acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:39

chanel1985 schreef:
Voila, als dat al stevig is, en dat wordt door iedereen zo gepromoot dan wordt de standaard verlaagt, wat vroeger gewoon was, is nu stevig. ( en dan ben ik een mammoet in zo iemands ogen).

Dit is volgens mij echt niet waar. De 'normaal' wordt juist steeds 'steviger'. Ik geloof dat ik laatst ergens las dat de maat 36 van nu ruimer is dan de maat 36 van vroeger, omdat mensen zich nou eenmaal lekkerder voelen in een maat 36 dan in een 38, ookal is die 36 stiekem een 38. Maar hier heb ik geen bron van nu dus misschien is het wel niet waar hoor. Ik zal even zoeken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:40

mang schreef:
chanel1985 schreef:
Ik kom die ook niet tegen op facebook.
En inderdaad, wat doen die foto's hier in dit topic? Voor mij komt dat over als precies : kijk, wij mogen die dingen zeggen want ze zeggen over ons ook zo'n dingen. Als je tot zo een niveau verlaagt?

Waarom niet iedereen respecteren hoe ze zijn?

Ik zeg toch helemaal niet dat het in dit topic zo gaat? Ik zeg dat ik dit in mijn dagelijks leven veel tegenkom en daar erg moe van word.

Sorry maar je eerste zin is onzin, want ik zeg helemaal niks over overgewicht dus dat gaat al niet op. En daarbij verlaag ik me helemaal nergens toe, ik laat zien wat ik veel tegenkom in mijn dagelijks leven, dat jij dat niet tegenkomt kan ik ook niets aan doen.

En kun je me vertellen tegen wie ik nu precies respectloos ben?

Heb het toch niet tegen u in het bijzonder?

Zeg alleen, dat als je zoiets post of wat ik ook al eerder in het topic heb gelezen (zoals :"maar wat zeggen dikke mensen over dunne mensen?") het bij mij overkomt als een kinderlijke reactie: "ja, maar zij heeft dat over mij gezegd, dus ik zeg dat terug." Ik vind dat kinderachtig.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:43

mang schreef:
chanel1985 schreef:
Voila, als dat al stevig is, en dat wordt door iedereen zo gepromoot dan wordt de standaard verlaagt, wat vroeger gewoon was, is nu stevig. ( en dan ben ik een mammoet in zo iemands ogen).

Dit is volgens mij echt niet waar. De 'normaal' wordt juist steeds 'steviger'. Ik geloof dat ik laatst ergens las dat de maat 36 van nu ruimer is dan de maat 36 van vroeger, omdat mensen zich nou eenmaal lekkerder voelen in een maat 36 dan in een 38, ookal is die 36 stiekem een 38. Maar hier heb ik geen bron van nu dus misschien is het wel niet waar hoor. Ik zal even zoeken.

Denk ik niet hoor, waarom wordt er dan zoveel aandacht besteed aan die modellen met maat 0 die modeshows lopen. Op welke maat denk je dat die collectie's worden gemaakt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:43

Ik heb het idee dat 'slank' steeds kleiner wordt. Je bent tegenwoordig alleen nog maar gezond/slank als je een hele platte buik heb en een 'thigh gap'. Zodra je ook maar een béétje een buikje hebt of je benen elkaar gewoon raken, dan ben je direct 'mollig' 'stevig' of 'te dik'. Wat dit topic wel weer lekker bevestigd :P

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:44

chanel1985 schreef:
mang schreef:

Ik zeg toch helemaal niet dat het in dit topic zo gaat? Ik zeg dat ik dit in mijn dagelijks leven veel tegenkom en daar erg moe van word.

Sorry maar je eerste zin is onzin, want ik zeg helemaal niks over overgewicht dus dat gaat al niet op. En daarbij verlaag ik me helemaal nergens toe, ik laat zien wat ik veel tegenkom in mijn dagelijks leven, dat jij dat niet tegenkomt kan ik ook niets aan doen.

En kun je me vertellen tegen wie ik nu precies respectloos ben?

Heb het toch niet tegen u in het bijzonder?

Zeg alleen, dat als je zoiets post of wat ik ook al eerder in het topic heb gelezen (zoals :"maar wat zeggen dikke mensen over dunne mensen?") het bij mij overkomt als een kinderlijke reactie: "ja, maar zij heeft dat over mij gezegd, dus ik zeg dat terug." Ik vind dat kinderachtig.

Sorry dan, je reactie kwam nogal denigrerend over door dat stukje 'als je je tot zo'n niveau verlaagd'.

Maar om er nog even over door te gaan. Ik heb het helemaal niet over dikke mensen versus dunne mensen en wat zij zeggen mag ik ook zeggen. Ik heb het over een algemeen beeld wat wordt gecreëerd in bijvoorbeeld de media. Dit soort plaatjes wordt namelijk ook genoeg door mannen gedeeld.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:44

chanel1985 schreef:
Denk ik niet hoor, waarom wordt er dan zoveel aandacht besteed aan die modellen met maat 0 die modeshows lopen. Op welke maat denk je dat die collectie's worden gemaakt?

De reden waarom is dat die kledingstukken 'vormloos' zijn. En dus over meiden heen moeten die geen vormen hebben. Gaat zo moeilijk met de curves.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:45

Vjesta, ik heb maat 42/ 44 en een dergelijk figuur maar dan zonder die taille (want daarom oogt ze slank) . Volgens mij is kleding kopen een ramp voor haar met die brede heupen en smalle taille.

Ik zie die plaatjes als tegenhanger van wat je voortdurend voor je kiezen krijgt. Dat je met je vette lijf toch nooit meer een vent gaat vinden, al zeggen ze dat vette lijf dan een beetje verpakt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:46

Urielle schreef:
Dat je met je vette lijf toch nooit meer een vent gaat vinden, al zeggen ze dat vette lijf dan een beetje verpakt.

Geef mij eens een voorbeeld van een plaatje waarin dat word gezegd? Heb het namelijk nog nooit gezien.

Sheran

Ja, want de 'echte' kledingstukken die in de winkel komen passen echt niet meer als je zo slank bent, die zijn berekend op mensen met iets meer spek. Alleen Karen Millen en Ted Baker maat 0 niet :D

quera

Het wordt vanuit beide kanten gemaakt. Zowel in het voordeel van de dikkere als de dunnere.

En weet je wat het is. Ieder persoon valt op een ander type. Gelukkig maar anders was het zo saai. Als de mensen zich nou eens met zichzelf bemoeiden ipv een ander dan zou de wereld al een stuk gelukkiger zijn. En als de media daar dan weer op inhaakt ook.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:48

Urielle schreef:
Vjesta, ik heb maat 42/ 44 en een dergelijk figuur maar dan zonder die taille (want daarom oogt ze slank) . Volgens mij is kleding kopen een ramp voor haar met die brede heupen en smalle taille.

Ik zie die plaatjes als tegenhanger van wat je voortdurend voor je kiezen krijgt. Dat je met je vette lijf toch nooit meer een vent gaat vinden, al zeggen ze dat vette lijf dan een beetje verpakt.

Ik heb behoorlijk brede heupen, een behoorlijk volle voorkant, maar wel een keurige taille. Kleding kopen is idd niet makkelijk, het zit of over mijn voorgevel te strak en sluit in de taille netjes aan, of lubbert om mijn taille heen maar zit netjes over de voorgevel. Broeken hetzelfde: ik heb van het weekend een rijbroek maat 46 moeten kopen. Over mijn heupen zit hij netjes, maar rond mijn kuiten en mijn enkels is hij eigenlijk veel te groot. Zodra ik ga zitten zit hij ongeveer onder m'n tieten...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:49

Winged schreef:
chanel1985 schreef:

De reden waarom is dat die kledingstukken 'vormloos' zijn. En dus over meiden heen moeten die geen vormen hebben. Gaat zo moeilijk met de curves.

Dus je zegt het zelf, lichamen zonder vormen worden gepromoot. Als jonge meisje hun lichaam veranderd, en vormen krijgen (wat compleet normaal is), wat moeten die dan niet denken als die constant worden geconfronteerd met dat je lichaam geen vorm mag hebben ( dus met andere woorden: extreem dun)?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:50

Sorry maar zulke plaatjes ben ik inderdaad werkelijk nog nooit tegengekomen. Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand op een verjaardag tegen een voller iemand zegt 'zou je dat nou wel doen...'.
Geloof best dat dat wel gebeurt hoor, maar er ligt véél meer taboe op dan wanneer het om het beledigen van de andere kant gaat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:50

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:52

chanel1985 schreef:
Dus je zegt het zelf, lichamen zonder vormen worden gepromoot. Als jonge meisje hun lichaam veranderd, en vormen krijgen (wat compleet normaal is), wat moeten die dan niet denken als die constant worden geconfronteerd met dat je lichaam geen vorm mag hebben ( dus met andere woorden: extreem dun)?

Pardon? Waar zeg ik dat?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:53

Hier het topic redelijk gevolgd.

Ik denk, dat mensen met een gezond gewicht eerst zelf moeten ervaren wat overgewicht is en de strijd hier tegen, voordat ze echt weten waar ze het over hebben.
Uiteraard geldt het andersom ook. Mensen met overgewicht moeten eerst ervaren wat een gezond gewicht is, voordat ze kunnen ''oordelen' wanneer iemand met een gezond gewicht toch eens wat lekkers afslaat.

Ook vraag ik mij af, waarom iedereen zich met iedereen moet bemoeien. Ik snap dat gewoon niet.
Maak je je echt zorgen om iemand, (te dik of te dun) spreek diegene daar dan op een rustige manier op aan als je alleen bent met die persoon.
Ga zo iemand niet in een groep 'aanvallen' want dat werkt juist vaak averechts en wordt het alleen nog maar erger ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:54

Vjestagirl schreef:

Bovenste: Engelse media.
Andere 3: Is een hype geweest waarna er vervolgens HARD is ingegrepen door verschillende media en waar verschillende marketeers slim op zijn ingesprongen.

Mbt dat ingrijpen: gek genoeg heb ik dat nooit gezien rondom de 'men don't like bones' plaatjes.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:55

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:55

Je zegt dat de collectie' s vormeloos gemaakt zijn, waardoor ze enkel passen over vormeloze (magere) lichamen. Dus dat wordt toch gepromoot dan door de modeketens en derg? Niet?
Mensen zien die collectie en vinden dat mooi en zullen zich daar aan spiegelen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:56

Toch vind ik ze niet echt heel erg beledigend, ze geven alleen aan wat je zou kunnen willen, net als andere reclame. Er wordt niet gezegd dat 'echte' mannen niet op 'dikke walvissen' vallen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:57

Sheran: omgekeerd geld dat dan toch ook?

Weer het beste bewijs dat het heel moeilijk is om objectief te zijn ( en dat bedoel ik algemeen)

Een dunner iemand vind zoiets niet beledigend (heeft het misschien zelf), een dikker iemand wel.
Een dikker iemand vind die andere afbeeldingen niet beledigend, maar een dunner iemand wel.

Het hangt allemaal af van waar je jezelf aan spiegelt
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 24-02-15 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:57

chanel1985 schreef:
Je zegt dat de collectie' s vormeloos gemaakt zijn, waardoor ze enkel passen over vormeloze (magere) lichamen. Dus dat wordt toch gepromoot dan door de modeketens en derg? Niet?

De mode wereld laat alles zien in extremen. De kleding die je op zo'n catwalk voorbij ziet komen draagt een normaal mens toch ook niet?

Extreme hakken, extreme kleding, extreme lichamen. Ze laten een extreem zien, niet een normaal en dat moet ook niet zo opgevat worden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:00

chanel1985 schreef:

Nee. Dat bedoel ik niet.

Het is voor ontwerpers onmogelijk om een ontwerp te maken die werkelijk iedereen zal passen. Dit komt niet ten goede van het model. (een catwalk model is ook immers meer een kapstok dan mens, IMO. Angels daargelaten). Je ziet ook - als je het mij vraagt - op de catwalk vooral 'rechte' kledingstukken zonder enig detail voor vorm. Het is ook zo dat het NIET GAAT om de vormen van het model, maar om het laten zien van een kledingstuk. Ofterwijl: Promo van het kledingstuk (die daarnaast nooit in de kledingwinkels zou komen omdat geen hond het wil dragen)

Een model met curves zal simpelweg die vormloze kledingstukken niet over haar heupen/borsten/buik krijgen.

@sheran: Inderdaad, in die teksten staan geen opmerkingen over mannen die vooral geen dikke walrussen willen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:01

Ja, dat weet ik ook wel, maar ik heb dan wel meer levenservaring dan een pubermeisje van 13 jaar die begint te veranderen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:01

chanel1985 schreef:
Sheran: omgekeerd geld dat dan toch ook?

In mijn ogen niet, omdat er in de pro-curves-plaatjes wordt gezegd dat je te min bent (voor bijvoorbeeld mannen) als je dun bent. In de thigh gap-plaatjes wordt alleen gezegd dat je een thigh gap kunt willen, niet dat je te min bent als je dat niet hebt. Dat kun je er wel zelf bij denken uiteraard, maar dat kan dus bij elke reclame (ik heb geen dettol, nu ben ik te min)