ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:29

Misschien omdat de kans op overleven wel heel erg klein is, en van de ontvanger groter?
Als ik zulke verhalen hoor van even snel afscheid nemen voor de nabestaanden en dat je helemaal opengesneden wordt, dat hoeft het voor mij niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:32

Bij jullie berichtjes krijg ik ook het beeld van messenslijpende mannen in bebloede schorten op de gang :(
Maar zo gaat het echt niet, geloof me ...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:55

miss_lizje schreef:
Ik ben zelf niet donor, maar dat is meer omdat ik zoveel voor als tegens heb waardoor ik mijn keuze nog niet kan maken.
Mijn vriend is wel donor, en eigenlijk heb ik het daar best wel moeilijk mee. Zeker omdat ik hier en daar wel eens verhalen heb gehoord over dat de doktoren letterlijk stonden te wachten tot de familie afscheid had genomen om gelijk het lichaam leeg te halen. En zeker dat verhaal wat een paar dagen terug nog in de krant stond. (meisje, in coma en doktoren hebben de stekker eruit gehaald om daarna organen te willen weghalen. Kind bleek gewoon in leven te zijn, en gelukkig zijn ze daar optijd achtergekomen).
Dat soort verhalen(of ze nou waar zijn of niet) geven mij echt de rillingen.
Mocht mij vriend om wat voor reden dan ook eerder deze aardbol mogen verlaten als ik, wil ik alle tijd hebben om afscheid te nemen, zonder me gehaast te voelen.

Zo gaat het echt niet hoor. Artsen doen er altijd echt alles aan om iemands leven te redden, donor of niet. Een arts laat je echt niet sneller doodgaan als je donor bent...

En dat verhaal van meisje in coma waar de stekker uitgehaald is is echt niet waar :\

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:00

Ik vind het heel erg jammer dat er van dat soort verhalen rond gaan. Een arts is niet voor niets arts, maar naast zijn beroep ook nog mens. Dus mocht het inderdaad waar zijn, dan zou dat een fout zijn die OP TIJD is ontdekt. Maar er kunnen (helaas zijn ze niet perfect) ook fouten worden gemaakt door artsen.
Daarbij stelt een arts inderdaad altijd het leven van zijn patiënt voorop, hoe slecht diegene er ook aan toe is.

Goede verhalen over artsen hoor je amper, slechte verhalen komen in de krant. Het kan miljoenen keren goed gaan en 1 keer anders lopen. Daar moet je je keuze niet op baseren.

Het is en blijft een eigen keuze maar niet alle redenen zijn realistisch. (Maar dan nog heb ik respect voor de keuze).

Helaas blijven dit soort verhalen altijd bestaan, al is het al op opschudding te veroorzaken.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:05

ik ben geen donor op papier... ik vertrouw niemand wat dat betreft... maar de hele familie weet, dat als ik echt niet meer te redden ben, en er gevraagd wordt, dat ze alles mogen hebben, en dan ook echt alles wat maar een ander zn leven kan redden of verbeteren... zonde om t weg te gooien terwijl er mensen zijn die t zo hard nodig hebben...

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:28

Bij ons ging alles heel rustig.. Toen duidelijk werd dat 'de stekker eruit ging' werd ook meteen de vraag over donorschap gesteld (beetje crue om nee te zeggen, als je beseft dat ze het zelf niet haalt vanwege de ontbrekende donor).. Vervolgens de stekker eruit (waarbij het een uur tot een dag kan duren voordat iemand overlijd, en nee dit gaan ze echt niet versnellen!) en goed de tijd om afscheid te nemen..
Dus een heel positief verhaal hier :) voor zover je dit positief kunt noemen natuurlijk

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 07:34

Hartdonor

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:54

Mag ik vragen waarom je specifiek alleen hartdonor bent??

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:58

Ik ben geen donor. Ik wil aan kunnen geven wanneer ik wel en niet wil doneren.
Ik wil bijvoorbeeld niet dat mijn nieren naar een alcoholist gaan. Of dat een kinderverkrachter organen van mij zou krijgen.

Waarom kan je zulke dingen eigenlijk niet aangeven?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:06

Maar waar legt iemand de grens dan?!? Niet als iemand te dik is, niet als iemand een andere huidskleur heeft, niet als iemand rookt, niet als iemand aan gevaarlijke sporten doet?!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:08

Kentaro schreef:
Maar waar legt iemand de grens dan?!? Niet als iemand te dik is, niet als iemand een andere huidskleur heeft, niet als iemand rookt, niet als iemand aan gevaarlijke sporten doet?!

Jijzelf legt de grens. Zodra je zelf aan kan geven wanneer je wel en niet wilt doneren, ga ik het pas doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:24

HorseTopShop schreef:
Jijzelf legt de grens. Zodra je zelf aan kan geven wanneer je wel en niet wilt doneren, ga ik het pas doen.

Liever een onschuldig iemand laten sterven dan een 'niet waardig persoon' laten leven? Het is een visie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:30

HorseTopShop schreef:
Ik ben geen donor. Ik wil aan kunnen geven wanneer ik wel en niet wil doneren.
Ik wil bijvoorbeeld niet dat mijn nieren naar een alcoholist gaan. Of dat een kinderverkrachter organen van mij zou krijgen.

Waarom kan je zulke dingen eigenlijk niet aangeven?

Een Alcoholist zal niet zomaar jouw nieren krijgen. En over het lot van een kinderverkrachter gaat niet jij maar het Nederlandse recht.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:31

Dat klopt NatasjavE, maar ik wil niet dat zulke personen mijn organen krijgen. Daarom ben ik ook geen donor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:34

HorseTopShop schreef:
Dat klopt NatasjavE, maar ik wil niet dat zulke personen mijn organen krijgen. Daarom ben ik ook geen donor.

Er zijn veel meer "goede" mensen op deze Aarde die wachten op een orgaan dan dat er kinderverkrachters zitten te wachten op een orgaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:35

NatasjavE schreef:
HorseTopShop schreef:

Er zijn veel meer "goede" mensen op deze Aarde die wachten op een orgaan dan dat er kinderverkrachters zitten te wachten op een orgaan.

Precies ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:37

Het gaat niet alleen om kinderverkrachters. Ik wil zelf aan kunnen geven wat er met mijn organen gebeurd.
Heb het heel lang blanco gelaten, maar wil mijn familie niet met die keus opzadelen.

Dus als je aan kan geven wanneer wel en niet te doneren, ga ik het pas doen. En tot dan is het nee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:45

Ik zou het meer dan belachelijk vinden als je dat zou kunnen aangeven. Komop zeg...

Niet alleen een screening op meest passende combinatie maar ook nog een verklaring van goed gedrag?????
Een misstap in het leven en je bent een derderangs burger???

Waar ligt de grens? Alleen kinderverkrachters? Of verkrachters in het algemeen?
Potenrammers misschien ook? Inhalige (veroordeelde) bankdirecteuren ook maar? Inbraak met of zonder geweld?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:49

Omdat mijn hart een goed ritme heeft,,,

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:51

Het is toch mijn keus? Waarom moet ik me gaan verdedigen? Hoe dan ook, ik ben geen donor en ga het niet worden. Op deze manier wil ik het gewoon niet.

Wat ik wel heel graag wil is mijn lichaam doneren aan de bodyfarm in Knoxville. Daar liggen allemaal lichamen in verschillende omstandigheden. Ze doen daar onderzoeken om bijvoorbeeld moorden makkelijker op te lossen.

Edit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Body_Farm
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 28-10-12 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:52

NatasjavE schreef:
Ik zou het meer dan belachelijk vinden als je dat zou kunnen aangeven. Komop zeg...

Niet alleen een screening op meest passende combinatie maar ook nog een verklaring van goed gedrag?????

En ook nog mensen die iemand 'gewoon' niet mag misschien. De volgende wil haar organen alleen maar naar een vegetarier laten gaan. Of iemand is nog boos op parkeerwachters. Een sgp'er (oh wacht, die doen het toch niet) wil geen organen afstaan aan homo's. En zeker ook geen orgaan van een man naar een vrouw. Een racist heeft strenge voorkeuren voor de huidskleur van de ontvanger.

Als dat de wereld is waaraan iemand wil bijdragen - eigen keuze en vrij land, maar ik ga daar geen begrip voor opbrengen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:57

Heb nu al spijt dat ik hier gereageerd heb. Schijnbaar MOET iedereen donor zijn anders ben je egoïstisch.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:06

bello2005 schreef:
Omdat mijn hart een goed ritme heeft,,,

Dat is een hele goede reden :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:07

HorseTopShop schreef:
Heb nu al spijt dat ik hier gereageerd heb. Schijnbaar MOET iedereen donor zijn anders ben je egoïstisch.

Ach, het is een discussieforum! ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:23

HorseTopShop schreef:

Het stellen van voorwaarden vind ik niet zozeer egoistisch, maar wel om andere reden een probleem. Zoals ik dat heb met alle vormen van discriminatie en ongelijkheid, ik heb daar wel moeite mee ja. En als je wilt dat je alleen maar begrip krijgt voor je keuze en geen kritische opmerkingen, dan ben je hier inderdaad verkeerd.

Als je ook geen organen wilt ontvangen is het niet egoistisch. Organen ontvangen maar niet doneren zonder specifieke reden vind ik wel egoistisch: je wilt dan ergens van profiteren maar bent niet bereid om andere mensen datzelfde voordeel te gunnen.