Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:09

Elanor schreef:
Volhouden Authentic! Nog maarrehhh... 70 nachtjes slapen. :(:) Wel leuk dat er alvast een extra dag was georganiseerd en dat het zo leuk was! Met wat voor een type boog zijn jullie begonnen?

Ja nu klinkt het helemaal niet lang meer hihi... :')

Met recurve. Er zijn daar ook relatief weinig traditionele schutters, maar dat maakt niet uit. Met aanstekelijk enthousiasme gaan we daar gewoon verandering in brengen. *\o/* Of niet, da's ook prima.

Pikkepor

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 07:21

Hier ook veel recurve schutters. En anders jachtboogschutters. Maar hier maakt hel ze allemaal niks uit wat je schiet als je maar plezier hebt.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:23

Als mijn eerste indruk juist is, is dit ook een vereniging waarbij het niemand een fluit uitmaakt waar je mee schiet.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:38

Superfijn toch?

Van fe week kwam er nog iemand naar mijn vriend toe: 'die 3d wedstrijd in augustus, neem je dan ook je ruiterboog mee? Dan zal ik de mijne ook eens van stal halen!'

Btw bowhunting team bokt lijkt me gezellig! Misschien daar maar een meeting afspreken?:+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:30

Ik ben voor! *\o/* Denk dat de meesten wel met elkaar / groep van hun vereniging zullen worden ingedeeld, maar tijd zat rond de wedstrijd! (Er doen nog twee leden van mijn vereniging mee dus heb bijvoorbeeld al wel aangegeven dat we graag samen worden ingedeeld. Mocht overigens iemand 'alleen' komen en dat wat ongemakkelijk vinden, voel je vrij om aan te geven dat je met ons wil meelopen hoor!)

We krijgen vanavond weer drie mensen die langskomen om sfeer te komen proeven op de vereniging. Ondanks dat de wachtlijst al vol zit tot en met januari 2016. :wow: Altijd leuk!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:57

Ik had hier volgens mij al eens laten vallen dat zo'n boogtas voor op de rug me ook wel geinig zou lijken 'voor de heb'.
Dus maar zelf aan het knutselen gegaan. Twee lussen aan m'n heupboogtas toegevoegd en een schouderband-adapter gemaakt. Voilà! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:39

Oh die is echt superstoer!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:23

Creabea!! Heel cool!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:19

Thanks! Geen idee of ik 'm ook daadwerkelijk veel ga gebruiken, maar toch leuk om te hebben. :D

Vandaag eerste series op zoek naar de ideale pijl! *\o/*
Ik moet nog even een goed 'tuning'-plan van aanpak maken, maar ik was zo benieuwd hoe het zou vliegen dat ik vast even een paar series hebt geschoten. :D

Misschien wel informatief om eens te laten zien.
Toelichting: rood-blauwe cresting zijn m'n huidige pijlen, als referentie - Northern pine, 30-35# spine en 100 grains punten.
Rood is fichte met 20-25# spine en 70 grains punten. Twee met veren, een kaal.
Wit is fichte met 25-30# spine met 100 grains punten. Twee met veren, een kaal.
Alles nu 30,5" BOP. Dat is bewust een heel stuk langer dan waar het waarschijnlijk op gaat uitkomen. Dan kan ik juist eens ervaren wat er gebeurt bij het inkorten. :)

Foto's 1, 2 en 3 geschoten vanaf 10 meter, nummer 4 vanaf 18 meter.

Voorlopige conclusie:
- 10 meter is te weinig onderscheidend, 18 meter veel duidelijker (je 'ziet' dan ook waar de pijl in de vlucht heenbuigt).
- nokpunt moet wat omlaag, kijken hoe het verticale plaatje er dan uitziet.
- schieten op foamplak in plaats van stro want horizontale uitzwaai wordt teveel beïnvloed door structuur van de stroplak. :Y)
- Visueel: in elk geval rood is te slap, schacht inkorten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier even op 18 meter. Je wordt dus ineens knettergek van het "rare" gedrag van je pijlen. 8)7
En dat mag je dan niet onbewust willen compenseren. :')
Zie die meest linker bijvoorbeeld - daar deed ik niets vreemds mee, hij is gewoon zo slap dat je hem consequent na pakweg 12 meter naar links zag afslaan.

Afbeelding

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:17

Geniaal om dat op deze manier met foto's vast te leggen. Ik ken het. Ik heb drie soorten pijlen. Twee soorten hout en bamboo.

Ik ben vanwege mijn schouders verplicht gestopt met schieten. Zeker voor dit jaar.
In verband met een fiets ongeluk. Ik zou het schieten dus pas volgend jaar weer oppakken.

Moet ik er bij zeggen dat ik niet veel aan het schieten was. Maar kreeg net voor het ongeluk weer zin door dus topic.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:40

Je kan wel een hele studie op gaan zetten naar pijlen! :D
Leuk om te zien!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:06

Het lijkt mij super leuk om aan boogschieten te beginnen. Dat is nog wel iets wat ik wil gaan doen in mijn leven.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:33

Het is ook heel leuk Bambi :j

Gisteren weer eens met de recurve geschoten. En dat ging goehoed! Beter dan ik verwachtte eigenlijk. Maar het was wel erg warm. De hal van onze club ligt in het bos, dus wel redelijk koel. Maar ook daar was inmiddels de hitte binnengedrongen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:43

Ik heb al op internet lopen zoeken naar plekken waar je kan boogschieten. Maar ik kan eigenlijk niets vinden. Ja ik heb een FB gevonden van een handboogschiet vereniging in eigen dorp maar ik zag op de foto alleen maar oude mannen en dat is niet zo leuk om daar tussen te gaan. En ze hebben ook helemaal geen website.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:52

Heerlijk als het zo goed gaat Renske, top!

Ik heb afgelopen weekend niet geschoten. Met het mooie weer een keertje wezen waterskiën. Supertof, maar manmanman, spierpijn de volgende dagen…. :')

Bambi, je kunt hier wellicht eens zoeken op handboogverenigingen bij jou in de buurt: http://www.handboogsport.nl/nhb/verenigingen/alle-verenigingen/. :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:47

Het is vrij rustig op kantoor dus ik zit echt schaamteloos op internet allerlei bogen te bekijken. :o

Afbeelding

Afbeelding

Moooiiiiii :wow: :):)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:29

Kwijlkwijlkwijl!!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:11

Die bearpaw heb ik in een recurve model *\o/* was liefde op het eerste gezicht <3

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:32

Die bearpaw is zeker nice!!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:12

Heerlijk, bogen kijken! :D

Die Bearpaw is zeker leuk!

Als ik ooit nog eens echt serieus 3D's wil gaan schieten, lijkt een Falco Force mij ook nog wel wat…
Sinds ik 'm in actie heb gezien is dat wel een boog die ik zou overwegen.
Qua samenstelling bovendien volledig te customizen (kost dan ook wel wat… voor "ooit" dus ;) ).
'T is geen mooie foto, maar voor het idee:
Afbeelding
Afbeelding

Training ging TOP vandaag. Extra aandacht momenteel voor kleine targets, targets op 'hoge poten' en uiteraard de beer op 45 meter.
Zo fijn als dan een serie van zes pijlen op zes targets op verschillende afstanden tussen de 10 en 40 meter aan het einde 6 hits oplevert. Yay. :D

Edit, als we dan toch bezig zijn… :D

Vind ik dit stiekem ook supergeinig:
(Whitewolf)
Afbeelding

Of als recurve-variant voor Timbers:
Afbeelding

Off ehhh... toch een penobscot model - gewoon, omdat het kan. :D
Afbeelding

Dat model is ooit uitgevonden in gebieden waar het hout om bogen te maken zo katsberoerd was, dat er een oplossing voor moest worden gevonden om toch voldoende trekkracht te hebben om het avondeten mee om te leggen. Dat werd dus een boog met een 'hulpboog'. :)*
Dit is een traditioneler voorbeeld:
Afbeelding

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:45

Hahaha mijn man heeft een falco boog :D de flatbow variant, die is ook super mooi de vorige eigenaar heeft nog steeds spijt dat hij de boog heeft verkocht :o.

Die recurve falco is ook mooi :D

Nog een week werken en dan vakantie met veel 3D parcoursen in Duitsland en Oostenrijk *\o/*. Ik ben nog wel niet schiet fit, maar goed korte afstanden ga ik proberen en het is sowieso gezellig wandelen door de bergen :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 23:49

Goede vakantie Timbers, ik ben jaloers!! :D

Hier lekker buiten getraind. Ik heb wel een clubgenootje een beetje verdrietig gemaakt. Sorry. :(:)

(We zitten allebei zo hoog omdat, als je het goed doet, dit hele beest dan omkiept. Iedereen doet dat dus graag heel vlot als eerste. :') )

Afbeelding

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 07:51

:') :') :')
Goed gedaan!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:21

Aaaah, arm clubgenootje!
Maar goed gedaan inderdaad!! Haha!

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:00

Dat is zonde van de pijl.

Maar zeker leuk om te zien dat jij tenminste kan mikken. (Natuurlijk de clubgenote ook).

Ik kan met mijn schouders nog steeds niets. Maar ik heb ook een 42 ponds ruiterboog. Die kan ik voorlopig niet zonder pijn trekken.

Ik ga toch maar kijken voor een lichtere boog. Ik kan deze boog ook niet vanaf het paard schieten.

En ik baal echt dat ik op het moment rust moet houden. Ik mag eigenlijk niet eens mijn stal mesten.
Maar paardlief gaat wel voor.