien soms ook maar alleen na het lopen. Het ging gewoon niet. Zelfs in het naar beneden lopen kon ik geen tempo maken. Ik ga er niet over flippen. Deze week weer op pad. Maar de korte dagen helpen voor geen meter!
Gelukkig was de zon er nog en heb ik nog 1.5 km naar huis gewandeld om weer op adem te komen.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst ging het hier over insta vs reality. Mijn bijdrage van vanmorgen:
Afbeelding
Afbeelding

Poes, klinkt goed met die nieuwe kleding. Heb hardop gelachen met je omschrijving van het effect van de sportBH! En je hebt me op Strava gevolgd. Ik zou me eens over gebruiken van strava moeten buigen, maar mijn Decathlon app doet het voor het ogenblik prima. Dus zit even in dubio.

Dilan, idd beter even terugschakelen. Ik snap dat je je daar niet comfi bij voelt maar het is niet anders. Luister naar je lijf. Qua voorbereiding voor de marathon ga ik met SV mee, ik zou me niet comfortabel voelen met zo “weinig” duurtraining. Als ik de 10miles eind april ga doen, wil ik die afstand wel van tevoren eens op het gemakje lopen. Gewoon om te weten dat ik het kan. Idem met die hellingen die we dan voor de kiezen gaan krijgen.
Wanneer consult bij cardioloog? Ik zou niet weten hoe het mijn hartslag zit. Ik denk dat ik toch eens een sportonderzoekje met inplannen, wel het toch wel eens weten. Maar zou een lage hartslag ook niet te maken hebben met je geslacht? Net zoals wij dames minder calorieën verbranden?

Muesli, 5 min per km doe jij? Christ. Ik ga me nu wel slecht voelen over vanmorgen… #neejebentgeenslakwantjesleeptgeenhuisjemee

Gaucho, hele mooie foto’ s verleden week! En succes met je genomen beslissing. Hier staat paard al een jaar stil en geniet van het weideleven.

SV, waren dat everzwijnen op je foto’ s verleden week? Maar die beesten zijn rete-schuw! Qua tip om je auto droog te houden: ik heb een oud proper dressuurdekje in de auto liggen, niks beter dan dat! Lekker dik, blijft netjes tegen leuning liggen! Heel mooie prijs trouwens, proficiat.

BB80 hoe is het met je middenvoetsbeentje?

Suliko, proficiat met je douche! Ik vermoed geen koude? :')

Duke, proficiat met je duintrail, jij bent zowat de enige die iets ‘officieels’ gelopen heeft de afgelopen tijd, en met je echte dip! Dat koud douchen, zoals jij het omschrijft klinkt het best doenbaar. Ik spoel nu dikwijls met haar na met ijskoud water.

Troi, ik had ook STR en dat werkte prima voor mij hoor! Gewoon naar je lijf luisteren zoals iedereen zegt. Rustig lopen is OOK lopen. Er is geen wet die zegt dat je een minimumsnelheid moet aanhouden zoals op de snelweg

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 21:55

Foxy, snap wel dat het lopen niet lekker gaat na lang ziek te zijn geweest. Dat komt wel weer goed.

Wat betreft de wedstrijdafstand vooraf lopen. Dat was ik voor de marathon sowieso niet van plan.
Mijn fysio waarschuwde me ook al dat veel mensen juist teveel kilometers maken voor ze hun marathon lopen, en zo juist blessures oplopen.

Geloof dat je met Sportrusten voor je eigen gevoel wel een keer een langere afstand mag lopen tussendoor, ook op hartslag. Maar die houden de kilometers juist lager, om overbelasting te voorkomen :)

Heb trouwens 12 januari de afspraak bij de cardioloog

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:57

Iedereen doet het op z'n eigen tempo @Foxy80. Jij hebt vanochtend toch maar mooi genoten van de zonnestralen, al hardlopend... :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:00

Foxyyyy je bent er weer! Even een stukje opnieuw opbouwen en je zal zien dat het met veel minder moeite gaat.

Spannend dilan, je afspraak bij de cardioloog.

Wat betreft overbelasting voor een marathon. Ik denk dat mensen vaak teveel en te snel willen in te korte tijd. En dat het daarom mis gaat.
Wat belangrijk is, is dat je lijf went aan veel kilometers maken. Dus je weekvolume aan kilometers moet aanzienlijk zijn, zodat je spieren/pezen/gewrichten wennen aan de belasting. Dit moet grotendeels op een veel lager tempo dan mensen denken. Ik denk dat je bij sportrusten ook best wat kms per week maakt uiteindelijk.

Ik loop 60-65km per week, maar train maar weinig op echt tempo lopen. Afstanden van 30km in een keer, daar heeft mijn lijf geen last meer van qua spierpijn. Ben dan wel wat moe de volgende dag.
Toen ik de 45km van de freedomtrail voor het eerst op de planning had, heb ik met een trailmaatje samen mijn 1e trailmarathon gelopen, omdat ik wilde weten wat mijn lijf zou doen met zo'n afstand en hoe het tussen mijn oren zou zijn. Dit hebben we echt op ons gemak gedaan (het was ook 27 graden die dag) en drie goede pauzes genomen bij de auto en ook stukjes gewandeld. Ik vond het erg fijn om zo die afstand te ervaren. Zonder druk.

Ik denk dat wanneer je tot ongeveer 30-34km traint, je aardig in de buurt zit om een marathon te lopen.

Het schema dat ik wil proberen die tot de 80km gaat, daar zit een keer in de week een intervaltraining in, de rest is ook heel veel op laag tempo lopen. Met af en toe een keer een tempoloop.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:38

Ik leer hier wel echt een hoop van alle ervaringen die jullie delen! Ik zit nog in een langzame opbouw, maar voel veel motivatie om dat het komende jaar verder te brengen en merk nu al dat dit topic helpt :D

Ik reageer morgen even uitgebreider op iedereen. Ben op werk (logeeropvang voor mentaal/verstandelijk beperkte/autistische meiden). Dit bevind zich wel heerlijk midden in het bos bij Doorn, dus vanmiddag er even op uitgegaan voor mijn 3e ronde van deze week. En dan heb ik mijn eerste week voldaan sinds ik weer opbouw. Mistig, maar met een zonnetje! *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:04

Genieten van al jullie verhalen. Hier gisteren een duinloopje op het programma, alle klimmetjes door mul zand vielen wel een beetje zwaar met al spierpijn in de benen. Route dus maar wat ingekort, wil vandaag ook nog een flinke wandeling maken. Uiteindelijk 12 kilometer gedaan en wel echt enorm genoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 11:14

Mooie foto's :j

Hier is het grijs en nat buiten. Dus denk dat een wandeling er vandaag niet in zit.

Staat wel een hoop schoonmaakwerk op de planning. Ook een soort van workout :')
En studie, want ik heb een nieuwe baan vanaf 3 januari :D

En ik hoop vandaag voor pijnvrije dag 3 op rij te gaan.
Had donderdag alleen nog wat last met traplopen. Vrijdag en zaterdag geen pijn. En vanochtend ook zonder pijn opgestaan. Al is die knie wel een beetje stijf als ie lang stil heeft gelegen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:17

Mooie foto’s, Gaucho!

Gefeliciteerd met je nieuwe baan, Dilan! *\o/*

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:39

Ik lees nog steeds mee. Ondanks dat het hardlopen nog niet goed van de grond komt vind ik het wel heel keerzaam. Mijn grootste struikelblok momenteel is het rennen in het donker. Geen angst of zo hoor maar meer de motivatie om dan alleen te gaan en dat daadwerkelijk vol te houden. Daarom heb ik me ik me aangemeld voor een beginners groep die start in januari. Een groep weet me toch net wat beter te motiveren en vooral vol te houden. Ben wel benieuwd.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:04

Ik kom hier ook graag meepraten. Onlangs weer gestart met hardlopen. Met veel pijn en moeite kan ik 10 km lopen (in een heel langzaam tempo :D ). Streven is de 10 in een uur, maar geen haast. Ik loop nu 2 keer per week en hoop in voorjaar en zomer meer te lopen als dagen langer worden.
Omdat ik altijd met podcasts loop ben ik op zoek naar een goede hardloop legging met een zak voor de mobiel. Heeft iemand tips ? Graag met hoge taille. Nu stop ik mijn telefoon in hardloopjasje, maar dat is straks in voorjaar te warm

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:07

Paardenfan25 schreef:
Ik kom hier ook graag meepraten. Onlangs weer gestart met hardlopen. Met veel pijn en moeite kan ik 10 km lopen (in een heel langzaam tempo :D ). Streven is de 10 in een uur, maar geen haast. Ik loop nu 2 keer per week en hoop in voorjaar en zomer meer te lopen als dagen langer worden.
Omdat ik altijd met podcasts loop ben ik op zoek naar een goede hardloop legging met een zak voor de mobiel. Heeft iemand tips ? Graag met hoge taille. Nu stop ik mijn telefoon in hardloopjasje, maar dat is straks in voorjaar te warm

Nike Epic trail of fusion :j

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:42

Joehoeee welkom terug Foxy en welkom nieuwe mensen!
Zo leuk dat het zoveel mensen motiveert hier! Of je nu al begonnen bent of je klaar maakt om te starten, join this topic ;)
Prachtige foto’s van je duin parcours Gaucho!
En inderdaad Dilan, schoonmaken is ook een workout - al ga ik liever rennen! Hahah..

Ik lig er volledig af (nou ja, zoiets) na mijn overwinning op de 10 km ^) Mijn schildklier zegt: moe, gejaagd, ontembare honger en dit. was. geen. goed. idee.... #oops
Hahaha... kijk vanmiddag nog even en anders maandag maar weer rustig aan.

Hier ook fan van de zakjes in mijn Nike Epic Fast broek. Shop ze Paardenfan25!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 12:49

Faringo schreef:
Ik lees nog steeds mee. Ondanks dat het hardlopen nog niet goed van de grond komt vind ik het wel heel keerzaam. Mijn grootste struikelblok momenteel is het rennen in het donker. Geen angst of zo hoor maar meer de motivatie om dan alleen te gaan en dat daadwerkelijk vol te houden. Daarom heb ik me ik me aangemeld voor een beginners groep die start in januari. Een groep weet me toch net wat beter te motiveren en vooral vol te houden. Ben wel benieuwd.

Een groep om mee te lopen helpt wel idd :j

BB80, aii, dat is flink balen. Hopelijk voel je je gauw beter.
Haha ja, ik ga ook liever hardlopen. Maar dat kan nu sowieso nog niet. En ik had me voorgenomen, nu ik tussen 2 banen in zit, om de grote schoonmaak nu te plannen.
Dan hoeft dat straks, als ik het weer drukker heb, niet meer :)

Paardenfan25, welkom!
Fushion heeft fijne zakken.
Nike epic trail zie ik idd ook vaak voorbij komen. Geen ervaring mee, maar die wil ik wel gaan proberen. :j

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:58

Fusion, inderdaad. :j En anders zo’n buideltasje, daar heb ik mijn telefoon altijd in.
Goed bezig, paardenfan! Je hebt die 10 km toch maar in de pocket!

Toch maar weer gedaan, Foxy. +:)+ Mooie foto’s!

Goed idee om je aan te sluiten bij een groep, Faringo. :j

Wat gek dat je schildklier zo van de mik is, BB80. Heb je er ook medicijnen voor?
Even teruggelezen. Wat bijzonder dat jouw schildklier te langzaam werkt maar dat je symptomen van een te snelle hebt.
Ik heb Graves maar volgens mij al enige jaren stabiel. Moet eigenlijk periodiek bloedprikken maar nu met corona kom ik liever niet in de buurt van een ziekenhuis. Tel daarbij op een lakse huisarts, dus ik ga af op hoe ik me voel. Ik loop niet bij een internist omdat ik het belachelijk vind dat ik daar op kosten van m’n eigen risico heen moet om te horen wat mijn uitslagen zijn terwijl een huisarts dat ook prima kan.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:23

Niet fijn zeg bb80 zo'n schildklier die compleet van de leg is.

Het idee van de groep spreekt me wel aan. Ik doe al zo veel alleen zeg maar. Ik werk thuis, geen relatie, ga voor het werk sporten (ook alleen), wandel regelmatig alleen. In het weekend wel wat gezellige contacten maar even iets met andere mensen klinkt best welkom. Alles alleen begint soms best wat op te breken wat niet helpt voor motivatie.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 14:33

Faringo schreef:
Niet fijn zeg bb80 zo'n schildklier die compleet van de leg is.

Het idee van de groep spreekt me wel aan. Ik doe al zo veel alleen zeg maar. Ik werk thuis, geen relatie, ga voor het werk sporten (ook alleen), wandel regelmatig alleen. In het weekend wel wat gezellige contacten maar even iets met andere mensen klinkt best welkom. Alles alleen begint soms best wat op te breken wat niet helpt voor motivatie.

Als ik weer mag/kan lopen, wil ik ook best een keer samen lopen hoor :j

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:49

Wat lief Dilan! Maar verwacht mijn lopen nog niet teveel hoor.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:53

Na al een hele tijd niet meer posten op bokt maar wel al een tijd meelezen hier en in het vorige topic meld ik me ook maar eens :)
Sinds ik studeer heb ik af en toe periodes gehad waarin ik hardliep, maar roeide ik vooral. Afgelopen najaar toen het roeien niet meer mocht vanwege de maatregelen het hardlopen maar weer wat fanatieker opgepakt met Garmin coach. Helaas zorgde 4 keer per week hardlopen en vrij snel opbouwen na drie maanden voor een enkelblessure. Na wat hulp van de fysio heb ik vrij rustig aan weer wat gelopen en sinds dit najaar ook weer ietsje fanatieker. Nu wel verstandig maar 2-3 keer per week en afgewisseld met wat krachttraining als blessurepreventie en roeien. Nu ik er weer lekker in zit leek het me dus leuk om mee te kletsen :j Vier jaar geleden heb ik meegelopen met de Batavierenrace (studenten hardloopestafette van Nijmegen naar Enschede) en dat is ook dit jaar het plan. Zijn er hier meer mensen die die wel eens hebben gelopen?

Wat betreft hardloopleggings, ik loop bijna altijd zonder telefoon, dus mijne hebben geen zakken, maar anders gebruik ik gewoon een buikband waar hij in kan. Voor paardrijden heb ik wel een legging met zo'n zak op je been maar ik heb het idee dat er dan altijd vrij snel vocht en zweet bij je telefoon komt.

Verder nog een vraagje: Zijn er hier mensen die leuke trail routes weten in Zuid-Holland tot een km of 15?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:01

Gaucho toffe foto's!

Bb80 lastig die schildklierproblemen. Hoop dat je het snel weer onder controle hebt.

Faringo leuk dat je bij een groep gaat lopen.

Thirza kijk eens op afstandmeten.nl.

Ik heb vanmorgen hoogtemeters gemaakt door de modder. Pittige korte trail van 10km gelopen met mijn vriend. Helaas heeft hij nog last van zijn been en moesten we het bij 10km houden, anders waren we nog verder gegaan.
Maar man man wat een bagger in het bos.

Afbeelding

Loopgraven van de 1e WO.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 15:06

Faringo schreef:
Wat lief Dilan! Maar verwacht mijn lopen nog niet teveel hoor.

Dat is toch niet erg ;)
Samen lopen is gezellig, en ik loop toch geen topsnelheid :)