Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:11

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... risico.htm

Interessant stuk over vaccinatiegraad op het kdv.
Mag ik hier uit opmaken dat het kdv in een BB dorp dan voor provaxxers behoorlijk ontoegankelijk is. Het zou behoorlijk dom zijn je kind daar tussen te zetten en vervolgens te eisen dat ze niet gevaccineerde kindjes moeten weigeren.
Ik voel trouwens een vorm van apartheid opkomen bij die eis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:18

Margrathea, Ik was al te oud.
Er was een uitbraak toen ik op de middelbare school zat en toen was er een spoed actie. Ik was blijkbaar niet meer in de doelgroep.

Biologisch gezien is de Men serie een interessant onderzoek waar nog lang niet alles over begrepen wordt. Niemand weet precies wat er met de ‚beschikbare plaatsen‘ gebeurd in je slijmvliezen.
Er zijn wel enige indicaties dat bij het remmen van 1 stam automatisch een ander de overhand neemt, maar nog geen concrete bewijzen.
Vanuit biologisch oogpunt ben ik sceptisch, voelt voor mij een beetje als een Australie experiment :P

We hebben nog een paar jaar. Ik zit nog niet in de risico leeftijd en mijn dochter pas over 6-7 jaar weer. Net zo goed is er dan ook eindelijk een MenB die veilig is voor kinderen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:22

Anoniem schreef:
https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... risico.htm

Interessant stuk over vaccinatiegraad op het kdv.
Mag ik hier uit opmaken dat het kdv in een BB dorp dan voor provaxxers behoorlijk ontoegankelijk is. Het zou behoorlijk dom zijn je kind daar tussen te zetten en vervolgens te eisen dat ze niet gevaccineerde kindjes moeten weigeren.
Ik voel trouwens een vorm van apartheid opkomen bij die eis.

Interessant stuk! Gaat vooral om het niet beschikbaar maken van de vaccinatiegraad op een kdv omdat dit dus eigenlijk helemaal niet zoveel zegt en geen goede graadmeter is om risico's in te schatten voor ouders. Ik vind wel dat KDV's beleid mogen hebben over ge-ente danwel niet geente kinderen. Overigens het laatste stuk uit hetzelfde artikel:

'Ons advies aan minister Schippers (en de Tweede Kamer): zorg voor relevante informatie over het risico dat een jong, vatbaar kind loopt en bovenal, stimuleer een hoge landelijke en regionale vaccinatiegraad. Dat laatste zorgt écht voor een risicoreductie voor de jongste kinderen, óók op de crèche.'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:23

Sizzle schreef:
Net zo goed is er dan ook eindelijk een MenB die veilig is voor kinderen.

Hoe gaan ze dat dan doen, dat veilig maken?
Want op baby’s en kinderen kan helemaal niet getest worden. Geen enkel vaccin trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 00:03

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2831649/

http://trials.ovg.ox.ac.uk/trials/babie ... bear-men-b

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02482636

https://vaccineevaluationcenter.ca/pcvstudy/

https://vaccineevaluationcenter.ca/rsv-vaccine-study/

https://bmjopen.bmj.com/content/6/1/e009536

Het kleine grut is niet zo veilig als we dachten...

Wat mij opvalt is dat ze relatief kleine aantallen representatief vinden voor een wereldwijde zeer diverse doelgroep.
Wanneer bijvoorbeeld bij 1 op de 1000 gevallen iets flink verkeerd gaat beperk je die kans in je onderzoek natuurlijk fors wanneer je maar 400 testonderwerpen rekruteert in de buurt van je faciliteit.

Ierpier

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 00:27

Ik weet ook niet waar iedereen vandaan haalt dat je vaccinaties niet op kinderen zou mogen testen. Die dingen moeten toch op een gegeven moment voor het eerst bij kinderen van de beoogde leeftijd getest worden, en dat kan beter onder gecontroleerde omstandigheden gebeuren. "Testen" vind ik overigens een groot woord; meer een gecontroleerde eerste toediening waarvan de makers eigenlijk zeker weten dat het veilig is. De vaccins zijn daarvoor al uitvoerig getest op dieren en oudere volwassenen/kinderen. Daar is toch niks mis mee? Het lijkt me juist geruststellend dat de vaccinaties ook al getest zijn op kinderen van de beoogde leeftijd.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 06:46

Repelsteel, ik snap je punt niet helemaal. Het grootste deel van de links die je daar plaatst zijn oproepen voor deelnemers aan vaccin-onderzoeken; daar staat nog niets in over de veiligheid? Dat is wat ze proberen te testen. Inderdaad op jonge kinderen, want zoals jij (of iemand anders) eerder terecht aangaf, dat is uiteindelijk de doelgroep van de vaccins/doseringen.

Wat betreft de grootte van een testgroep: het is eigenlijk in alle takken van de wetenschap zo dat de grootte van de testgroep een belangrijke beslissing is. Te weinig, en je kunt geen valide conclusies trekken; te veel, en je onderwerpt een onnodig groot aantal personen aan een 'experiment'. Doorgaans wordt er een 'power analyse' gedaan, voor aanvang van de studie; er wordt gekeken hoe groot het te meten effect ongeveer zal zijn, en op basis van een statistiekanalyse kan dan vastgesteld worden hoeveel testsubjecten er nodig zullen zijn.

Dat is wel belangrijk, want voordat er toestemming gegeven wordt om onderzoek te doen op mensen moet dat eerst goedgekeurd worden door verschillende instanties, die o.a. de ethische kant van het onderzoek controleren en ook meekijken om te zien of het aantal testsubjecten realistisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:05

Mijn punt is dat er wel op baby's wordt getest. Veel mensen denken dat dit verboden is maar dat is dus niet zo.
Ik vind het heel dubbel dat dit wel mag. Ouders krijgen een vergoeding, ouders moeten zelf een dagboek bijhouden. Wat kan zo'n vergoeding in de hand werken bij ouders die het niet breed hebben, worden die misschien daardoor over de streep getrokken om te participeren, denk ik dan?
Ouders zijn geen wetenschappers of artsen, in hoeverre kun je dan de waarnemingen van ouders als correct aannemen.
Daarbij vind ik persoonlijk een testgroepje van ruim 400 niet representatief voor een gehele wereldbevolking. Als een instantie dat wel vindt vind ik dat een beetje een vreemde conclusie van ze.
Maar hun wil is wet hè.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:07

Hanmar schreef:
Repelsteel, ik snap je punt niet helemaal. Het grootste deel van de links die je daar plaatst zijn oproepen voor deelnemers aan vaccin-onderzoeken; daar staat nog niets in over de veiligheid? Dat is wat ze proberen te testen. Inderdaad op jonge kinderen, want zoals jij (of iemand anders) eerder terecht aangaf, dat is uiteindelijk de doelgroep van de vaccins/doseringen.

Wat betreft de grootte van een testgroep: het is eigenlijk in alle takken van de wetenschap zo dat de grootte van de testgroep een belangrijke beslissing is. Te weinig, en je kunt geen valide conclusies trekken; te veel, en je onderwerpt een onnodig groot aantal personen aan een 'experiment'. Doorgaans wordt er een 'power analyse' gedaan, voor aanvang van de studie; er wordt gekeken hoe groot het te meten effect ongeveer zal zijn, en op basis van een statistiekanalyse kan dan vastgesteld worden hoeveel testsubjecten er nodig zullen zijn.

Dat is wel belangrijk, want voordat er toestemming gegeven wordt om onderzoek te doen op mensen moet dat eerst goedgekeurd worden door verschillende instanties, die o.a. de ethische kant van het onderzoek controleren en ook meekijken om te zien of het aantal testsubjecten realistisch is.

Ik snap het ook niet helemaal, dit zijn inderdaad vooral oproepen voor proefpersonen. Ook zijn ze gedeeltelijk niet voor NL. Begrijp ik goed dat je bedoeld dat vaccins niet veilig kunnen zijn omdat je de hoeveelheid geteste personen te klein vind? Vind je de test en onderzoeksmethodiek onvoldoende?

Hier: https://www.cbg-meb.nl/mensen/patienten ... accinaties vind je een stukje over hoe vaccins worden onderzocht en goedgekeurd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:11

Anoniem schreef:
Mijn punt is dat er wel op baby's wordt getest. Veel mensen denken dat dit verboden is maar dat is dus niet zo.
Ik vind het heel dubbel dat dit wel mag. Ouders krijgen een vergoeding, ouders moeten zelf een dagboek bijhouden. Wat kan zo'n vergoeding in de hand werken bij ouders die het niet breed hebben, worden die misschien daardoor over de streep getrokken om te participeren, denk ik dan?
Ouders zijn geen wetenschappers of artsen, in hoeverre kun je dan de waarnemingen van ouders als correct aannemen.
Daarbij vind ik persoonlijk een testgroepje van ruim 400 niet representatief voor een gehele wereldbevolking. Als een instantie dat wel vindt vind ik dat een beetje een vreemde conclusie van ze.
Maar hun wil is wet hè.

De ouders zijn in dit geval verantwoordelijk voor se participatie van het kindje. Deelname is vrijwillig. Bovendien lijken deze studies aanvullend te zijn op de standaard onderheidskethodiek. De interpretatie van de dagboeken en andere gegevens en de conclusies worden door de onderzoekers gedaan, niet door de ouders. Ik snap nog steeds je punt niet. Moeten we nu niet vaccineren omdat aanvullend vrijwillig onderzoek wordt gedaan op babies ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:17

Nee ik vind dat baby's niet veilig zijn voor de werkwijze van de farmaceutische industrie.
Ik zou niet blij zijn als mijn ouders me in het verleden als proefkonijn hadden aangemeld voor dit soort zaken.
Weg onaantastbaarheid van het lichaam.
Je zult maar net dat kind zijn waarvan de ouders niet kunnen rondkomen die door de vergoeding over de streep zijn getrokken, en jij als baby een zware bijwerking krijgt.
Maar waarschijnlijk hadden die ouders sowieso gevaccineerd, onderzoek of niet.
Ik kijk er best van op dat het hier heel normaal gevonden wordt dat baby's als proefkonijnen worden gebruikt.
Voor zoiets zou ik mijn kinderen nooit inzetten. Nooit. Alleen het idee al :oo
Hebben jullie nog geen kinderen ofzo dat je er zo makkelijk over denkt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-10-18 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:17

Anoniem schreef:
Maar hun wil is wet hè.

Je hebt gelijk dat deelname aan zulke onderzoeken voor financiële vergoeding misschien wat tricky is. Overigens is dat ook lang niet altijd zo (dat er geld tegenover staat).

Wat betreft de grootte van een testgroep: zoals gezegd,dat is niet uit de lucht gegrepen, daar zijn statistische berekeningen voor. Wel ben ik het met je eens dat dit niet altijd representatief is. Dat gaat mij dan niet zozeer over de aantallen, maar over bijvoorbeeld de genetische compositie van verschillende de bevolkingsgroepen. Biologisch gezien kunnen er verschillen zijn in de respons afhangende van genetische verschillen tussen verschillende etnische afkomsten. Om een representatieve groep te hebben, moet dat dus ook gebalanceerd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:23

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar wie er hier zelf kinderen heeft en wie daarvan bereid is deze kinderen voor een onderzoek van een nieuw vaccin in te zetten als proefkonijn? :o

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:41

Ik.

Ik vind overigens je vraag erg negatief overkomen. Maar goed, maakt niet uit.

De blog waar jouw profiel naar linkt, is dat wat jij geschreven hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:47

lieveli schreef:
Ik.

Ik vind overigens je vraag erg negatief overkomen. Maar goed, maakt niet uit.

De blog waar jouw profiel naar linkt, is dat wat jij geschreven hebt?

Nee, ik ben niet van God en godsdiensten. Ik heb die lijsten daar ooit neergezet zodat ik ze snel terug kan vinden. Scheelt zoeken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:47

Aaahhhh.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:53

Zo wat een topic :) Het heeft even tijd gekost om het helemaal te lezen ;)

Allereerst was mij in het begin van het topic al direct duidelijk dat Zahlina niet in Nederland woont. Ze heeft dit namelijk meerdere keren aangehaald in haar berichten. Dus de mensen die roepen dat zij daar "ineens" mee kwam: :n (vijf jaar geleden al)

Dan over het hele vaccinatie gebeuren: het verbaast mij dat er door de pro vaxxers aangenomen wordt dat vaccinaties geen (noemenswaardige) schade toebrengen aan het lichaam.
Dat kan toch bijna niet?
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat het inspuiten van vaccinaties schade aanbrengt. Wat niet wil zeggen dat ik er dan tegen zou zijn. Dat is een afweging die je maakt, daarbij bekijk je alle risico's en neem je een beslissing die bij jou past.
Ik vind het daarom ook te prijzen in Zahlina dat zij zoveel energie steekt in het uitzoeken van de consequenties van wel of niet vaccineren, en daar een weloverwogen beslissing in neemt.
Dat een ander een andere beslissing neemt is ook prima.
Volgens mij is in het verleden meerdere keren gebleken dat de medische wetenschap op zaken zijn terug gekomen. Dat is ook begrijpelijk want kennis wordt uitgebreid. Maar in dat opzicht kun je dus niet alles klakkeloos aannemen.

Voor wat betreft de inentingen, moeilijk dilemma. Ik ken geen dramatische voorbeelden uit de praktijk geloof ik. Ik ken wel honden die overleden zijn aan inentingen. Misschien mag ik dat niet vergelijken :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:58

Over hersenvlies ontsteking. Ik weet niet welke variant(en) ik heb gehad als kleine smurf maar ben er twee keer bijna aan dood gegaan. Binnen een half jaar twee keer er door getroffen. Gelukkig ben ik er redelijk vanaf gekomen zonder teveel schade. Mogelijk adhd aan overgehouden en wat onhandige dingen als een evenwichtsorgaan dat niet meer lekker werkt en paar kleine dingen. Maar dat ik geluk heb gehad jazeker. Maar zou daar tegen geent kunnen worden toen al had ik graag de prikken gehad. :j

Verder op bof na alle kinderziektes doorgelopen, rode hond, mazelen, waterpokken, kinkhoest geelzucht type a en roodvonk als laatste als volwassene. En ik leef nog. :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:06

Nikass, aan wat voor schade zat je dan zoal te denken en waarom?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:08

Ik heb hier nog geen pro-vaxxers horen aannemen dat er geen enkele schade komt na vaccinatie :o Wel dat de aangehaalde schade door antivaxxers niet wetenschappelijk bewezen is en dat er bij elk medisch handelen complicaties kunnen optreden en dat er aan elk medicijn bijwerkingen kleven.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:12

Vaccineer. Je. Kinderen.
Het is niet moeilijk ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:16

Nikass: niemand beweert hier dat vaccineren geen negatieve gevolgen kan hebben. Wel dat het risico en de ernst ervan niet opwegen tegen niet vaccineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:16

Als je voor onderzoek maar een klein groepje neemt ten opzichte van de gehele wereldbevolking en daar weinig tot geen zware vaccinatieschade uit haalt, vervolgens alle zware vaccinatieschades die in de praktijk aan het licht komen af doet als "kan niet door het vaccin zijn veroorzaakt" en daarbij als fabrikant ook nog door overheden bescherming geniet waardoor je onaantastbaar bent in je handelen en ook wat je producten aangaat, dan is het ook niet gek dat vaccins als "veilig voor de mensheid" kunnen worden beschouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:18

n_love_qwert schreef:
Vaccineer. Je. Kinderen.
Het is niet moeilijk ;)

Jezus :roll:
Wauw!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:26

Anoniem schreef:
Als je voor onderzoek maar een klein groepje neemt ten opzichte van de gehele wereldbevolking en daar weinig tot geen zware vaccinatieschade uit haalt, vervolgens alle zware vaccinatieschades die in de praktijk aan het licht komen af doet als "kan niet door het vaccin zijn veroorzaakt" en daarbij als fabrikant ook nog door overheden bescherming geniet waardoor je onaantastbaar bent in je handelen en ook wat je producten aangaat, dan is het ook niet gek dat vaccins als "veilig voor de mensheid" kunnen worden beschouwd.

Welke zware vaccininatieschades in de praktijk? Volgens mij hebben we al een beetje vastgesteld dat vaccinatieschade een enorm vaag begrip (alles van allergieen tot ontsteking tot autisme tot tsunamis tot oorpijn) is. Als we niet echt weten wat het is kunnen we ook niet echt toetsen dat het vaccinatieschade is en we kunnen het ook al niet vergelijken met een grote groep niet gevaccineeerden onder dezelfde gezondheidsomstandigheden. Als jij gelooft dat wanneer je je elleboog stoot jouw blauwe plek groter is dan die van iemand anders omdat jij wel gevaccineerd bent kan je dat ook scharen onder vaccinatieschade. De omschrijving is zó vaag. Als de vaccinatiegraad al decennia boven de 90% is durf ik wel te beweren dat vaccinaties veilig zijn en dat kinkhoest vervelender is dan een allergie.

Ik zou echt willen weten of de generatie die als eerste gevaccineerd werd (de nu ouderen van Nederland die met veel te veel zijn en allemaal veel te oud worden) in 1x signficant meer vage klachten (allergieen, astma) kregen en of deze zijn te linken aan vaccineren. Of hoe het toedienen van een dood of verzwakt virus er in je lichaam voor zorgt dat deze klachten ontstaan.

Ik geloof echt dat er bijwerkingen zullen zijn en ik geloof ook ook dat deze heel heftig kunnen zijn. Maar ik geloof dat ik mazelen en difterie heftiger vind. Ik heb zelf overigens alle vaccinaties plus een berg extra ivm. reis naar Afrika gehad. Die deden vooral veel pijn aan mijn portemonnee. Ik heb me bijzonder goed ontwikkeld en ben geheel allergie en astma vrij.
Laatst bijgewerkt door nps op 04-10-18 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt