Vaccinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 23:59

Askja schreef:
Huisdieren worden ook minder geënt dan voorheen, en dierenartsen maken zich daar zorgen over - dat is het onderwerp, toch? Dat is althans wat ik lees op de site van NOS. Jammer genoeg ben ik momenteel in het buitenland, anders had ik het graag gezien. Dan maar via Uitzending gemist.

Nieuwsuur kijk je via npostart :)
Ik heb deze net gemist als trouw nieuwsuurkijker :oo zal morgen eens opzoeken

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 00:55

EenVandaag ging over humane vaccinaties en Nieuwsuur ging over veterinaire vaccinaties. Waren beide interessante afleveringen die meerdere kanten belichtten.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 07:53

Vind je? Ik vond er weinig 2 kanten aan bij 1vandaag.
Je ze hebben 1 kritische prikker ertussen gedaan.. maar een anti niet gezien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:30

quera schreef:
Vind je? Ik vond er weinig 2 kanten aan bij 1vandaag.
Je ze hebben 1 kritische prikker ertussen gedaan.. maar een anti niet gezien.

Ik denk dat een kritische prikker beter is in het verwoorden dan iemand die gewoon anti tegen alle prikken is.
Vond het verhaal over kindje met kinkhoest heftig, hierdoor besef ik nog beter hoe veel geluk mijn schoonzusje in 1946 heeft gehad, ze was negen maanden toen ze kinkhoest kreeg, weken in het ziekenhuis gelegen maar wel overleeft. Misschien omdat ze wat ouder was.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:04

Maar dan is het toch niet van beide kanten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:08

quera schreef:

Nee maar ik denk dat ze heel verstandig zijn door de kritische prikkers wel serieus te nemen en de felle anti prikkers niet. Omdat met de laatste groep gewoon niet te praten valt en ik denk dat er onder de anti prikkers genoeg kritische prikkers zitten die wel open staan voor gesprekken . Maar de dye hards , die blijven tegen en is jammer van de moeite. Die kun je beter steken in mensen uitleggen die er wel open voor staan, zo bereik je ook een hoge vaccinatie graad.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:16

quera schreef:

De antivaxxer is onredelijk. Je kunt beter een kritische vaxxer hebben. Kritische mensen staan open voor een dialoog.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:23

Dan hadden ze beter een niet vaxxer kunnen nemen die twijfelt. En de vragen die dan uit die persoon komen ontkrachten.

Want nu was het een kritische wel vaxxer. Maar er is niets geweest over een vaxxer die nu niet vaccineert omdat er te veel onduidelijkheid is.
Zo kun je die vragen juist beantwoorden denk ik. Waardoor de groep twijfelaars zich gehoord voelen.

Snappen jullie een beetje wat ik bedoel.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:24

quera schreef:

Beide kanten? Volgens mij is er veel meer nuance dan twee kanten/kampen en is de discussie alles behalve zwart-wit.
Daarnaast was er in de uitzending van Nieuwsuur wel iemand die echt haar hond niet meer wilde vaccineren en alle gezondheidsproblemen aan vroegere vaccinaties ophing.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:25

Astorga schreef:
quera schreef:

Beide kanten? Volgens mij is er veel meer nuance dan twee kanten/kampen en is de discussie alles behalve zwart-wit.
Daarnaast was er in de uitzending van Nieuwsuur wel iemand die echt haar hond niet meer wilde vaccineren en alle gezondheidsproblemen aan vroegere vaccinaties ophing.

Ik heb het over 1 vandaag

Karl66

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:44

Waarom zou je antivaxxers serieus nemen? We leven toch niet meer in de middeleeuwen? Antivax is niks meer dan een middeleeuws bijgeloof. Dat de rest van Nederland er last van heeft door een verlagende vaccinatiegraad, wil nog niet zeggen dat ze een zinnig verhaal hebben.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:47

Karl66 schreef:
Waarom zou je antivaxxers serieus nemen? We leven toch niet meer in de middeleeuwen? Antivax is niks meer dan een middeleeuws bijgeloof. Dat de rest van Nederland er last van heeft door een verlagende vaccinatiegraad, wil nog niet zeggen dat ze een zinnig verhaal hebben.

Jij vind het middeleeuws bijgeloof..

Ik denk dat je juist een twijfelende niet vaxxer in het programma had moeten zetten. Zodat de twijfels direct weggenomen kan worden...
En dat is een behoorlijke groep, waardoor de graad omhoog zou gaan.

En de diehards gaan toch niet vaccineren ;)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:01

quera schreef:
Dan hadden ze beter een niet vaxxer kunnen nemen die twijfelt. En de vragen die dan uit die persoon komen ontkrachten.

Want nu was het een kritische wel vaxxer. Maar er is niets geweest over een vaxxer die nu niet vaccineert omdat er te veel onduidelijkheid is.
Zo kun je die vragen juist beantwoorden denk ik. Waardoor de groep twijfelaars zich gehoord voelen.

Snappen jullie een beetje wat ik bedoel.

Waarom vind je dat er onduidelijkheid is?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:11

Dat zeg ik niet, maar ik weet dat die groep wel heel groot is. De twijfelende ouders ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:27

Ik ben het hier wel eens met quera: een niet vaccinerend kritisch iemand was beter geweest om de verschillende standpunten te belichten. En uiteraard is het dan wél slim om die standpunten te nuanceren: als die kritische persoon had gezegd “vaccinaties werken niet” dan gooi je er uitleg achter waarom ze wel werken. Of ga je met die kritische persoon in gesprek.

Nu voelen niet-vaccinerende twijfelaars zich misschien niet gehoord/serieus genomen.

En qua onduidelijkheid: kritische mensen vinden dat deze er is. Dan moet je hierop inspelen door meer duidelijkheid te geven (ook al is deze duidelijkheid wel gewoon te vinden: soms moet je ze gewoon een handje helpen).

Ik vond deze bijvoorbeeld heel goed (al blijft het hier alleen bij wat deze mensen zeggen en wordt de wetenschappelijke kant niet uitgelegd dmv bijv. een voice over):
https://m.youtube.com/watch?v=WQptarOLSBU

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:33

Ik ben het ook eens met quera. Het siert dat er geen die hard anti vaxxer zat want dan krijg je sensatie en geen dialoog. Maar met deze groep krijg je wel heel erg ja en amen. Een kritische prikker die twijfelt maar nu doorslaat naar niet of gedeeltelijk prikken had een vollediger gesprek gegeven met meer belichting naar alle kanten.

Ik heb zelf ook vraagtekens bij sommige dingen rondom vaccinatie. De groepsimmuniteit is daarbij bij mij te heilig om niet te prikken maar bepaalde dingen vind ik op z'n zachtst gezegd bijzonder...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:40

secricible schreef:
Ik ben het ook eens met quera. Het siert dat er geen die hard anti vaxxer zat want dan krijg je sensatie en geen dialoog. Maar met deze groep krijg je wel heel erg ja en amen. Een kritische prikker die twijfelt maar nu doorslaat naar niet of gedeeltelijk prikken had een vollediger gesprek gegeven met meer belichting naar alle kanten.

Ik heb zelf ook vraagtekens bij sommige dingen rondom vaccinatie. De groepsimmuniteit is daarbij bij mij te heilig om niet te prikken maar bepaalde dingen vind ik op z'n zachtst gezegd bijzonder...

Eens.
Kritisch zijn en vragen stellen is natuurlijk goed. Maar dan moet je idd wel de dialoog willen aangaan en je moet flexibel zijn in je standpunt, zodat iemand die er meer verstand van heeft jou deze dingen kan uitleggen :).
Ik denk dat we qua communicatie ook veel meer bereiken door kritische anti-vaxxers (en geen extremisten) platform te geven en hierbij laten praten met bijv. dokteren, onderzoekers, vaccinfabrikanten. Laat ze hun vragen stellen en beantwoord krijgen; laat ze hun meningen uiten en die bevestigd of ontkracht krijgen.

Als we alleen platform geven aan mensen die wel kiezen voor prikken (en deze meningen en vragen niet adresseren) dan ben ik bang dat de twijfelaars zich niet gehoord voelen en daardoor doorgaan naar de extremere kant.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:41

Ja die bedoel ik.

De twijfelende niet vaxxer. Met de vragen die zij hebben die je dan direct kan beantwoorden. Waardoor de twijfel direct weg kan worden genomen.

Vond het wel goed dat iets uitgesteld vaccineren aan bod kwam en ook dat sommige ouders dus niet alle ziektes willen vaccineren.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:42

Mijn standpunt dus :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:52

IMANDRA schreef:
Ik ben het hier wel eens met quera: een niet vaccinerend kritisch iemand was beter geweest om de verschillende standpunten te belichten. En uiteraard is het dan wél slim om die standpunten te nuanceren: als die kritische persoon had gezegd “vaccinaties werken niet” dan gooi je er uitleg achter waarom ze wel werken. Of ga je met die kritische persoon in gesprek.

Nu voelen niet-vaccinerende twijfelaars zich misschien niet gehoord/serieus genomen.

Dan ga je er wederom vanuit dat argumenten zin hebben. Het probleem met irrationele geloven is alleen dat je die niet kunt wegredeneren. Ook niet als je hele argumentatie nog zo goed klopt.

Moet je die niet-vaccinerende twijfelaars wel een podium geven? Is het niet beter om het hele fenomeen dood te zwijgen en ze vooral het idee te geven dat ze er vrijwel alleen in staan en in hun eentje raar doen? Nu bereik je eerder het tegenovergestelde, en zullen de antivaxxers bij ieder nieuwsbericht weer de bevestiging krijgen: "zie je wel, er zijn er meer die er zo over denken. Ik ben dus niet de enige."

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:57

oomens schreef:
IMANDRA schreef:

Dan ga je er wederom vanuit dat argumenten zin hebben. Het probleem met irrationele geloven is alleen dat je die niet kunt wegredeneren. Ook niet als je hele argumentatie nog zo goed klopt.

Moet je die niet-vaccinerende twijfelaars wel een podium geven? Is het niet beter om het hele fenomeen dood te zwijgen en ze vooral het idee te geven dat ze er vrijwel alleen in staan en in hun eentje raar doen? Nu bereik je eerder het tegenovergestelde, en zullen de antivaxxers bij ieder nieuwsbericht weer de bevestiging krijgen: "zie je wel, er zijn er meer die er zo over denken. Ik ben dus niet de enige."

Het gaat er hier niet om of hun argumenten zin hebben. Het gaat erom dat je de dialoog aangaat en zij zich gehoord voelen. Door elkaar te respecteren maar tegelijkertijd wel te informeren (‘ik snap waar je vandaan komt, maar...”) bereik je veel meer dan te roepen ‘jouw standpunten zijn onzin ga maar vaccineren’.

Door ze dood te zwijgen ga je niet op hun twijfels in. Door ze een podium te geven en daarbij tegenover mensen te zetten die alles van vaccinaties weten én dit goed kunnen uitleggen kan je ze wellicht overtuigen.

Edit: ik heb het over twijfelaars en niet extremisten. Twijfelaars staan meer open (vandaar het twijfelen). Extremisten moet je geen podium geven idd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:59

Karl66 schreef:

Omdat als je ze niet serieus neemt ze alleen maar meer met de hakken het zand in gaan en die vaccinatiegraad dan nooit hoger zal worden.
Dus als je ze met je mee wil hebben moet je ze wel eerst serieus nemen :=

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:00

verootjoo schreef:
Karl66 schreef:

Omdat als je ze niet serieus neemt ze alleen maar meer met de hakken het zand in gaan en die vaccinatiegraad dan nooit hoger zal worden.

En je neemt uiteraard hun zorgen serieus, niet de standpunten zelf :).

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:01

verootjoo schreef:
Karl66 schreef:

Iets met stroop en azijn O:)

BigOne

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:08

Ik denk dat je echte anti vaxxers nooit en te nimmer kunt overtuigen, die tijd komt pas wanneer er wel een ziekte uitbreekt die hun kinderen krijgen met soms erg vervelende afloop. Een gezonde opvoeding en goed immuunsysteem is niet voldoende om sommige ziektes tegen te gaan. Mensen die het over kwik en formaldehyde hadden heb ik ook al aangehaald dat je dat dagelijks in veel grotere hoeveelheden binnen krijgt. Eet maar een peer bvb. Maar daar werd niet op gereageerd . Zeg je dit in zo’n discussieprogramma dan krijg je als antwoord : Ja maar dat is natuurlijk en ben je uitgepraat als pro vaxxer.