Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:09

mysa schreef:
Magrathea schreef:

Ha ha, dommer kan haast niet!

Nee, die kerel is niet dom, verre van. Dit is een zeer gericht geplaatst bericht. Gewoon negeren die hap, dat iemand die geld verdient met zo veel mogenlijk onrust veroorzaken. Die wil dat mensen dit delen zodat hij weer meer aandacht krijgt. Een proffesionele trol.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:15

Citaat:
Nee ik hoef em niet, ik kan er niet bij dat er binnen een jaar goed genoeg is getest om te weten wat het over 5 jaar doet. Ze weten nog niet eens of je er echt bijwerkingen van krijgt, of zelfs wel goed ziek word. En daarbij is er geen garantie dat het je beschermt vanwege de snelle mutaties.

We weten dat er (bij) werkingen mogelijk zijn.
Tussen haken, want 'een vaccin wil zeggen actieve immunisatie', je lichaam moet aan de hand van het vaccin aan de bak om zelf antistoffen te maken tegen covid-19.
... dat kan betekenen dat je een dagje koorts hebt, of hoofdpijn etc.
Dat is in wezen de werking.

Het gaat om een mRNA virus, dat dus geen virus bevat (en ook geen chip ofzo) dus het effect over 5 jaar lijkt mij nihil.
(Wel heeft dit vaccin het vaccin tegen malaria vertraagd, dus wie over 4 jaar naar een malaria land wil krijgt te maken met heftige pillen tegen malaria...)

En de bescherming tegen gemuteerde virussen 'heb je nooit'.
Van de week werd gemeld dat er inmiddels ruim 3700 varianten van covid-19 bekend zijn. (Waarvan 'de Engelse variant' extra besmettelijk blijkt te zijn.) Men verwacht dat het vaccin werkt op alle varianten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:20

Vayo schreef:
Ik vind het trouwens wel vervelend dat je direct na de vaccinatie geen stempel of bewijsje oid krijgt. Of dat je het direct zelf in je medisch dossier kunt zien. Ik neem aan dat op je oproep wel staat met welk vacccin je gevaccineerd wordt en dat dit klopt/getoond wordt?

Nu is het wel zo dat ik vrienden en familie op hun woord geloof als zij zeggen dat ze gevaccineerd zijn en zij mij. Maar ergens vind ik gewoon dat je hier recht op hebt.

Klaas heeft gezegd dat ik een foto moet nemen op het moment dat de naald zijn arm in gaat.
En ach, dan moet hij het maar doen als ik geprikt word....

Het pokken briefje schijnt niet geherintroduceerd te worden.
Dat kan nog een probleem worden (vgl. je mag alleen nog de landsgrenzen over met een negatieve pcr test) - idealiter dooft de pandemie uit als voldoende mensen geënt worden. (Of sterven vooral nog covid ontkenners.)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:30

Janneke2 schreef:
Vayo schreef:
Ik vind het trouwens wel vervelend dat je direct na de vaccinatie geen stempel of bewijsje oid krijgt. Of dat je het direct zelf in je medisch dossier kunt zien. Ik neem aan dat op je oproep wel staat met welk vacccin je gevaccineerd wordt en dat dit klopt/getoond wordt?

Nu is het wel zo dat ik vrienden en familie op hun woord geloof als zij zeggen dat ze gevaccineerd zijn en zij mij. Maar ergens vind ik gewoon dat je hier recht op hebt.

Klaas heeft gezegd dat ik een foto moet nemen op het moment dat de naald zijn arm in gaat.
En ach, dan moet hij het maar doen als ik geprikt word....

Het pokken briefje schijnt niet geherintroduceerd te worden.
Dat kan nog een probleem worden (vgl. je mag alleen nog de landsgrenzen over met een negatieve pcr test) - idealiter dooft de pandemie uit als voldoende mensen geënt worden. (Of sterven vooral nog covid ontkenners.)

Ik vind ergens gewoon dat ik het recht heb dat dit per direct in mijn medisch dossier komt te staan en dat ik dit zelf in kan zien. Ik neem aan dat het voor artsen wel direct zichtbaar is, want je zult niet enige tijd gemonitord worden na de vaccinatie. Bij klachten, bijwerkingen oid moet een arts toch weten dat ik gevaccineerd ben en waarmee. Ik neem aan dat ik zelf ook kom te weten welk vaccin ik krijg!?

Ik zit in de eerste groep die uitgenodigd wordt. Ik ga hem direct halen, maar ik mis nog zoveel antwoorden op mijn vragen.

Ik vind het zo ''geheimzinnig'' klinken dat ook al wordt je in januari gevaccineerd, je dit waarschijnlijk pas zelf in maart kunt zien in je dossier. Nu geloven mijn familie en vrienden mij en ik hen. Het zal zo'n opluchting zijn als ik gevaccineerd ben en zij ook. Eindelijk weer een knuffel kunnen geven. Gewoon normaal visite kunnen ontvangen ipv te tellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:35

Wellicht heeft dat te maken omdat er van EMA nog geen formele volledige goedkeuring is. Het is vrijgegeven onder de spoedvrijlating en daarmee nog niet volledig erkend.

Bij ons (CH) is het volgens de overheidssite wel direct zichtbaar in je digitale pas of met een krabbel in je boekje.

Edit: gegooogled. Het ligt dus gewoon aan de niet zo snelle administratie bij het rivm. Dat is wel vrij bijzonder :o

Nynkster

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:48

Ik denk dat er straks ook wel meer over bekend zal worden. Het is altijd in het begin beetje onwennig, denk ook dat er veel druk op zit. zoveel mensen die klagen over dat we laat zijn met vaccineren etc.

Ben in ieder geval benieuwd hoe alles zal gaan lopen als we paar weken bezig zijn

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 07:53

@vayo. Dan moet je nog even geduld hebben. Er komt vast een vaccin wat bij de apotheek besteld kan worden en door de assistente van de huisarts kan worden gezet. Die zet het dan keurig in je dossier. En je kan dan ook het stickertje in het gele boekje met stempel krijgen. Zoals het eigenlijk hoort met vaccinaties

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:59

Jennyj01 schreef:
@vayo. Dan moet je nog even geduld hebben. Er komt vast een vaccin wat bij de apotheek besteld kan worden en door de assistente van de huisarts kan worden gezet. Die zet het dan keurig in je dossier. En je kan dan ook het stickertje in het gele boekje met stempel krijgen. Zoals het eigenlijk hoort met vaccinaties

Daar ga ik zeker niet op wachten, maar ik ga wel proberen hetzij linksom, hetzij rechtsom die sticker in mijn boekje te krijgen want wij rijden na de 2de prik (als er geen lock down is ergens) gelijk naar Nl toe en dan wil ik dat op orde hebben, zodat we alle regels handhaven, alleen zelf in principe niet meer besmet kunnen raken en dat wil ik dan ook kunnen aantonen zo nodig.

Ik hoop rond maart geënt te kunnen worden (anders wordt het later en dan is het ook maar zo→ maar hopen mag)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:14

Jennyj01 schreef:

Daar ga ik niet op wachten. Het is geen reden voor mij om het uit te stellen. Ik zit bij de eerste groep en wil hem juist graag hebben. Ik vind het gewoon alleen vreemd en wat vervelend dat dit niet geregeld is.

Die 1,5 meter afstand en beperkt aantal mensen uitnodigen vind ik eigenlijk alleen vervelend met vrienden en familie. Wij zullen onderling echt niet liegen over wel of niet gevaccineerd zijn. Zodra ik en een vriend of familielid beide zijn ingeënt, zie ik geen reden meer tot afstand van elkaar houden.

Ook neem ik aan dat ik niet meer in quarantaine hoef als ik nauw in contact ben geweest met een besmet iemand. Daarin zullen ze me op mijn woord moeten geloven dat ik gevaccineerd ben.

Het is vooral als straks gevraagd gaat worden om een bewijs van vaccinatie. En ze besluiten straks om dat bewijs in zijn geheel niet meer af te geven.
Of stel ik word ziek na de vaccinatie. Of ik krijg een flinke bijwerking. Hoe ''bewijs'' ik bij mijn huisarts of in het ziekenhuis dat ik gevaccineerd ben en met welk middel?
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat je iets krijgt dat je in zo'n situatie kunt tonen aan een arts. Of dat het in je medisch dossier staat. En als dat laatste zo is, dan vind ik dat ik ook het recht heb om dat in te kunnen zien en een uitdraai van te kunnen maken.

Zo ben ik ook benieuwd of op mijn oproep straks staat met welk middel ik gevaccineerd word. Ondanks dat ik er wel vertrouwen in heb, lijkt het mij mijn recht om dat te weten en de bijsluiter door te kunnen lezen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:41

Het wordt sowieso geregisteerd, want ze houden straks een uitgebreide database bij wie welk vaccin krijgt, juist om bijwerkingen te monitoren. Dat is 1 van de redenen dat NL wat later is. In VK begreep ik dat huisartsen het voorlopig in schriftjes moesten schrijven..
Welke rechten je hebt dit zelf in te zien, dat weet ik verder niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:09

Nou volgens mijn man hoef ik niet meer omdat ik het al gehad heb nu. Ik heb echter zelf ook al genoeg voorbij zien komen dat mensen het nog eens krijgen. Dus ik wil nog steeds.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:11

secricible schreef:
Het wordt sowieso geregisteerd, want ze houden straks een uitgebreide database bij wie welk vaccin krijgt, juist om bijwerkingen te monitoren. Dat is 1 van de redenen dat NL wat later is. In VK begreep ik dat huisartsen het voorlopig in schriftjes moesten schrijven..
Welke rechten je hebt dit zelf in te zien, dat weet ik verder niet.

De database met gegevens klopt nu al niet. Toen ik bij het ministerie mijn gegevens op wilde vragen omdat ik nieuwsgierig was konden ze mij niet vinden in hun systeem.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:22

Vayo schreef:
Jennyj01 schreef:

Daar ga ik niet op wachten. Het is geen reden voor mij om het uit te stellen. Ik zit bij de eerste groep en wil hem juist graag hebben. Ik vind het gewoon alleen vreemd en wat vervelend dat dit niet geregeld is.

Die 1,5 meter afstand en beperkt aantal mensen uitnodigen vind ik eigenlijk alleen vervelend met vrienden en familie. Wij zullen onderling echt niet liegen over wel of niet gevaccineerd zijn. Zodra ik en een vriend of familielid beide zijn ingeënt, zie ik geen reden meer tot afstand van elkaar houden.

Ook neem ik aan dat ik niet meer in quarantaine hoef als ik nauw in contact ben geweest met een besmet iemand. Daarin zullen ze me op mijn woord moeten geloven dat ik gevaccineerd ben.

Het is vooral als straks gevraagd gaat worden om een bewijs van vaccinatie. En ze besluiten straks om dat bewijs in zijn geheel niet meer af te geven.
Of stel ik word ziek na de vaccinatie. Of ik krijg een flinke bijwerking. Hoe ''bewijs'' ik bij mijn huisarts of in het ziekenhuis dat ik gevaccineerd ben en met welk middel?
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat je iets krijgt dat je in zo'n situatie kunt tonen aan een arts. Of dat het in je medisch dossier staat. En als dat laatste zo is, dan vind ik dat ik ook het recht heb om dat in te kunnen zien en een uitdraai van te kunnen maken.

Zo ben ik ook benieuwd of op mijn oproep straks staat met welk middel ik gevaccineerd word. Ondanks dat ik er wel vertrouwen in heb, lijkt het mij mijn recht om dat te weten en de bijsluiter door te kunnen lezen.

Het is je recht om te weten welk vaccin je krijgt maar je gaat er misschien ten onrechte van uit dat jij en je familie niet meer het virus aan de kring daarbuiten kunt overbrengen. Dat is gewoon nog niet bekend. Ja je kunt het nog wel oplopen maar dan zeer waarschijnlijk word je er niet of nauwelijks ziek van. Vooral voor de groepen die als eerste gevaccineerd worden zullen maatregelen zoals nu, handen wassen, niet schudden en afstand houden zeker nog een periode noodzakelijk blijven. Pas wanneer er zo'n 70 % immuun is kan de boel weer open.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:12

In Duitsland zijn de eerste 1000 vaccins waarschijnlijk onbruikbaar verklaart. Na het ontdooien in het transport naar de priklocaties is het te warm geworden. Ze wachten nu op uitsluitsel van Pfizer, maar de klok tikt natuurlijk na het ontdooien.

Dit is waar NL bang voor was en daarom de strategie heeft aangepast. Blijft ingewikkeld om dit logistiek goed te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:18

In België gaan ze kijken of de tweede vaccinatie met Pfizer ook later dan de drie weken gezet kan worden zodat ze een keer zoveel mensen de eerste prik kunnen geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:33

bigone schreef:
In België gaan ze kijken of de tweede vaccinatie met Pfizer ook later dan de drie weken gezet kan worden zodat ze een keer zoveel mensen de eerste prik kunnen geven.

Ja inderdaad. Ze gaan kijken naar de aanpak van Canada. Die gaan zoveel mogelijk mensen een 1e vaccin geven zodat er een soort van groepsimmuniteit zou kunnen opgebouwd worden. Later kan dan alsnog het 2e vaccin gegeven worden.

Dat ontdooien schijnt een fragiel en tijdrovend klusje te zijn. Zag er gister een stukje van in het zkh in Leuven waar al de Pfizertjes ontdooid worden. Ze zouden daarna nog 6 dagen bruikbaar zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:54

mirna6308 schreef:
Nee, er is in Amerika een meisje van 6 gevacineerd. Ze valt steeds in slaap. Ook al loopt ze! Ze kan nu niet meer lopen ivm een nEe val. De ouders roepen op om niet te gaan vaccineren...!!
En het is snel gemaakt, als ik iets snel doe vergeet ik ook wat, wat hier misschien ook wel zou zijn....

En was dat het nieuwe vaccin, of is het een eeuwig rondgaande hoax...
Verder is het zo dat bij de ouderwetse vaccins er 1 op de anderhalf miljoen (ongeveer) er dood aan ging, maar dat bleek dan later een extreem geval qua reactie door iets onderliggends.
Je kunt je trouwens afvragen wat er met dat kindje was gebeurd als het corona had gekregen... Dat ouders van het zieke kindje anderen afraden in te enten snap ik, maar de vraag is of er juist niet meer kinderen en volwassenen zullen sterven/ernstig ziek of invalide worden door niet in te enten.

Nou ja, tegen de tijd dat wij aan de beurt komen, zijn er wereldwijd al miljoenen ingeënt en weten we vast wat meer over de risico's.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:03

Pandora2 schreef:
bigone schreef:

Ja inderdaad. Ze gaan kijken naar de aanpak van Canada. Die gaan zoveel mogelijk mensen een 1e vaccin geven zodat er een soort van groepsimmuniteit zou kunnen opgebouwd worden. Later kan dan alsnog het 2e vaccin gegeven worden.

Dat ontdooien schijnt een fragiel en tijdrovend klusje te zijn. Zag er gister een stukje van in het zkh in Leuven waar al de Pfizertjes ontdooid worden. Ze zouden daarna nog 6 dagen bruikbaar zijn.

Maar ik dacht juist uit het onderzoek van Pfizer zelf begrepen te hebben dat na 1 vaccinatie de werkzaamheid nog relatief laag ligt. Hoe het precies zat zou ik moeten terugzoeken. Maar ik vraag me ook af of, als je er een langere tijd tussen laat met de 2e prik, je niet ook problemen gaat krijgen met de werkzaamheid... Maar goed, ze zullen er wel over nagedacht hebben neem ik aan...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:08

Ik vroeg mij precies hetzelfde af toen ik het gisteravond zag op het nieuws :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:19

Werkzaamheid na de eerste prik is ongeveer 40% dus toch veel minder ziektegevallen. Grote vraag is wanneer je na twee maanden ipv drie weken de volgende krijgt of het dan 95 is of minder. Dat kan alleen door onderzoek duidelijk worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:25

Ik vind het vooral bijzonder, aangezien we nog niet weten wat de besmettelijkheid doet na vaccinatie en groepsimmuniteit dus mogelijk een wassen neus is.
Ik zou hier niet blij van worden, mogelijk neem ik dat vaccin met een mindere effectiviteit, om iets na te streven dat misschien niet eens bestaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:35

Over drie weken zullen ze waarschijnlijk eerst een antistoffen test doen bij de gevaccineerde mensen, anders kun je deze maatregel niet nemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:39

Maar na een antistoffentest weten we toch nog niks over of je nog besmettelijk bent?
Anders hadden we toch al lang geweren of het vaccin werkt tegen besmettelijkheid?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:52

Maar waarom moet er dan nog een antistoffen test gedaan worden? Het vaccin is toch klaar voor gebruik?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:01

Jennyj01 schreef:
Maar waarom moet er dan nog een antistoffen test gedaan worden? Het vaccin is toch klaar voor gebruik?

Het vaccin leert je lichaam om met Corona om te gaan. Dus op z’n minst wordt je minder ziek. Het werkt dus.

De vraag is alleen of je besmettelijk kan zijn en het virus wel mee kan dragen: als dat wel zo is, heb je eigenlijk geen groepsimmuniteit nav vaccineren, alleen extra bescherming voor jezelf.