"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:24

Dora88 schreef:
Nee, jullie missen de kern. En ik dacht dat vrouwen niet duidelijk waren. Het gaat hem erom dat je de persoon niet mag afkeuren op zijn of haar gewicht, de persoon moet je in zijn of haar waarde laten, maar wanneer gewicht van een ander je belemmert, dan mag je alleen dat veroordelen, niet de persoon. En het is nou eenmaal zo dat (zwaar) over of ondergewicht negatieve aspecten heeft, maar dat zegt nog niks over de persoon.

Amen.

HC dit topic draait niet om paarden en al helemaal niet over valhelmen }:0

Samiyah

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:33

Haha vind het toch wel grappig dat er 3 mensen nodig zijn om HC z'n bericht te ontcijferen :')
Ik heb het na 2x lezen al opgegeven...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:38

Samiyah schreef:
Haha vind het toch wel grappig dat er 3 mensen nodig zijn om HC z'n bericht te ontcijferen :')
Ik heb het na 2x lezen al opgegeven...

3 maal is scheepsrecht *\o/*

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:39

quera schreef:
Nee, jullie missen de kern. En ik dacht dat vrouwen niet duidelijk waren. Het gaat hem erom dat je de persoon niet mag afkeuren op zijn of haar gewicht, de persoon moet je in zijn of haar waarde laten, maar wanneer gewicht van een ander je belemmert, dan mag je alleen dat veroordelen, niet de persoon. En het is nou eenmaal zo dat (zwaar) over of ondergewicht negatieve aspecten heeft, maar dat zegt nog niks over de persoon.

Als ie het nou zo had opgeschreven. _O- Maar hier ben ik het wel mee eens.
Hoop niet dat HC ooit een boek wil schrijven oid. :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:54

Dora88 schreef:
Nee, jullie missen de kern.

Ze wíllen denk ik de kern missen en proberen er gelijk een beledigende bedoelde draai aan te geven die alleen maar laat zien dat ze zélf niet kunnen lezen. Dat is dus feítelijk een compliment aan mij :o
Voer voor psychologen :D

Terug naar het onderwerp
Iedereen weet wat een gezond gewicht is.
De rest is een combinatie van gebrek aan discipline, bemoeizucht en/of afgunst.
De opmerkingen van te dikke dames naar slankere modellen valt in de categorie afgunst en kunnen de slankeren opvatten als een complemt.

Ja, het modale model verschuift naar (te) mollig en valt in de categorie gebrek aan dicsipline.

Indien iemand of paard daar geen directe (letterlijke) last van heeft valt een opmerking daarover in de categorie bemoeizucht.

Ik heb geen last van het mollige van mijn vriendinen.
Ze weten wat ik ervan vind, ze weten wat gezonder is, zijn meerderjarig, volstrekt in staat hun eigen beslissingen te nemen en volwassen genoeg om niet over de consequenties te zeuren.
Ze willen graag paardrijden doch komen er met overgewicht gewoon niet op bij mij. De norm voor een paard blijft dat minder last meer welzijn is. Het is mijn plicht uit mijn verantwoordelijkheid om het welzijn van de paarden om hen te beschermen tegen onnodige belasting; letterlijk.
Het is een consequentie van hún keuze. Niet mijn probleem en dat mogen ze het ook niet proberen te maken. Indien wel, dan heeft dát weer een consequentie.

Terug naar de openingspost.
Ja, de modale verschuift naar te molliger; er zijn steeds meer molligerds.
Dus krijgen de slankeren meer afgunstige opmerkingen.
Steeds meer complimenten *\%/*

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:01

Ik moet altijd wel lachen om je berichten HC, hoe je alles kunt verpakken in een mooi jasje om het medevolk eens na te laten denken. Ik kan dat wel waarderen.

Ik kan je dan ook niks anders dan gelijk geven in je bovenstaande post. Sluit me daar bij aan.
En nee ik heb niet 3 x lezen nodig om je posts te begrijpen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:49

Huertecilla schreef:
Dora88 schreef:
Nee, jullie missen de kern.

Ze wíllen denk ik de kern missen en proberen er gelijk een beledigende bedoelde draai aan te geven die alleen maar laat zien dat ze zélf niet kunnen lezen. Dat is dus feítelijk een compliment aan mij :o
Voer voor psychologen :D

Terug naar het onderwerp
Iedereen weet wat een gezond gewicht is.
De rest is een combinatie van gebrek aan discipline, bemoeizucht en/of afgunst.
De opmerkingen van te dikke dames naar slankere modellen valt in de categorie afgunst en kunnen de slankeren opvatten als een complemt.

Ja, het modale model verschuift naar (te) mollig en valt in de categorie gebrek aan dicsipline.

Indien iemand of paard daar geen directe (letterlijke) last van heeft valt een opmerking daarover in de categorie bemoeizucht.

Ik heb geen last van het mollige van mijn vriendinen.
Ze weten wat ik ervan vind, ze weten wat gezonder is, zijn meerderjarig, volstrekt in staat hun eigen beslissingen te nemen en volwassen genoeg om niet over de consequenties te zeuren.
Ze willen graag paardrijden doch komen er met overgewicht gewoon niet op bij mij. De norm voor een paard blijft dat minder last meer welzijn is. Het is mijn plicht uit mijn verantwoordelijkheid om het welzijn van de paarden om hen te beschermen tegen onnodige belasting; letterlijk.
Het is een consequentie van hún keuze. Niet mijn probleem en dat mogen ze het ook niet proberen te maken. Indien wel, dan heeft dát weer een consequentie.

Terug naar de openingspost.
Ja, de modale verschuift naar te molliger; er zijn steeds meer molligerds.
Dus krijgen de slankeren meer afgunstige opmerkingen.
Steeds meer complimenten *\%/*

Vergeet even overgewicht met medische oorzaak voor het gemak....En jij mag nog wel steeds op hun :+ }>

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:51

xSlvna schreef:
JasmijnJoy schreef:
Huh, sorry hoor. Ik vroeg me alleen af hoe het maat 25 kon zijn. Aangezien ik dat niet snap.
En ik weet heus wel dat het topic niet over mij gaat hoor. Ik probeer mijn gelijk helemaal niet hier te halen, Ik snap het gewoon niet.

Je hebt broeken die worden in 25/30, 25/31 etc weergeven, dat is een maat voor de omtrek en een voor de lengte.
Maat 34 wat jij bedoeld is zoals je, net bij bovenkleding, maat 34, 36, 38, 40, 42 ... hebt, dit kan namelijk ook in broeken en leggings (net als de maten XXS, XS, S, (SM), M, (ML), L, XL, XXL in zowel bovenkleding als broeken, leggings kan.

Zo zijn de maten met 25, 26, 27, 28 t/m 36 in combinatie met een lengtemaat Amerikaanse maten.
De maten als XS, S, M ... zijn internationale maten, dus voor overal (handig, zodat je niet hoeft om te rekenen)
En de maten als 34, 36, 38 tot 44 Europeese maten.

Zo moeilijk om die meid dat uit te leggen? Ze wilt gewoon graag weten hoe dat werkt, ik snap het ook pas een jaar of 2, 3 :+

Bedankt! :) _/-\o_

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:58

mijn schoonzusje is ook erg slank, krijgt daar vaak reacties op.. ben je ziek, eet je wel genoeg etc?
dat is best jammer. Zelf heb ik ook moeite om mijn gewicht onder controlle te houden en neig ik ook naar de mollige kant....
ik weet dan dat ik moeite moet doen om mijn gewicht op peil te houden en doe dat dan ook, ook omdat het voor mijn paard beter is..
Maar ik voel geen afgunst voor mijn medemensen die slank zijn.. wees blij.. en als je gewoon alles kunt eten en zo mooi slank blijft is dat toch prima?????

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:41

Viennanova, hoeveel mensen hebben nou echt overgewicht door medische oorzaak? Dus puur en alleen door medicijnen die ervoor zorgen dat je aankomt van lucht? Nog niet 1 op de 10 gok ik. Bv last van je rug hebben waardoor je niet kunt sporten vind ik niet onder de noemer medische oorzaak vallen, dan eet je alsnog gewoon meer dan je verbrand. Zoals HC dat zo mooi verpakt valt dat onder de noemer gebrek aan discipline :)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:05

dressagelady schreef:
Viennanova, hoeveel mensen hebben nou echt overgewicht door medische oorzaak? Dus puur en alleen door medicijnen die ervoor zorgen dat je aankomt van lucht? Nog niet 1 op de 10 gok ik. Bv last van je rug hebben waardoor je niet kunt sporten vind ik niet onder de noemer medische oorzaak vallen, dan eet je alsnog gewoon meer dan je verbrand. Zoals HC dat zo mooi verpakt valt dat onder de noemer gebrek aan discipline :)

er zijn veel mensen met een afwijking aan de schilklier die daar dikker van worden.
Verder is er veel medicatie waar je dikker van wordt, van een anti depresiva kun je ook behoorlijk aankomen, waar het dan aan ligt?
in veel gevallen van blessures is het zo dat een fysiotherapeut je wel aanmoedigd om te bewegen...

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:08

Maar dat neemt nog niet weg dat er velen met overgewicht leven wie geen excuus hebben en op de ongezonde voet doorgaan...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:10

Waarom zijn er nu dan zoveel meer schildklierproblemen dan vroeger?
Over de medicijnen snap ik: die hadden ze niet altijd.
Maar die schildklier wel. En toch is het zo, dat mensen steeds molliger worden. En dat gaat ook erg snel :)

Edit; wil niemand aanvallen oid, is gewoon een open vraag :)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:17

omdat mensen sneller naar makkelijke tussendoortjes en kant en klaar maaltijden grijpen.
hier zit onnodig veel energie in. zelf denk ik dat mensen het ook allemaal snel wel goed vinden.
nogmaals ik ben ook wat stevig, maar ga wel naar een dietiste en heb mijn eetpatroon omgegooit en het resultaat is al min 7 kg, en zelf wil ik er nog 8 af...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:34

delvira schreef:
omdat mensen sneller naar makkelijke tussendoortjes en kant en klaar maaltijden grijpen.
hier zit onnodig veel energie in. zelf denk ik dat mensen het ook allemaal snel wel goed vinden.
nogmaals ik ben ook wat stevig, maar ga wel naar een dietiste en heb mijn eetpatroon omgegooit en het resultaat is al min 7 kg, en zelf wil ik er nog 8 af...

Maar dat ligt niet aan de schildklier toch? Dat mensen sneller makkelijke dingen eten, waar onnodig veel energie in zit?

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:42

nee, ik had het over het laatste stukje uit de zin " En toch is het zo, dat mensen steeds molliger worden. En dat gaat ook erg snel "

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:44

delvira schreef:
nee, ik had het over het laatste stukje uit de zin " En toch is het zo, dat mensen steeds molliger worden. En dat gaat ook erg snel "

Oké, ja. Daarin ben ik het volledig met je eens, het eten is makkelijker en sneller te halen en te maken, en er zit meer/evenveel energie in, de lichamelijke arbeid vaak minder.
Dus: meer/gelijke hoeveelheid energie, maar minder arbeid = aankomen :). Dat is logisch (en een normale reactie van het lichaam)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:45

maar als ik in de supermarkt rondloop valt mij wel op dat fruit en groente etc best duur zijn, dat is dan best jammer..... hoor ook veel mensen in mijn omgeving dat ze schrikken van die prijzen.
In de kranten lees je ook wel eens over mensen die geen groenten of meer kopen, maar liever goedkoper junkfood kopen... tja en dan gaat het wel hard..

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:48

Dora88 schreef:
Maar dat neemt nog niet weg dat er velen met overgewicht leven wie geen excuus hebben en op de ongezonde voet doorgaan...

Klopt. Maar overgewicht is niet direct "ongezond". Ik wil de aderen van de slanke mensen die alles kunnen eten en dit ook doen, niet van binnen zien. Dik of dun is een waarneming van buitenaf, maar is niet het totaalplaatje om te bepalen of iemand gezond is.

Het zal je verbazen hoeveel mensen van antidepressiva 10-20kg aankomen, en daarmee net naar de verkeerde kant gaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:51

dressagelady schreef:

Ik lees dit topic al een tijdje mee maar hier wil ik toch wel even op reageren. Ik ben altijd volslank gehad, strak maatje 36 en goed getraind. Altijd goed op gewicht geweest, veel sporten. Toen klapte ik van mijn paard en brak ik mijn rug. Hierdoor mocht ik niet alleen niet meer sporten, maar door de hoge doseringen codeïne die ik kreeg om de pijn te remmen mocht ik niet eens meer fietsen naar school (niet meer meedoen aan het verkeer). Ik ben extreem op mijn dieet gaan letten, maar mijn lichaam heeft de klap uiteindelijk toch niet aangekund en ik ben 3 maten omhoog gegaan. Ik vind mijzelf totaal niet dik, mollig zou zelfs nog een groot woord zijn. Ik ben vol, ik heb vrouwelijke vormen, maar ik kan hier toch zeker niks aan doen. Ik noem het geen medische oorzaak, maar als je niet kan dan kan je niet. Je gaat jezelf ook niet uithongeren omdat je niet kan sporten.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:51

Viennanova schreef:
Het zal je verbazen hoeveel mensen van antidepressiva 10-20kg aankomen, en daarmee net naar de verkeerde kant gaan....

even een vraagje.. ik weet wel dat je van antidepressiva veel kunt aankomen, maar is het dan dat je door de medicatie vocht vasthoudt, of kun je juist eetbuien krijgen?

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:53

Ik lees dit topic al een tijdje mee maar hier wil ik toch wel even op reageren. Ik ben altijd volslank gehad, strak maatje 36 en goed getraind. Altijd goed op gewicht geweest, veel sporten. Toen klapte ik van mijn paard en brak ik mijn rug. Hierdoor mocht ik niet alleen niet meer sporten, maar door de hoge doseringen codeïne die ik kreeg om de pijn te remmen mocht ik niet eens meer fietsen naar school (niet meer meedoen aan het verkeer). Ik ben extreem op mijn dieet gaan letten, maar mijn lichaam heeft de klap uiteindelijk toch niet aangekund en ik ben 3 maten omhoog gegaan. Ik vind mijzelf totaal niet dik, mollig zou zelfs nog een groot woord zijn. Ik ben vol, ik heb vrouwelijke vormen, maar ik kan hier toch zeker niks aan doen. Ik noem het geen medische oorzaak, maar als je niet kan dan kan je niet. Je gaat jezelf ook niet uithongeren omdat je niet kan sporten.

oei dat lijkt me naar om mee te maken, maar maatje 36 is slank hoor, en drie maten daarboven is het gangbare in Nederland.. dus je doet het nog prima hoor!!!!
maar hoe gaat het nu met je rug?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:54

Daarbij is denk ik mijn belangrijkste standpunt op dit gebied dat je eruit moet zien zoals je je voelt, en vooral dat je je goed moet voelen bij hoe je eruit ziet. Als jij je prettig voelt met een paar kilo's meer zou je daar niet op "gediscrimineerd" moeten worden, maar dat geld precies hetzelfde voor slanke mensen. Mensen met maatje 34 hebben nou eenmaal niet altijd anorexia of een andere eetstoornis. Mollige/dikke mensen mogen niet oordelen richting slanke mensen, maar ik vind dat er in dit topic ook nog wel een aantal keer niet zo heel prettig gesproken wordt over mollige/dikke mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:55

delvira schreef:

oei dat lijkt me naar om mee te maken, maar maatje 36 is slank hoor, en drie maten daarboven is het gangbare in Nederland.. dus je doet het nog prima hoor!!!!
maar hoe gaat het nu met je rug?????

Ik heb er nog steeds erg veel last van, maar ik mag gelukkig weer gaan opbouwen :) Ik ben een lange meid (1.85) dus het is niet dat wat meer pondjes me niet staan, hoor vaak dat ik er nu beter uit zie dan eerst. Het blijft gewoon lastig, in dit topic wordt veel gezegd dat iedereen er wat aan kan doen als hij/zij aankomt maar ik kon er op dat moment gewoon echt niks aan doen. Als je op een gegeven moment leeft op een cracker, twee appels en een schep sperziebonen op een dag en je blijft maar aankomen is dat ook niet echt iets fijns om mee te maken, vooral als je nogal geobsedeerd bent geweest op de manier waarop je eruit ziet

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:55

Ik had ongezond beter moeten definiëren als doorgaan met een ongezonde levensstijl met weinig beweging en een slecht eetpatroon.
Ik weet zelf met mijn licht te hoge bmi hoe belangrijk het is om te bewegen en goed te eten.