B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zirano

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:56

hmm vaak krijg je dan last van een [ijnlijke arm dus die van ons prikt echt liever i het bovenste kwadrant en dan om en om ipv arm

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:00

Ik werd laatst een keer geprikt in m'n arm, nou nooit meer :+ Heb 3 weken met een pijnlijke, grote, megadikke, blauwe bult gelopen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:49

De arm zou nooit een eerste keus moeten zijn. Dan eerder gewoon een bovenbeen of buik. Het kan idd zijn dat er gekozen wordt voor arm als de naald niet verder dan het vet rijkt, maar heb je dan zoveel vet?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:34

Nee, zóveel ook weer niet. :+ En ik heb juist behoorlijk gespierde billen.
Ze deden dit standaard bij vrouwen geloof ik. Ik heb overigens geen last gehad van mijn arm.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:43

Heb nog nooit gehoord dat je in je buik kan prikken, dat lijkt me echt heel erg..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:54

Diabeten doen het dagelijks... Je vouwt een stuk dubbel tussen je vingers en prikt daarin. Dat is dan onderhuids, niet in een spier overigens. Dus wellicht niet toepasbaar bij alle middelen. Ben geen expert.
Waarom lijkt je dat erg? Ben zelf dus totaal niet bang van injecties met naalden in welke lengte of dikte dan ook, waar dan ook gegeven, dus snap angst niet echt, weet wel dat het bestaat.

Nu we het toch over spuiten hebben, een verpleegster stond erop dat ik het liggend deed (nog nooit gedaan) dát deed onwijs pijn (in mijn bil). En doe ik dus nooit meer. Laat mij maar gewoon staan met een been in rust, werkt het beste.

Apart ann, dat ze vrouwen standaard in de arm geven. Maar er zit wel wat in de vet theorie, maar ik zou zeggen: langere naald dan? :D

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:10

Juist met liggen span je de boel eerder aan. Das echt typisch voor verpleegsters die neit zo makkelijk bovenkwadraats prikken.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:11

Ik snap dat diabeten dat dagelijks doen, maar als ik kijk naar de lengte van m'n naald, vind ik dat een rare combi met m'n buik..

Ik ben inmiddels ook totaal niet meer bang of angstig voor prikken/naalden etc.. Maar kan het een soort van niet matchen, klopt niet voor m'n gevoel!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:16

Die lengte is ook vreemd in een arm, ik heb dan het idee dat hij in het bot komt of aan de andere kant er weer uit als je een krieltje bent. :D Als je lekker spek hebt op je buik en dan nog een plaat spier eronder, komt hij niet zo ver hoor. En ze hoeven niet dieper dan nodig, uiteraard.

Zirano schreef:
Juist met liggen span je de boel eerder aan.

Dat zei ik dus ook, maar ze doen het als voorzorg, mocht je flauwvallen. Ik zei dat ik al jaren geprikt werd, maar kon haar toch niet overtuigen. Nieuw hè, alles volgens de regels ;) Je moet hier ook een kwartier wachten voordat je naar huis mag als je met een nieuw middel wordt geprikt. Dat vind ik weer wel een prima regel, wegens mogelijke hevige allergische reacties.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:20

ik heb ook vita B12 tekort, ik prik mezelf en dan gewoon in mijn bovenbeen. de doktersassistent heeft het bij mij ook in mijn bovenarm gedaan, wel een paar uur een lamme arm maar verder geen last :=

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:23

De assistente prikt met een kleinere naald en dat kan in m'n arm, zelf heb ik een langere naald.. En uh.. spek heb ik ook niet op m'n buik.. dus denk dat het daar aan ligt ;)!
Ik prik zelf in m'n bovenbeen..

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:36

Hmmm buik als diabeeth wel zijn kleine korte naaldjes en dat gaat dan ook in de huidplooi. Maar diep in de buik prikken tot in de buikspier nou daar zou ik dus ook problemen mee hebben hoor. Gelukkig kan mn dochter lekker staan bij de HA en dat gaat prima Lieve assistentes die altijd mn dochter op haar gemakkie stellen. T kind was panisch voor prikken maar dit gaat door hun steeds beter/ En vanaf deze week mag ze afbouwen naar 1 keer per 2 weken Yehhhhh gaat de goede kant op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:40

Gelukkig kan ze minderen en heeft ze fijne assistenten om haar heen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:43

hoe vaak krijgen jullie een injectie om het goed te houden?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:45

Ik prik (of ga prikken) naar behoefte.. meestal na 2,5 a 3 weken..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:51

Ik moet twee keer in de week een hoge dosis. Anders krijg ik weer last van onvrijwillige bewegingen. Maar ik heb wel al neurologische schade en was tig jaar geleden op de eerste hulp terecht gekomen door mijn tekort.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:54

Ik moet maandag naar de internist. Iemand enig idee wat ik daar kan verwachten? Of ze bloed gaan prikken of iets dergelijks?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:13

B12 in je buik prikken gaat echt niet met zo'n lange naald hoor. Als het goed is is dat een heel klein kort naaldje. Er word dan ook minder b12 in je buik geprikt dan met de injectie die in je arm of bil gaat. Mensen die aan bodybuilding doen prikken ook wel in hun buik. Maar het is dus niet gebruikelijk als je B12 tekort hebt om daar te prikken. Meestal in je bil of soms in je arm (ik mocht kiesen maar gezien bil minder pijnlijk is koos ik daar voor)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:23

Ik zeg ook niet dat het gebruikelijk is, maar een mogelijkheid na bil en been. Ik zei er ook meteen bij dat ik geen expert ben wat dat betreft en dat het meestal is voor middelen die onderhuids en niet in en spier geprikt worden.
Ik vond een arm apart, maar ik zie dat het dus wel meer gebeurt in Nederland. Toch weer handig zo'n forum, hoor je nog eens wat. :D

@suuszzzz Een internist zal zeker opdracht geven voor bloedonderzoek (maar zelf niet prikken). Ik weet niet hoe het bij jullie werkt, maar hier moet je daarvoor apart een afspraak maken/krijgen bij een lab of het ziekenhuis(-lab).
Verder zal hij/zij veel vragen stellen om een beeld te vormen van je klachten. Niet iets om je nerveus om te maken, maar het is wel handig je klachten op een papiertje te zetten want het is makkelijk om wat te vergeten als het gesprek een heel ander kant op gaat bv. En als je wat nerveus bent, vergeet je sowieso makkelijker van alles.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:40

suuusssszzzzz je kunt op t b12 forum een lijstje uitprinten van klachten en dan aanvinken waar je zelf last van hebt.
Verder gaat ze vaak vragen steeln betreft voeding, of je bijv een allergie hebt(koemelk_ of je vegetarisch bent. er wordt bloed geprikt dit is ook nodig om de actieve B12 te testen.
Bloed wordt hier eigenlijk altijd in eht zieknhuis geprikt daar waar je bij de internist loopt.
Succes joh.
Cheyentic mijn dochter ie begonnen emt 2 x per week 1 injectie gedurende 6 weken daarna afbouwen naar 1 keer per week dit ook 10 weken en nu naar 1 x per 2 weken
dat moet ze nu ook 6 weken doen en dan naat 1 x per 3 weken het is dus langzaam afbouwen/ Wel elke 6 weken gesprek emt de internist. Hetzij telefonisch hetzij langs komen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:41

Schijf het ook niet persee naar jou Lusitana. Maaike schreef: Ik snap dat diabeten dat dagelijks doen, maar als ik kijk naar de lengte van m'n naald, vind ik dat een rare combi met m'n buik.. Dus ik dacht ik schrijf het er nog een keer neer voor de mensen die denken dat er zo'n lange naald in je buik gaat :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:45

Ah okee. Altijd handig om zulke dingen te melden, hoor. Beter een keer te veel dan niet, toch?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:49

Ik snap dat dan waarschijnlijk een kleinere naald is, maar ik dacht in eerste instantie aan mijn lange naalden, en dan m'n dunne platte buik ;) Naar mijn idee kom ik dan bij m'n rug eruit.. :+

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:53

Jaloers als ik hoor n platte buik.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:14

Bedankt voor de reacties! Ik ga mijn klachten zeker even opschrijven!