Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:32

@ brainless idd ik werk in de psychiatrie en het is een ziekte daar ben ikzelf van overtuigd echter als iemand met andere feiten aan komt sta ik open hoor het is allemaal zo ondefinieerbaar geeste ziek en we zijn daar nog lang niet zo ver mee als het lichaam van de mens

Anoniem

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:42

Dat klopt, mentaal valt er zoveel meer te verkennen dan lichamelijk..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:42

Er zijn dus mensen die vinden dat je maar moet blijven leven om anderen een plezier te doen? Beseffen diegenen die zoiets zeggen wel wat voor druk dat op iemand legt, zeker als iemand al niet zoveel zin meer heeft in het leven? Dat zijn precies de opmerkingen die mensen over het randje kunnen duwen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:45

mick75 schreef:
Er zijn dus mensen die vinden dat je maar moet blijven leven om anderen een plezier te doen? Beseffen diegenen die zoiets zeggen wel wat voor druk dat op iemand legt, zeker als iemand al niet zoveel zin meer heeft in het leven? Dat zijn precies de opmerkingen die mensen over het randje kunnen duwen.

Ja of juist ongelukkig met schuldgevoel verder laten leven ;)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:53

ik denk niet eens dat je over zulke interpretaties kunt praten die mensen zien het gewoon niet meer ( nogmaals denk ik niemand weet het zeker) er is geen realiteitszin meer alles is al verloren

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:59

Ja en dat gevoel is echt heel erg, zie er maar weer eens uit te komen, dat lukt enkel als je een bepaald punt nog niet hebt bereikt, want als je 1x bij dat punt in je dal bent, ben je echt ver.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:04

De impact die je achter laat als je zelfmoord pleegt is gewoon bizar groot!
Zo is er ooit een jongen van 17 hier uit de buurt geweest die zichzelf dood heeft gereden met de auto.
Gewoon zijn auto met hoge snelheid tegen een brugpijler geparkeerd.
Ik was diegene die hem had gevonden en geloof me, dat beeld krijg ik niet meer van mijn netvlies :n
Dan zeg ik nog niets over de hulpverleners die hem in stukjes uit de auto hebben moeten halen,
Zijn familie die feitelijk gewoon niets te indentificeren hadden en ook nog eens met een mega verlies zaten.
En waarschijnlijk een heleboel vragen.

:n Nee sorry, áls je het dan al nodig vind om zelfmoord te plegen, doe het dan op een 'nette' manier en niet
één waarvan de details mensen nog jaren bijblijven :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:08

Maar als je zover bent KUN je niet meer rationeel nadenken.
Dat is juist het probleem.
Ze denken niet na bij hoe ze het doen, het gaat om het resultaat (dood zijn).

Ik weet van iemand die het zo raar vond dat mensen voor de trein sprongen.. zoveel mensen die daar "last"van hebben.. Enkele jaren later deed ze helaas hetzelfde.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:08

JessAndHope schreef:
De impact die je achter laat als je zelfmoord pleegt is gewoon bizar groot!
Zo is er ooit een jongen van 17 hier uit de buurt geweest die zichzelf dood heeft gereden met de auto.
Gewoon zijn auto met hoge snelheid tegen een brugpijler geparkeerd.
Ik was diegene die hem had gevonden en geloof me, dat beeld krijg ik niet meer van mijn netvlies :n
Dan zeg ik nog niets over de hulpverleners die hem in stukjes uit de auto hebben moeten halen,
Zijn familie die feitelijk gewoon niets te indentificeren hadden en ook nog eens met een mega verlies zaten.
En waarschijnlijk een heleboel vragen.

:n Nee sorry, áls je het dan al nodig vind om zelfmoord te plegen, doe het dan op een 'nette' manier en niet
één waarvan de details mensen nog jaren bijblijven :n

vreselijk ik begrijp wat je zegt hoor echt en je hebt gelijk maar nogmaals ik denk niet dat die jongen zijn daden overzien heeft echter dacht hij dat het beter was voor hem en iedereen om hier niet meer te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:10

Nette manieren om zelfmoord te plegen moeten nog uitgevonden worden geloof ik.... Helemaal zolang het nog bij wet verboden is..

Maargoed, snap dat zoiets heel erg heftig is voor een vinder.....

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:33

De personen wie zelfmoord zouden willen plegen zijn zeker niet ego. Ze voelen zich vaak niet begrepen door hun familie leden en vrienden. Doordat vaak hun vrienden dit ook niet kennen. Hierdoor is het vaak moeilijker voor de persoon zelf. En als probleem op probleem komt.. dan word het niet makkelijker om eroverheen te komen uit de depressiviteit. Ik noem dit zeker geen ego :) . Ik vind dat zorgpakketten en dokters moeten samenwerken om deze mensen met depressiviteit moeten stimuleren vaker te praten met een psycholoog oid. Ik denk dat deze personen wie deze ideeen hebben daar zich ''begrepen'' voelen.

Maar helaas word het bij de zorgpaketten maar voor 8 sessies vergoed en dat is zeker weten te weinig voor iemand met deze ideeen! Daarnaast vind ik ook dat mentoren/decanen dit ook in de gaten moet hebben als een kind/leerling depressief is. Dit valt hoe dan ook op.. Je kunt niet zo lang blijven acteren en zeker niet altijd. Dus Ego nee zeker niet.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 07:28

demo_love schreef:
Ja, ik vind het wel egoïstisch. Ik begrijp heel goed dat je op zo'n moment er niet meer over nadenkt, en alleen maar 'weg' wilt, maar de meeste mensen die zelfmoord plegen zijn nooit bij een psycholoog of psychiater geweest, de meeste mensen in de nabije omgeving weten niks van zijn of haar gedachten/ideeën. Ik denk dat je altijd weer uit die gedachten/emoties kunt komen als je maar bereidt bent erover te praten. In mijn nabije omgeving heeft ook een 16 jarig meisje zelfmoord gepleegd, maar haar ouders wisten van niks, haar vriendinnen niet, geen docenten, laat staan een profesionele hulpverlener. Dan denk ik: zelfmoord plegen is geen oplossing, je laat je familie en vrienden achter met eeuwige vragen, onbegrip en verdriet. Dat zou ook het laatste zijn dat mij ervan zou weerhouden om het echt te doen.

Kijk die zin maakt mij kwaad.
Volgens mij heb jij nooit iets mee gemaakt of wel.
Ik heb al verschilende mensen zien gaan.
Dit is een trijd die ik zelf nog steeds al 20 jaar.
En vertel nu ff dat de meeste geen een psychloog of weet ik wat hebben gezien.
Daar ligt juist het probleem.
Ik wacht al weer meer dan 2 jaar OP EEN GESPREK MET Z'N EIKEL.
En denk dat ik al iets heb gehoort.
Wacht lijst dit wacht lijst dat dan is het weer een bezuiniging.
En ga maar zo door.
Kan nog wel ff door gaan als je wil.
Ga eerst maar eens die leven weg lopen van die mensen die dit pad hebben gekozen.
En zeg deze zin dan nog maar eens maar de meeste mensen die zelfmoord plegen zijn nooit bij een psycholoog of psychiater geweest
Sorry hoor maar hier kan ik me zo kwaa om maken.

En ik ben het met jullie eens er zijn vast ander oplossen en in sommige gevallen kan het best op een nette manier.
Maar op z'n momnet denk je niet even na.
Dit is echt zo moment van knop om en gaan.
En als je dit niet snap heb je nooit echt iets mee geaakt.
O en begrijp me niet verkeer maar zelf moord is niet iets waar je zo maar ff doet.
Vaak gaan er jaren van te voren over heen.
Niemand doet dit voor zijn plezier.
Alleen als je echt geen ander uit weg meer ziet.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 08:18

demo_love schreef:
Ja, ik vind het wel egoïstisch. Ik begrijp heel goed dat je op zo'n moment er niet meer over nadenkt, en alleen maar 'weg' wilt, maar de meeste mensen die zelfmoord plegen zijn nooit bij een psycholoog of psychiater geweest, de meeste mensen in de nabije omgeving weten niks van zijn of haar gedachten/ideeën. Ik denk dat je altijd weer uit die gedachten/emoties kunt komen als je maar bereidt bent erover te praten.

Het lijkt me goed als je je erin verdiept voor je zulke stellingen post. Het merendeel der mensen die zelfmoord pleegt, heeft aleens eerder een poging ondernomen en er wel degelijk met mensen in de omgeving over gesproken.

Bron: wetenschappelijke literatuur, niet al te ingewikkeld samengevat omschreven in Leerboek Psychiatrie van Hengeveld & van Balkom ea.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:33

WhiteRose schreef:
demo_love schreef:
Ja, ik vind het wel egoïstisch. Ik begrijp heel goed dat je op zo'n moment er niet meer over nadenkt, en alleen maar 'weg' wilt, maar de meeste mensen die zelfmoord plegen zijn nooit bij een psycholoog of psychiater geweest, de meeste mensen in de nabije omgeving weten niks van zijn of haar gedachten/ideeën. Ik denk dat je altijd weer uit die gedachten/emoties kunt komen als je maar bereidt bent erover te praten.

Het lijkt me goed als je je erin verdiept voor je zulke stellingen post. Het merendeel der mensen die zelfmoord pleegt, heeft aleens eerder een poging ondernomen en er wel degelijk met mensen in de omgeving over gesproken.

Bron: wetenschappelijke literatuur, niet al te ingewikkeld samengevat omschreven in Leerboek Psychiatrie van Hengeveld & van Balkom ea.

Je haalt de woorden uit mijn mond..

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:36

saskiakefie schreef:
Parkietjee_ schreef:
Ik weet niet wat ik van zelfmoord moet vinden. Je weet natuurlijk nooit wat er allemaal bij iemand van binnen speelt. Maar als je logisch nadenkt, vind ik het wel een vorm van egoïsme.
Wat ik alleen echt niet snap is dat iemand een keer zei dat het dapper is om zelfmoord te plegen. Wat is er in godsnaam dapper aan?

Weetje wat dapper is? Doorgaan en er doorheen komen. Dáár heb ik echt respect voor.
Zelfmoord is makkelijk, is laf en is de simpelste uitweg.
Mensen die heel graag willen leven gaan dood, mensen die gezond zijn kiezen zelf voor om dood te gaan, dat is zo oneerlijk,,

Maar wat als doorgaan geen zin heeft? Mijn beste vriendin zat 8 jaar in behandeling en wilde écht beter woorden.. Helaas kreeg ze te horen dat ze nooit meer beter zou worden. Na dat bericht is ze nog door gevochten, ze heeft alles op alles gezet om weer met een gezond verstand te kunnen nadenken.
Maar ze was na die 8 jaar zo op.. ze kon niet meer.. Ze heeft er een eind aan gemaakt en ik, inclusief haar familie, hebben die keuze tot op de dag van vandaag gerespecteerd. Ja ik mis haar elke minuut! Maar is het laf? Nee écht niet! Was het de simpelste uitweg? Nee.. Ze heeft zolang haar best gedaan maar het mocht niet baten..

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:39

ik vind het totaal niet egoistisch... !!! Eerlijk gezegd vind ik het juist dapper dat die op dat moment voor zichzelf durft te kiezen.
Als je echt je rust wilt, als het je allemaal teveel is, dan denk ik dat een therapie ofzo je niet meer kan tegenhouden.
En een depressie is echt een heel slopende ziekte! het overheersd je leven...

Om eerlijk te zijn. Ik heb al 7 jaar een wens om er niet meer te zijn. En ik blijf er voor de andere. Moet zeggen het is ook geen pretje.
En ik heb al verschillende therapieën afgelopen, psychiaters
,..

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:53

Ik vind het ook totaal niet egoïstisch. Nu niet meer in ieder geval.
Mijn beste vriendin heeft zelfmoord gepleegd 3 jaar geleden, en op het begin was ik alleen maar vervuld met onbegrip. Ik snapte gewoon niet waarom, hoe ze al haar mensen die van haar hielden kon achterlaten, ik begreep er echt helemaal niks van. Ik was soms kwaad, soms voelde ik me schuldig en op andere momenten voelde ik me 'rustig' omdat zij ook haar rust had gevonden. Want dat is wat ze wilde, ze wilde rust en die had ze gekregen.
Daarna heb ik nog meerdere gevallen van zelfmoord meegemaakt, en ik vind het absoluut niet egoïstisch, eerder sterk van die persoon om zo'n keuze te maken.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:42

Iemand met een depressie heeft geen leven meer.
Dat leven is weggenomen door de depressie, en wat over blijft is pijn.
Kunnen we het hem/haar kwalijk nemen dat als de pijn (en het gevecht er tegen) te veel wordt, hij/zij een einde aan die pijn maakt?

Het leven met een depressief iemand lijkt me erg zwaar.
Ik weet niet wat zwaarder is: het verdriet als iemand er niet meer is, of het leven met iemand die depressief is.
Als we het over paarden hebben zeggen we altijd: liefde is ook loslaten.
Maar geldt dat niet ook bij mensen?
Waarom moet iemand blijven omdat familie hem/haar niet kan/wil missen?
En dat terwijl die persoon er eigenlijk al lang niet meer echt is, maar slechts een (depressieve) schim van wat hij/zij ooit was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:33

Inge_83 schreef:
Dat leven is weggenomen door de depressie, en wat over blijft is pijn.
Kunnen we het hem/haar kwalijk nemen dat als de pijn (en het gevecht er tegen) te veel wordt, hij/zij een einde aan die pijn maakt?

Het leven met een depressief iemand lijkt me erg zwaar.
Ik weet niet wat zwaarder is: het verdriet als iemand er niet meer is, of het leven met iemand die depressief is.
Als we het over paarden hebben zeggen we altijd: liefde is ook loslaten.
Maar geldt dat niet ook bij mensen?
Waarom moet iemand blijven omdat familie hem/haar niet kan/wil missen?
En dat terwijl die persoon er eigenlijk al lang niet meer echt is, maar slechts een (depressieve) schim van wat hij/zij ooit was.

Je hebt er helemaal gelijk in dat liefde ook loslaten is, voor zowel mensen als paarden als honden als katten. Ben ik het helemaal mee eens :)
Het is dan ook eerder egoïstisch van anderen als iemand moet blijven 'voor de familie'.
Maar toch vind ik dat een depressief iemand, hoe depressief ook, beter eerst nog kan proberen hier weer uit te klimmen, alvorens eruit te stappen.

Soms zijn er redenen voor zelfmoord waar je écht niets aan kan veranderen (zoals bijvoorbeeld extreme oorsuizingen 24/7) maar in geval van verdriet kan je misschien beter nog eerst proberen.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:36

Robin_S schreef:
Maar toch vind ik dat een depressief iemand, hoe depressief ook, beter eerst nog kan proberen hier weer uit te klimmen, alvorens eruit te stappen.

De meeste mensen doen dat ook hoor.
Alleen soms lukt dat niet, of ze moeten veel te lang op hulp wachten.
Ik denk dat het te vergelijken is met als je dreigt te verdrinken, het water je letterlijk tot je lippen staat en moet vechten om boven te blijven.
Als het dan te lang duurt voor er hulp komt, zijn er ook genoeg mensen die opgeven, puur omdat ze uitgeput raken van het gevecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:43

Ja, dat vind ik nu het jammere aan heel de zaak: ze moeten te lang op hulp wachten, of vinden niet de juiste hulp. Ik heb dan ook volle begrip voor zelfmoord. Maar mijn voornemen is om ieder mens die ooit mijn pad kruist en aan zelfmoord denkt, hier bovenop te helpen. Al is het door samen naar een oplossing te zoeken. Meestal is die er wel, maar inderdaad velen hebben niet het geluk deze te vinden.

Het is in elk geval een persoonlijke keuze waar niemand anders wat over te zeggen heeft, dat zal ik nooit ontkennen.

Het allerergste aan zelfmoord zijn de achterblijvers, ik hoop altijd dat zij op hun beurt ook de juiste hulp en de kracht vinden om hiermee om te gaan.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:59

Goed voornemen Robin.
Werk/studeer je ook in die richting, of niet?
Ik denk wel dat veel mensen niet zullen vertellen dat ze aan suicide denken.
Schaamte, angst voor reacties, etc.

Voor de nabestaanden is het wel erg belangrijk om te weten wat er in iemand om ging en waarom hij/zij die "keuze" heeft gemaakt.
Dan is een afscheidsbrief wel een goede optie; je hoeft niet face to face met iemand te praten en krijgt dus ook niet de reacties waar je zo bang voor bent, maar je kunt toch je nabestaanden een stukje info over het waarom mee geven waardoor zijn sneller zullen kunnen berusten in je beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:03

Inge_83 schreef:

Heel sneu voor een depressief persoon. Iemand die een depressief persoon aanrijdt (met een vrachtwagen) heeft ook geen leven meer. Depressieve dame in kwestie ging op de snelweg stilstaan, handen op de kofferbak van de auto en maar wachten totdat ze aan werd gereden. Is meer dan een jaar geleden en de desbetreffende vrachtwagenchauffeur zit nog steeds met een trauma thuis. Die heeft ook geen leven meer. En dat egoïstische gedrag schiet me in het verkeerde keelgat. Zorg er dan voor dat je geen andere mensen in gevaar brengt of trauma's bezorgd. Die mogen van mijn part wel een gevangenisstraf krijgen als de poging mislukt.

Van mij mogen ze zo'n depressief persoon wel 'afmaken' in het ziekenhuis, heeft niemand er last van, geen trauma's en geen arbeidsongeschikte mensen door een trauma.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:27

Aideen schreef:
Van mij mogen ze zo'n depressief persoon wel 'afmaken' in het ziekenhuis, heeft niemand er last van, geen trauma's en geen arbeidsongeschikte mensen door een trauma.

Ik vind dit een erg botte reactie.
Als er wat meer begrip zou zijn, en mensen ook uit het leven MOGEN stappen, dan zouden er veel minder van deze acties zijn (voor trein/vrachtwagen springen).
Als je werkelijk op het punt staat om er uit te stappen, dan wil je maar 1 ding, en dat is dat het lukt.
Met pillen, polsen doorsnijden, of weet ik veel wat, is de kans erg groot dat je gevonden wordt terwijl je nog leeft.
Dit doen veel mensen die eigenlijk niet dood willen, maar heel hard om hulp schreeuwen (en vaak met het resultaat dat ze dan wel de hulp krijgen ipv maanden moeten wachten).
Want er is niemand die dan zegt: o, hij/zij wil dood, laat maar liggen.
Door voor bv de trein te springen weet je gewoon zeker dat je dood bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:35

Hoezo bot? Als je toch een eind aan je leven wilt maken en medicatie en therapie geen zin heeft? Zoals ook bijvoorbeeld kanker bij de één wel kan genezen en de ander niet? Dan zou het toch geweldig zijn als de mensen die zo ver in de put zitten door middel van euthanasie in het ziekenhuis een einde kunnen maken aan hun leven? Dan ben je toch ook dood en heb je je doel bereikt?

Door voor de trein te springen weet je zeker dat je dood bent, maar je zadelt wel een aantal mensen met een trauma op. En stel je voor dat je een poging onderneemt en dit mislukt (misschien dat de trein net op tijd kan stoppen), dan mogen ze zo'n persoon van mij wel in een gevangenis gooien.