De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:45

Met gewoon wat griepverschijnselen hoef je natuurlijk niet naar een dokter. Koorts en hoesten zijn gewoon standaardklachten. Je kunt het ook gaan overdrijven. Dat je nu thuis blijft en anders gewoon met het OV naar je werk zou gaan kan ik nog wel een beetje inkomen. Zeker als je kunt thuiswerken. Maar paniek is niet nodig.

Ik lees ook dat Azië ineens als vakantiebestemming minder in trek is. Laat ik nu net (al weer een paar dagen terug hoor) een vlucht geboekt hebben naar ,juist, Singapore. Duurt nog wel even, maar zin in.

Ik las ook al dat mensen geen Chinees meer durven eten. Dat is ook wat overdreven hoor.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:52

germie schreef:
Met gewoon wat griepverschijnselen hoef je natuurlijk niet naar een dokter. Koorts en hoesten zijn gewoon standaardklachten. Je kunt het ook gaan overdrijven. Dat je nu thuis blijft en anders gewoon met het OV naar je werk zou gaan kan ik nog wel een beetje inkomen. Zeker als je kunt thuiswerken. Maar paniek is niet nodig.

Tenzij je in het China woont, zoals Kelly_ann

Tiggs

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:07

Ik vloog vandaag (binnen Europa) en daar werd expliciet bij de gate gevraagd of mensen die in China waren geweest of overgestapt of (en dat vond ik bijzonder) een chinees paspoort hebben, zich wilden melden bij het gatepersoneel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:51

Maandag vanuit Tel Aviv vroegen ze bij aankomst ook of je je fit voelde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:31

Covid.... Ik was net gewend aan Wu-flu...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:56

Wu-flu klinkt wel grappiger :P.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:34

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:55

Hij zou niet de eerste zijn die opgepakt wordt in China wegens ongewenst nieuws.
De horror/samenzwerings berichten doen flink de ronde van crematoria die overuren draaien incl. berekeningen van meer dan 1000 doden per dag gezien de stijgende uitstoot van zwaveldioxode bij Wuhan ( https://www.ccn.com/coronavirus-death-s ... ed-bodies/ ) en het omlaag brengen van de aantallen door niet syptomatisch maar bewezen dragers uit de statistieken te halen. ( https://twitter.com/lwcalex/status/1226840055869632512 ) of deze verdwijning daar onder valt of dat er werkelijk naar zulke zware censuur gegrepen moet worden? De verdwijning zoals gezegd is niet de eerste, wat er werkelijk daar aan de hand is, zullen we vermoedelijk nooit antwoord op krijgen of het moet zo erg worden dat de aantallen doden te groot worden om te maskeren. Ik hoop dat het enkel de normale typische gang van zaken voor China is qua controle op vrije journalistiek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:59

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:05

Verbaasd mij niks, al het nieuws tegenhouden uit een gebied is vrijwel onmogelijk met zoveel mobieltjes en internet van nu. Alles plat leggen qua communicatie kan niet als die communicatie zo nodig is en daarbij valt het nogal op.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:15

De overheid kan denk ik heel moeilijk dingen in doofpotten stoppen in de huidige maatschappij. Dat voelen ze ook en ik hoop dus dat alle pressie en propaganda daarom minder zal worden.

NOS heeft een interessant artikel over de ontwikkelingen rondom het virus. Onder andere wetenschappers aan het woord die nu in overleg zijn.
https://nos.nl/artikel/2322599-q-and-a- ... allen.html

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:33

tamary schreef:
Hij zou niet de eerste zijn die opgepakt wordt in China wegens ongewenst nieuws.
De horror/samenzwerings berichten doen flink de ronde van crematoria die overuren draaien incl. berekeningen van meer dan 1000 doden per dag gezien de stijgende uitstoot van zwaveldioxode bij Wuhan ( https://www.ccn.com/coronavirus-death-s ... ed-bodies/ ) en het omlaag brengen van de aantallen door niet syptomatisch maar bewezen dragers uit de statistieken te halen. ( https://twitter.com/lwcalex/status/1226840055869632512 ) of deze verdwijning daar onder valt of dat er werkelijk naar zulke zware censuur gegrepen moet worden? De verdwijning zoals gezegd is niet de eerste, wat er werkelijk daar aan de hand is, zullen we vermoedelijk nooit antwoord op krijgen of het moet zo erg worden dat de aantallen doden te groot worden om te maskeren. Ik hoop dat het enkel de normale typische gang van zaken voor China is qua controle op vrije journalistiek.

Zou natuurlijk goed kunnen dat jij ziek in een ziekenhuis ligt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:36

Met een bezorgde moeder die van niks weet? en er is al bezoek geweest ivm zijn journalistieke activiteiten in de eerste week dat Wuhan in quarantaine ging. Conclusie foute boel is dan echt niet zo gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:00

germie schreef:
Het virus verdwijnt in april vanzelf:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/7524062 ... t-in-april

Dat is met griep idd vaak het geval. Afwachten dus.

Trump. :') Wetenschappers denken volgens dit artikel net wat anders: we moeten er rekening mee houden dat het virus zich permanent op de wereld vestigt. We weten niet hoe het in Afrika is en we weten ook niet hoeveel geïnfecteerde mensen er rondlopen zonder ziekteverschijnselen of die geen medische hulp zoeken. https://nos.nl/artikel/2322580-duizends ... wijnt.html

Dat laatste snap ik overigens ergens wel een beetje. Stel je woont in Wuhan en je bent wat koortsig en hebt last van je buik. Je hebt geen idee of het de Wu-Flu is of de FoeYonghai van gister, maar je voelt je verder niet doodziek. Zou je je dan melden in een ziekenhuis, met al die besmettelijke mensen en alle hectiek en stress? Of blijf je in je appartementje, isoleer je jezelf en kijk je het even aan? Er zullen best veel mensen zijn die het laatste doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:51

Ik bleef thuis. Wordt het erger dan kun je alsnog naar een dokter gaan. En dit is een reactie die de meeste mensen zouden hebben. Je zult nooit elke bron van griep of een ander virus of dit in beeld krijgen. Gelukkig maar. Want er zijn ook veel zonder ziekteverschijnselen. Als elke besmetting tot dood zou lijden was het veel erger. En dat isgelukkig niet het geval.

Ik vind die man uit de uk ook wel bijzonder. Je kunt er geen schuld aan hebben als je zonder het te weten mensen besmet. Ik snap zijn gevoel, maar eigenlijk kun je er dus echt niets aan doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:01

Safira zou ik ook doen. Ik zou het zelf proberen zo te regelen met hulp van vrienden (mocht ik nog boodschapjes nodig hebben), dat ik 2 weken in afzondering blijf. Pas als alles ok is zou ik die opheffen.
Thuis is als je niet besmet zou zijn beter en ook eventueel om beter te worden. Niet iedereen hoeft ad beademing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:47

Precies. Ik denk dat velen die in Wuhan (of elders in China of op de wereld) wonen en niet doodziek zijn zo denken. Maar daardoor hebben ze waarschijnlijk lang niet alle gevallen in beeld.

Hier in NL zou ik me trouwens altijd melden als ik mezelf van de Wu-Flu zou verdenken. Bij een gerichte verdenking wordt je hier in NL juist geacht niet naar een overbelast ziekenhuis, spoedpost of huisarts te gaan zoals in Wuhan, maar komen ze je thuis onderzoeken. Dus je riskeert er niks mee. En ik wil dat infectieziektebestrijders zo goed mogelijk hun werk kunnen doen. Maar goed, dat is voorlopig allemaal heel erg hypothetisch.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:11

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 06:49

Dan moet de riolering wel echt slecht zijn... Maar zeer goed mogelijk in Azië...

Omdat er een shortage is aan de Covid tests. Gaan ze nu ook klinisch diagnosticeren. Dat betekent wel dat er in er in een klap 15.000 gevallen bij zijn gekomen:

https://www.scmp.com/news/china/society ... -confirmed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 06:57

Ik las het net ook bij de NOS:
Enorme toename slachtoffers coronavirus na nieuwe Chinese definitie - https://nos.nl/l/2322773

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 06:59

En dus klopt het aantal gewoon niet meer. En dan moeten wij leugens geloven. Griep is ineens corona. Wat een mop. Dit gaat ze heel veel geld kosten, plus menswn melden niets meer. Zou ik ook doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 07:40

https://sciencebasedmedicine.org/handwa ... o7Y57QOego

Ok, wie van de 30% wast zn handen niet? Ja, dat zijn ook bokkers. Dar behoor ik niet bij, maar ik was zonder zeep vaak. Die dispensers zijn altijd zo goor. 15 seconden? Geen idee, dat klinkt lang. Maar ik was wel altijd. En als ik naar 'smerige' landen ga heb ik zon handgel, dat is effectiever dan zeep. Maar die gaat meestal niet in de handbagage wat al vol zit met meuk zoals batterijen en cameras wat niet in het ruim mag. Ik denk sowieso dat we beter meer weerstand op kunnen bouwen door minder vaak handen te wassen. Als ik weet dat ik naar Azie ga, dan was ik nog altijd mijn handen op het toilet, maar niet meer direct na paardrijden of een hond aaien, en ik heb het idee dat dat zeker bijdraagt aan weerstand. Te vaak wassen is ook niet goed, maar toiletten zijn goor, ik zit ook nooit op een openbaar toilet.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:48

Handen wassen is typisch zoiets waarvan mensen zeggen dat ze het doen, maar niet echt doen.
Of ze halen alleen hun hand heel even onder een straal door, vegen hem aan hun broek af en vinden ze dan schoon genoeg. Zeker als mensen snuffelig zijn zitten mensen de hele tijd aan hun neus en gaan echt niet elke keer dat ze dat hebben gedaan hun handen wassen of ontsmetten. Vaak hebben mensen niet eens door dat ze het hebben gedaan.

Dat ga je niet oplossen met een omroep op een vliegveld helaas.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:23

Nee, en af en toe neuspeuteren vindt iedereen lekker, ook al zegt men van niet.
Ik ben heel eerlijk, ik was ook niet altijd mijn handen na niezen. Na wc wel, maar geen 15 seconden, net gemeten 4. Dus meer dan even, maar theoretisch niet genoeg, maar als iedereen 15 seconden gaat doen, dan krijg je rijen en slaan meer mensen over.