Citaat:
Nee. Ze kwam met voorbeelden zoals de internetverbinding of dat we niet meer naakt rondlopen (al lopen we echt al duizenden jaren niet meer naakt rond, dus in hoeverre dat niet meer natuurlijk is…?).
Ik vind het lastig uit te leggen via geschreven tekst eigenlijk, dus dat ik het goed kan verwoorden. Ik vind dat zolang iets natuurlijk is, zoals vlees eten, dat dat dus moet kunnen. Zolang het dierenwelzijn maar goed is en andere er dus niet onder lijden. Dat jullie geen vlees willen eten vind ik ook helemaal prima, dat jullie dan een b12 pil bij willen slikken of je voedingspatroon helemaal omgooien vind ik ook prima. Mij hoor je daar niet over behalve dan dat ik daar alleen maar respect voor heb.
Dat ik een internetverbinding heb, tv, enz. Dat is niet natuurlijk en dat moet ik dus ook zelf weten. Er zijn ook mensen die dát niet goedkeuren en zich terugtrekken uit de maatschappij. Ik keur dat wel goed, omdat ik vind dat dat ieder zijn keus is. Waarom ik het hierbij niet zo erg vind dat het onnatuurlijk is? Omdat je er eigenlijk haast niet aan ontkomt. Ik wil een fijne toekomst, daarvoor moet ik naar school, moet ik met de trein (niet natuurlijk), moet ik op de computer met internetverbinding (niet natuurlijk), moet ik nog veel meer onnatuurlijks doen. Ik wil me niet zover hoeven aanpassen dat het eigenlijk geen leven meer is voor mij. Daarnaast vind ik internet, computer, mooie kleding, autorijden, vliegen, enz. ook leuk.
Het eten van vlees is natuurlijk (wij zijn omnivoor en daarvoor zo gebouwd door de natuur), ik vind dus dat we daarom ook gewoon vlees moeten kunnen eten. Zo zit de natuur in elkaar en juist daarom moet het kunnen. Dat we andere dingen doen die niet-natuurlijk zijn, staat er voor mij dus los van.
Uit het eerste deel kom ik niet zo uit, maar je geeft ook aan dat het moeilijk onder woorden is te brengen, dus correct me if I'm wrong:
- Vlees eten is natuurlijk, dus ok.
- Je vindt een heleboel dingen die onnatuurlijk zijn prima, omdat je een leuk leven wilt hebben.
- Een pilletje slikken is vervolgens ook onnatuurlijk, maar dat is niet ok
- Daarna zeg je dat het feit dat we andere dingen doen die niet natuurlijk zijn los staat van of iets zo bedoeld is of niet.
Klopt dat zo? Ik herhaal dan graag de vraag van Magrathea: Waarom is het voor al die andere dingen niet belangrijk dat het wel of niet natuurlijk is en voor vlees eten ineens wel?
Citaat:
Als ze de dieren in een keer snel dood maken, dan weet ik eigenlijk wel zeker dat die dieren niet lijden. Als het dier op slag dood is, voelt dus niets meer. (Ik vind vis wél zielig, ik snap ook niet dat mensen kunnen denken dat vis geen pijn kan voelen.)
En juist dat gepuzzel en moeilijk gedoe vind ik dus weer onnodig als je dat met vlees op kunt lossen. Nogmaals de ‘natuur’ heeft ons lichaam niet voor niets zo gebouwd zoals we nu zijn zodat we ook vlees kunnen eten. Dan vind ik dat we niet moeilijk hoeven te doen als we dat met een stukje vlees op kunnen lossen.
(...)
En voor mij is dat dus wel een argument. Dat is ons verschil in mening. Wij zijn door de natuur gemaakt o vlees te eten, ik vind dat we daar dan dus ook gebruik van mogen en kunnen maken.
Over dat eerste gedeelte verschillen we van mening (ik heb geleerd, mensen
). Al zou het zo zijn dat ze niets voelen of merken (Wat ik betwijfel): er wordt een leven onvrijwillig beëindigd. Ondanks dat we inderdaad vlees kunnen eten vind ik dat dus geen reden om het daarom te doen. Een pilletje slikken als puzzelen en moeilijk gedoe zien volg ik niet helemaal. Dat lijkt me toch oprecht makkelijker dan een speklapje bakken haha.
Citaat:
Ook dan is manipulatie heel goed mogelijk. Ze kunnen de boerenstal uitzoeken waar het er wel sleht aan toegaat, terwijl dat misschien wel een uitzondering is op alle andere boeren. Ze kunnen dan doen alsof dat wat je ziet op die livestream overal gebeurd en daarmee is het ds wel degelijk manipulatie.
Maar die stallen zijn er blijkbaar in overvloed. Dat zegt toch wel iets, lijkt mij.