Werken met corona patiënten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:06

MonteKarlo schreef:
Hoe doen jullie dit dan met je mobiele röntgenapparaat? Als ik naar de covid afdeling / bufferzone/ spoed ga met m’n machine doe ik twee paar handschoenen aan. Zodra ik de plaat achter de patiënt heb trek ik de bovenste laag uit zodat ik met ‘onbesmette’ handschoenen de machine kan bedienen. Soms is de luxe om met twee te gaan er helaas niet.

Toestel schoonmaken :=

Zodra je bij de patiënt weg gaat handschoenen uit, ontsmetten, schone handschoenen aan en schoonmaken, kwestie van alles wat je aanraakte of dichtbij genoeg was schoonmaken. Buis bij de handvaten en knoppen schoonmaken, knop schoonmaken, stuur/gas/handvat hoe dat heet schoonmaken, plaat schoonmaken. En dan zelfde riedeltje van uitpakken als anders. Touchscreen maken we niet schoon omdat die in principe ver genoeg van de pt blijft en wij als het goed is niet aanraken als we alles van tevoren goed klaar zetten.

Eigenlijk niet anders dan wanneer een patiënt bij ons voor een foto komt we alles aan bucky, buis en kleedhok e.d. schoonmaken. Alleen dan met een loodschort onder je covid jas :+

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:30

in 13 dagen 12 dagen gewerkt, ik voel mijn mondkapje nog steeds zitten voor mijn gevoel ( ben inmiddels al dik een uur thuis ) pfffff 8)7 ^) en heb uiteraard mijn mondkapje niet meer op O:)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:38

Mijn ervaring nu wat betreft Optiflow bij Corona patiënten is dat men uiteindelijk alsnog op de IC beland moet ik zeggen. Maar misschien dat het bij ons later word ingezet, vaak pas als iemand al een Venturi 15L of NRM nodig heeft. Misschien zou laagdrempeliger starten wel beter zijn, maar hier zijn ze terughoudend qua aerosolen en verspreiding.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:59

Wij hebben een mobiel röntgenapparaat op de cohort staan, dus die blijft gewoon binnen. Ideaal.

Verder mbt de optiflow, dit wisselt een beetje.
Meestal gaan jongere mensen, meestal zijn dit ook de wat stevigere personen, aan de optiflow als ze 15ltr nodig hebben en hierbij nog steeds veel klachten van dyspnoe of verhoogde ademarbeid hebben.
Daarnaast is het ook een beetje wisselend per longarts. De ene wil het wat sneller proberen dan de andere.
Vaak proberen wij om iemand maximaal 24u aan de kap te hebben (dan wel venturi, dan wel NRM dan wel gewoon kapje), gaat het niet om iemand hier vanaf te halen dan wordt er vaak naar de optiflow gegrepen.

Nu zijn wij allemaal BIAZ geschoold, met hierbij wat aanvullingen vanuit de SEH opleiding (AOA opleiding), dus ook allemaal optiflow geschoold. Natuurlijk gebruiken wij het normaal gesproken niet of nauwelijks, gaan meestal over naar de longafdeling dan, maar nu komt het wel goed uit.
Hadden er in totaal geloof ik 8 op de afdeling liggen (30 pt), maar ik op mijn blok 4, waarvan 2 nieuwe opnames die meteen vanaf de SEH aan de optiflow moesten.
Bij ons is wel de regel, gewoon chirurgisch mondmasker, maar zodra iemand vernevelt of aan de optiflow ligt dan FFP2

Nu heb ik 3 weken vakantie gehad, dus heb nog niet echt zicht op de verhouding optiflow/alsnog naar IC, maar ik weet van vorige periode dat mensen sneller naar IC gingen en nu is het vooral eerst optiflow, omdat ze daar wel goede ervaringen mee hebben gehad vorige keer.

Helderder

Re: Werken met corona patiënten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:27

Ja hier ook FFP2 en op een sluiskamer, maar die zijn er nogal weinig dus daardoor ook beperkt in het starten...

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:22

Oh nee bij ons alleen FFP2, niet perse in sluiskamer.

Dokter01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:32

Annenas schreef:
Wij hebben helaas vooral te maken met bezoek dat positief getest is en dus in quarantaine hoort te zitten maar wel vindt het recht te hebben op bezoek te komen. Het maakt me zó kwaad als mensen dit 3 dagen achter elkaar doen hé...

Mijn mond valt open van verbazing. Zou niet meer moeten misschien na wat ik hier lees en zelf zie en hoor, maar toch... bizar...

@Evelyne 79. Wat een werkdagen, en het is nog maar oktober. Moet je invallen voor zieke collega's of is het al zoveel drukker?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:38

Dokter01 schreef:
@Evelyne 79. Wat een werkdagen, en het is nog maar oktober. Moet je invallen voor zieke collega's of is het al zoveel drukker?

Een weekend geruild dus daardoor 2 weekenden achter elkaar gewerkt en een cursus erbij.
daardoor 2 reeksen van 6 dagen gewerkt met alleen de maandag er tussendoor vrij.
Morgen zou ik ook cursus hebben maar omdat we het rooster niet dicht krijgen draai ik een late met slaapdienst

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:52

Bah, ik trek het vandaag even niet meer.
Een Collega inmiddels op de IC
Aantal bewoners echt heel ziek saturatie van rond de 63%.
Ook al een bewoner overleden
Ik voel me zo machteloos.
Spring bij om te helpen tijdens de maaltijden, zodat de zorg wordt ontlast.
En natuurlijk lopen mijn eigen werkzaamheden ook door.
Ik denk dat wij als paramedici straks weer volop gaan meedraaien in de zorg.
Het gaat te hard met de besmettingen

Niet bedoeld om te klagen hoor het grijpt me vandaag echt enorm.
Iedereen werkt zo hard, en je voelt gewoon bij iedereen een soort van wanhoop en verdriet.
We zetten de schouders eronder en vechten, bikkelen door.
Maar het voelt als een heel ongelijke strijd

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:03

Heel veel sterkte, hoop zo dat mensen hun verantwoording nemen om het in te dammen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:43

Niet verontschuldigen esje, daarvoor is dit topic ook.
Heel veel sterkte komende tijd :knuffel:

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:19

Och esje, wat moet het voor jou moeilijk zijn om je zó machteloos te voelen. En wat een naar virus is dat corona toch! Sterkte :(:)

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:23

esje01 schreef:

Iedereen werkt zo hard, en je voelt gewoon bij iedereen een soort van wanhoop en verdriet.

Vreselijk
Veel sterkte

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 17:55

Klinkt heftig allemaal, en voel je niet schuldig hoor. In dit topic mag je je hart luchten. :knuffel:

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:38

esje01 schreef:

Vreselijk gewoon. Zorgpersoneel lijken bijna frontsoldaten op het moment. Het komt absoluut niet over als klagen hoor. Je staat midden in de frontlinie.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:25

Even van me af schrijven hoor.
Ook hier helaas helemaal mis. Op geriatrie waar ik werk in het ziekenhuis was vorige week een patiënt die naar een verpleeghuis ging en preventief werd getest. Die bleek positief te zijn. Diezelfde dag kreeg een kamergenoot klachten en werd dus getest. Die bleek ook positief. We zijn toen in isolatie gaan verplegen zo goed mogelijk, maar niet perfect want we hebben helaas geen sluizen. In een paar dagen tijd bleken verschillende patiënten positief en daarom werd vrijdag besloten om bij alle patiënten een sneltest te doen. Uiteindelijk bleken in totaal 8 patiënten positief en bleven er 5 over. Deze bleven bij ons in isolatie omdat ze in contact zijn geweest met positieve patiënten. 1 is naar een verpleeghuis gegaan en vandaag is gebleken dat die andere 4 ook toch positief zijn.
Pff wat een ellende zeg. Ook veel collega’s besmet inclusief mezelf.
Dit is echt een rot afdeling om dit mee te maken want deze mensen zijn heel lastig te instrueren om op de kamer te blijven enzo.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:00

Pascalle90 schreef:
Even van me af schrijven hoor.
Ook hier helaas helemaal mis. Op geriatrie waar ik werk in het ziekenhuis was vorige week een patiënt die naar een verpleeghuis ging en preventief werd getest. Die bleek positief te zijn. Diezelfde dag kreeg een kamergenoot klachten en werd dus getest. Die bleek ook positief. We zijn toen in isolatie gaan verplegen zo goed mogelijk, maar niet perfect want we hebben helaas geen sluizen. In een paar dagen tijd bleken verschillende patiënten positief en daarom werd vrijdag besloten om bij alle patiënten een sneltest te doen. Uiteindelijk bleken in totaal 8 patiënten positief en bleven er 5 over. Deze bleven bij ons in isolatie omdat ze in contact zijn geweest met positieve patiënten. 1 is naar een verpleeghuis gegaan en vandaag is gebleken dat die andere 4 ook toch positief zijn.
Pff wat een ellende zeg. Ook veel collega’s besmet inclusief mezelf.
Dit is echt een rot afdeling om dit mee te maken want deze mensen zijn heel lastig te instrueren om op de kamer te blijven enzo.

Vreselijk
Heb je zelf veel klachten?

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:30

Gelukkig niet benauwd, ik heb lichte astma en raak snel paniekerig van benauwdheid. Ik heb vooral hoofd en keelpijn en een klein beetje hoesten. Gewoon een algeheel lamlendig gevoel eigenlijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:42

pff wat een ellende hier.
Ik ben door mn 10 dagen quarantaine heen, geen klachten gekregen en negatief getest dus ik ga morgen weer aan het werk.. mij benieuwen hoe het daar is :=

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:52

Knuffel pascalle ik herken het.
De huizen waar ik werk is alleen pg
Het is gewoon op dit moment moeilijk zeker omdat we weten wat er kan gaan komen of gaat komen.

Dank jullie wel voor de steun

Het gaat wel weer nu

Ben een eind gaan lopen met de honden even het hoofd leeg

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:54

Ik moet het morgen nog even met infectie preventie overleggen, maar ik mag volgens mij weer werken als ik 24 uur klachten vrij ben én het 7 dagen geleden is dat de eerste klachten optraden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:37

Dank voor de info barbabientje en helderder!
Benieuwd hoe ze het bij ons straks in gaan zetten.

Ik heb te doen met de mensen in het verpleeghuis en teams waar ook medewerkers thuis zitten met een positieve test. Hopelijk worden jullie zelf niet ziek en blijft de situatie in de huizen ook wat onder controle :+:

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:21

Pascale, beterschap pas goed op jezelf en heel veel sterkte.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:38

Voor iedereen die hem nodig heeft
Afbeelding
Heel veel respect voor jullie!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:24

Vandaag voor het eerst een moeder op de IC sterk Corona verdacht en kind in isolatie op de couveuse afdeling. Dan kan je dus niks. Contact via webcam. Pas na 12 uur kreeg ze voor het eerst haar kind te zien. Gelukkig kwam de test negatief terug.