Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:32

verootjoo schreef:
Lillith24 schreef:
Het is een slinkende sector, er gaan sowieso klappen vallen. Maar vind dat supermarkten echt wel hard aangepakt moeten worden hoor. Maar overal valt wel een persoonlijk verhaal van te maken eigenlijk.

Alleen is het geen persoonlijk verhaal. De boerin waar kinke het over had, zo zijn er talloze boerengezinnen die na jaren van verkopen onder de productieprijs nu leeg zijn...
Een slinkende sector weet ik niet, uiteindelijk heb je boeren gewoon nodig. En wie gaat al die boeren in de bijstand straks betalen...?

Effectiever zou zijn investeren in een betere prijs voor de boeren en supermarkten niet laten concurreren. De consument zou een hogere prijs moeten betalen en zich ervan bewust zijn dat twee euro voor een pakje kipfilet absurt is.

Ja maar dat zijn allemaal persoonlijke verhalen. Zo zijn er in Nederland alleen al duizenden schrijnende gevallen...
En boeren kunnen ook omscholen toch? Net als iedereen die werkloos raakt en in de bijstand terecht komt zullen deze mensen ook hard moeten werken er weer uit te komen. Het is kl*t* maar het is niet anders.
Verder ben ik het wel met je eens dat consumenten een (flink) hogere prijs moeten betalen voor vlees. Maar dan meer in de hoop dat het afschrikt. Net als de accijnsen op sigaretten e.d.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:32

Ja precies... Niet te geloven en mensen denken echt dat het normaal is.
Of 20eieren voor een euro :x

Lillith: een boer kan omscholen ja. Maar wat doe je dan met het bedrijf? Hoe betaal je de enorme schulden af? Hoe kom je aan inkomsten in de tussentijd dat je aan het omscholen bent? Wat doe je met je veestapel? Hoe betaal je de belasting als je stopt met je bedrijf?
Dat kost zo immens veel geld, is echt niet te doen. Ze zijn niet net als iedereen die werkloos raakt want ze hebben geen recht op WW of andere sociale voorzieningen waar de meesten wel recht op hebben.
En als ze in de bijstand raken hebben ze sowieso geen geld om de dieren te verzorgen dus gaan ze sowieso dood van de honger. (En staat ook gelijk WD op je stoep met een camera :x)

Het is niet een kwestie van omscholen en even een andere baan zoeken :n
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 30-05-16 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:36

Ja, accijns op vlees….nog meer geld voor Vadertje Staat ;)
Precies, schrijnende gevallen. En de gemiddelde werkeloze burgen kan niet eens aan een baan komen, hoe gaat die ex-veehouder dat doen dan? En dan heb je het over de situatie na het staken van een bedrijf, dan heb je het stuk financieel afhandelen nog overgeslagen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:03

Kinke schreef:
Het zou veel logischer en effectiever zijn als een club als 269 veehouders die zouden willen stoppen te helpen hiermee. Inbreken en tegen een beroepsgroep aantrappen zijn niet zo effectief.

Mee eens. Maar wat mij betreft zou dat naast elkaar kunnen bestaan. (Als in het 'exposen' van slechte leefomstandigheden voor dieren)

Maartje1990 schreef:
Doodmaken vind ik niet zielig nee beestje weet niet dat die dood gaat en voelt het evenmin ;)

Dream on.... :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:12

269_life schreef:
Kinke schreef:
Het zou veel logischer en effectiever zijn als een club als 269 veehouders die zouden willen stoppen te helpen hiermee. Inbreken en tegen een beroepsgroep aantrappen zijn niet zo effectief.

Mee eens. Maar wat mij betreft zou dat naast elkaar kunnen bestaan. (Als in het 'exposen' van slechte leefomstandigheden voor dieren)

Maartje1990 schreef:
Doodmaken vind ik niet zielig nee beestje weet niet dat die dood gaat en voelt het evenmin ;)

Het zou je sieren wat respectvoller te reageren. Ik doe mijn best om netjes overal op te reageren en je vragen fatsoendelijk te beantwoorden. Jij daarentegen reageert op de helft en reageert alleen maar denegrerend. Wij verschillen van mening, dat mag. Maar dit is niet nodig toch?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:03

Maartje1990 schreef:

Dream on.... :')[/quote]

Het zou je sieren wat respectvoller te reageren. Ik doe mijn best om netjes overal op te reageren en je vragen fatsoendelijk te beantwoorden. Jij daarentegen reageert op de helft en reageert alleen maar denegrerend. Wij verschillen van mening, dat mag. Maar dit is niet nodig toch?[/quote]

Als je bij de enig ware kerk zit is inleven en respect voor anderen soms wat lastig.. een ieder die een ander geloof heeft is per definitie fout.. en voor ongelovigen hoef je geen respect te hebben.

Ik zet het even dik aan, weet ik, maar zo komen de reacties van 269 op mij over.. als een religieus fanaticus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:22

martichr schreef:
Maartje1990 schreef:

Het zou je sieren wat respectvoller te reageren. Ik doe mijn best om netjes overal op te reageren en je vragen fatsoendelijk te beantwoorden. Jij daarentegen reageert op de helft en reageert alleen maar denegrerend. Wij verschillen van mening, dat mag. Maar dit is niet nodig toch?[/quote]

Als je bij de enig ware kerk zit is inleven en respect voor anderen soms wat lastig.. een ieder die een ander geloof heeft is per definitie fout.. en voor ongelovigen hoef je geen respect te hebben.

Ik zet het even dik aan, weet ik, maar zo komen de reacties van 269 op mij over.. als een religieus fanaticus.[/quote]

:j Op alle tegenargumenten die worden gegeven wordt niet of met met een drogreden op gereageerd. En alles en iedereen die het niet met haar eens is, is slecht.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:25

Haha Resistance, volgens mij draai je het verhaaltje nu precies om. Noem eens een drogreden waarmee gereageerd is? :)

269_life schreef:
maaikemuis schreef:
Omdat er plekken zijn op deze wereld, nog altijd waar de benodigde voedingsstoffen niet aanwezig zijn. Plekken waar je gewoon naar toe op vakantie kunt.

Maar vooral om te zien hoe ver 'jij' in dit geval voor je idealen bereidt bent te gaan. Uiteindelijk weegt ook jouw eigen leven tegen dat van een dier op.

Grappig trouwens dat er nu blijkbaar iets mis is met mijn morele waarden.

#vleessmoesjes :D

Ik neem aan dat je het grootste deel van de tijd niet op vakantie bent, maar gewoon in Nederland toch?

Jammer dat je hier niet meer op ingaat Maaike.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:27

Resistance: hem ;)

Martichr: ik weet het alleen jammer dat meteen fatsoen dan ook de deur uit gaat. Een "daar ben ik het niet mee eens" had dezelfde betekenis gehad maar was wel netter geweest natuurlijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:29

269_life schreef:
maaikemuis schreef:
Omdat er plekken zijn op deze wereld, nog altijd waar de benodigde voedingsstoffen niet aanwezig zijn. Plekken waar je gewoon naar toe op vakantie kunt.

Maar vooral om te zien hoe ver 'jij' in dit geval voor je idealen bereidt bent te gaan. Uiteindelijk weegt ook jouw eigen leven tegen dat van een dier op.

Grappig trouwens dat er nu blijkbaar iets mis is met mijn morele waarden.

Ik neem aan dat je het grootste deel van de tijd niet op vakantie bent, maar gewoon in Nederland toch?

269_life schreef:

Jammer dat jij ook op de meeste dingen die naar jou gericht zijn niet ingaat ;)

En misschien komt het door hoe je begint met je zgn "vleessmoesjes" niet echt uitnodigend om nog te reageren ;)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:34

Volgens mij ga ik overal op in? :) Wat heb ik nog gemist?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:42

LadyMadonna schreef:
anjali schreef:
Bij popconcerten van Paul mcCartney worden er vantevoren filmpjes vertoont over dierenleed. Paul is zelf actief vegetarier.Nou vind ik dat maar akelig op een avondje uit,alhoewel ik het helemaal met hem eens ben. Zijn overleden vrouw Linda had een merk vleesvervangers,ook in Nederland te koop. Maardaar zat vaak nog ei in,dus voor mij niet extreem genoeg!

Wanneer ben je voor het laatst bij een concert van Paul geweest? Zodra Paul in nl is ben ik erbij en heb dit nog nooit gezien

Zal ik navragen bij vriend van me die dit vertelde. Ik was er zelf dus niet bij omdat ik op mijn avondje uit dat niet wil want ik kan er niet tegen.Het is wel al enige jaren geleden,maar het scheen dat hij dat altijd deed.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:42

Even van mezelf alleen en van vandaag, heb ik het nog niet over de pbs die ik van je beantwoord heb maar ook geen reactie terug op krijg ;)
Maakt me ook niet zoveel uit, maar om dan zelf een punt tr maken dat andere niet reageren?

269_life schreef:
[*]
Maartje1990 schreef:
Maar waarom mag dat intiligenge varken wel vlees eten en wij niet? Beidde omnivoren

Heb jij ooit een varken in de supermarkt gezien, waar ze keuze hebben? :)

Maartje1990 schreef:
Ik snap je vraag denk ik niet?

269_life schreef:
Kinke schreef:

Maartje1990 schreef:

Maartje1990 schreef:
Het zou je sieren wat respectvoller te reageren. Ik doe mijn best om netjes overal op te reageren en je vragen fatsoendelijk te beantwoorden. Jij daarentegen reageert op de helft en reageert alleen maar denegrerend. Wij verschillen van mening, dat mag. Maar dit is niet nodig toch?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:50

Het feit dat we beiden omnivoor zijn is geen argument. Een mens kan een bewuste keuze maken om zo min mogelijk leed te veroorzaken. Een varken niet.

Wat betreft het tweede punt:
Citaat:
Martichr: ik weet het alleen jammer dat meteen fatsoen dan ook de deur uit gaat. Een "daar ben ik het niet mee eens" had dezelfde betekenis gehad maar was wel netter geweest natuurlijk.

Denk dat je daar een punt hebt. Ik zal er op letten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:52

269_life schreef:
Het feit dat we beiden omnivoor zijn is geen argument. Een mens kan een bewuste keuze maken om zo min mogelijk leed te veroorzaken. Een varken niet.

Wat betreft het tweede punt:
Citaat:

Denk dat je daar een punt hebt. Ik zal er op letten!

Het is wel een argument, alleen is het voor jóu geen argument.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:00

269_life schreef:
Volgens mij ga ik overal op in? :) Wat heb ik nog gemist?

Mijn hele uitgebreide post misschien? Ik snap dat die lang is en dat je er misschien noggeen tijd voor hebt gehad, maar als je het toch zelf vraagt... ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:06

Vegan wortel-kokos-kikkererwtensoep was heerlijk! Thanks aan degene die me de tip gaf.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:46

269_life schreef:
Haha Resistance, volgens mij draai je het verhaaltje nu precies om. Noem eens een drogreden waarmee gereageerd is? :)

269_life schreef:

Jij vind alles een drogrede waar jij het niet mee eens bent.
Maar waarom moet iemand een rede hebben om vlees te eten?

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:30

maaikemuis schreef:
Vegan wortel-kokos-kikkererwtensoep was heerlijk! Thanks aan degene die me de tip gaf.

Fijn dat je lekker gegeten hebt :)

Verder begrijp ik ook wel dat er wat meer problemen gemoeid zijn met veehouders en boeren die hun bedrijf kwijt raken. Maar dan is het toch ook zaak dat we dat samen aanpakken? Kan niet zo zijn dat de veganisten en vegetariërs hun 'zin krijgen' bij wijze van, om vervolgens de complete sector en een hele grote groep mensen en dieren maar te laten stikken. De stapsgewijze aanpak van Mallow bevalt me wel, maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik echt weinig verstand heb van wat er nou allemaal achter schuilt op de arbeidsmarkt.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:29

A3a1 schreef:
Jij vind alles een drogrede waar jij het niet mee eens bent.
Maar waarom moet iemand een rede hebben om vlees te eten?

Nee hoor, maar over het algemeen wel gemakkelijk te weerleggen.

Ik vind dat, als je over het leven van een ander wezen beslist, je daar een goede reden voor moet hebben. De enige reden die ik als eerlijke reden zie is dat je vlees lekker vindt en dat boven het welzijn van een dier stelt.

Met boven het welzijn van het dier stellen wil ik niet zeggen dat je het als vleeseter niet belangrijk vindt dat een dier een prettig leven moet hebben voordat hij/zij geslacht wordt. Wel is het in mijn optiek een feit dat je een leven beëindigd omdat jij zo graag vlees wil eten en dat per definitie niet goed is voor het welzijn van het dier, aangezien het dier sterft.

Omdat je als mens (een paar uitzonderingen daargelaten) prima je voedingsstoffen kan halen uit niet-dierlijke producten, vind ik het immoreel om tóch een dier te doden.

Ik hoop dat ik het allemaal duidelijk onder woorden heb gebracht :)
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 30-05-16 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 23:06

Citaat:
Nee. Ze kwam met voorbeelden zoals de internetverbinding of dat we niet meer naakt rondlopen (al lopen we echt al duizenden jaren niet meer naakt rond, dus in hoeverre dat niet meer natuurlijk is…?).
Ik vind het lastig uit te leggen via geschreven tekst eigenlijk, dus dat ik het goed kan verwoorden. Ik vind dat zolang iets natuurlijk is, zoals vlees eten, dat dat dus moet kunnen. Zolang het dierenwelzijn maar goed is en andere er dus niet onder lijden. Dat jullie geen vlees willen eten vind ik ook helemaal prima, dat jullie dan een b12 pil bij willen slikken of je voedingspatroon helemaal omgooien vind ik ook prima. Mij hoor je daar niet over behalve dan dat ik daar alleen maar respect voor heb.
Dat ik een internetverbinding heb, tv, enz. Dat is niet natuurlijk en dat moet ik dus ook zelf weten. Er zijn ook mensen die dát niet goedkeuren en zich terugtrekken uit de maatschappij. Ik keur dat wel goed, omdat ik vind dat dat ieder zijn keus is. Waarom ik het hierbij niet zo erg vind dat het onnatuurlijk is? Omdat je er eigenlijk haast niet aan ontkomt. Ik wil een fijne toekomst, daarvoor moet ik naar school, moet ik met de trein (niet natuurlijk), moet ik op de computer met internetverbinding (niet natuurlijk), moet ik nog veel meer onnatuurlijks doen. Ik wil me niet zover hoeven aanpassen dat het eigenlijk geen leven meer is voor mij. Daarnaast vind ik internet, computer, mooie kleding, autorijden, vliegen, enz. ook leuk.
Het eten van vlees is natuurlijk (wij zijn omnivoor en daarvoor zo gebouwd door de natuur), ik vind dus dat we daarom ook gewoon vlees moeten kunnen eten. Zo zit de natuur in elkaar en juist daarom moet het kunnen. Dat we andere dingen doen die niet-natuurlijk zijn, staat er voor mij dus los van.

Uit het eerste deel kom ik niet zo uit, maar je geeft ook aan dat het moeilijk onder woorden is te brengen, dus correct me if I'm wrong:

- Vlees eten is natuurlijk, dus ok.
- Je vindt een heleboel dingen die onnatuurlijk zijn prima, omdat je een leuk leven wilt hebben.
- Een pilletje slikken is vervolgens ook onnatuurlijk, maar dat is niet ok
- Daarna zeg je dat het feit dat we andere dingen doen die niet natuurlijk zijn los staat van of iets zo bedoeld is of niet.

Klopt dat zo? Ik herhaal dan graag de vraag van Magrathea: Waarom is het voor al die andere dingen niet belangrijk dat het wel of niet natuurlijk is en voor vlees eten ineens wel?

Citaat:
Als ze de dieren in een keer snel dood maken, dan weet ik eigenlijk wel zeker dat die dieren niet lijden. Als het dier op slag dood is, voelt dus niets meer. (Ik vind vis wél zielig, ik snap ook niet dat mensen kunnen denken dat vis geen pijn kan voelen.)
En juist dat gepuzzel en moeilijk gedoe vind ik dus weer onnodig als je dat met vlees op kunt lossen. Nogmaals de ‘natuur’ heeft ons lichaam niet voor niets zo gebouwd zoals we nu zijn zodat we ook vlees kunnen eten. Dan vind ik dat we niet moeilijk hoeven te doen als we dat met een stukje vlees op kunnen lossen.
(...)
En voor mij is dat dus wel een argument. Dat is ons verschil in mening. Wij zijn door de natuur gemaakt o vlees te eten, ik vind dat we daar dan dus ook gebruik van mogen en kunnen maken.

Over dat eerste gedeelte verschillen we van mening (ik heb geleerd, mensen :P ). Al zou het zo zijn dat ze niets voelen of merken (Wat ik betwijfel): er wordt een leven onvrijwillig beëindigd. Ondanks dat we inderdaad vlees kunnen eten vind ik dat dus geen reden om het daarom te doen. Een pilletje slikken als puzzelen en moeilijk gedoe zien volg ik niet helemaal. Dat lijkt me toch oprecht makkelijker dan een speklapje bakken haha.

Citaat:
Ook dan is manipulatie heel goed mogelijk. Ze kunnen de boerenstal uitzoeken waar het er wel sleht aan toegaat, terwijl dat misschien wel een uitzondering is op alle andere boeren. Ze kunnen dan doen alsof dat wat je ziet op die livestream overal gebeurd en daarmee is het ds wel degelijk manipulatie.

Maar die stallen zijn er blijkbaar in overvloed. Dat zegt toch wel iets, lijkt mij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 23:48

Jeetje, dit topic gaat hard, ik vind het lastig om overal op te reageren. :oo maar ik doe mijn best!

Wat ik veel langs zie komen is dat veel mensen lijken te denken dat vega(n)s het liefst zien dat alle veehouders morgen ophouden met bestaan. Dit is slecht voor de boeren en daarom dus een slechte optie, en daarom moeten alle veehouders blijven bestaan.

Waarom niet een middenweg kiezen? Ik bedoel, natuurlijk zou het prachtig zijn als de hele wereld snel tot het inzicht kwam dat het doden van dieren voor het eigen plezier terwijl er tal van andere mogelijkheden zijn onacceptabel is. We weten echter allemaal dat dit natuurlijk nooit gaat gebeuren. Er is wel een stijgende lijn te zien in het aantal vega's, vegans en vleesloze maaltijden. (Merk trouwens op dat ik vis ook reken onder vlees - het is ook een lichaam van een dier dat onvrijwillig gestorven is.) Dus de vraag neemt af, de vraag naar vega(n) producten neemt toe. Dit is een geleidelijk proces waarin boeren de overstap kunnen maken naar diervriendelijker vlees of akkerbouw - ik weet er zelf niet zoveel van maar er zijn genoeg boeren die die overstap maken. Die doen dat toch ook op de één of andere manier :) En ik denk dat als je aanklopt als zo'n boer bij één van de activistenorganisaties zij je graag helpen, of bij een boer die eerder die overstap heeft gemaakt. Het is vast niet makkelijk, dat begrijp ik direct - maar moet het echt zo zijn dat er dagelijks duizenden(!) dieren gedood worden die de pech hadden om in het verkeerde lichaam geboren te worden (als ze een kitten of puppy waren geweest waren er talloze stichtingen om ze een goed huis te geven immers) zodat een bedrijf kan draaien? Dat is toch wachten op problemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 06:19

Magrathea schreef:
Ik bedoel, natuurlijk zou het prachtig zijn als de hele wereld snel tot het inzicht kwam dat het doden van dieren voor het eigen plezier terwijl er tal van andere mogelijkheden zijn onacceptabel is.

Onacceptabel in jouw ogen, acceptabel in de ogen van het overgrote deel van de wereldbevolking.
Dat wil zeggen, mensen vinden het acceptabel om vlees te eten en daarvoor moeten dieren sterven. Het is niet dat ze dieren doden voor hun plezier (behalve misschien jagers die plezier halen uit het doden zelf).
Dan zegt 269 het netter:

269_life schreef:
Omdat je als mens (een paar uitzonderingen daargelaten) prima je voedingsstoffen kan halen uit niet-dierlijke producten, vind ik het immoreel om tóch een dier te doden.

Dat mag jij vinden, en zolang je binnen de kaders van de wet blijft zal ik je zelfs "steunen" om geen vlees te eten of gebruik te maken van dierlijke producten. Ik ga je tenminste niet proberen over te halen wel vlees te eten en als ik je tegen kom ga ik je geen eten geven met daarom dierlijke producten verstopt. ;)

Maar het onderwerp van dit topic is, om nogmaals de openingstopic te quoten:
Resistance schreef:
Waar komt die extreme wil bij sommige vegetariërs en veganisten om anderen hun ideeën op te leggen vandaan? Wat zijn jullie gedachten hierover?

Het gaat dus om de extreme wil dezelfde ideeën bij anderen op te dringen.
Waarom heb jij het idee dat jouw normen en waarden zoveel beter zijn dan de normen en waarden van de mensen om je heen? Jij waardeert een dierenleven blijkbaar meer dan de gemiddelde mens, maar waarom zou dat jou een beter persoon maken? Waarom denk je dat jij het recht hebt om jouw normen en waarden aan anderen op te leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 06:27

Resistance schreef:

_/-\o_
Dat is precies de vergelijking die ik ook al eerder wilde maken maar ik was bang dat daarmee het topic zou ontsporen naar een discussie over geloof.

Nogmaals een definitie van extremisme:
Extremisme wordt wel omschreven als een systematische poging om een bepaalde ideologie tot in de uiterste consequenties, in alle delen van de samenleving door te voeren. In tegenstelling tot activisme, worden er bij extremisme doelen of middelen nagestreefd en ingezet die buiten de wettelijke kaders vallen. Deze worden gekenmerkt door onder andere geweld en zijn vaak on- of zelfs anti-democratisch. Daarmee vormen ze een gevaar voor de democratische rechtsorde.

Extremistische veganisten kan je daarom makkelijk vergelijken met andere extremisten, bijvoorbeeld gelovige extremisten. De ene groep gebruikt geweld en intimidatie omdat ze vinden dat niemand vlees mag eten omdat dat nu eenmaal hun overtuiging is, de andere groep gebruikt geweld en intimidatie omdat ze vinden dat iedereen hun geloof moet volgen omdat dat nu eenmaal hun overtuiging is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:36

enzino schreef:
Resistance schreef:

_/-\o_
Dat is precies de vergelijking die ik ook al eerder wilde maken maar ik was bang dat daarmee het topic zou ontsporen naar een discussie over geloof.

Nogmaals een definitie van extremisme:
Extremisme wordt wel omschreven als een systematische poging om een bepaalde ideologie tot in de uiterste consequenties, in alle delen van de samenleving door te voeren. In tegenstelling tot activisme, worden er bij extremisme doelen of middelen nagestreefd en ingezet die buiten de wettelijke kaders vallen. Deze worden gekenmerkt door onder andere geweld en zijn vaak on- of zelfs anti-democratisch. Daarmee vormen ze een gevaar voor de democratische rechtsorde.

Extremistische veganisten kan je daarom makkelijk vergelijken met andere extremisten, bijvoorbeeld gelovige extremisten. De ene groep gebruikt geweld en intimidatie omdat ze vinden dat niemand vlees mag eten omdat dat nu eenmaal hun overtuiging is, de andere groep gebruikt geweld en intimidatie omdat ze vinden dat iedereen hun geloof moet volgen omdat dat nu eenmaal hun overtuiging is.

Dat is niet mijn quote... al ben ik het wel eens met je antwoord. :D