Over abortus enzo.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:35

LHO schreef:
Ik had jouw bericht gelezen alsof je tegen abortus was, maar wel de mening van een ander zou accepteren. Maar wat ik nu begrijp ben je niet tegen abortus, maar je wilt zelf geen abortus. Dan respecteer je inderdaad de mening vna een ander. Als je tegen abortus zou zijn, dan respecteer je de mening van de ander niet meer en druk je je eigen mening op aan de ander :)

Dat klopt van geen kant.
Dat zou dan nl ook andersom betekenen... als je voor abortus bent, respecteer je niet de mening van mensen die er tegen zijn en druk je je eigen mening door.....

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:14

Brainless schreef:
LHO schreef:
Ik had jouw bericht gelezen alsof je tegen abortus was, maar wel de mening van een ander zou accepteren. Maar wat ik nu begrijp ben je niet tegen abortus, maar je wilt zelf geen abortus. Dan respecteer je inderdaad de mening vna een ander. Als je tegen abortus zou zijn, dan respecteer je de mening van de ander niet meer en druk je je eigen mening op aan de ander :)

Dat klopt van geen kant.
Dat zou dan nl ook andersom betekenen... als je voor abortus bent, respecteer je niet de mening van mensen die er tegen zijn en druk je je eigen mening door.....

Nee. Want als je voor abortus bent (ook al wil je het zelf niet), dwing je niet een ander tot het nemen van een abortus. Ben je tegen abortus, dan wil je wel de ander verbieden een abortus te nemen. Je ontneemt dan iemand een recht, een keuze.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:14

Iedereen heeft een andere kijk op aborteren. Dat kan en dat mag. Niets mis mee.

Het is voor sommigen een hele gevoelige kwestie en voor anderen niet. Waar de een spreekt van ongeboren nieuw leven, spreekt de ander van een klompje cellen.
Zoveel mensen , zoveel meningen.
Of het nu wel iets voelt of niet, de Nederlandse wetten zegt dat aborteren tot een bepaalde termijn legaal is. De wet is onafhankelijk en niet op gevoelens gemaakt maar gebaseerd op feiten en onderzoeken.
Dat is niet voor niets.

Je kan iemand veroordelen om de manier waarop diegene in het leven staat, omdat iemand zoiets in jouw ogen groots als iets kleins en luchtigs ervaart.
Maar wie zijn de mensen die daarover oordelen nou eigenlijk? Zijn jullie nu echt betere mensen? Staan jullie boven de wet?

Omdat je de instelling en gevoelens van een ander niet begrijpt maakt dat een ander nog niet getikt of slecht. Je denkt alleen beiden anders over een handeling zoals bijvoorbeeld abortus.

Brainless, je opmerking zou kloppen wanneer je bij een ander een abortus erdoor drukt. Natuurlijk mag je een ander nooit dwingen tot aborteren of diegene erom veroordelen omdat deze zich niet heeft laten aborteren. Echter, wanneer je beslist om jezelf te laten aborteren, je eigen lijf, dan heeft niemand daar iets over te zeggen.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:17

Heino schreef:
LHO schreef:
In 14 jaar tijd is de ontwikkeling van een menselijke foetus niet evolutionair verandert hoor. Daarvoor zijn we nog niet genoeg generaties verder.

Ah, dus jij denkt het beter te weten dan de wetenschappers die ik hier boven aanhaal? Interessant.

Ik heb de bron niet geverifieerd, maar de eerste oogopslag wees wel naar een Portugees blad, correct? Portugal is na het vaticaan zo'n beetje de grootste tegenstander van abortus... Dus ik weet niet hoe gekleurd die bron is.

Ik weet dat de bron die ik noemde zeer betrouwbaar is, en dit is geen materie die in de afgelopen decennia verandert is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:18

Helemaal eens Ragebol..
Daarbij wil ik nog is benadrukken dat zoals ik het lees de abortus zelf geen feestje was, het niet meer zwanger zijn is dit wel voor haar.
En om te voorkomen dat dit weer gebeurt heeft ze direct maatregelen getroffen..

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:20

Brainless schreef:
@LHO
Nu zeg ik het weer.
Ik ben er mee eens dat een foetus pas later pijn kan "voelen" / registreren.
Maar het voelen en reageren op aanraking ontwikkeld vanaf 7 weken.

De hersenstam is ook vroeg actief, (anders kan het hartje nooit gaan kloppen en de foetus niet "ademhalen").

De hartslag heeft geen zenuwstelsel nodig. Vandaar dat we zo goed organen kunnen oogsten van mensen die hersendood zijn :)

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:23

Sees schreef:
Nou LHO daar ben ik het nu ook weer niet helemaal mee eens (voor het 1st in dit topic ;)). Als iemand tegen iets is, leg je niet per definitie je mening op aan een ander. Het gaat er maar net om hoe je hier mee om gaat, tóch? Je kunt ergens tegen zijn maar dit niet zo uitdragen en dan leg je ook niemand jouw mening op.

Ik bekijk het misschien te politiek. Maar als ik tegen, ik noem maar iets, winkelen op zondag ben, dan wil ik liever niet dat mensen op zondag naar de winkel gaan. Dan kan het best zijn dat ik niet actief die mensen daarop aan ga spreken, maar ik ben er toch op tegen dat ze dit doen. Het zou dan maar zo kunnen dat ik op een politieke partij stem die dit verhindert. Op dat moment druk ik mijn mening (niet winkelen op zondag) op een zeer dwingende manier op aan de mensen die dit wel willen.

Terwijl ik ook voor mijzelf zou kunnen besluiten niet op zondag te winkelen. Ik ga dan simpelweg niet naar de winkel. Ik ben dan voor de opening op zondag, ik heb daar immers toch geen last van.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:24

Snotverdorie Ragebol wat verwoord je e.e.a. toch weer duidelijk en rustig _/-\o_.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:24

Brainless schreef:
Ik kan alleen maar via een een niet openbaar systeem bij het onderzoek en deze mag ik niet openbaar maken.

Jawel hoor, als je maar goed refereert.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:30

F_Orumster schreef:
Brainless schreef:
Ik kan alleen maar via een een niet openbaar systeem bij het onderzoek en deze mag ik niet openbaar maken.

Nee, want ik kan er alleen via een intern circuit erbij (wat niet voor iedereen toegankelijk is) en dat mag ik niet openbaar maken.
Alleen als het dossier/onderzoek al wel op een openbaar gedeelte staat.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:31

LHO schreef:
Brainless schreef:
@LHO
Nu zeg ik het weer.
Ik ben er mee eens dat een foetus pas later pijn kan "voelen" / registreren.
Maar het voelen en reageren op aanraking ontwikkeld vanaf 7 weken.

De hersenstam is ook vroeg actief, (anders kan het hartje nooit gaan kloppen en de foetus niet "ademhalen").

De hartslag heeft geen zenuwstelsel nodig. Vandaar dat we zo goed organen kunnen oogsten van mensen die hersendood zijn :)

De hypothalamus regelt wel de hartslag (sinusknoop)..
Dus hoe dit dan bij een foetus werkt is mij nog niet helemaal duidelijk..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:47

Sees schreef:
Snotverdorie Ragebol wat verwoord je e.e.a. toch weer duidelijk en rustig _/-\o_.

Dat komt omdat Ragebol probeert niet te oordelen.
Ragebol is niet tegen aborteren, ook niet heel erg voor.
Iedereen is vrij om te denken en te handelen zoals ze willen. Zolang ze zich aan de wet houden uiteraard.

Voor de een is een abortus een feestje, er zijn mensen die dat zo voelen. En die mensen zijn niet slecht omdat een ander zichzelf nooit een abortus ziet plegen omdat dit recht tegen hun moraal in gaat. Ikzelf bijvoorbeeld zou het niet kunnen, hoewel ik geen heftige kinderwens heb.
Ik schat mezelf zo in dat ik wel nog enig moederinstinct bezit. Nou ja er zijn ook mensen die dat niet hebben en die mensen mogen er ook zijn.

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:49

heb respect voor je keuze, maar de manier waarop je het schrijf...kan echt niet vind ik persoonlijk!:)

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:52

Ragebol1977 schreef:
Sees schreef:

Dat komt omdat Ragebol probeert niet te oordelen.
Ragebol is niet tegen aborteren, ook niet heel erg voor.
Iedereen is vrij om te denken en te handelen zoals ze willen. Zolang ze zich aan de wet houden uiteraard.

Voor de een is een abortus een feestje, er zijn mensen die dat zo voelen. En die mensen zijn niet slecht omdat een ander zichzelf nooit een abortus ziet plegen omdat dit recht tegen hun moraal in gaat. Ikzelf bijvoorbeeld zou het niet kunnen, hoewel ik geen heftige kinderwens heb.
Ik schat mezelf zo in dat ik wel nog enig moederinstinct bezit. Nou ja er zijn ook mensen die dat niet hebben en die mensen mogen er ook zijn.

En toch denk ik dat dit de hele onderliggende gedachten is van de discussie. Mensen die tégen abortus zijn, willen niet alleen zelf geen abortus, maar die willen dus helemaal geen abortus. En met het niet willen (verbieden, afkeuren,..) van abortus legt men dus de eigen mening op aan de samenleving.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:56

Ragebol, Sees probeert dat ook niet hoor maar sommige reacties zorgen er voor dat Sees net iets minder neutraal kan blijven :D. Complimentje waard dat jij dat wel kunt dus!!

LHO, ik denk dat jij en ik dan een andere definitie hebben van iemand je mening opleggen ;). Ik vind persoonlijk dat je alleen iemand je mening oplegt als je dit face-to-face doet en niet via een omweg ;). Gebeurt dat niet rechtstreeks, dan voelt het voor mij ook niet als dwingen en kan ik het heel makkelijk naast me neerleggen namelijk.

Als iemand recht in mijn gezicht zegt dat hij/zij vindt dat ik niet mag winkelen op zondag, hij/zij beargumenteert dit, hoort mijn mening aan maar blijft doordrammen, dan zou ik kunnen vinden dat hij/zij zijn/haar mening aan me opdringt. Als echter de overheid beslist (doordat de meerderheid bijvoorbeeld zou stemmen op een partij die winkelen op zondag zou verbieden) dat er niet meer gewinkeld mag worden, leg ik me daar zonder (écht te) morren bij neer, mak schaap als ik ben :D.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:59

LHO schreef:
En toch denk ik dat dit de hele onderliggende gedachten is van de discussie. Mensen die tégen abortus zijn, willen niet alleen zelf geen abortus, maar die willen dus helemaal geen abortus. En met het niet willen (verbieden, afkeuren,..) van abortus legt men dus de eigen mening op aan de samenleving.

Hmm lang niet iedereen hoor.
Ik ken mensen zouden juichen als abortus zou worden afgeschaft, maar respecteren wel de keuze van een ander.
Hier mag je bv 60, ik ben daar op tegen (ik heb liever 30), maar sta echt niet op de weg mensen tegen te houden die wel 60 rijden.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:02

Het is zo makkelijk om afkeuring uit te spreken. Onder het mom van ik vind en dat het dan ook maar zo is.
Vaak komt afkeuring uit onbegrip, omdat je je niet kan voorstellen hoe een ander denkt en handelt, simpelweg omdat je dat zelf nooit zo zou doen.
In een gevoelige kwestie zoals abortus kan dat heel hoog oplopen. Je bent dan gedreven door gevoelens omdat je je eigen moraal wilt beschermen.

Zoveel mensen, zoveel meningen en zoveel moralen. En dan is de vraag tolereer je iemand die een andere moraal heeft dan jou of accepteer je het en respecteer je het daarmee ook meteen.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:04

Sees schreef:
Ragebol, Sees probeert dat ook niet hoor maar sommige reacties zorgen er voor dat Sees net iets minder neutraal kan blijven :D. Complimentje waard dat jij dat wel kunt dus!!

LHO, ik denk dat jij en ik dan een andere definitie hebben van iemand je mening opleggen ;). Ik vind persoonlijk dat je alleen iemand je mening oplegt als je dit face-to-face doet en niet via een omweg ;). Gebeurt dat niet rechtstreeks, dan voelt het voor mij ook niet als dwingen en kan ik het heel makkelijk naast me neerleggen namelijk.

Als iemand recht in mijn gezicht zegt dat hij/zij vindt dat ik niet mag winkelen op zondag, hij/zij beargumenteert dit, hoort mijn mening aan maar blijft doordrammen, dan zou ik kunnen vinden dat hij/zij zijn/haar mening aan me opdringt. Als echter de overheid beslist (doordat de meerderheid bijvoorbeeld zou stemmen op een partij die winkelen op zondag zou verbieden) dat er niet meer gewinkeld mag worden, leg ik me daar zonder (écht te) morren bij neer, mak schaap als ik ben :D.

Ik zou dan toch echt het gevoel hebben dat de normen en waarde en de mening van iemand anders (In mijn voorbeeld de wat radicalere religieuze stromingen die we hebben) opgedrukt zou krijgen. Dat iets mag, betekend niet dat het moet. Dat iets niet mag, ontneemt alle opties en keuze...

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:11

Ik ben blij dat TS deze beslissing genomen heeft.

Haar manier van schrijven valt misschien niet bij iedereen in goede aarde, maar komt op mij over als een jong iemand die vreselijk in haar rats heeft gezeten toen ze erachter kwam dat ze zwanger waren en nu opgelucht is dat het allemaal achter de rug is.

Loop al wat langer op deze aardbodem rond, ben zelf ook moeder, maar ik zie liever dit........dan een kind wat opgegroeid in een gezin waar 't niet gewenst is. Dat is toch worst nightmare voor ieder kind?

Dat de intonatie van de TS soms onhandig gekozen is, daar lees ik gewoon overheen. Het blijft een verwoording van je gedachten, waarbij je emoties niet kunt zien/voelen.

Voor iedereen geldt, denk goed na over voorbehoedsmiddelen, om bepaalde ongewenste situaties te voorkomen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:12

Brainless schreef:
F_Orumster schreef:

Nee, want ik kan er alleen via een intern circuit erbij (wat niet voor iedereen toegankelijk is) en dat mag ik niet openbaar maken.

Bedoel je daarmee een universitaire instelling? Dat je je op pubmed inlogt met je Pnummer? Dat mag je, correct gerefereerd, wel noemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:16

F_Orumster schreef:
Brainless schreef:

Bedoel je daarmee een universitaire instelling? Dat je je op pubmed inlogt met je Pnummer? Dat mag je, correct gerefereerd, wel noemen.

Nee van het intranet (privé netwerk) van waar zij werkt.
Ik ben aan het kijken of het op oa Pubmed staat, maar volgens mij (nog) niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:29

Rageboll, en juist om die posts kan ik me zo kwaad maken, mensen die alleen hun eigen waarheid willen zien en niet open staan voor de input van anderen. Het IS zo en niet anders :roll:. Ja en dan kan Sees wel eens haar geduld verliezen ;).

Schafstall, goeie post :j!

LHO, ja zo 'streng' ben ik dus niet ;) en het voelt voor mij dus ook niet alsof de normen en waarden van die ander me dan worden opgelegd. Als de meerderheid het zo wil, ach prima denk ik dan. Dan ga ik wel ergens anders op zondag winkelen. Ook al mogen dingen niet, mogelijkheden zijn er altijd (of je daar gebruik van maakt, dat is je persoonlijke keus ;)).
Laatst bijgewerkt door Sees op 17-06-11 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:31

Mooi gezegd Schafstall!
Volgens mij precies zoals het is!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:11

LHO schreef:
Ik weet dat de bron die ik noemde zeer betrouwbaar is, en dit is geen materie die in de afgelopen decennia verandert is.

Dus wel :)
Mag jij stellig vast blijven houden aan je eigen werkelijkheid, maar de wetenschap denkt er anders over.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:20

Ik vind het een beetje simpel om er zo over te schrijven. Lekker luchtig. Maar je bent wel dom als je perongeluk zwanger word omdat je je pil vergeet. Dan is het je eigen domme schuld.

En iedereen zegt wel dat t kind op zou groeien waar hij niet welkom is maar er bestaat ook adoptie. Niet iedereen kan het maar vind het een beetje slap. Het is bijna vanzelfsprekend dat ze het kind zelf op Ou voeden terwijl er meer mogelijkheden zijn. Ik bedoel dit ook over het algemeen.

Ja ik ben tegen abortus. Ik vind het gewoon oerstom als je perongeluk zwanger word en dan gaat lopen janken dat het zo erg is en je het niet wilt. Had je eerder kunnen bedenken en gewoon je pil kunnen slikken, condoom gebruiken of wat dan ook.
Zo denk ik er voor iedereen over dus ts hoeft zich niet specifiek aangevallen te voelen ofzo.

Tenzij je super jong bent (12 ofzo) of verkracht oid vind ik het echt begrijpelijk.
Dat mensen geen kinderen willen weten ze maar toch zo dom om alles zonder voorbehoedsmiddelen te doen...