Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:10

Zo'n plastic kaasdoos?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:32

Hallo,

ik kom even binnenvallen met een vraag. Een vriendin van mij heeft nu als experiment al een paar weken haar haar niet gewassen met shampoo, puur alleen 2, 3x in de week met warm water en dan goed masseren zegmaar. Door haar zit ik er ook aan te denken om dit eens te gaan doen want mijn haar doet gewoon echt heel raar de laatste tijd. Ik was het nu meestal 3x in de week. Ik heb heel dik haar wat snel pluist als ik het gewoon zo laat opdrogen (als ik het föhn valt het al veel beter maar dit doe ik bijna nooit).

Maar nu vroeg ik mij af of het beter is om dan gewoon cold turkey meteen te stoppen met de shampoo of dit eerst af te bouwen naar 2 en dan 1x in de week wassen met shampoo en daarna helemaal stoppen?

_Linn_

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:50

Iemand die het mij kan vertellen?
Kan ik beter eerst afbouwen of gewoon cold turkey stoppen? Heb het gisteren voor het eerst alleen met water gedaan en hoofdhuid goed gemasseerd en onder de douche haar gewassen. Haar voelt wel echt anders nu maar ziet er niet anders uit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:18

De ervaringen verschillen en kun je oa in dit topic teruglezen. Ikzelf heb het rustig afgebouwd en vind het schema van om de dag met Aleppo zeep wassen erg fijn. Langer zonder shampoo vind ik ivm mijn werk (hygiëne) niet een fijn idee. Kan overigens prima, in de vakanties ben ik bijvoorbeeld "lui" en gebruik ik alleen water. :Y)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:17

Ik raad ook afbouwen aan. Anders zit je wekenlang met heel vet haar.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:30

Ik heb het nu vorige week zondag voor het laatst met shampoo gewassen en woensdag en vrijdag alleen met water en goed masseren onder de douche. Ik bepaal morgen of ik het morgen wel met shampoo ga wassen of dat ik het gewoon zo laat en dus cold turkey stop. Mijn haar voelt heel raar nu, niet eens heel erg vet ofzo maar gewoon heel stug.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:02

Als je het afbouwt moet je dat wel met een ander product dan shampoo doen. Bijvoorbeeld de Aleppo zeep of met baking soda. Bij mij werkte afbouwen met een 100% natuurlijke shampoo niet en met het oerzeepje wel.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:03

MissCharlie schreef:
Als je het afbouwt moet je dat wel met een ander product dan shampoo doen. Bijvoorbeeld de Aleppo zeep of met baking soda. Bij mij werkte afbouwen met een 100% natuurlijke shampoo niet en met het oerzeepje wel.

Met het oerzeepje bedoel je Aleppo zeep? Is dat gewoon bij de trekpleister of kruidvat te koop?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:28

Inderdaad Aleppo zeep, maar er zijn uiteraard alternatieven. Ik heb ze van de markt. Ik denk eigenlijk niet dat ze bij een standaard drogisterij liggen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 13:47

Ik heb ervoor gekozen om toch cold turkey te doen. Vorige week zondag voor het laatst met shampoo gewassen en ga het zometeen voor de 3e keer alleen met water wassen.
Ga van de week even baking soda en appelazijn kopen (geen idee alleen waar ik dat kan kopen?) maar dat wil ik denk maar eens per 2 weken gaan gebruiken.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:49

Meeste supermarkten hebben appelazijn, baking soda bij de grotere supermarkt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:04

Ik heb het toen ook cold turkey gedaan, na een week of 4-6 was mijn haar er helemaal aan gewend. Inmiddels heb ik een nieuwe wasroutine:
Op dinsdag was ik het met warm/heet water door het voor het douchen te masseren en goed uit te borstelen met een borstel met echt haar. Vervolgens masseer ik het onder de douche terwijl ik het was met warm/heet water, een minuut of 5. Dan spoel ik het uit met koud water.
Vrijdag gebruik ik shampoo van Livera waar verder geen troep in zit, weer uitspoelen met koud water.

De rest van de week laat ik mijn haar droog. Iedere avond, voor ik ga slapen, borstel ik het een paar minuten goed uit met een borstel met echt haar en daarna vlecht ik het. 's Morgens los halen, even een borstel erdoorheen en m'n haar zit mooi :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:43

_Linn_ schreef:
Ik heb ervoor gekozen om toch cold turkey te doen. Vorige week zondag voor het laatst met shampoo gewassen en ga het zometeen voor de 3e keer alleen met water wassen.
Ga van de week even baking soda en appelazijn kopen (geen idee alleen waar ik dat kan kopen?) maar dat wil ik denk maar eens per 2 weken gaan gebruiken.

Let wel op dat veel mensen op termijn een allergie voor baking soda zullen ontwikkelen. Zowel bij gebruik als "shampoo" als in zelfgemaakte deo. Ik heb naast het stoppen met shampoo ook meteen de conditioner en de antiklit er uit gegooid, onder andere omdat ik er achter kwam dat die (mits niet te vaak/intensief spoelen met water, ik douche nogal warm) niet meer nodig had. Bij goed uitborstelen 's avonds kan ik er 's morgens meteen met een fijne (vlooien)kam doorheen zonder echt klitten te hebben. Nu was ik nooit al van de haarkleuringen/sprays/lak/etc. eigenlijk enkel 1-2x/week shampoo en zeker 2x/dag goed borstelen. Normaal altijd rook ik het als ik gereden had en haar nat werd onder de douche, nu ruikt haar naar zichzelf/niks, nat of droog.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 00:01

Waarom ontwikkelt men een allergie voor baking soda volgens jou?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 05:44

Gebruik even de zoekfunctie binnen dit topic daarvoor. Baking Soda is best agressief namelijk en kan daardoor voor problemen zorgen ipv oplossen. Bij mij ging mijn hoofdhuid er bijvoorbeeld van bloeden doordat die volledig uitdroogde. Nooit meer dat spul.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:50

Ik ben zo enthousiast geworden na dit topic dat ik het ook ga proberen! Daarnaast wil ik mijn haren met azijn wassen, nu heb ik wel natuurazijn in huis. Weet iemand of ik dat ook kan gebruiken ipv de appelazijn?

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:17

Ik gebruik natuurazijn! (Kon de geur van appelazijn niet uitstaan :+ )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:20

Maar wassen jullie echt alleen maar met water, of toch ook nog wel met een haarzeep bijvoorbeeld ?

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:48

Ik was met baking soda.. Ondertussen sterk afgebouwd en gebruik daar nu heel weinig van, 1 x per week :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:56

Ik was nu alleen nog maar met water maar ben dan ook nog maar een ruime week bezig. Wil denk ik 1x per maand gaan wassen met baking soda en appelazijn, dus dat is nu pas over 3 weken dat ik dat voor het eerst ga doen. Of mijn haar moet echt te erg vet worden. Maar wil het wel de tijd geven nu.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:07

Ik was ongeveer eens per 3 week met baking soda en appelazijn, verder alleen met water.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:14

Zijn er mensen die no-poo doen maar wel hun haar verven? Want dat is ook 'troep' natuurlijk...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:00

Pff. Ik ben al trots dat ik sinds ik eigenlijk 2 weken ziek ben geweest, m'n haar niet meer dagelijks was. Het was als ik het bijv. maandagochtend waste, dinsdagmiddag al vet. Dus moest ik dinsdagavond de douche weer onder.

Nu was ik mijn haar meestal zaterdagavond voor ik ga stappen of wat anders ga doen. Vrijdags ben ik vrij, dus dan heb ik eigenlijk van ma-do dat ik me in het 'openbaar' vertoon. Donderdag avond moet ik paardrijden, dan was ik het vaak ook niet omdat ik graag een week wil volhouden.

Ik merk echt dat het gewoon veel minder vet is. Thank the lord dat ik ziek ben geworden, want daardoor is het me gelukt af te bouwen. (Stug twee weken mijn haar niet gewassen)

Ik heb ook van dat dunne haar waarbij mijn voorplukjes altijd meteen heel vet werden, dat zag er echt niet uit. Nu wordt het echt veel minder snel vet. Maar zolang zonder te wassen zou ik echt nooit kunnen!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:35

Ik ben inmiddels overgestapt van no-poo (baking soda/appel azijn) naar een zelfgemaakte shampoo van zeepnoten. Waar ik de no-poo methode wel echt 1x per week moest toepassen ivm vettigheid, hoeft dat met dit spul maar eens in de twee weken. Dus eigenlijk gewoon alleen wassen met water, dat doe ik wel elke dag.

Aan die zeepnoten shampoo heb ik wat aloë vera druppels toegevoegd zodat m'n haar toch nog een beetje een lekker geurtje heeft. Al blijft dat natuurlijk nooit die twee weken hangen, maar ach.. ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:06

_Linn_ schreef:
Zijn er mensen die no-poo doen maar wel hun haar verven? Want dat is ook 'troep' natuurlijk...

Ik verf wel, maar dan met henna
Word mijn haar een stuk blijer van dan chemische verf