In week tijd van gezond naar ernstig ziek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:28

karlli schreef:
max66 schreef:
ik heb trouwens wel eens gehoord dat je NA de chemo wel weer "gewoon" vruchtbaar wordt, weet niet of dit in jou geval ook zo zou zijn?

Sterkte de komende tijd, het zal allemaal nog zwaar genoeg worden...

ze moet dacht ik medicijnen slikken en in de overgang gebracht worden,
de tumor is hormoongevoelig

Je kunt na chemo inderdaad weer gewoon vruchtbaar worden, maar de chemo kan ook voor blijvende beschadigingen zorgen. Hoe groot de kans is dat je weer vruchtbaar wordt hangt af van je leeftijd en het type chemo.
Hormoontherapie wordt voor een aantal jaar (meestal minimaal 5 jaar) voorgeschreven en in die tijd mag/kan je sowieso niet zwanger worden. Die eventueel ingevroren eicellen kun je pas na die therapie gebruiken.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:28

Jeetje zeg, wat ben ik opgelucht..... Echt ontzettend fijn!!!!! :D

:+:

Hele dikke knuffel jouw kant op, want jeetje zeg, ik was vol spanning vandaag... Laat staan jij!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:38

Super nieuws TS! *\o/*
Heb na je update nog niet verder gelezen, dus mss dat deze vraag al gesteld is:
Weet je welke hormoontherapie je gaat krijgen?
En mss is goede(!) psychische begeleiding geen overbodige luxe, je gaat immers door zo veel heen nu en straks met de chemo's/bestralingen/hormoonkuur ga je het ook aardig voor je kiezen krijgen.
Duim voor je dat alles positief gaat/blijft verlopen. :j

NWDynamite

Re: In week tijd van gezond naar ernstig ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:18

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:39

max66 schreef:
ik heb trouwens wel eens gehoord dat je NA de chemo wel weer "gewoon" vruchtbaar wordt, weet niet of dit in jou geval ook zo zou zijn?

Kan, maar met de hormoonkuur wordt je kunstmatig in de overgang gebracht en daarna kan evt je cyclus weer op gang komen.
Het kan echter ook zo zijn dat je cyclus niet meer op gang komt.
Tijdens de chemo's en immuunkuur was ik overigens gewoon vruchtbaar, ze hebben bij mij de eierstokken echt stil moeten leggen met een injectie (soort chipje die stoffen afscheidt waardoor je oestrogeen?huishouding platgegooid wordt).

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 07:20

@livetime
Ik ben erg handig met de haaknaald en bied je een muts aan. Zoek een mooi patroontje uit en een kleur en ik ga het voor je maken.
Google bijvoorbeeld eens op crochet beanie. Krijg je een tal van leuke voorbeelden.
Ik hoor wel van je of dit je smaak is en of ik je van dienst kan zijn.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:07

Wat fijn dat je toch enigszins goed nieuws hebt gehad! Het zal nog een lange en zware weg worden, maar je gaat gewoon weer helemaal beter worden!

Is het bij jou ook gellinkt aan het BRCA gen? Of hebben ze dat niet onderzocht?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:23

Ik zou zeggen...invriezen die eicellen...stel je voor dat je ooit nog kinderen wil. Ik zou het zeker voor het onzekere nemen. Sterkte met een beslissing maken ;-)

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:11

Lees dit nu voor het eerst en wil je even heel veel sterkte wensen. Ondanks het goede nieuws staat er nog een hele zware tijd te wachten voor je. Maar je kan het!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 16:21

lor1_1984 schreef:
max66 schreef:

Kan, maar met de hormoonkuur wordt je kunstmatig in de overgang gebracht en daarna kan evt je cyclus weer op gang komen.
Het kan echter ook zo zijn dat je cyclus niet meer op gang komt.
Tijdens de chemo's en immuunkuur was ik overigens gewoon vruchtbaar, ze hebben bij mij de eierstokken echt stil moeten leggen met een injectie (soort chipje die stoffen afscheidt waardoor je oestrogeen?huishouding platgegooid wordt).

Ik moet na de chemo nog 8 jaar lang medicijnen slikken om te voorkomen dat ik weer uit de overgang raak.
Daarna is het afwachten of ik nog weer uit de overgang zal raken.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 16:22

ankem schreef:
@livetime
Ik ben erg handig met de haaknaald en bied je een muts aan. Zoek een mooi patroontje uit en een kleur en ik ga het voor je maken.
Google bijvoorbeeld eens op crochet beanie. Krijg je een tal van leuke voorbeelden.
Ik hoor wel van je of dit je smaak is en of ik je van dienst kan zijn.

Wat super lief zeg!!!
Ik ga even googlen!!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:59

Citaat:
Ik moet na de chemo nog 8 jaar lang medicijnen slikken om te voorkomen dat ik weer uit de overgang raak.
Daarna is het afwachten of ik nog weer uit de overgang zal raken.

Heftig zeg...dus als je nog kinderen wil, kan dat ook pas na die 8 jaar?
Sorry als ik een te persoonlijke vraag stel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:03

Eicellen invriezen en gaan voor draagmoederschap?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:11

Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd :(:)

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:18

Toen ik aan de chemo ging riep ik meteen;"ik ga niet met zo'n stom hoofddoekje lopen"!
Een pruik vond ik geldverspilling(een echte handgemaakte dan)

Mijn familie kwam op het idee om op de zwarte markt(beverwijk) een paar verschillende pruiken uit te zoeken,omdat ik nogal verschillend uit de hoek kan en wil komen(kort haar is ook maar kort haar)

Ik kon op deze manier verschillende stylen uiten en had 3 pruiken waar een haarband in verwerkt zat,daar was ik helemaal happy mee!!!

Mijn haar hing op mn kont en heb ik in stekels laten knippen,maar het is nooit helemaal uitgevallen......

Over kinderen krijgen.......bij mij is het zo dat ik natuurlijk bij alle onderzoeken soorten gif ingespoten krijg(denk aan pett/ct scan)
Dit is zoizo schadelijk voor je zelf en kindje,dus dat is bij mij al reden genoeg om er nog niet aan te denken.
Maar mocht ik het wel nog willen is het ook nog maar de vraag of ik nog vruchtbaar ben......

Dit kan bij iedereen weer anders wezen ,.........

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 17:21

Ik moet deze week idd de keus maken of ik ze wil laten invriezen, maar daarmee stel ik de chemo ook uit.
Lastig om dat in een week te moeten besluiten. Dan ben ik 36 voor ik kan stoppen met de medicijnen en dan is de kans alsnog klein dat ik ooit kinderen zou kunnen krijgen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:22

Hoe slecht is het voor jou om de chemo uit te stellen???

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:28

Pff kan me voorstellen dat het lastig is om dat zo even 123 te beslissen...
Misschien een idee om alle vragen die je hebt op te schrijven zodat je morgen niets vergeet...

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:58

wauw! goed nieuws zeg, veel sterkte met je chemokuren
en over de eicellen, als het kan ivm chemo´s zou ik het doen.. stel je wil het later en hebt het niet gedaan

_Eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:06

Allereerst, heel erg veel sterkte!
Als ik jou was, zou ik in dit geval wel eitjes laten invriezen. Dit zorgt er namelijk voor, dat als je 36 bent en je wil kinderen, dat dit nog mogelijk is. Als je ze niet laat invriezen en je wil dan kinderen, zou je jezelf misschien voor de kop slaan. Het is namelijk niet erg of je ze gebruikt of niet, maar dan houd je wel je opties open. Denk er goed overna, maar mijn advies zou zijn om ze wel in te vriezen. Dan behoud je je keuze namelijk :) Heel veel sterkte en succes <3

suusantana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:49

Wat super dat er verder geen uitzaaiingen zijn. Veel sterkte met de keuzes die je nog moet gaan maken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:54

Misschien kun je wat meer duidelijkheid krijgen hoe verstandig je arts het vindt om de chemo nog even uit te stellen. Die kan dat het beste inschatten op basis van ervaringen.
In prncipe kan een chemo namelijk ook heel snel aanslaan en vanaf he moment dat je daamee begint, begin je dus ook aan je herstelproces. Je zou dus heel goed moeten weten in hoeverre je het beste toch direct kunt beginnen of nog kunt wachten. En dan is ook de vraag hoe lang je moet wachten met de chemo.

Het is altijd een heel persoonlijke keuze wat je gaat doen, dus echt adviseren kan niemand je daarin.
Hangt er ook vanaf hoe graag je kinderen wilt ... Maar de kans zo groot mgelijk maken op je egen herstel lijkt me nu de grootste prioriteit voor je ....
Sterkte met je beslissingen. :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:00

Lieverd, je moet eerst zelf beter worden en in leven blijven(klinkt cru maar het is niet anders) om aan kids te denken. Adopteren kan ook en als je hormonen weer allemaal beginnen te werken over acht jaar dan weet je ook niet wat voor gevolgen je dan ondervind. Wel kunnen je eicellen gebruikt worden bij een draagmoederschap. Als het geen negatieve gevolgen voor jou en je behandeling heeft dan kun je ze beter in laten vriezen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:02

iedereen moet natuurlijk zijn eigen weg volgen, maar als je dus een x aantal jaar moet wachten voordat je aan kids mag denken zou ik dus echt gaan voor eicellen verzamelen. Je weet niet hoe je hieruit komt, je weet niet (of denkt er nu nog niet overna)of je een kinderwens heb, maar mocht je die wel krijgen en je kan niet meer produceren en je heb geen eicellen laten vangen, is de vraag niet meer mogenlijk en ook al zal het misschien draagmoederschap zijn, het is wel jouw eigen ei. Als je het niet doet kan je die keus misschien nooit maken. Misschien is dat ook niet erg, misschien is adoptie ook een goed alternatief voor als.. maar de mogenlijkheid wordt geboden, pak je die niet, heb je misschien niets te kiezen strakjes. Nu wel. En zelfs als je je eitjes heb laten vangen, geeft dat geen garantie op een kindje als je er aan toe bent, maar dan heb je gedaan wat binnen jouw bereik lag.
Maar goed, laat t niet afhangen van een paar eieren.. jouw keuze, jouw lichaam ,jouw beslissingen! Wij hebben makkelijk kletsen :(:)

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:10

Moeiljke beslissing..
Wel heel blij dat de uitslag positief is! :)
Ik had vroeger altijd een doekje op, had helemaal geen haar meer, en velen gaven me complimentjes over mijn mooie doekjes! :))