ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:58

guccio schreef:
Embe dara baal ik ook altijd zo van. Heb ik me voorgenomen om dingen te regelen en af te ronden en zit er niemand op zn plek mag je alsnog later erachteraan gaan -O-

Tja, en als ik het vandaag niet doe weet ik van mijzelf dat het waarschijnlijk weer veel te lang duurt :o

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:25

dwaallicht schreef:
@ Alwiene, ik ging eens wat lezen over de risperdal maar wat ik er over vind schrikt mij best wel af :o er zitten nogal wat akelige bijwerkingen aan volgens mij... of heb jij daar geen last van omdat je een lage dosis slikt?

Pff ik heb allemaal plannetjes voor vandaag maar ik voer ze niet uit :7 mss toch maar weer aan de rita beginnen deze week. Want er komt niks uit mn handen zo..

Kan me voorstellen dat je schrikt, anti psychotica klinkt ook nog best heftig. Maar je moet je voorstellen dat bij psychoses de laagste dosering 5mg per keer/dag is. Bij autisme/adhd wordt het voorgeschreven met meestal een max. van 1 mg per dag. Ik ben begonnen op 0,25mg en dat had al effect! Om te kijken wat er nog meer in zat ben ik omhoog gegaan naar 0,5 en toen 0,75, ik mocht tot 1mg gaan van de psych. Echter als ik meer dan 0,6/0,75 ongeveer neem dan krijg ik wel last van bijwerkingen, ik heb dan de hele dag honger en kom dan ook erg snel aan. Zo snel dat het niet verantwoord is om daarmee door te gaan. Helaas, want op die 'hoge' dosering ga ik ook opeens spontaan dingen opruimen enzo := Maar dat kan dus niet vanwege de bijwerkingen. Maar de lagere dosering geeft wel alle voordelen voor mij die ik eerder noemde én geeft mij verder geen bijwerkingen meer. Ik heb overigens in het begin meer last gehad van toegenomen eetlust dan nu, nu eigenlijk vrijwel niet meer, maar ik weet niet zeker of dat komt door gewenning, of door het feit dat ik van Risperdal over ben gegaan op het generieke Risperidon. :)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:43

Ah wel fijn dat het voor jou goed werkt dan... dat van dat aankomen las ik ook ergens, leek me echt een schrikbeeld, zo effe 20 kg erbij... bedenk me trouwens dat een vriendin van mij dit slikt, die was in het begin ook een hoop aangekomen en moest zo'n dr.frank dieet volgen om alles er weer af te krijgen.

Nou ik heb vandaag de methylfenidaat eens geprobeerd ipv de echte Ritalin en merk helaas ook echt, echt verschil.. :7 hoe dat nou toch kan... bij de echte kon ik met 5 mg 2 uur vooruit, hier moet ik 10 mg van nemen voor ik uberhaupt wat merk. En op die 10 mg houd ik het dan net 2,5 uur vol zonder rebound. Da's toch niet normaal?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:29

dwaallicht schreef:
Ah wel fijn dat het voor jou goed werkt dan... dat van dat aankomen las ik ook ergens, leek me echt een schrikbeeld, zo effe 20 kg erbij... bedenk me trouwens dat een vriendin van mij dit slikt, die was in het begin ook een hoop aangekomen en moest zo'n dr.frank dieet volgen om alles er weer af te krijgen.

Nou ik heb vandaag de methylfenidaat eens geprobeerd ipv de echte Ritalin en merk helaas ook echt, echt verschil.. :7 hoe dat nou toch kan... bij de echte kon ik met 5 mg 2 uur vooruit, hier moet ik 10 mg van nemen voor ik uberhaupt wat merk. En op die 10 mg houd ik het dan net 2,5 uur vol zonder rebound. Da's toch niet normaal?

Ik kreeg afgelopen week in de apotheek ook bijna Sandoz mee, ik heb het geweigerd en ervoor gekozen om zelf te betalen om merk Ritalin te krijgen. Ik heb in het verleden Sandoz gehad en die lijkt bij mij niet gelijkmatig genoeg vrij te komen, waardoor ik dus niet 3/3,5 uur stabiel ben, maar een schommelend effect krijg van te veel en te weinig reactie op de Ritalin. Hoe het kan is een goede vraag, maar de vrouw in de apotheek zei dat ik misschien een heel gevoelig metabolisme heb.
Ik moet zeggen dat ik je reactie op het generieke middel een meer gemiddelde reactie vind dan wat je over de Ritalin zelf aangeeft. Ook kan je reactie op Ritalin altijd veranderen, maar ik geloof dat jij recent nog merk-ritalin geslikt had toch? Op zich lijkt 10mg per 2,5 uur wel iets krap maar niet echt een probleem, of krijg je er ook veel meer bijwerkingen van?

Over bijwerkingen gesproken, dat is ook zoiets. De eerste periode dat ik Ritalin slikte had ik 10mg per keer. Ik had daardoor totaal geen eetlust meer. Toen ik heb, om andere redenen, een tijdje andere middelen geprobeerd, en daarna terug naar de Ritalin, ik verwachtte een zelfde reactie, maar bij 10mg gebeurde dat, die bijwerking, totáál niet meer. Inmiddels slik ik 15mg per keer en dat heeft wel vaak behoorlijk effect op mijn eetlust. Helaas in dit geval alleen op mijn NORMALE eetlust, waardoor ik juist nog meer ga snoepen. Ik wou dat het weer werkte zoals eerst, want dat zou een stuk makkelijker zijn om af te vallen :=

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:42

Hoi Alwiene,

Ik heb wel vaker Sandoz gehad en had toen hetzelfde idee erbij, dat het wellicht wat minder zuiver is en dat ik wat meer bijwerkingen heb? Toen ben ik om de echte ritalin gaan vragen, maar ik moet zeggen dat ik bij beide helaas wel vervelende rebounds heb, alleen bij Sandoz toch wat erger. Wat ik wel zeker weet is dat de echte sneller "inkickt" maar ik moet zeggen dat ik nu een 2e dosis heb genomen en me nu wel oke voel, en het wat langer werkt dan de vorige dosis. Wellicht omdat je toch eerst een spiegel in je bloed moet opbouwen en dat dan de volgende dosis van 10 mg hierdoor langer aanhoudt? Want nu is het al langer dan 2,5 u terug en het werkt nog steeds. Ik wacht de rebound dan maar af, geen idee hoe dat gaat zijn deze keer := misschien valt ie mee, misschien valt ie tegen. En misschien dat die regelmaat toch erg belangrijk is voor me, eerst een week constant dezelfde dosering en dat t dan beter gaat?

Ohja en je verhaal over eetlust komt me bekend voor, toen ik begon met ritalin viel ik heel wat kilo's af, nou prima, kon t wel missen :P toen stopte ik, kwam 15 kg aan, en nu ik weer begonnen ben heb ik zoiets van, vind het niet erg als er wat af gaat (als bijwerking) maar ik kan helaas nog steeds snoepen haha. Herkenbaar dus :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:40

Embe schreef:
Ben erg benieuwd hoe het met de nieuwe med innemers gaat... Natasja, merk je verschil bij Mika? En Joolien, hoe gaat het met jou?

Las gisteren een stuk in Balans Magazine (uitgave van Stichting Balans) over subtypen van ADHD (zoals ADD). Er wordt meestal op basis van zichtbaar gedrag getest. In dit stuk wordt er uitgegaan op basis van het brein. Dit vond ik een mooi voorbeeld: "Je kunt impulsief zijn omdat je je impulsen niet kunt onderdrukken, maar ook omdat je het moment waarop je bijvoorbeeld weer begint met praten niet goed kunt timen. Ogenschijnlijk vertonen zulke kinderen een identiek symptoom, maar er zitten mogelijk twee verschillende breinsystemen achter."

Ja, dit omschrijft wel mijn hele kritiek Op de diagnostiek eigenlijk :))

Iemand ooit gehoord van verlaagde latente inhibitie ? Zag er gisteren iets over op tv; opzich wel interessant. Het ging over een man die na een hersenbloeding de hele dag zin had om te schilderen. Hij had wsl verlaagde latente inhibitie...
Het betekent zoiets als dat je relevante prikkels niet van irrelevante prikkels kunt onderscheiden. Normale mensen kunnen irrelevante prikkels wegfilteren zodat ze zich kunnen focussen op één ding. Als je dus zo'n verlaagde latente inhibitie had kan dat dus niet en ontvang je de hele dag 'evenredige' prikkels. daarnaast hebben ze ook een enorme creatiedrang. Icm een hoog IQ veroorzaakt het genialiteit en icm een laag IQ vaak geesteziektes zoals schizofrenie enzo...

Ik persoonlijk herken me er wel in en ik zie ook best een grote overlap met ADD :P

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:08

Maar is dat ook niet een symptoom van de adhd/add ansich, het niet kunnen categoriseren van de prikkels? Ik denk dat dat ook die onrust veroorzaakt, je hebt wel drang om dingen te doen alleen je weet niet wat eerst moet en wat kan wachten..en dat ontmoedigt weer om aan dingen te beginnen..

NatasjavE

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 07:32

Mika gaat goed. Denk dat 10 mgr ook nog niet de einddosis is. Denk dat het 15 mgr wordt
Overigens eet hij nog steeds als een bootwerker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:09

dwaallicht schreef:
Maar is dat ook niet een symptoom van de adhd/add ansich, het niet kunnen categoriseren van de prikkels? Ik denk dat dat ook die onrust veroorzaakt, je hebt wel drang om dingen te doen alleen je weet niet wat eerst moet en wat kan wachten..en dat ontmoedigt weer om aan dingen te beginnen..

naja, ik heb voornamelijk concentratieproblemen. Geen impulsiviteit ed. daar scoorde ik heel laag op :P Dus ik denk dat dat voor iedereen verschilt. Maar in feite is AD(H)D dus alleen maar symptoom omdat bij de diagnose niet naar de oorzaak wordt gekeken. Er wordt wel verondersteld dat er één samenhangende oorzaak is en dat dat dus een verstoring is met het dopamine-peil (kort gezegd). Maar in feite denk ik nog steeds dat die oorzaken voor iedereen verschillend kunnen zijn, zolang ze nog niet de bron kunnen testen, maar alleen de symptomen.

Dit (laag latente inhibitie) is, naar wat ik begreep, echt een verstoring van het brein, dus het zou eerder een oorzaak dan een symptoom van AD(H)D kunnen zijn dénk ik. Maar ik denk ook weer niet dat iedereen met AD(H)D dit heeft. Ik denk meer dat het één van de oorzaken kan zijn. Maargoed, creativiteit hangt ook samen met AD(H)D dus ik zie zeker wel een verband. Mss ben ik dat maar, en ik ben geen expert :+

In die TV-documentaire hadden ze het erover dat iedereen twee stoffen in z'n harses heeft :D (nouja, wel meer. Maar die zijn niet relevant aan dit verschijnsel :)) )Geen idee welke, maar de ene zorgde voor een soort stimulerend effect... Waardoor je de hele dag nieuwe ideeën hebt, allerlei prikkels opvangt etc. En de ander heeft een remmend effect, zodat je sommige prikkels juist weg kan filteren, en je kan focussen op de prikkels die op dat moment belangrijk zijn. Bij mensen met LLI is die 'remmende stof' dus verstoord. Dus die ontvangen gewoon alle prikkels waardoor ze zich niet op het juiste kunnen focussen en dus zo'n sterke ' creatie-drang ' hebben.

Ik herkende mezelf er in, omdat ik dus ook zo'n creatief typje ben :') Verondersteld wordt dat het icm een hoog IQ dus ' Idiot savanten ' oplevert. Mensen met een uitzonderlijke gave dus. Nu is mijn IQ vrij gemiddeld en is mijn intrinsieke motivatie ook niet top :+ ... Maar er zijn wel een paar dingen (tekenen enzo) die ik gewoon echt veel sneller oppak dan gemiddeld en waar ik ook écht goed in ben (niet geniaal, though :') ).

En helaas is het omgekeerde ook waar :') Er zijn ook wel dingen die anderen in een paar maanden leren waar ik al jaren mee bezig ben.... :+ Maar dat zijn dan weer voornamelijk dingen waar je belangrijke prikkels moet onderscheiden van onbelangrijke en waarbij je je goed moet kunnen concentreren... zoals bv. Autorijden :') . Daar bak ik dus echt niets van _O- . Ben al bijna twee jaar bezig met lessen := :') .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:13

Menino schreef:
In die TV-documentaire hadden ze het erover dat iedereen twee stoffen in z'n harses heeft :D (nouja, wel meer. Maar die zijn niet relevant aan dit verschijnsel :)) )Geen idee welke, maar de ene zorgde voor een soort stimulerend effect... Waardoor je de hele dag nieuwe ideeën hebt, allerlei prikkels opvangt etc. En de ander heeft een remmend effect, zodat je sommige prikkels juist weg kan filteren, en je kan focussen op de prikkels die op dat moment belangrijk zijn. Bij mensen met LLI is die 'remmende stof' dus verstoord. Dus die ontvangen gewoon alle prikkels waardoor ze zich niet op het juiste kunnen focussen en dus zo'n sterke ' creatie-drang ' hebben.

Dopamine en serotonine. Dit zijn zogenaamde neurotransmitters. Ze brengen in de hersenen(en andere plaatsen) impulsen van de ene zenuwbaan naar de andere.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dopamine
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neurotransmitter

Afbeelding
A - presynaptisch neuron
B - postsynaptisch neuron

1 - mitochondrion
2 - blaasje vol met neurotransmitter
3 - autoreceptor
4 - synaptische spleet
5 - neurotransmitterreceptor
6 - calciumkanaal
7 - blaasje staat neurotransmitter af
8 - neurotransmitter heropnamepomp

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:59

ADHD is waarschijnlijk, voor zover ik weet, ook een dopamine probleem, dus dat klopt wel. Dan wel de afgifte te laag, reuptake te hoog of te weinig receptoren, met als gevolg te weinig remming.

Maar tbh intereseert het me voor mij zelf eigenlijk niet wat er chemisch gezien in mn hersens fout gaat (nouja, niet helemaal waar, ik vind het medisch gezien gewoon interesant, maar praktisch gezien kan het me niets schelen) ik ben gewoon blij dat ik mn leven eindelijk op orde heb.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:43

Er zijn inmiddels ook een aardig aantal wetenschappers bezig om te kijken of het met o.a. neurologische tests kan vast gesteld worden ipv klinische :)
o.a. deze meneer: http://www.umcutrecht.nl/zorg/nieuws/20 ... gedrag.htm

Denk dat als het zover komt het een heleboel foutieve diagnoses zal gaan schelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:46

Ik heb gister een ontzettende terugval gehad. Ga waarschijnlijk toch de observatiegroep in. Ik trek het niet langer... En dat komt niet alleen door ADD. Ik voel me leeg, weet niet waar ik moet beginnen, ik kan het niet langer alleen...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:49

Joolien schreef:
Ik heb gister een ontzettende terugval gehad. Ga waarschijnlijk toch de observatiegroep in. Ik trek het niet langer... En dat komt niet alleen door ADD. Ik voel me leeg, weet niet waar ik moet beginnen, ik kan het niet langer alleen...

Heay wijffie, weet niet wat er verders aan scheelt maar hier even een virtuele knuf hoor :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:50

Embe schreef:
Joolien schreef:

Heay wijffie, weet niet wat er verders aan scheelt maar hier even een virtuele knuf hoor :(:)

Dank je. Hier kun je het lezen als je wilt: [LZP] Sterk geweest, zo lang, maar nu zo zwaar

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:59

Phoe joolien...dat is biet niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:24

Airborn schreef:
ADHD is waarschijnlijk, voor zover ik weet, ook een dopamine probleem, dus dat klopt wel. Dan wel de afgifte te laag, reuptake te hoog of te weinig receptoren, met als gevolg te weinig remming.

Maar tbh intereseert het me voor mij zelf eigenlijk niet wat er chemisch gezien in mn hersens fout gaat (nouja, niet helemaal waar, ik vind het medisch gezien gewoon interesant, maar praktisch gezien kan het me niets schelen) ik ben gewoon blij dat ik mn leven eindelijk op orde heb.

Ik vind het wel interessant omdat het twee verschillende problemen zijn die ook twee verschillende oplossingen nodig heeft.. ( puur symptomatisch door bv. Trauma of een neurologische afwijking ) én omdat ik de uitkomst van de test nu niet betrouwbaar vindt. Maar als de huidige situatie voor jou uitkomst biedt, dan snap ik dat het je niets interesseert :D . Ik zit zelf best in de knoei met mijn diagnose en de medicijnen helpen niet, en toch heb ik problemen met functioneren. Vandaar dat ik het zelf dan weer best interessant vind, denk ik zo :)

@jolien, wat ontzettend rot! Heel veel sterkte.... Ik denk echt dat je je er nu gewoon lekker over aan moet geven en je proberen een keer niet sterk te houden.... Ik denk dat zo'n observatiegroep
mss best goed kan ondersteunen.... Ik denk dat het niet zo'n verkeerd idee is, al denk ik dat het nog best een moeilijke beslissing is. Sterkte!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:18

@ Joolien: heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:19

Het is moeilijk maar ik moet ook toegeve ndat ik het niet alleen kan oplossen. En ik heb ook symptomen van autisme dus dat komt er misschien nog eens bij. Maar dat is nog niet zeker.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:59

Nijn schreef:
Er zijn inmiddels ook een aardig aantal wetenschappers bezig om te kijken of het met o.a. neurologische tests kan vast gesteld worden ipv klinische :)
o.a. deze meneer: http://www.umcutrecht.nl/zorg/nieuws/20 ... gedrag.htm

Denk dat als het zover komt het een heleboel foutieve diagnoses zal gaan schelen :)

Hey leuk, van die man heb ik pas nog les gehad :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:22

Joolien schreef:
Het is moeilijk maar ik moet ook toegeve ndat ik het niet alleen kan oplossen. En ik heb ook symptomen van autisme dus dat komt er misschien nog eens bij. Maar dat is nog niet zeker.

Symptomen van autisme komen vaker voor bij mensen met ADD, maar dat komt gewoon door hoe de ADD hersenen werken. Misschien kun je het boek van Karin Windt over ADD lezen, daar staat dat heel goed in uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:52

Skygirl schreef:
Joolien schreef:

Symptomen van autisme komen vaker voor bij mensen met ADD, maar dat komt gewoon door hoe de ADD hersenen werken. Misschien kun je het boek van Karin Windt over ADD lezen, daar staat dat heel goed in uitgelegd.

Dank je ,dat ga ik eens opzoeken.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:23

Karin Windt: kende haar website al wel maar nog geen boek van gelezen. Vind haar website ook fijn, beetje chaotisch maar zo herkenbaar en er staat zoveel op dat duidelijk maakt wat het is, ook voor mijn vriend.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:18

naar aanleiding van een ander topic kreeg ik van Joyce de link om hier naar toe te komen

dus :wave: hallo mede add/adhd'ertjes

* gaat nu proberen voorgaand te lezen*

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:14

Hallo,

Joolien, wat balen dat je zo'n terugval hebt. Weet je ook waardoor het komt?
En wat houdt een observatiegroep in?

:wave: ohjajoh

Hier ben ik maandag zoals gezegd begonnen met de nepritalin, als ik het heb geslikt merk ik dat ik mn gedachtes veel beter kan ordenen. Van een hyperfocus is (nog) geen sprake maar ik ben wel stukken minder chaotisch, onredelijk en er komt daadwerkelijk wat uit mn handen. Ik heb het idee dat het pas gaat werken tussen een half u en uur na inname en dat het zo'n 2,5 a 3u aanhoudt.
Als het naar mijn idee uitgewerkt is ben ik supermoe en kan ik zo in slaap vallen, dit kan natuurlijk niet ivm kindjes ;)
Na een uurtje is dat moeiige ook wel min of meer over of kan ik me iig bij elkaar rapen en poging doen tot verder gaan met de dag. Ik merk dat ik me beter tot dingen kan zetten en minder snel afgeleid ben (ook als ik het idee heb dat hij uitgewerkt is) wel is mn irritatiegrens gedaald naar 0,0001. En kan ik dus vrijwel helemaal niets hebben, wat niet zo heel handig is als je een 2jarige neezegger hebt rondlopen en een 6jarige vragensteller ;')
De psych heeft tegen me gezegd te beginnen met eerst een week 1 pd en dan een week 2pd en dat zo opbouwen. Ik zou er eigenlijk nu nog wel een willen slikken ipv morgen 1tje en dan toch nu al gaan opbouwen naar 2 en misschien na het weekend wel 3pd of hogere dosering per keer.

wat vinden jullie ervan? Hoe zijn jullie begonnen met medicatie? Welke doseringen en hoevaak per dag?