Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:06

daar heb je helemaal gelijk in gummie, dat doen alsof er niets is, ik krijg er de kriebels van. Ik heb dan altijd het gevoel: mens, ik weet dat er iets is, sta niet zo te liegen! Nuja dat zeg ik niet dan :p maar het is toch echt beter als je je frustraties uit lijkt me, maar natuurlijk op en een volwassen manier. Met borden staan gooien hoeft niet. En hoe meer je kunt zeggen hoe je je echt voelt, hoe beter het ook gaat.
en wendy, ik ben dan ook aan het kijken voor kamers nu ;) ik denk dat het voor mij en al helemaal voor mijn vriend, de druk enorm zal verlichten.
Schoonmoeder heeft borderline, zo wat het omgekeerde van hsp denk ik.

wendy, wat fijn dat je zo goed met elkaar opschiet! En alleen maar leuk dat je daardoor beter relatie hebt met thuis, veel meer rust in je hoofd lijkt me.

gummie

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:09

Tja, ik denk dat er wel een heel servies doorheen is gegaan thuis :P En aangezien ik van nature introvert ben, maar wel inmiddels 31 jaar alles heb opgepikt, heb ik ook op het punt gestaan met borden te gaan gooien ;)

Helaas heb ik te veel discipline. Heb wel vorig jaar met een stok tegen een boom mogen/ moeten rammen van de hulpverlener. En zelfs toen lukte dat niet! En toen het wel lukte, lag ik ineens op de grond. Wel in een prachtig bos, met aardige mensen om me heen, dus mag niet klagen :P Maar ja, eigenlijk zit alles nog heerlijk opgekropt :D Beetje yoga schijnt te helpen. Of is het daar al te laat voor...? ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:16

haha aan yoga kun je altijd beginnen! Ik heb een jaartje Tai Chi gedaan, moet zeggen, voelt heerlijk en je laat veel los. En moest je niet roepen terwijl je op de boom sloeg? Zo'n oerkreet geluid, schijnt ook te werken :p

Vorig jaar naar een masseuze geweest, vertelde over een pijnlijke rechterschouder die ik al een jaar of 3 heb (en ik ben nog maar zo jong!! :p) en ze vertelde dat dat kwam omdat ik alles opkrop en met dingen zit die ik niet vertel. Wel, als ik dingen opkrop doet hij meer pijn ja. Dus ik ben genootzaakt iets te doen, of ik heb zoveel pijn dat ik boos wordt, en ik hou niet van boos zijn.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:29

Voel me ook niet prettig tussen mensen, je zult mij niet op zaterdag boodschappen zien doen. Heb amper contact met familie. Ben heel erg op me zelf, ben graag alleen.
Kan wel iemand tegen komen waar ik gelijk heel makkelijk mee praat, maar het kan ook gebeuren, dat ik in een ruimte kom, waar iemand is die ( brrrrrrrrrrr ) niet deugd, ben ik ook zo weer weg.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:09

Ik ben wel eens eerder informatie tegen gekomen en op gaan zoeken over HSP, ik kon mezelf er wel in vinden en de test waren ook positief, maar ik vind het dan ook weer zo... raar om mezelf te diagnosticeren en een stempel op te plakken. :=

Tot ik laatst met iemand in gesprek was die mij wel redelijk kent en ook wel iets verstand van dit soort zaken heeft. Ik had haar niet gevraagd of aangestuurd op hsp, hebben we het ook totaal nooit over gehad, maar zij zei op een gegeven moment zelf dat ze dacht dat ik hoog sensitief was. Dat was in mijn ogen meer bevestiging dan de tests die ik op internet gedaan heb.
Ben er wel steeds meer over aan het op zoeken nu, veel dingen vallen op hun plaats ineens.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:39

Ik heb maandag kennis gemaakt met een vrouw die de intake deed voor thuishulp. Ik had haar niet de hand moeten geven :n Ik loop sinds die kennismaking met de gedachte aan bungelen aan een touw. %) Dit heb ik al eens eerder gehad bij anderen en die bleken dus ook daadwerkelijk later uit het leven gestapt te zijn. Alleen al hierdoor twijfel ik om vreemden maar geen hand meer te geven. Word er misselijk van. Maak vaker van dit soort dingen mee, helaas.

Mensen die mij kennen prikken snel door mijn non-/verbale masker heen, of ze merken het aan hun computer/gameboy en zo. :o Dat spul doet nog wel eens vreemd als ik behoorlijk pist-off ben. :?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:52

Ik ken het gevoel aikon vreselijk, probeer het los te laten hoe moeilijk ook.

Heben jullie ook dat je gezicht boekdelen spreekt?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:05

Seven: absoluut! Heb ik al zooooveel te horen gekregen, niet dat ik arrogant kijk, maar ze kunnen alles zien zeggen ze :).
Ik zoek een manier om dingen 'los te laten', zoals hierboven wordt beschreven over Tai Chi. Ik kan soms maar niet stoppen met denken, dingen kan echt niet lossen. Over de toekomst, over consequenties van beslissingen, over het verleden, bekommernissen om anderen,... Verschrikkelijk. Ik vind alleen innerlijke rust bij mijn dieren, maar als ik dan bijvoorbeeld terug onder de mensen kom valt alles terug hoe dat het was. Ik hou zo hard van massages, maar kan me zelfs dan niet ontspannen :(

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:10

Mijn gezicht spreekt inderdaad boekdelen, ik kan echt niets verbergen, hoe hard ik ook mijn best doe, alles is altijd te lezen van mijn gezicht. Vooral voor mijn moeder kan ik niets verbergen overigens, het gebeurd zo vaak dat ze achteraf zegt, goh, ik hoef niet te vragen wat je daar nou van vond! En dat had ik zo hard mijn best gedaan om het niet te laten zien :+

Die drie kussen op verjaardagen etc heb ik ook nooit fijn gevonden, maar ik heb gelukkig niet de ervaring die jullie ermee hebben.

Dingen los laten kan ik ook niet, ik kan me hele dagen 'vermaken' met denken, maar denk mezelf ook regelmatig gek. Bepaalde dingen overdenk ik echt veel te vaak, om elke keer weer tot dezelfde conclusie (als ik die kan trekken) kom. Het voordeel is dat ik dan ook weer erg lang kan blijven hangen in positieve dingen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:15

Het is ook simpeler gezegd dan gedaan iets los laten, het overleiden en de manier waarop van mn hond 7 jaar geleden houd me soms nog bezig, en dan denk ik altijd had ik maar of wist ik maar. Ik ben wel zo ver dat ik tegen me zelf kan zeggen nee nu niet meer dubben maar dan komt er altijd wel weer een nieuwe zorgenpost.

Hahaha grappig dat jullie dat ook hebben, ik hoor zo vaak zo als blikken konden doden of jij vind dat leuk he hahaha en ik maar denken aan een pokerface.

Drie kussen vond ik altijd vreselijk vervelend (nog steeds bij vreemden) maar ben ze bij mn schoongfamilie gaan waarderen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:18

Seven schreef:
Hahaha grappig dat jullie dat ook hebben, ik hoor zo vaak zo als blikken konden doden of jij vind dat leuk he hahaha en ik maar denken aan een pokerface.

Haha, inderdaad. Ik heb niet eens door dat mijn gezicht vertrekt en ben er vaak van overtuigd dat ze het 'nu toch écht niet konden zien!' en dan komt er weer een opmerking. Hè bah, wéér mislukt :')

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:20

:D precies mijn gedachte dan hahaha, heb vandaag nog met mn mams over hsp gehad en bij haar legde het ook heel wat dingen op een rijtje. Zo leuk want toen ik nog thuis woonde konden wij elkaar totaal niet lang luchten hahaha.

Maar t gaat steeds beter

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:26

Alweer 2 pagina's erbij :=

Even terug op pagina 30, het verhaal over huilen door bepaalde stemmingen/emoties van andere. Herken ik enorm. Als ik me prima voel, en een goede vriend(in) is verdrietig, gebeurd het nog wel eens dat ik degene ben die gaat huilen, puur door hun emoties, of als ik ernstig overprikkeld ben.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:48

gummie schreef:
Je familie kun je ook niet filteren. En hoe meer je van bepaalde personen houdt, hoe groter de last wordt als je je onder hen bevindt! Vandaar dat het voor mij prettig is nu eindelijk mijn eigen huis te hebben. Ik durf zelfs te stellen dat het met mijn gezondheid beter was gegaan als ik 10 jaar eerder de deur uit was gegaan. Als, als, als, maar juist het verantwoordelijkheidsgevoel en willen helpen/ ondersteunen is een van de belangrijkste redenen dat dat niet gebeurd is ;)

Is niemands schuld, heeft puur te maken met wat ik oppik aan gevoelens en emoties die niet geuit worden of zelfs ontkend. "Gewoon doen alsof het er niet is" door anderen werkt zeker niet in mijn nabijheid. Want voor mij is het er altijd, ook als men doet alsof het er niet is.

Dit is zo akelig herkenbaar voor me, jij geeft antwoord op mijn waarom.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:16

En ik noem mijzelf vaak: emotioneel incontinent! Ik huil of traan, zoals je het ook kan noemen, erg makkelijk!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:23

As ik wil kan ik mijn gemoedstoestand iedere minuut de "emotionele" kant op sturen door naar bepaalde muziek te luisteren (bepaalde klanken, toonsoorten, instrumenten, stemmen), bepaalde filmpjes/ programma's te kijken, over bepaalde onderwerpen na te denken (de wereld/ het leven), aan bepaalde personen te denken, gedrag te analyseren, de samenleving te analyseren, dieren aan te kijken, etc.

Ik probeer dat dan ook zo min mogelijk te doen, maar als ik merk dat er even wat water uit de emmer moet, weet ik exact wat ik moet horen, zien, voelen en denken om dat even te lozen :P

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:38

Dat heb ik ook gummie, het liedje butterfly kisses kan me heel diep ontroeren zoveel liefde voor je kind kan wel janken :=

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:59

gummie schreef:
As ik wil kan ik mijn gemoedstoestand iedere minuut de "emotionele" kant op sturen door naar bepaalde muziek te luisteren (bepaalde klanken, toonsoorten, instrumenten, stemmen), bepaalde filmpjes/ programma's te kijken, over bepaalde onderwerpen na te denken (de wereld/ het leven), aan bepaalde personen te denken, gedrag te analyseren, de samenleving te analyseren, dieren aan te kijken, etc.

Ik probeer dat dan ook zo min mogelijk te doen, maar als ik merk dat er even wat water uit de emmer moet, weet ik exact wat ik moet horen, zien, voelen en denken om dat even te lozen :P

Herken ik :). Ooit hadden we het met vrienden eens over acteren toen ik hen vertelde dat ik kan 'zomaar' kan huilen. Ze geloofden het niet en lachten het weg. Net als jij moest ik maar aan een aantal dingen denken en de tranen rolden naar beneden. Als ik er nu over nadenk is dit de eerste keer dat ik besef dat zo gevoelig zijn een voordeel was :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:08

Seven schreef:
Heben jullie ook dat je gezicht boekdelen spreekt?

:j :j zeker weten. Mensen kunnen echt alles aan me zien.
Aan de ene kant is dat soms lastig, aan de andere kant werkt het eerlijkheid ook in de hand. En daar houd ik wel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:19

echt heel veel herkenning hier..

ik pik ook altijd stemmingen op,zeker van een bepaald familielid waar ik dan enorm kriebelig van word.
als ik boos ben,schreeuw ik eens,vloek ik eens,gooi met iets en klaar.
maar diegene trekt alles naar binnen toe en ontkent dan dat er iets is...en ik VOEL de spanning.
zo frustrerend...

verder moeite met verbaal sterke mensen,te aanwezige mensen,ik kruip dan nog verder terug in mijzelf.
soms word ik ook vergeten,of niet gezien...
op school zat ik vaak achterin de klas en deed mijn eigen ding,waardoor ik regelmatig te horen kreeg dat ik arrogant was,me afzonderde,er bewust geen deel van wilde uitmaken.
ben ook veel gepest...nouja,meer genegeerd,ik hoorde er gewoon nooit bij.
en nog niet echt...

nu vind ik het niet zo erg meer,al houd ik moeite met grote groepen,zeker leeftijdsgenoten/meiden.
voel me prettiger bij wat oudere mensen en mannen...
niet dat achterbakse gezanik.

harde geluiden,schelle kleuren,drukke ruimtes word ik overprikkeld van.
boodschappen probeer ik zo weinig mogelijk te doen..winkelen ook en zeker niet op zaterdagmiddag.
gek genoeg vond ik uitgaan wel zalig,vooral dansen,opgaan in de muziek..

ik kan huilen om films,boeken,plaatjes,gedachten,muziek...

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:33

Anoniem schreef:
op school zat ik vaak achterin de klas en deed mijn eigen ding,waardoor ik regelmatig te horen kreeg dat ik arrogant was,me afzonderde,er bewust geen deel van wilde uitmaken.

nu vind ik het niet zo erg meer,al houd ik moeite met grote groepen,zeker leeftijdsgenoten/meiden.
voel me prettiger bij wat oudere mensen en mannen...
niet dat achterbakse gezanik.

Darkchrystal: had ik ook op school. Ik kreeg vaak te horen (bij het nieuwe schooljaar) dat mensen me aanvankelijk arrogant vonden en het leek alsof ik een bitch was, terwijl ze achteraf te kennen geven dat ik net het omgekeerde ben. Gewoon omdat ik ergens aan de kant stond, de anderen observeerde en de combi dat m'n gezicht boekdelen sprak (heb blijkbaar dan volgens horen zeggen ook altijd een soort van kwade, bedenkelijke blik, zondar dat ik dat zelf weet of effectief kwaad ben). Ik wilde graag eerst zien met wie het zou kunnen klikken, eer ik me losweg in een groep gooide.
Op m'n eerste werk werd ik ook na een paar maanden tot bij de leidinggevende geroepen, waarom ik toch altijd met zo'n kwade blik rondliep? Mensen dachten steeds dat ik boos was; maar ik was nooit boos. Ik merkte dus zelf niet dat ik zo'n bedenkelijk blik had (maarja, al die gedachten ook altijd :) ). Nu let ik er wel op, soort van 'altijd vrolijk maskertje' op het werk.
Net als jij voel ik me altijd meer op m'n gemak bij oudere mensen, tenzij ze zo iets kriebelig in zich hebben, dan vertrouw ik hen niet :).

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:39

Dit bedoel ik met toonsoorten/ stemmen/ etc. die bij mij emoties oproepen:
http://www.youtube.com/watch?v=gg4zxY1vF1w (tears of an angel)
http://www.youtube.com/watch?v=_vMcppcelkA (gaia - tuvan) (de eerste minuut)
http://www.youtube.com/watch?v=PBJJ7er7Yzg&feature=fvsr (marc Aurel - running) (vanaf minuut 3 of 4 langzaam opgebouwd)
http://www.youtube.com/watch?v=OmLNs6zQIHo&ob=av3n (birdy - people help the people)
http://www.youtube.com/watch?v=tvc2O6EHllM (ratty- sunrise) (vanaf minuut 2 tot minuut 3, zang en toonsoort)
http://www.youtube.com/watch?v=SIJ3TY1Crt8 (fabienne - A team)

Maar zo kan ik ook van muziek extreem energiek, vrolijk, melig, etc worden. Afhankelijk van toonsoort, klank, stem, etc :)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:48

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:05

Seven schreef:
Dat heb ik ook gummie, het liedje butterfly kisses kan me heel diep ontroeren zoveel liefde voor je kind kan wel janken :=

Oh ja, bij dat nummer zit ik ook vaak te janken... Zo mooi.

En zelf vind ik van Live ook een aantal nummers zo mooi dat ik een brok in m'n keel krijg. Zoals Lightning Crashes.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:07

jolin schreef:
Bij Mary van Bertolf hou ik het niet droog. En dan te bedenken dat het echt is, niet zomaar een nummer.

http://www.youtube.com/watch?v=Z-6hUVHavAo

Ah nee, ik heb het allemaal gehoord bij Giel en hoewel het mooie muziek is, heb ik niet zoveel met de tekst. Komt mij te slijmjurkerig over.