Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:28

Ja, roze jas en een muts op. :j

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:04

Samir schreef:
Bij mij ging het heeel moeilijk. :/ Heb rond de 6.5 km gelopen in 50 minuten, echt slecht dus. O:)

Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan (6,5km in ongeveer 50/52min) :Y). Voor mijn normen zeker niet heel slecht..... ben al lang blij dat mijn conditie in die mate naar boven gaat, dat ik om en bij het uur kan uitlopen. Eerst een goeie conditie (>1,5uur uitlopen zonder problemen), snelheid komt later wel. Heb ooit ook wel eens gelezen "door traag te lopen wordt je snel". Eerst conditie opbouwen tegen een lage hartslag, dan komt de rest later vanzelf..

KarinvdM

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:09

Hoe laag is je hartslag dan?
Op zich is lopen met lage hartslag wel beter voor de vetverbranding.
Ik moet dan onder de 134 blijven, maar dan loop ik als een oude opa...

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:49

_Naomii_ schreef:
Ik heb al een aardig tijdje niet gereageerd! Ik ga mee doen met de alpe d'Huzes in juni en train nu zo'n 3 a 4 keer per week. (ik ga hem hardlopen en dus niet fietsen) Ik vind het behoorlijk zwaar.
Me kuiten zijn al aardig gespierd dat ik al moeite krijg met het aantrekken van mijn leren paardrijlaarzen haha..

Enige obstakel wat ik afentoe heb na een zware training is dat mijn benen de volgende dag voelen alsof ze bont en blauw zijn getrapt en dan vooral mijn schenen.. Hebben meerdere mensen hier last van en zo ja wat kan ik hier aan doen?

Van achter de pc is lastig te zeggen wat het problee is. Met pijn aan je schenen moet je heel erg oppassen, kan een voorteken van Shin-split zijn. Ik weet niet wat voor schema je traint, mogelijk is dit te zwaar. Besteed je wel goed tijd aan je warming up en cooling down?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:07

Grappig karin dan heb ik je zien lopen! Zag een klein vrouwtje lopen met flink rood hoofd(sorry haha)Dacht holsloot ligt redelijk in de buurt van erm dus dat zou jij weleens kunnen zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:09

Haha, ja ik word erg snel rood, van mezelf al en door mijn medicijnen nóg wat meer. :D
Maareh, klein vrouwtje... ^) _-:( Je zag een sportieve vrouw door de kou bikkelen! :P
Iemand in een auto die me voorrang moest verlenen stak nog een duim naar me op, dat was wel grappig. :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 01:25

Haha ja daar heb je helemaal gelijk in zeer sportief zeker als ik je prestatie zo zie!

Hoe ben jij toen het hardlopen gaan opbouwen? Loop je nu steeds een stukje verder? Of volg je wel een schema naar een marathon?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:51

Firegirl schreef:
_Naomii_ schreef:
Ik heb al een aardig tijdje niet gereageerd! Ik ga mee doen met de alpe d'Huzes in juni en train nu zo'n 3 a 4 keer per week. (ik ga hem hardlopen en dus niet fietsen) Ik vind het behoorlijk zwaar.
Me kuiten zijn al aardig gespierd dat ik al moeite krijg met het aantrekken van mijn leren paardrijlaarzen haha..

Enige obstakel wat ik afentoe heb na een zware training is dat mijn benen de volgende dag voelen alsof ze bont en blauw zijn getrapt en dan vooral mijn schenen.. Hebben meerdere mensen hier last van en zo ja wat kan ik hier aan doen?

Van achter de pc is lastig te zeggen wat het problee is. Met pijn aan je schenen moet je heel erg oppassen, kan een voorteken van Shin-split zijn. Ik weet niet wat voor schema je traint, mogelijk is dit te zwaar. Besteed je wel goed tijd aan je warming up en cooling down?

Pijn aan je schenen is echt een no-go. Scheenbeenvliesontsteking is een blessure die je NIET wil. Je blijft er heel lang mee sukkelen en raakt er moeilijk vanaf. Oppassen dus, misschien eventjes een week rust inlassen, en eventueel eens bij een sportdokter langstgaan voor raad.

Hoe is je schema inderdaad? Loop je met goeie schoenen? Hoe heb je opgebouwd? Heb je overgewicht? .... allemaal dingen die zeker kunnen meespelen.

@KarinvdM: petje af hoor _/-\o_ . Zelfde vraag als hierboven: hoe heb jij je opbouw gedaan?

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:03

Ja ik ben laatst bij mijn fysio geweest, die was bang dat me schoenen niet goed zaten, maar die heb ik speciaal op maat laten maken. Gelukkig waren die prima.. Van mijn fysio moest ik toen op de loopband gaan zodat hij mijn lopen kon zien.. Als ik zeg maar wandel, rol ik netjes af.. op het moment dat ik begin te rennen draai ik me voeten naar binnen, links rol ik dan ook netjes van buiten naar binnen af, rechts zet ik hem een soort van plat neer. Als ik moe wordt hoor je dat ook want dan begin ik met me rechter voet een beetje te stampen..

Ik loop op dit moment 7 km in 47 min. 1 keer in de week heb ik een zware training dat is meestal de maandag. Donderdag en zaterdag loop ik zo rond de 6 km met 2x 2 min wandelen.

Rechts doet me scheen het meest pijn en dan vooral tijdens het hardlopen.. Het is net alsof elke pas iemand tegen me schenen aan loopt te trappen en alsof ze bond en blauw voelen.. Dit straalt soms ook wat uit naar me kuit..

Ik doe voor ik ga rennen rekken strekken, tussen door nog ergens en na afloop. Ook smeer ik me spieren in met perskidol om daarna mijn spieren te ontpannen..

edit: Nee ik heb geen overgewicht

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:10

Bij de opbouw vanaf 5 km heb ik geen schema gebruikt, ik ben steeds een stukje verder gegaan. Als het een dag goed voelde en lekker ging liep ik een straat verder en doordat ik op het buitengebied woon ging dat soms best snel, want veel zijstraten heb ik hier niet. Ik liep afwisselend 5,5/7/8 of 10 km en als de 10km je makkelijk af gaat is het relatief makkelijk om dat weer verder uit te breiden. Bovendien gaf het verleggen van grenzen mij een enorme kick. :)
Ik loop meestal 10-12 km per keer en als het lekker gaat en als ik de tijd heb ga ik wat verder.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:19

Zo werkt het voor mij idd ook :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:23

Maar ik denk niet dat ik nog verder ga Mistral, de hele marathon is wel een héél eind... %)

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:14

Mag ik me hier ook melden? Ik ben aan het trainen voor een 1/8 triathlon begin Juni, waarbij ik dus 5 km hard moet lopen, na 500 meter zwemmen en 20 km fietsen. Heb al ooit eerder Evy gedaan, maar wegens gezondheidsproblemen niet afgemaakt. Nu dit programma toch weer opgepakt, ik ga vanavond les 8 lopen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:45

Leuke uitdaging! :j

Ik heb net even met Run2Day gebeld. Of de demping is al uit m’n schoenen of ze zijn een halve maat te klein (of beide natuurlijk…)
De zere tenen komt voornamelijk voor bij de langere afstanden omdat je dan, zoals hij dat noemde, meer gaat ‘klauwen’, hij had dat zelf ook al eens gehad.
Ik moet er maar even mee langs komen, ik zal dan voor de zekerheid m’n spaarpot ook maar gelijk meenemen...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:20

Hoeveel groter is jou hardloopschoenen ten opzichte van je normale schoenmaat?
Ben wel heel benieuwd hoe lang de demping goed blijft. Ik heb die van mij eind 2010 begin 2011 gekocht ik vrees dat ik ook niet zo lang meer met deze zal doen. Daarnaast mogen die van mij wel een halve maat kleiner.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:22

Over t algemeen kan je 1000 km aanhouden voor je schoenen :-)

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:26

Oh nu we het over demping en schoenen hebben? Is er een bepaald aantal km dat je schoen mee mag? Ik zag in m'n stastieken dat ik al rond de 700 km heb gelopen op deze schoenen en meen ooit ergens gelezen te hebben dat een schoen rond de 1000 km mag?

[edit]ik lees t al ;)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:29

verder loopt de demping in de jaren ook terug. ook als je ze in de kast hebt laten staan.
had mijn vorige schoenen in 2009 gekocht (uit mijn hoofd). heb er lang geen 1000km op gelopen. Maar toen ik in september nieuwe schoenen ging halen, merkte ik echt direct verschil!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:31

Dat is het lastige ik heb geen flauw idee hoeveel km ik gelopen heb.
Nu was ik toch al van plan om binnenkort andere schoenen te bestellen.

Danseresjes ja precies dat heb ik toen ook begrepen van de fysio

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:34

Ik heb meestal 38, soms 39 en deze zijn 39 en ik heb voor ook echt wel wat ruimte over als ik ze aantrek. Ik vond ze ook wat groot toen ik ze kocht.

Ik vind dat ze dan best snel af zijn, met goed 1000 km, vaak lees je toch wel 1200-1500.
Hopelijk gaat een volgend paar langer mee, anders moet ik straks 2x per jaar schoenen gaan kopen als ik zo door blijf lopen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:47

Wat voor schoenen heb jij karin?

Ik heb ook maat 38 mijn schoenen zijn 39.5 in revalidatie zeiden ze daar dat de schoenen mogelijk wel een halve maat kleiner mochten. Ik bestel ze dan online dan kan ik altijd nog weer de oude maat bestellen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:15

Ik heb Asics.
Online hardloopschoenen bestellen doe ik niet, ik wil wel zeker weten dat ik schoenen heb die bij mijn manier van lopen passen en ik ga dus gewoon weer naar Run2Day.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:20

Ik neem dezelfde schoenen weer, maar toen ik deze gekocht heb heb ik ook die loopanalyse gedaan. Daar kwamen oa,dit,type uit. Deze bevallen goed dus die koop ik weer.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:28

Ah zo, dat kan ja. Maar er komen steeds weer nieuwe modellen uit die over het algemeen net wat anders en ook beter zijn.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:24

Ik heb asics gt-2160. Lopen echt geweldig, ik wil niks anders meer :) die free run schoenen van nike zijn gaaf maar passen niet bij mijn voeten & loopstijl.